اخبار

درآمد مصرفکننده را افزایش داده است مجله خبری کشاورزی

سازمان فائو طی گزارشی اعلام کرد که برای تأمین غذای جمعیت ۹ میلیارد نفری جهان در سال ۲۰۵۰، باید دو برابر میزان کنونی تولید کرد و برای رسیدن به این هدف باید موانعی مانند محدودیت زمینهای کشاورزی، کمبود آب، قیمت بالای انرژی، افت سرمایهگذاری در زمینه تحقیقات کشاورزی و افزایش ضایعات غذایی را در نظر داشت. همه میدانیم و بارها شنیدهایم که هر گیاهی برای رشد به سه عامل اصلی یعنی خاک، نور و اکسیژن نیاز دارد. به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان ، توسعه کشت گلخانهای در مناطق مختلف از سیاستهای اصلی اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی است، به دلیل مزایایی که کشت گلخانهای نسبت به کشتهای سنتی دارد، میتوان بهطور گستردهای به تأسیس گلخانهها و گلخانهداری روی آورد. یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ وبسایت وزارت جهاد کشاورزی توسط یک گروه هکری به نام «از قیام تا سرنگونی» هک شد و تصاویری از مسعود رجوی و مریم رجوی رهبران سازمان مجاهدین خلق ایران و شورای ملی مقاومت ایران به همراه تصویر سید علی خامنهای با ضربدر قرمز در صفحه اصلی این وبسایت منتشر شد. انواع مختلف دوربینها میتوانند تصاویری را در طیف حرارتی، مادون قرمز و نور مرئی ثبت کنند. برای مثال، SoilCares به کشاورزانی که در کشورهای فقیر زندگی میکنند اجازه میدهد با حسگرهای قابل حمل از بخشهای مختلف زمین دادههایی را جمعآوری کنند.

وی افزود: طرح “کشاورزی هوشمند” بر دو محور الگوی کشت در استانهای مختلف و افزایش بهره وری ، تولید در واحد سطح و بسترسازی برای جمع آوری اطلاعات استوار است . ایشان برای پهنه­بندی توسعه کشاورزی پایدار از فن آوری GIS استفاده کرده و راهکارهای افزایش پایداری در کشاورزی را برای هر منطقه بر اساس عامل محدود کننده پایداری ارائه دادند. این گلخانههای شیشهای از جدیدترین دانش و تکنولوژی روز اروپایی بهره میگیرند و تمامی تجهیزات آن هلندی است و بر اساس تکنولوژی روز گلخانه های هلند طراحی و پیاده سازی شده و باعث تحولی چشمگیر در صنعت کشت گلخانهای در داخل کشور شدهاند.

براوات : نوشته ای است که بر اساس آن شخصی به شخص دیگری امر می کند مبلغی در وجه یا حواله کرد شخص ثالثی در موعد معینی بپردازد . فارغ از بخش صنایع غذایی، ضروری است از زاویه اقتصادی نیز، این موضوع مورد ارزیابی قرار گیرد. در این مطلب از سایت هیتر اسکندری برخی از سودآورترین محصولات گلخانه ای را شرح دادیم. در این مطلب از سایت کارخانه هیتر اسکندری، سودآورترین محصولات گلخانه ای را برای شما معرفی خواهیم کرد. 49 اعطای مجوز برداشت از حساب در این خدمت می توان به مرکز / سازمان مورد نظر، برای برداشت از حساب مجوز صادر / لغو نمود. ایران با سطح زیر کشت 244 هزار هکتاری خرما در دنیا مقام اول و از نظر تولید نیز با یک میلیون تن در رتبه دوم قرار دارد و سالانه 100 هزار تن از این محصول به خارج از کشور صادر می شود. با وجود مشکلاتی مثل کمبود زمینهای قابل کشت، افزایش نیاز به آب شیرین (70 درصد آب شیرین دنیا در زمینهای کشاورزی مورد استفاده قرار میگیردو در ایران تا حدود 90 درصد گزارش شده است !) و دیگر فاکتورهایی که قابل پیش بینی نیستند مانند تاثیرات تغییرات اقلیمی که میتواند چرخه زندگی بسیاری از گیاهان و جانوران را تحت تاثیر قرار دهد، تولید غذا باید تا سال 2050 به اندازه 70 تا 100 درصد نسبت به امروز افزایش پیدا کند تا غذا کافی برای جمعیت 9 میلیاردی زمین وجود داشته باشد.

