اخبار

راه اندازی گلخانه مجله خبری کشاورزی

حجت الاسلام جواد حاجیزاده در آیین شکرگزاری برداشت گندم در روستای قراجه شهرستان اهر گفت: با توجه به خشکسالی های اخیر و کاهش نزولات جوی و تاثیر سوء آن بر کاهش تولید محصولات کشاورزی لازم است تا مراسمات شکرگزاری، دعا و اقامه نماز باران سایت agriculture-na برگزار شود. رییس سازمان جهادکشاورزی یزد با تاکید بر اتخاد تدابیر لازم در برابر تحولات اقتصادی ناشی از تغییرات آب و هوایی و کاهش قیمتها به دلیل رکود بازارهای جهانی گفت: به گلخانه داران استان توصیه میشود، کشت ترکیبی چندگونه گیاهی را رعایت کنند تا اگر یکی از محصولات در زمان برداشت به دلایلی از قیمت مناسبی برخوردار نبود، با محصولات دیگر زیان وارده را جبران کنند و ترکیب کاشت محصولات توصیه شده در استان بر اساس اولویت خیارسبز ، گوجه فرنگی ، بادمجان ، فلفل و انواع آلوئه وراست.. فتحی با بیان اینکه کیفیت تولیدی محصولات غالب استان، که عمدتا محصولات زراعی با اختصاص سه میلیون تن از کل پنج میلیون تن محصولات تولیدی استان، از میزان مناسب و قابل قبولی برخوردار است، اظهار کرد: البته برخی از کشاورزان استان که عمدتا در بخش تولیدات باغی و صیفیجات مثل پیاز و سیب زمینی فعالیت میکنند، میزان استفاده از کود و سموم در هکتار بالایی دارند و بدمصرف هستند.

مرادی با بیان اینکه این رویه باید تا زمانی که وضعیت منابع آبی بهتر شود ادامه پیدا کند، عنوان کرد: در غیر اینصورت با معضلاتی مانند فرونشست زمین به دلیل بهرهبرداری بیش از ظرفیت از منابع آب زیرزمینی مواجه خواهیم شد. فلفل دلمهای در اوایل فصل بهار کاشته میشود و در اواسط تابستان برداشت خواهد شد. به هرحال به دلیل خشکی زمین تنها ۵/۱۳ درصد آن میتواند برای تولید محصول استفاده شود و تنها ۳ درصد آن کاملاً حاصلخیز محسوب میشود. ایران کشور بزرگی است که اگر تنها از ضایعات محصولات کشاورزی برای سوخت زیستی استفاده شود، بیش از 20 درصد نیاز فراهم میشود.

در بخش محصولات دام، طیور و آبزیان مقایسه میزان تولیدات دو استان شمالی ایران و کشور هلند نتایج جالبتوجهی دارد، چراکه جز بخش آبزیان، در همه بخشهای میزان تولید استانهای شمالی ایران بسیار کمتر از تولیدات هلند است. در زمستان سال ١٣٩٨ هزینه یکبار دیسک یک هکتار زمین زراعی دیم با تراکتور در کل کشور ٧١٢٦٥٩ ریال بوده است. در زمستان سال ١٣٩٨ هزینه یکبار دیسک یک هکتار زمین زراعی آبی با تراکتور در کل کشور ١٢٢٣٣٥١ ریال بوده است. در زمستان سال ١٣٩٨ هزینه یکبار شخم یک هکتار زمین زراعی آبی با تراکتور در کل کشور ٢٤٠١٦٩٧ ریال بوده است. در زمستان سال ١٣٩٨ دستمزد روزانه یک نفر کارگر میوهچین مرد در کل کشور برابر ٨٢٦٢٨١ ریال بوده است. در زمستان سال ١٣٩٨ قیمت فروش یک کیلوگرم شیر گوسفند چرخ نشده در کل کشور ٨٤٠١٦ ریال بوده است که نسبت به فصل مشابه سال٩٧ افزایش ٥٩,٠ درصدی داشته است. استان هرمزگان با ٥٤٠٠٠٠ ریال بالاترین و استان خراسان شمالی با ٣٢٠٤٢٩ ریال پایینترین قیمت فروش را در کل کشور داشته اند. استان گیلان با ٩٧٠٧٣٦ ریال و استان گلستان با ٤٠٠٠٠٠ ریال به ترتیب بالاترین و پایینترین سطح دستمزد را در کل کشور داشتهاند.

