اخبار

در ذیل به آن میپردازیم مجله خبری کشاورزی

بنا بر گفتهی این استاد دانشگاه، گیاهان دارویی سازگار با محیط در مقایسه با گیاهان دیم دیگر مثل گندم، جو و حبوبات میتوانند عملکرد قابل ملاحظهای در تولید داشته باشند که از نظر درآمد و اشتغال مقرون به صرفه باشد. تاکنون زمین محور بسیاری از مداخلات در کشاورزی مثل کاشت، کوددهی و محافظت از گیاه بوده است. از طرف دیگر اقداماتی مثل هرس کردن درختان میوه یا برداشت گونه های سبزی و میوه های لطیف نیازمند نیروی کار پرهزینه است؛ در حالی که بسیاری از شرکت ها دچار کمبود نیرو هستند. فلفل دلمه ای نیز یکی از پرمصرف ترین سبزی ها و از پر فروش ترین محصولات گلخانه ای می باشد که در اکثر خانه ها و رستوران ها مورد استفاده قرار می گیرد. وی با اشاره به اینکه اگر تنظیم سند از مجاری قانونی باشد خطای کمتری صورت می گیرد افزود: دفاتر به سامانه های مختلف مانند سامانه بررسی ممنوع المعامله بودن افراد دسترسی دارند و می توانند سندی تنظیم کنند که خطای کمتری داشته باشد. وی با اشاره به پیشبینیهای صورت گرفته در خصوص افزایش میانگین دما تا سال 2050 و تغییرات آب و هوایی از سمت غرب به شرق و شمال به جنوب گفت: در این شرایط کاهش هفت الی 14 درصدی بارش نیز رخ خواهد داد، براین اساس باید در این مناطق گیاهانی با ارزش افزوده بیشتر و مصرف آب کمتر کشت شوند.

مدیر گروه مهندسی مکانیک بیوسیستم دانشگاه اراک با بیان اینکه خلاء استفاده از تکنولوژی هوشمند در کشاورزی برای کشاورز ما محسوس نیست، گفت: عدم مدیریت صحیح در حوزه کشاورزی عامل اصلی فاصله زیاد کشور ما با آنچیزی است که در کشورهای توسعه یافته به عنوان کشاورزی هوشمند مشاهده می شود. خلیل نیکشاد ۱۴ آذر در پنجمین گردهمایی بزرگداشت روز جهانی خاک در دانشگاه محقق اردبیلی با بیان این مطلب افزود: برگزاری اینچنین نشستهایی موجب توسعه و تعالی کشاورزی میشود. این مقام مسئول با اشاره به فواید خاک سالم افزود: خاک سالم نه تنها اساس تولید غذاست بلکه در سایر امور از قبیل کیفیت آبهای سطحی و زیرزمینی و سلامت اکوسیستم نقش بسیار مؤثری دارد اما، با این وجود تا همین اواخر بعنوان یک منبع طبیعی، میزان تخریب آن بسیار گسترده بوده است. خاک حاصلخیز، آب های زیرزمینی پاک و طبیعت بکر ارزشمندترین منابع ما هستند و باید به هر قیمتی از آنها محافظت شود.