وی بیان کرد: در گلخانههای استان محصولات متنوع و بسیار زیادی کشت میشود و از حیث تنوع نیز محصولات استان خاص و منحصربفرد است و انواع صیفیجات و فلفل دلمهای و توت فرنگی در آنها کشت میشود. از مهمترین اهداف کشت های گلخانه ای می توان به تولید محصول در محلی که آن محصول تولید نمی شود و تولید در زمانی که کشت محصول در هوای آزاد غیرممکن است اشاره کرد. در این زمینه ابزارهایی برای ارزیابی سیاست ها و تکنولوزی های مختلف از مقیاس محلی تا جهانی مربوط به پتانسیل انطباق و مقابله با تغییرات اقلیمی، پوشش اثرات هر دو رویداد تغییرات شدید و ملایم بر کشاورزی و امنیت غذایی، ارزیابی میزان افزایش انعطاف پذیری در کشاورزی و سیستم های غذایی، و شناسایی گزینه ها و هزینه های کاهش رشد انتشار گازهای گلخانه ای مورد نیاز است (۲۱).

کشور ایران جزء اولین کشورهای دنیا در صنعت کشاورزی و امر زراعت می سایت agriculture-na باشد. ۴.۵میلیارد نفر در دنیا متاثر از مخاطرات طبیعی هستند که ۹۶درصد از این مخاطرات در اثر تغییر هوا است. از این تاریخ به نام ( بانک کشاورزی ایران) نامیدهمیشود. در ایران ، نان گندم از دیر باز به عنوان یکی از مهمترین منابع تامین کالری مورد نیاز انسان شناخته می شده است و هنوز هم نقشی اساسی را ایفا می کند . شبکه علمی کشاورزی و منابع طبیعی ایران. چون محصولات کشاورزی مخصوصا محصول هایی که خارج از فصل طبیعی کشت میشوند، بازار فروش خیلی خوبی دارند.

بنابراین سودآور بودن یک محصول گلخانه ای به فاکتورهای بسیاری بستگی دارد و قبل از شروع به کاشت یک محصول ابتدا باید بازار فروش، کشش بازار و دیگر موارد را به خوبی سبک و سنگین کرد. مورد دیگر در این فقره، محصول پسته است که گفته میشود کاشت آن در کرمان نهتنها ارزش افزوده مناسبی ندارد، بلکه حتی ارزش افزوده ناشی از صادرات آن به اندازه هزینهای که بابت مصرف آب به کشور تحمیل میشود، نیست. در حالیکه یادگیری کشاورزی مدرن و کار با ماشین آلات و تکنولوژی های پیشرفته کار سختی نیست. در مورد کاشت توت فرنگی باید گفت که برای شروع کار به سرمایه ی چندان زیادی نیاز نیست و می توان با حداقل هزینه برای کاشت این گیاه پر خاصیت اقدام نمود. همه ما میدانیم که تقاضا برای بسیاری از محصولات کشاورزی مثل خیار، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای و انواع گل های زینتی مثل کاکتوس، رز و …

کشاورزی و باغداری از آن دسته شغل هایی است که شاید به خاطر سختی های آن جوان ها دیگرکمتربه آن رغبت نشان دهند وشاید ازنظر خیلی سوددهی نداشته باشد. به گزارش خبرگزاری تسنیم از بجنورد ٬ خراسان شمالی در بخش سطح زیر کشت زراعی رتبه 17 و در میزان تولید محصولات رتبه 28 کشور را دارد و این نشان میدهد علم باید با سیستم کشاورزی استان تطبیق یافته و علم روز دنیا در جمعیت شاغل کشاورزی استان برقرار شود تا میزان بهرهوری افزایش یابد. وی افزود: 5 واحد گلخانه ای به مساحت 1.53 هکتار محصولات گواهی شده که دارای نشان حد مجاز آلاینده ها هستند ، در سطح شهرستان ارومیه و چالدران تولید می کنند. وی بیان داشت: شهرستان رودان مقام نخست در سطح زیرکشت لیموترش و تولید این محصول را در کشور دارد.

این سبک کشاورزی نوین دارای دامنهای وسیع و مهمترین خصوصیات آن کشاورزی علمی و اصولی همگام با ترویج و آموزش کشاورزی، به طوری که کشاورزان با کمک کارشناسان و متخصصان کشاورزی در کنار تجربیات خویش از دانش کشاورزی روز بهره میبرند، از نتایج آن ایجاد تحول در این عرصه با افزایش محصولات و تولیدات کشاورزی که با اختراع ماشینهای کشاورزی و ورود آنها به عرصه فعالیتهای کشاورزی همگام بود. در این نوع کشت گلخانه ای گیاهان در خاک کاشته می شوند. از دیگر انواع کشت گلخانه ای می توان به کشت گیاهان دارویی و گل های زینتی همانند آلوئه ورا و میخک اشاره کرد که درآمد و بازدهی خوبی دارند. ولی در سال بعدی به دلیل رشد ناگهانی و نبود صنایع تبدیلی بسیاری از گلخانه داران که این گیاه دارویی را کشت کرده بودند، متضرر شدند.