انقلاب کشاورزی زمانی رخ داد که انسانها محصولات زراعی خود را در خاک کاشتند. تا دست دلال های و مافیای بازار از سفره مردم و کشاورزان زحمتکش کوتاه شود و چه زمانی مشکلات حمل و نقل از بین می رود و باید برای رفع مشکل چه کاری باید انجام داد ؟ امروز ذهنیت مصرف کنندگان تغییر کرده و محصولاتی که به صورت محلی تولید شده باشند را خریداری میکنند، زیرا از اثرات مثبت بروی جامعه، کاهش یافتن رد پای کربن از مسافت های کوتاه تر حمل و نقل و تازگی محصولات میباشد. همچنین عیب دیگر این پوششها این است که در زمستان اگر هوای گلخانه سردتر بوده و با برخورد هوای مرطوب داخل گلخانه قطرات بخار آب بر روی آنها تشکیل میگردد که با پیوستن به هم بزرگ شده و با چکیدن قطرات بر سطح برگها باعث بالا رفتن رطوبت سطح برگ و ایجاد بیماریهای قارچی میگردند و از طرفی با ریزش قطرات بر کف گلخانهها باعث افزایش رطوبت بستر خاکها و کاهش میزان اکسیژن خاک میشوند؛ که تداوم این امر میتواند منجر به کاهش جذب عناصر غذایی و کاهش رشد عمومی گیاه شود. بعضی از آنها اتحادیههای بزرگ و برخی تعاونیهای کوچک را تشکیل دادند که امکانات فرآوری و عملآوری را دارند.

فائو تولید پرتقال ایران را ۲.۲ میلیون تن در سال اعلام و ایران را نهمین تولیدکننده بزرگ این محصول معرفی کرده است. بر اساس آمارهای فائو ایران در تولید محصولات کشاورزی، زراعی و باغی در ۶۸ محصول کشاورزی جایگاه نخست تا پانزدهم جهان را دارد. آمارهای فائو نشان میدهد ایران در تولید بذر ملون، تخم مرغ، و بادمجان جایگاه سیزدهم جهان را دارد. وی با بیان اینکه ارائه نشان غذای سالم به محصولات کشاورزی بر روند توسعه کمی و کیفی این محصولات تاثیر خواهد داشت، گفت: تولید کنندگان سعی میکنند تا محصولات مورد نیاز کشور را از نظر کمی و کیفی، تامین کنند و تولیداتشان، قابلیت رقابت با محصول مشابه خارجی را داشته باشند تا رغبت برای مصرف کالاهای خارجی از بین برود و یا ضعیفتر شود.

فرشچیان با بیان اینکه به دلیل باقیمانده سموم روی محصولات کشاورزی، بازارهای بسیاری از دست رفته و سهم فروش این محصولات در بازارهای خارجی در حال کاهش است، گفت: به هر حال طبقه کشاورز، طبقهای یارانه بگیر است. قیمت فروش این محصول نسبت به فصل مشابه سال ٩٧ معادل ١٤,٧ درصد کاهش یافته است. عبدی بیان کرد: حفظ کیفیت محصول به هنگام برداشت، انتقال، فرآوری، بسته بندی، انبارداری و عرضه یکی از مواردی است که کمتر در مورد آن بحث شده است، برای مثال عدم دقت باغبانان در برداشت محصولاتی مثل انواع لیمو و سیب، سبب کاهش کیفیت محصول شده و طعم و مزه آن نیز تغییر یافته و تلخ میشود.

به گزارش ایسنا، سید جواد ساداتی نژاد در سفر به هرمزگان و در بازدید از بخش های مختلف کشاورزی این استان با بیان اینکه ظرف یک هفته آینده خبرهای خوبی درباره فلفل دلمهای خواهد رسید، گفت: همه بحث فلفل دلمه و اتفاقاتی که در روسیه افتاد فنی نیست. وی با بیان اینکه ۹۸ درصد سموم مورد استفاده در کشور وارداتی است، گفت: یک درصد سموم تولیدی در دنیا را مصرف می کنیم و سرانه مصرف سم برای هر ایرانی ۴۰۰گرم است.این در حالیست که مصرف سم در دنیا ۴برابر ما است.سوال اینجاست کشوری که تا به این حد سم کمی مصرف می کند چرا بحث باقی مانده سموم مطرح است؟ در ادامه این مراسم شاهپور علایی مقدم با بیان اینکه کشاورزی در کشور ما از مزیت های نسبی برخوردار است که شاید بسیاری از کشورها آن را نداشته باشند، گفت: کشاورزی با اقلیم،نور، دما، رطوبت ، آب، نهاده های کشاورزی و دانش بهره برداران در ارتباط است. امروز اما رویکرد عوض شده و امنیت غذایی از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ به طوری که هرکشوری که بتواند غذای مردمش را به صورت سالم و کامل تامین کند امنیت بیشتری را در کشورش حاکم کرده است.

