اخبار

دانستنی های کشاورزی: آشنایی با انواع خاک سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی همدان | agriculture-na

تیم مشاوره هوکارو با بهره گیریی از دانش تخصصی و تجربه در زمینه کشت های خاکی و هیدروپونیک سبزیجات، صیفیجات و توت فرنگی در رسیدن به بهترین نتیجه همراه شماست. همانطور که گفتیم آب حفره های موجود در خاک را پر می کند و با انرژی کمی به ذرات خاک می چسبد و به راحتی به وسیله گیاهان جذب می گردد. ۱٫ بافت های گیاهی و حیوانی که کمی تغییر شکل داده اند؛ مانند برگ ساقه و ریشه گیاهان و یا بدن حیوانات. پیش از معرفی انواع خاک ها باید گفت که دسته بندی یک خاک با توجه به بافت آن که شامل خواص شیمیایی و فیزیکی و همچنین نفوذپذیری و وزن مخصوص آن میشود اتفاق می افتد.

کدام خاک مناسب تر است؟

بدیهی است که خواص هر یک از دسته بندی ها نیر با هم فرق میکند. مخلوط کردن آن با مواد آلی کمپوست شده معمولاً برای بهبود زهکشی و ساختار آن ضمن افزودن مواد مغذی لازم است. خاک شنی به مکمل های آلی و یا سایر ترکیبات کود آلی نیاز دارد. درختان میوه، درختان زینتی و بوته ها در خاک های رسی رشد می کنند.

خاک پیتماس:

خاکی که حداقل دارای بیست درصد ماده آلی باشد خاک های الی گفته می شود. در مناطق غرقابی به دلیل حضور بالای مواد آلی که حتی به بیش از هشتاد درصد می سد خاک های الی گفته می شود. این خاک ها منبع خوبی برای افزایش مواد آلی در خاک های معدنی هستند و با نام تورب یا پیت گفته می شود.

http://3darchitecture.ir

برای سلامت بیشتر خاک، ممکن است بتوانید مکمل های باکتری یا قارچی از یک فروشگاه عرضه کشاورزی خریداری کنید، البته اگر آنها مناسب برای گونه های گیاهی تان باشند. خاکی که در حال حاضر به سرعت تجزیه می شود، نیازی به این افزودنی ها ندارد، اگرچه هیچ قانون سخت و سریعی برای چگونگی استفاده یا توقف استفاده از آن ها وجود ندارد.یکی از رایج ترین قارچ های افزودنی نوعی قارچ به نام میکوریزا است. این قارچ به ریشه گیاهان وصل است و به آنها کمک می کند تا مواد مغذی و آب بیشتری را جذب کنند. تمام گیاهان به غیر از اعضای جنس Brassica (از جمله خردل و سبزیجات چلیپا مانند کلم بروکلی و کلم چینی بوک چوی) از این مزیت بهره مند می شوند، مگر اینکه خاکدر بهترین شکل ممکن آماده شده باشد. خاک مناسب برای کشاورزی حاوی مقدار کافی از مواد ارگانیک مغذی‌ست تا شرایط مطلوبی را برای رشد گیاه در فصول مختلف ایجاد نماید. خاک‌هایی که در کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند، بستر مناسبی برای نگهداری گیاه هستند و می‌توانند به بهترین شیوه‌ی ممکن آب و مواد مغذی مورد نیاز گیاه را تامین کنند.

بهترین خاک برای کشاورزی

پس مهم است که بافت خاکی که در آن رشد می کنند سفره ای از مواد غذایی متنوع را برای آن ها فراهم آورد. پس از نظر زراعی می توان گفت که خاک مناسب برای رشد گیاهان خاک های میان بافتی یا خاک های لومی هستند. خاک های لومی با توجه به داشتن میزان خلل و فرج مناسب علاوه براینکه از حرکت سریع آب جلوگیری می کند در ذخیره کردن املاح مجله خبری کشاورزی بسیار موفق هستند. خاکی ک از طغیان آب درکنار رودخانه ها باقی می ماند را خاک لوم میگن که از نظر مواد غذایی بسیار غنی بوده و جزو بهترین خاک های کشاورزی بشمار میرود و جهت کشت اغلب گیاهان بسیار مناسب میباشد. برخی از گیاهان و سبزیجات که ریشه های گسترده و وسیعی دارند باید از خاک کشت حاوی پرلیت در آنها استفاده شود.

  • توجه به شرایط اقلیمی و انتخاب ارقام مناسب با منطقه کشت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
  • نوعی خاک برگ است که دراثر انباشته شدن برگ ها درپای درختان تجزیه میشود.چون برگهای گوناگون در این خاک هست از نظر تغذیه خاک بسیار غنی میباشد که به جای خاک پیت نیز استفاده میتوان کرد.
  • علاوه بر این بالا بودن میزان نمک عامل اساسی در بالا رفتن میزان آب مورد نیاز در 100 گرم است.