برای اینکه از گلخانه کاملا استفاده شود باید تولید در تمام سال ادامه داشته باشد. تنها راه مقابله با این چالش، استفاده از فناوریهای هوش مصنوعی است که میتواند میزان بهرهوری و تولید محصولات را به طریقی چشمگیر افزایش دهد. هرچند که مکانیزهشدن کشاورزی، سراسری نبود و تنها در نقاطی خاص روی دادهاست. کودهای نیتروژنی مزارع کشاورزی، به درون خاک وارد شده و در نهایت منجر به آلودگی آبهای زیرزمینی می شوند. وحدت تاکید کرد: در سال جاری برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی، توسعه 42 هکتار گلخانه و سازه های فنی سبک و سایبان باغات در استان است، که اصلاح و تجهیز گلخانه ای یک هکتار، انتقال کشت از فضای باز سبزی و صیفی به گلخانه 3 هکتار و برگزاری دوره های اموزشی و اطلاع رسانی نیز از برنامه های ابلاغی است. به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم ، نشست شورای هدایت استعدادهای درخشان با حضور محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، عصر امروز با موضوع حمایت از جذب رتبه های برتر در رشته های اولویت دار در وزارت علوم برگزار شد. مجتبی دهقان پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در نشست با مدیر و کارکنان جهاد کشاورزی شهرستان سروستانگ فت: بر اساس حوزهی محدود و اختیارات بیشتر هر کارشناس متناسب با ایدهها و ابتکاراتی که دارد می تواند به توسعه کشاورزی در محدوده جغرافیایی تحت نظارت یا همان پهنه کمک کند.

روش دیگری که در این دسته قرار میگیرد و در دسته خاک کشت است، استفاده از گلدان برای کاشتن گیاهان مورد نظر خود در گلخانه است به این صورت که ابتدا گیاهان را در گلدان میکارند و سپس آن را به گلخانه انتقال میدهند در این روش محصول مورد نظر میتواند طی این هفته تا ۲۰ روز به عمل آید؛ البته برخی از محصولات دارای زمانهای طولانیتری هستند که این زمان تا یک ماه نیز پیش میرود. دستگاهی است که چنگک های قوی آن می تواند گیاهان را بچیند و همچنین دارای چنگک می باشد. اما لازم است بدانید که نحوه عملکرد ماشین های کاشت در مزرعه و باغ، با وسایل دستی کاشت بذر کاملا متفاوت است. واژه ی مکانیزاسیون کشاورزی از زمانی متداول گشت که تراکتورهای بخاری وارد مزرعه شدند، ولی ورود این وسایل یا مکانیزه شدن کشاورزی صرفا به منظور انجام کار بهتر، بیشتر و با هدف افزایش درآمد انجام گرفت و امروز نیز چنین است. در حقیقت، این مهارتهای فردی هستند که یک شخص را از میان رقبا متمایز میکنند و سبب موفقیت او در زمینهها و موقعیتهای شغلی میشوند. ولی لازمه موفقیت در این شغل نیز استفاده از تجهیزات و سالن مناسب می باشد. در این شغل ممکن است که در سال اول سود چندانی به دست نیاورید و فقط هزینه ها را بتوانید جبران کنید ولی در سال دوم گلخانه شما سودآوری بالایی خواهد داشت.

به طوری که سرمایهگذاری توسط شرکت شهرکهای کشاورزی خواهد بود و واگذاری اراضی توسط منابع طبیعی و امور اراضی به فارغالتحصیلان بخش کشاورزی دارای شرایط خواهد بود. وی افزود: مزیت این واحدهای گلخانه ای در این است که شرایط لازم برای پرورش انواع صیفی جات از قبیل نور و رطوبت و دما قابل کنترل است و به راحتی می توان در طول سال انواع محصولات را تولید کرد. ازسوی دیگر گلخانهداران استان کمبود نقدینگی، بالابودن نرخ تسهیلات، سختگیری بانکها برای ارائه تسهیلات، افزایش قیمت سازههای گلخانهای و مدتدار بودن برگشت سرمایه و نبود حمایت کافی را از مهمترین مشکلات خود عنوان میکنند. اما در خصوص خبر تکذیب شده برگشت محموله سیبزمینی از ترکمنستان به کشور، محمد رحیم نیازی، رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان سیبزمینی به ایسنا گفته است: «هنوز جزئیات این ماجرا مشخص نیست و معلوم نیست این محصولات بعد از قرنطینه به کشور بازگشت شدهاند یا قبل از آن و دلیل آن چه بوده است. انجام کار کشاورزی نیز از این قاعده مستثنی نیست. ذکر این مطلب مهم است که به زمان و آب کمتری برای پرورش توت فرنگی به صورت بوته ای نیاز است و این محصول چند سال می تواند میوه بدهد.