کشت صیفی جات به صورت گلخانه ای یکی از راه حل هایی می باشد که می تواند شما را در مدت زمان کوتاهی ثروتمند کند، به شرطی که از تجربه کافی برخوردار باشید و برای سودآوری محصول کاملا صبور باشید، زیرا ممکن است در سال اول کاملا ضرر کنید و سود آوری شما از سال دوم آغاز شود ، بنابراین داشتن امید و انگیزه شرط اصلی موفقیت در کشاورزی و راه اندازی گلخانه صیفی جات است. صادرات گوجه فرنگی در ۸ ماه ابتدای امسال بیش از ۲۵۹ میلیون دلار ارز آوری برای کشور به همراه داشته است که با در نظر گرفتن نرخ ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان برای ارز نیما ۶ هزار و ۴۲۳ میلیارد تومان برای کشور ارزآوری کرده است. در زمستان سال ١٣٩٨ قیمت فروش گاو پرواری کمتر از دو سال زنده در کل کشور از قرار هر کیلو ٣٠٦٣٨٥ریال بوده است. قیمت فروش این محصول نسبت به فصل مشابه سال ٩٧ معادل ٨,٤ درصد کاهش داشته است. حسن نژاد پرداخت خسارت بر اساس عملکرد درآمد را عنوان کرد و گفت: اینکه میانگین را ملاک عمل قرار بدهیم احتمال کاهش این میزان دور از انتظار نیست. این مسئله قابل کتمان نیست، اما این کشاورزان تنها درصد ناچیزی از کل کشاورزان استان را شامل میشوند.

در زمستان ١٣٩٨ روزانه یک نفر کارگر وجینکار و تنککار مرد در کل کشور ٩٢٦٠٨٥ بوده است. این رقم تقریبا دوبرابر منطقه حفاظت شده فعلی در کشور است. یکی از مهمترین اهداف پرورش گیاهان گلخانه ای، افزایش تولید در واحد سطح است. یکی از مثال های جالب کشاورزی مدرن رخ داد انقلاب سبز در گندم، ذرت، برنج و … وی ادامه داد: فرهنگ سازی همچنان باید در این زمینه ادامه یابد و با تولید محصولات سالم در بخش کشاورزی انگیزه مصرف کالاهای خارجی را در کشور از بین برده و مردم را به سمت مصرف تولیدات داخلی سوق داد. عبدی با بیان اینکه یکی از روشهای ارتقای کیفیت و توسعه محصولات کشاورزی، استفاده از تکنولوژیهای نوین، آموزش و ترویج یافتههای جدید علمی و استفاده از نهادههای اصلاح شده است، گفت: نیروی انسانی متخصص بالقوه و قابل توجه فارغالتحصیلان بخش کشاورزی، این امکان را در استان فراهم کرده تا بتوان با ارتقای دانش کشاورزان، روند توسعه بخش کشاورزی استان را شتاب داد.