معاون قوه قضائیه از کاهش دعاوی و ورودی پرونده به دستگاه قضا به عنوان یکی از مزایای اجرای این طرح نام برد و گفت: مقابله با سودجویان ، کاهش منازعات و.. هنوز سیاستهای درست و واحدی در حوزه کشاورزی کشور صورت نگرفته به عنوان مثال با وجود بحران کمبود آب در کشور، طی سال گذشته حجم انبوهی هندوانه در کشور کشت شد، در صورتی که اگر مدیریت صحیح اعمال میشد، این اتفاق نمی افتاد. این دکترای اکولوژی زراعی به تعریف این نوع از کشاورزی پرداخت و تصریح کرد: کشاورزی هوشمند در برابر اقلیم (CSA) بنا بر تعریف سازمان خواروبار جهانی در سال 2010 به رسیدن به اهداف توسعه پایدار شامل ابعاد سهگانه توسعه پایدار (اقتصاد، اجتماع و محیط زیست) از طریق پرداختن به امنیت غذایی و تغییرات آب و هوا یاری میرساند. محمدرضا داوری در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)-منطقه مرکزی، افزود: این نوع کشاورزی افزایش تولید و درآمد کشاورزی پایدار، تطبیق و ایجاد مقاومت در برابر تغییرات آب و هوا و کاهش و یا از بین بردن انتشار گازهای گلخانهای را ممکن میکند. داوری تأکید کرد: در کشاورزی هوشمند با هدف افزایش تولید و امنیت مواد غذایی، فناوریهای نوین در دسترس کشاورزان قرار خواهند گرفت. این استاد دانشگاه ادامه داد: بر اساس پبشبینیهای صورت گرفته افزایش دوبرابری جمعیت زمین تا سال 2050 میلادی قطعی است و باید تا آن زمان در راستای افزایش 60 درصدی تولید محصولات غذایی اقدام کرد .

عضو هئیت علمی دانشگاه اراک با بیان اینکه متاسفانه مدیریت در کشاورزی کشور ضعیف است، گفت: همین امر باعث فاصله زیاد کشاورزی ما با کشاورزی توسعه یافته است. حامد توکلی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، با اشاره به اینکه کشاورزی به دو دسته خرد و کلان تقسیم بندی میشود، گفت: در بحث تکنولوژی کشاورزی کشور ما فاصله زیادی با بسیاری از کشورهای توسعه یافته دارد بیشتر کشاورزانی که بر اساس متد علمی روز به تولید محصول می پردازند، کشاورزانی هستند که در سطح کلان فعالیت می کنند. این عملیات نیازمند تعداد زیادی موتورهای الکتریکی کوچک قدرتمند و محکم است. در این میان به طرز عجیبی مهمترین بخش یعنی کشاورزی اغلب مورد غفلت قرار گرفته؛ هرچند کشاورزی تاکنون غذای جمعیت روزافزون انسان ها را تامین کرده است. نظری استاد دانشگاه و دکترای تخصصی مهندسی آبیاری و زهکشی، در باره پوشش بیمه در ایران این دیدگاه را مطرح میکند که شاخصهای جهانی نمیتواند پاسخگوی کشاورزی امروزه باشد و امروز نیاز به کشاورزی سازگار با تغییر اقلیم است یعنی کشاورزبی، دامپروری باید با خشکسالی وسیلابهای متفاوت از گذشته بتواند سازگاری پیدا کند لذا پوششی که بیمهای ۳۰ درصد که میگویند مطلوب است نمیتواند رضایت در بین کشاورزان پدید آورد و ملاحظات میدانی نیز از نارضایتی کشاورزان حکایت دارد.

مدیر گروه مهندسی مکانیک بیوسیستم دانشگاه اراک ادامه داد: مدیریت کشاورزی و اطلاعات در حوزه کشاورزی در دیگر کشورها بسیار دقیق است و در مورد کاشت هر محصول اطلاعات به روز کسب شده و در این خصوص که یک محصول به چه میزان تولید شود نیز مدیریت صورت میگیرد ولی متاسفانه بی برنامگی و جزیره ای عمل کردن در حوزه مدیریت کشاورزی ایران موج میزند. این روش اما باعث افزایش آلودگی آب میشود و اغلب از یارانههای کشاورزی کمک میگیرد. بررسی نقشهها و نمودارهای بارش و سیلابها در کشور نشان میدهد با اینکه میزان حد متوسط بارش در کشور تغییری نداشته، اما در حالیکه در دهه ۳۰ شاهد حدود ۱۷۹ سیلاب بوده ایم این میزان از این تاریخ به بعد روند افزایشی داشته بطوریکه تا دهه ۷۰ به ۲۰۰۰ سیلاب افزایش پیدا کرده است. سیل اخیر بیش از ۲۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی و زیرساختهای این بخش وارد کرد در حالیکه میزان بارشها در ایران در چند دهه گذشته تغییری نداشته و حدود ۲۵۰ میلیمتر در سال بوده است. وی با بیان اینکه تاکنون برای بیش از ۱۵ درصد اراضی کشاورزی سند رسمی صادر شده افزود: تاکنون ۹۵ درصد اراضی ملی در سطح کشور حدنگاری شدند.

