اخبار

خشکه کاری برنج راهکار غلبه بر کم آبی صرفه جویی ۴۰ درصدی در آب خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

به هر حال با توجه به قیمت بالاتر برنج ایرانی و خواص و عطر و بوی بی نظیر آن، باید بتوانید برنج اصلی و مرغوب را از تقلبی و نامرغوب تشخیص دهید. عمل انتقال نشاء از خزانه به زمین اصلی برای انجام عمل کاشت را نشاء‌کاری می‌نامند. بعد از اینکه بذرها حدود ۲۰ سانتی‌متر رشد نموده و هر بذر ۴ یا ۵ برگ داشت. نشائ باید از زمین خزانه به آرامی و با دست کنده شده و برای کاشت به زمین اصلی برده شوند. سال قبل خود را در محلی خشک و مناسب و به دور از هرگونه جانور و موش به صورت شلتوک یا خوشه نگهداری می‌کنند. گاهی اوقات بعلت خرابی محصول، کمی بذر و یا تغییر رقم محصول، بذر را از نقاط دیگر تهیه می‌نمایند و در سال جدید با انجام عملیات مخصوص، بذر پارسالی را جوانه‌دار کرده و بذر جوانه‌زده آماده کاشت در زمین (خزانه) می‌شود.

آموزش طریقه مصرف سبوس برنج برای سفیدی مو

در حاليکه با تأخير در کشت، گياه مخازن کافي را تشکيل مي دهد ليکن گنجايش اين مخزن بوسيل? به عنوان مثال دانه کافي تشکيل مي شود ولي تعداد زيادي از دانه ها عقيم مي گردد. با تأخير در کاشت وزن هزاردانه به ميزان 4-8 درصد کاهش يافت. با تأخير در کاشت نه تنها تعداد دانه بلکه وزن هزاردانه کاهش مي يابد. براري طي آزمايشي نشان داد که بيشترين طول خوشه در تاريخ کاشت 22 ارديبهشت (از بين سه تاريخ کاشت 12 ارديبشهت، 22 ارديبهشت و 1 خرداد) باميانگين 16/29 سانتي متر بدست آمد.

هیتر چیست؟ و چه کاربردی دارد ؟

در تحقیقی توسط بانک جهانی و فائو ادعا شده‌است به‌طور متوسط هر ساله نزدیک به ۸٪ تا ۲۶٪ برنج تولید شده در کشورهای درحال توسعه به دلیل ضعف تأسیسات و مشکلات پس از برداشت از بین می‌رود. کاشت برنج ایرانی در گیلان دارای آداب و رسوم، آیین‌ها و ادبیات ویژه‌ای است. مردم گیلان با کاشت برنج ایرانی و ترکیب آن با سایر مواد غذایی الگوی غذایی خاصی را سامان دادند که از نظر تنوع و طعم ویژگی‌های منحصر به فردی در بین غذاهای ایرانی دارد.

در مورد نوع کود ازته در زراعت برنج، می بایست توجه داشت در صورتی که کود اوره پوشش دار قابل تامین باشد، بر کود اوره معمولی ارجحیت دارد. کشت برنج در استان در یک دهه اخیر به علت کمبود شدید منابع آبی و توصیه های ترویجی کشاورزی به یک پنجم کاهش یافته است. این امر باعث می شود مدیریت مواد مغذی به جنبه ای مهم در تولید برنج تبدیل شود. در روش کاشت مستقیم بذر به حدودا 100 کیلوگرم بذر در هر هکتار نیاز است که پس از آبگیری زمین در مزرعه کاشته می شود. ، خشکسالی‌ها و کاهش ذخایر آبی در چند سال گذشته و تداوم آن در امسال مشکلات بسیاری را در بخش‌های مختلف ایجاد کرده و این در حالی است که بیشترین مصرف آب مربوط به بخش کشاورزی و محصولات پرآب بر است.

ضمن آن که بازاریابی و سودآوری اقتصادی این محصولات نیز دارای اهمیت فوق العاده ای در تداوم و گسترش سطح زیر کشت این محـصولات می باشد. یکی از راهکارهای اساسی در جهت توسعه کمی و کیفی محصولات کشت دوم، انجام فعالیت های تحقیقـاتی در زمینه این محصولات می باشد. با توجه به نوپا بودن تحقیقـات مرتبط با محـصولات کشت دوم و دامنه وسیع این محصولات، توجه ویژه به انجام فعالیت های تحقیقـاتی از جمله ملزومات اساسی پایداری و توسعه کاشت محصول دوم پس از برداشت برنج محسوب می گردد. در سال ۱۳۸۵، ۶۲۰٫۰۰۰ هکتار سطح زیر agriculture-na بوده و ۲۶۱۲۱۷۴٫۳۴ تن شلتوک برنج تولید شده‌است.

در برخی از کشورهای آسیایی متوسط برداشت برنج در حدود ۴ تن در هر هکتار است. در هنگام کاشت برنج برای جلوگیری از خورده شدن دانه های برنج توسط جانوران و موشها، آن را با شلتوک و در جای خشک نگهداری می کنند. در کشت غرقابی، ریشه های برنج در آب غوطه ور می شوند و فلزات سنگینی از جمله آرسنیک توسط ریشه ها بیشتر جذب می شود اما با آبیاری قطره ای ریشه ها در زیر آب قرار نمی گیرند و میزان جذب آرسنیک را تا ۹۰% کاهش می دهند. با وجود اینکه برنج توانایی رشد در شرایط بی هوازی را دارد اما بهترین شرایط برای کاشت برنج شرایط هوازی است.