او با بیان اینکه سطح استاندارد کشورها، متفاوت است گفت: در زمینه کنترل باقیمانده سموم، اروپاییها پیشگام بودند و پس از ارتقای استانداردها در این کشورها، سخت گیری آنها نسبت به محصولات ایرانی افزایش پیدا کرد. رییس هیات مدیره انجمن واردکنندگان کود و سم ایران نیز در این مراسم با بیان اینکه کشاورزان باید بهترین کود و سم را در اختیار داشته باشند و نباید صرفا به چند نوع از این نهاده ها محدود شوند، گفت:آماده هستیم تا بهترین کود، سم و بذر را وارد کشور کنیم. با همه این ها نباید از رقبایی که در بازار وجود دارند غافل شویم. زمان تصویب قانون افزایش بهرهوری بخش کشاورزی و منابع طبیعی به سال ۱۳۸۹ بازمیگردد که براساس طرح قیمت تضمینی مربوط به ماده ۳۳ این قانون، تولیدکنندگان محصولات کشاورزی میتوانند محصولات خود را در بازار کشاورزی بورسکالای ایران عرضه کنند. آن طور که مهر گزارش داده، کشاورز تولید سال گذشته ذرت بذری در کشور را شش هزار تن عنوان و تصریح کرد: عمده این محصول در منطقه مغان تولید میشود، بهطوری که سال گذشته از کل تولیدات دو هزار و ۵۰۰ تن در مغان و هزار و ۷۰۰ تن در کشت و صنعت مغان تولید شده است. وی با اشاره به میزان خسارت بخش کشاورزی در منطقه جنوب کرمان افزود: عامل خطر خشکیدگی و ترشیدگی محصولات کشاورزی تحت پو شش بیمه هستند و به میزان آسیب و مطابق تعهدی که داده ایم جبران خسارت خواهیم کرد.

محمدعلی سلامی افزود: در الگوی کشت جدید به دنبال استفاده از محصولهای کم آببر و مناسب شرایط اقلیمی قم هستیم تا بخش کشاورزی استان به دلیل محدودیت منابع آبی، دچار بحران نشود. رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه یادآور شد: کشت دوم در گذشته که شرایط آبی مناسبی داشتیم کاری مثبت بود و هم باعث ایجاد اشتغال و درآمدزایی بود، هم به امنیت غذایی کشور کمک میکرد و هم زمینه ساز صادرات و ارزآوری بود، اما اکنون که با محدودیت منابع آب مواجهیم این کشت نیز باید مدیریت شود. وی توضیح داد: کشت محصولات کشاورزی با آبهای غیر متعارف روز به روز رشد میکند و به مصیبتی در کلانشهرها تبدیل شده است اما متاسفانه دستگاههای متولی از جریان حاکم بر مصرف آب و مواد خوراکی بی اطلاع هستند.در این جلسه قرار بر این بود که دستگاههای مربوطه از وزارتخانههای بهداشت، نیرو، کشاورزی، کشور و سازمانهای استاندارد و حفاظت از محیط زیست گزارش مکتوب از میزان مصرف آبهای آلوده در اراضی کشاورزی در سراسر کشور و کلانشهرها ارائه کنند. در نشست قبل گزارش قابل دفاعی از دستگاهها ارائه نشد و تناقض آماری داشتهایم. مهندس کشاورزی روش ها و ابزارهای خاصی را به منظور آماده سازی زمین و عملیات کاشت و برداشت، طراحی و به شرکت های تخصصی و کشاورزان ارائه می کند.

آزمایشگاههای ایران در این بخش محدود است و نمیتواند تمام محصولات تولیدی در ایران را پوشش بدهد. اصلاحات ارضی در ایران با تصویب قانون اصلاحات ارضی در تاریخ ۱۹ دی ۱۳۴۰ آغاز شد و با رفراندوم ۶ بهمن ۱۳۴۱ به مرحله اجرا درآمد. خدارحم امیری زاده در گفت و گو با ایسنا، در خصوص ورود سامانه بارشی مونسون به خوزستان اظهار کرد: پس از پیش بینی هواشناسی و اطلاعیه ستاد بحران استان، ستاد مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تشکیل شد و به صورت ۲۴ ساعته شرایط در دست بررسی و پیگیری است. او میگوید اما در برخی نقاط نیز با استفاده از بیل و کلنگ تسطیح اراضی صورت گرفت و افزون بر آن در برخی مکانها نیز زمین همچنان ناهموار است و آب به بعضی مناطق نمیرسد.