دیاکسید کربن با توجه به بهبود رشد گیاهان، باروری محصولات را افزایش میدهد. انقلاب کشاورزی که از قرن هجدهم آغاز شد، امکان افزایش عظیم محصول را فراهم کرد. کشاورز بدون در نظر گرفتن اهمیت استفاده از این روشها محصول خود را می کارد و به جز مشکل کمبود آب در کاشت محصول خود را با مشکلی دیگری روبرو نمی بیند، در واقع هنوز کشاورز ما خلاء استفاده از تکنولوژی نوین را در فرآیند تولید حس نکرده است. ناگفته نماند در سایه کشت گلخانه ای، کنترل مقدار مصرف آب، کود، کنترل آفات، دما و نور، ممکن و در واقع سلامت محصولات گلخانه ای اطمینان بخش شده است، ضمن اینکه افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی با بهینه سازی مصرف آب و نهاده های کشاورزی و ایجاد اشتغال پایدار در این بخش راهبردی نیز با توسعه گلخانه ها امکان پذیر شده است. هنگام توزیع بذر یا آفت کش، مقدار را در هکتار محاسبه می کنند و ماشین این مواد را با جریان مناسب توزیع می کند. در واقع، تحولات اخیر پتانسیل رشد گیاهان و پرورش حیوانات را در داخل و اطراف شهرها آشکار کرده است، در نتیجه هزینه های حمل و نقل غذا و اثرات زیست محیطی مرتبط را کاهش می دهد.

برخی میگویند قدمت کشت گلخانهای به چیزی حدود 100سال گذشته برمیگردد و مسیر طی شده در این فاصله زمانی شکل و شمایل آنها را تغییر داده و به سمت نوینتر شدن میروند. مدیر بازرسی سازمان جهاد کشاورزی استان از مردم خواست هر زمان به نانوایی مراجعه میکنند خودشان کارت بکشند و رسید دریافتی را چک نمایند. این میوه بعد از ۴۵ روز از زمان کاشت ثمر می دهد و این روند تا دوماه و نیم ادامه دارد. با این کار قسمت انتهایی گیاهان در سایه قرار میگرفت و عملکرد کاهش پیدا میکرد، این عامل باعث شد تا کشاورزان به کاهش تراکم بوتهها روی بیاورند و در ادامه روش سیمهای با ارتفاع زیاد ابداع شد. داوری بکارگیری نظامهای زراعی بر مبنای گیاهان دارویی را یک روش برای رسیدن به اهداف کشاورزی هوشمند در برابر اقلیم در ایران عنوان کرد و گفت: کشت گیاهی مانند زعفران که دولت برای آن در هر منطقه از کشور شرایط خوبی اندیشیده است، میتواند با این روش موفقیتآمیز باشد. داوری یکی از اثرات سوء تغییرات اقلیمی را افزایش جهانی قیمت غذا عنوان کرد و گفت: زمانی که نتوان عملکرد را در تولید بالا برد نیاز بیشتر میشود. یک استاد دانشگاه گفت: یکی از راهکارهایی که میتوان در راستای حفظ و افزایش تولیدات کشاورزی در برابر تغییر شرایط اقلیمی بکار برد، استفاده از کشاورزی هوشمند در برابر اقلیم است.