وی اظهار داشت: نبود استاندارد در بستهبندی، نبود برند محصولات کشاورزی، کاهش صنایع تبدیلی و فرآوری و فعال نبودن پایانه صادرات محصولات کشاورزی مهمترین مشکلات پیش روی گلخانه داران است. که با توجه به شرایط آب و هوایی جدید و غیر قابل پیش بینی با وجود این مشکل افزایش ریسک و هزینه نگهداری از محصولات در حال رشد بیشتر میشود. میزان تولید در واحد سطح در شرایط فعلی گلخانه های ایران، پائین است؛ به نحوی که میزان تولید سبزی های گلخانه ای به طور میانگین ۱۸-۲۵ کیلوگرم در متر مربع است که در مقایسه با سایر کشورها (۷۰-۸۰ کیلوگرم در هر مترمربع) بسیار پائین است و این امر باعث کاهش بهره وری یا سوددهی گلخانه به ازای واحد سطح شده است. مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در خصوص وضعیت گلخانههای صیفی استان نیز افزود: در حال حاضر تعداد 28 واحد گلخانه ای جمعا ً به مساحت 72 هزار متر مربع با تولید سالانه 2500 تن انواع محصولات گلخانه ای فعالیت میکنند.

در ادامه این جلسه روند پیشرفت فیزیکی اجرای طرح های گلخانه ای بزرگ مقیاس استان ( جمعا به مساحت142.47 هکتار) بررسی و جهت حل مشکلات و مسائل مربوط به این گلخانه ها بحث و تبادل نظر شد. وی با بیان اینکه در سالهای اخیر نیز اهتمام ویژهای نسبت به گسترش کشت گلخانهای صورت گرفته و از نظر متراژ میزان گلخانههای استان افزایش قابل ملاحظهای داشته است، افزود: در سطح استان زنجان 31 هکتار گلخانه با تعداد 143 واحد، سالانه 4 هزار تن محصول کشاورزی تولید میشود. زعفرانی که به شیوه گلخانه ای کاشته میشود، عیار کمتری نسبت به کشت خاکی دارد.

این نوع شیوه کشت، بازدهی بیشتری نسبت به کشت خاکی دارد. هزینه بر میباشد. اما چون برداشت محصول در کشت گلخانه ای نسبت به فضای باز بیشتر است، این شیوه کشاورزی توجیه اقتصادی دارد. چون زعفران در کشت خاکی مخصوصا در مناطق خراسان کلاله های درشت تری داشته و قدرت رنگ دهی و عطر دهی آن بیشتر میباشد. پیاز زعفران از حمله جوندگان مخصوصا موشها در امان است. مجری طرح توسعه گلخانههای جهاد کشاورزی کردستان گفت:در کشت گلخانهای برای ۲۶۷ نفر اشتغال مستقیم، ثابت و در تمام طول سال ایجاد و بیش از این تعداد نیز اشتغال غیرمستقیم در استان ایجاد شده است. در هوشمند سازی مزارع کشاورزی استفاده از ماهوارهها و هواپیماهای بدون سرنشین برای جمعآوری داده در طول شبانهروز برای کل یک مزرعه یا انبارها، امکان نظارت از راه دور را فراهم میکند.

هزینه های تولید گلخانه ای بیشتر از کشت مزرعه ای است. این امر منجر به مصرف بهینه کود ، صرفه جویی در هزینه ها و کاهش تأثیرات زیست محیطی می شود . در این مقاله از وبسایت اسمارسو، نگاهی می اندازیم به کاربرد های اینترنت اشیاء در کشاورزی و اینکه چگونه قرار است کشاورزان با این رویکرد نو، نیاز جهان به مواد غذایی را تا سال های آینده برآورده کنند. قطعا اولین و بهترین گزینه برای کاشت محصولات گلخانه ای خیار و گوجه خواهد بود، زیرا هم در چهار فصل سال خریدار دارد و هم در بسیاری از غذا ها و سالاد ها کاربرد دارد و از این مهم تر اینکه چند بار در سال محصول می دهد، مثلا با کاشتن یکبار بذر خیار یا گوجه دو الی سه بار می توان از آنها محصول برداشت کرد.