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی کشور، ستاد بحران را مسئول جبران باغات فاقد بیمه دانست و افزود: باغاتی که فاقد بیمه هستند بعد از تایید دستگاه های استان مورد حمایت قرار خواهند گرفت و در حال حاضر خسارات سیل جمع بندی و به وزارت کشور نیز ارسال شده است. مهاجر افزود: از ۶۰۰هزارتن سیب زمینی که امسال صادر کردیم ۵۰تن آن برگشت خورد زیرا همراه سیب زمینی ها خاک بود.خاک که آلودگی نیست. یعنی سیب زمینی های تولید شده آلوده نیست. سعی کنید با شرکت در کلاسها یا تهیه دوره های اینترنتی این مطالب را فرا بگیرید. در مقایسه با کل محصولات تولیدی استان که ۸۰ نوع میباشد، در بیست محصول شهرستان نیشابور رتبههای اول تا سوم تولید استان را دارا است. در زمستان سال ١٣٩٨ قیمت فروش یک کیلوگرم گوسفند و بره زنده در کل کشور ٣٨١٥٨١ ریال بوده است. استان بوشهر با ٣٨٤٤٠ ریال بالاترین و استان آذربایجان غربی با ١٨٨٨٣ ریال پایینترین قیمت فروش را در کل کشور داشتهاند. استان گیلان با ١١٠٣٩٢٦ ریال و استان گلستان با ٦٠٠٠٠٠ ریال به ترتیب بالاترین و پایینترین سطح دستمزد را در کل کشور داشتهاند. استان آذربایجان شرقی با ١٥٢٨٣٩٨ ریال و استان خوزستان با ٥٠٧١٨٨ ریال به ترتیب بالاترین و پایینترین سطح دستمزد را در کل کشور داشتهاند.

برای اینکه ایران بتواند بازار کشورهای تراز اول را بدست بیاورد، باید با تقویت کردن کشاورزی ارگانیک خود، با کشور های پیشرفته صادر کننده رقابت کند. آشوری با بیان اینکه این نوع کشت سبب اشتغالزایی پایدار می شود گفت: در کشت های فضای باز که محیط و شرایط جوی کنترل نمیشود قطعاً کارگر و نیروی بازار کار به طور فصلی مشغول به کار هستند اما در کشت های گلخانه ای بسته به نوع محصول برای پنج تا ۱۰ نفر اشتغالزایی ثابت وجود دارد. معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه چند میلیون تن صادرات محصولات کشاورزی داشتیم ولی این صادرات هیچ نظمی نداشت، گفت: صادرات به این شکل بود که به یکباره کشوری درخواست محصولی را می کرد و سیلی از صادرکننده ها محصولات را روانه آن کشور می کردند و همین امر منجر به برهم خوردن بازار می شد. نوروزیان میگوید: سبد آفتکشی در ایران در سال ۹۰ دارای ۹ مورد آفتکش غیرشیمیایی بود که این تعداد در سال ۹۹ به ۵۰ مورد رسید و اکنون ۶۰ مورد است که کاملا سالم و بیضرر بوده و برای بیش از ۷۰ آفت مهم استفاده میشود.

ایران در تولید عدس جایگاه نهم دنیا را دارد. وی در خصوص سایر اقدامات برای ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی، اظهار کرد: بازرسی مستمر، نمونه برداری و انجام آزمایشها با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت، به منظور کنترل باقیماندههای سموم آفت کش، نیترات، فلزات سنگین، سرب، کادمیوم و آرسنیک و با توجه به دورههای زمانی مشخص انجام میشود، چرا که هنوز هم، منابع آلوده کننده، سلامت آب و خاک را تهدید میکنند. مینایی با اشاره به سفر وزیر جهاد کشاورزی و درخواست مکرر کشاورزان و فرمانداری در خصوص ارتقای مرکز جهاد کشاورزی اصلاندوز به مدیریت گفت: علیرغم پیگیریهای متعدد متأسفانه این مطالبه به حق تا به امروز محقق نشده است و کشاورزان این منطقه به حقوق قانونی خود دست نیافته اند از این روز ضروریتری خواسته کشاورزان منطقه استقرار اداره مستقل جهاد کشاورزی در این شهرستان است. دکتر محمد ابراهیم حسن نژاد امروز ۱۹ مردادماه در حاشیه بازدید از باغات خسارت دیده در جنوب کرمان گفت: مجلس از سهم بیمه صندوق حمایت خوبی کرده است و مبلغ ۶۰۰۰ میلیارد تومان در بودجه دیده شده تا جبران خسارت ها در بخش کشاورزی بشود که تا این تاریخ سازمان برنامه و بودجه سهم خودش را پرداخت نکرده است و این منطقه هم چون تک محصولی است تلاش خواهیم کرد با یک برنامه ریزی مناسب، بعد از وصول حق بیمه دولت کشاورزان بتوانند برای سال آینده باغات خود را احیا کنند.