وی بیان کرد: استفاده بهینه از منابع آب و پساب های خانگی و صنعتی راهکار جبران کم آبی در بخش کشاورزی و صنعت است. وی به فرآیند حداقل دو ساله ثبت سموم بر روی محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: در این فرآیند آزمایشات لازم توسط موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور صورت گرفته و در صورت مطلوب بودن نتایج آزمایشات، در هیات نظارت بر سموم مطرح و کمیته مربوطه اقدام به تصویب کرده و جزو سموم مجاز کشور شناخته میشود. یکی از مهم ترین وظایف دولت در بخش کشاورزی، عرضه کافی مواد غذایی در سطح کلان است و نظارت بر توزیع عادلانه غذا به منظور دستیابی همگان به غذای کافی و مغذی است. شرکت ایران رهیاب یکی از بزرگترین شرکتهای ایرانی در زمینه عرضه انواع و اقسام دستگاههای ردیاب است. وی اظهار کرد: یکی از راهکارهای دیگر مبارزه با اثرات منفی تغییرات اقلیمی کاهش گازهای گلخانهای است. وی تطبیق و ایجاد مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی و همچنین کاهش و از بین بردن گازهای گلخانهای را دو رکن دیگر این روش دانست و با اشاره به وقوع تغییرات اقلیمی در سراسر جهان گفت: نتایج حاصل از تحقیقات از دخالت 95 درصدی انسان در شرایط اقلیمی حکایت میکند و کمتر از پنج درصد از تغییرات ناشی از عوامل طبیعی از قبیل آتشفشانها و آتشسوزی جنگلهاست.

پورخاتون با اشاره به اینکه بخش خصوصی و دولتی در حوزه کشاورزی به خوبی قدر آب را ندانستند در حالی که کشاورزی نوین در دنیا به سمت کشت های کنترل شده پیش می رود تصریح کرد: امروزه تغییرات اقلیمی سبب شده که در بسیاری از کشورها برای تولید محصولات باغی به سمت کشت های کنترل شده پیش بروند. همراهان گرامی در این مقاله سعی کردیم مقایسه ای بین 3 نوع کشاورزی سنتی، مدرن و هوشمند را که در طول زمان ایجاد شده اند را برای شما بیان کنیم. در مطالب بسیاری اینجا در وبسایت آتاویتا، تولیدکننده محصولات کشاورزی گلخانه شیشه ای با کشت هیدروپونیک و صاحب یکی از ۱۰ گلخانه بزرگ جهان، درباره تغذیه گیاه در کشت هیدروپونیک به طور کلی نوشتهایم. این کشور بزرگترین تولیدکننده شکر و قهوه و آب پرتقال در جهان است و با وجود اینکه در فهرست بزرگترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی قرار دارد، ولی هنوز بخش زیادی از زمینهای کشاورزی این کشور به بهرهبرداری نرسیده است.

ما با چنین رویکردی باید برای کم کردن خسارتها برویم به سمت پیش بینیهای هوشمند باید با تکنولوژی و فناوریهای مدرنی که در دنیا هست برای سازمانهای متولی فرصت ایجاد کنیم که بتوانند سرمایه گذاریهای مناسبی در این حوزه داشته باشند که اگر بدرستی پیش بینی انجام بدهیم و به موقع اینها را به بخشهای مختلف مربوطه انعکاس دهیم قطعا خسارت کم خواهد شد. حسین آهنی، مدیرکل دفتر بحران و پدافند غیرعامل بخش کشاورزی میگوید: مهمترین گام در کنترل، مدیریت و مهار سیلاب، پیش بینی و هشدار به موقع است، باید به این سمت و سو حرکت کنیم که پیش بینیها به درستی و مکان مشخص باشد نه به صورت کلی فرض بگویم فلان استان در معرض سیلاب است، پروتکل مشخصی برای پیشگیری از سوی دستگاههای متولی تعریف نمیشود. اگر مدیریت صنعت کشاورزی به درستی در کشور اجرایی شود، نیاز به استفاده از تکنولوژی در این فرآیند بیش از گذشته برای کشاورز محسوس خواهد شد. این میزان در سرشماری کشاورزی ۱۳۹۳ به اندکی بیش از ۹ هزار واحد رسید. هیتر گلخانه ای آرارات با تولید گرمای 250 هزار کیلو کالری در ساعت مناسب گلخانه ای با مساحت 1000 مترمربع می باشد. تا با انتخاب بهترین محصول برای کشت گلخانه ای میزان سودآوری از کسبوکارتان را افزایش دهید.

این شرایط ابزاری برای سودآوری تولیدکنندگان کشورهای دیگر به وجود میآورد و افزایش قیمت جهانی غذا و گرانی گیاهانی مانند ذرت و گندم را به همراه دارد. از سمت دیگر با توجه به شرایط کنترل شده و به سبب مناسب بودن شرایط محیطی معمولا می توان تا ده برابر بازدهی بیشتری نسبت به کشت در فضای آزاد گرفت. حسین آهنی میافزاید: گزارشی از ۷ دهه گذشته، تعداد ۴۵۰ شهر و ۸۶۵۰ روستا و آبادی در معرض تهدید سیل داریم در کشور که سالانه بطور متوسط ۲۵ سیل بزرگ در کشور ما رخ میدهد، ۵۶ میلیون نفر جمعیت کشورمان در معرض خطر سیل است که از این، ۱۵ میلیون نفر تحت تاثیر شدیدترین سیلها هستند وقتی به آمار نگاه میکنیم میبینیم در طی ۷ دهه یعنی از ۱۳۳۰ تا سیل اخیر، ۷۲۱۷ مورد سیل ثبت شده داریم که نزدیک به ۱۵۰۴ نفر در طی ۱۴ ماه تلفات انسانی داشته است. آقای آهنی مدیرکل دفتر بحران و پدافند غیرعامل بخش کشاورزی هستیم با اشاره به خسارت سیل اخیر به بخش کشاورزی میگوید ۲۲ استان درگیر سیل بوده اند که در این میان استان فارس با ۲۵ ممیز دو دهم درصد استان کرمان با ۲۲ درصد و کهکیلویه وبویر احمد ۱۴ ممیز هفت دهم درصد خسارت وارد کرده که در مجموع ۶۲ درصد خسارت عمده سیل اخیر را تشکیل میدهد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: با تلاش همکاران ما و دیگر دستگاههای مسوول، تا به امروز برای یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور سند مالکیت صادر شده است.البته وسعت اراضی کشاورزی کل کشور در حدود ۱۸ میلیون هکتار است که تاکنون برای یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار آن سند زراعی صادر شده است. جعفری ادامه داد: بی تردید خراسان جنوبی با در اختیار داشتن ظرفیت های علمی فراوان، استعدادهای زیستی و منابع طبیعی، پتانسیل های ویژه کشاورزی، منابع انسانی متخصص و مجموعه های همسو قادر است با برنامه ریزی و پشتکار، در تحقق شعار سال و فرمان رهبر معظم انقلاب پیشرو باشد؛ در همین راستا با بهره گیری از شعار همه با هم، جهاد کشاورزی و با به کارگیری تمامی ظرفیت های داخلی سازمان، مجموعه های وابسته، تشکل های بخش خصوصی، بهره برداران، صنعت گران، نخبگان، دانشگاهیان، کمک نوآوران عرصه کشاورزی و تمامی واحدهای فناور در مسیر توسعه کشاورزی دانش بنیان و افزایش اشتغال آفرینی در حوزه کشاورزی گام برخواهیم داشت. این تراکتور که چینی ها نام خودمختار را روی آن گذاشته اند قادر است محصولات کشاورزی را برداشت کند که فعلاً برای چند محصول مثل برنج، ذرت و گندم طراحی شده است.

خیلی دنبال کار گشتم اما فایده ای نداشتکفش آهنی هم کم اورد چه برسد به من! الفت افزود: در صورتی که ما نتوانیم استاندارد و مقررات روسیه را رعایت کنیم، ممکن است به مشکل بربخوریم اما به شخصه فکر می کنم که مشکل حادی در این زمینه وجود ندارد چرا که اکثر صادرات ما گلخانهای است اما احتمالا لازم است برخی مدارک به کشور روسیه ارائه شود که در کل به شخصه خوشبین هستم. «محمدرضا وظیفهشناس» در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، با دستهبندی انواع کشاورزی در چهار نوع کلاسیک، سنتی، مدرن و هوشمند، کشاورزی در کشورمان را عمدتاً به روش سنتی دانست. به گزارش باشگاه دانشجویان ایسنا، در این شماره “مصاحبه با کارآفرین جوان رشته مهندسی مکانیک بیوسیستم”، “ذخیرهسازی انرژیهای تجدیدپذیر در کشاورزی”، “گلخانههای هوشمند”، “بررسی انواع روشهای فیلتراسیون و کاربرد آنها”، “کاربرد اینترنت اشیا در کشاورزی هوشمند” و “معرفی شبیهسازی تزریق پلیمر به کمک نرم افزار اتودسک مولدفلو” از جمله مطالب و مقالاتی است که در این شماره می خوانیم. به گزارش ایسنا، رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: نظارت هوشمند برتهیه، ذخیره سازی و توزیع در بازار و حتی توزیع آرد نیز از طرح های اولویت دار سازمان جهاد کشاورزی استان در سال جاری است. ابیاری بارانی که استفاده از آن از اوایل قرن بیستم در جهان و از اواسط دهه ۵۰ در کشورمان توسعه یافته روشی است که طی آن آب به صورت قطرات باران بر روی خاک باریده و آبیاری تا رفع کمبود ذخیره آبی خاک منطقه ریشه ها ادامه می یابد.

در این مراسم که با همکاری وزارت جهاد و کشاورزی، شرکت ارتباطات مبیننت و مرکز تحقیقات اینترنت اشیاء، روز شنبه، بیست و ششم تیرماه با حضور حسین طهرانی و مهدی غیناقی، مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره مبیننت، تاجفر، دبیرکل مرکز تحقیقات اینترنت اشیاء و ارژنگ جوادی، معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد، اولین فاز هوشمندسازی 200 هکتار از اراضی کشاورزی استان البرز به صورت آزمایشی مورد بهرهبرداری قرار گرفت. اکرم فداکار در گفتوگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به ورود هر چه بیشتر فناوری اطلاعات و ارتباطات به حوزه کشاورزی در استان یزد، اظهار کرد: ورود این سازمان به حوزه کشاورزی بیشتر با هدف مدیریت منابع آب در این حوزه و افزایش بهرهوری در زمینه کشاورزی است که تمام مراحل از کاشت تا برداشت را شامل میشود.

تجهیزات کشاورزی مدرن و زراعت نوین برای اولین بار در قرن هجدهم و همراه با تصویب “انقلاب کشاورزی انگلیس” برای تولید محصول بیشتر در تکههای کوچک سایت agriculture-na زمین آغاز شد. بهرغم اینکه بخش کشاورزی سالانه ۱۲۰ میلیون تن محصول تولید میکند، اما وابستگی در محصولات اساسی مانند دانههای روغنی، خوراک دام و طیور و گوشت و برنج و شکر مشکلات زیادی را برای کشور ایجاد کرده، همچنین نابسامانی بازار را هم سبب میشود. آرادی های عزیز به انتهای این پادکست رسیدیم امیدوارم با اطلاعاتی که از استان ها برای شما می گذارم بتوانید ظرفیت های صادراتی آنها را بشناسید، آنالیز کامل انجام دهید و با کمک مجموعه بزرگ آراد برندینگ انشاء الله یک شروع قوی داشته باشید. در این کنفرانس تصریح شد که اگر رویکرد حاضر در مورد برنامهریزیها و سیاستگذاریها، در خصوص رشد و توسعه کشاورزی تغییر داده نشود، لاجرم منجر به افزایش هر چه بیشتر مخاطرات انسانی و مالی شده و به یک سیستم ناتوان در حمایت از امنیت غذایی تبدیل خواهد شد (2). کشاورزی هوشمند به اقلیم از طریق تزریق دانش تغییر اقلیم به بدنه استراتژیهای اجرایی کشاورزی پایدار از روبرو شدن با خروجی باخت-باخت ممانعت و راهکارهای مبادله کردن و اشتراک مساعی بین امنیت غذایی، سازگاری و کاهش خطرات تغییر اقلیم را به عنوان مبنایی برای سازماندهی و تغییر سیاستگذاریها از سطح مزرعه تا سطح جهانی در پاسخ به تغییرات اقلیمی شناسایی میکند.