رشد 71 برابری صادرات ایران به عراق در 20 سال گذشته / برنامه ریزی برای توسعه تجارت تهران و بغداد
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، روح الله لطیفی همزمان با اولین سفر رئیس جمهور به عراق افزود: عراق جایگاه ویژه ای در مناسبات فرهنگی، مذهبی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشورمان دارد. و تنها کشوری است که بزرگترین مرز زمینی را با ما دارد و در مجاورت پنج استان ایران قرار دارد.
وی افزود: عراق دومین مقصد صادرات غیرنفتی کالاهای ایرانی و اولین مقصد برای بازدیدکنندگان ایرانی است. این کشور آنقدر اشتراکات مذهبی، قومیتی و هویتی با کشور ما دارد که روابط دو کشور ناگسستنی شده است.
سخنگوی کمیته روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صمت گفت: تجارت با عراق از سال 2004 افزایش یافته است و در سال های 2008، 2011 و 2016 شاهد جهش های قابل توجهی بوده ایم تا جایی که در سال 2012، کشورمان غیرنظامی بوده است. صادرات نفت به این کشور افزایش یافت و به 9 میلیارد دلار رسید در سال 1401 شاهد مرز 10 میلیارد و 238 میلیون دلار بودیم. این روند در سال 1402 هجری قمری اندکی کاهش یافت، اما در پنج ماهه این سال دوباره شتاب گرفت و 4.6 میلیارد دلار را به ثبت رساند.
لطیفی در خصوص اهمیت صادرات به عراق گفت: این کشور به دلیل صادرات 100 میلیارد نفتی کشوری ثروتمند به شمار می رود و به دلیل تجربه سه جنگ و اشغال آن توسط آمریکا و غرب آسیب زیادی دیده است. همچنین با بحران های ناشی از تروریسم و داعش، وجود ثروت بالا نیازهای خود را به همراه دارد.
وی تاکید کرد: کشور ما که مرز مشترک آن حدود 1500 کیلومتر است و اشتراکات زیادی دارد، به لطف همکاری و همراهی در عبور از بحران های این کشور، علاقه دو کشور و امکان تامین و تولید کالاهای این کشور مورد توجه قرار گرفته است. . یکی از مهمترین کشورهای صادراتی به عراق است.
لطیفی تصریح کرد: بیشتر کالاهای ایرانی که به عراق صادر می شود، کالاهای مصرفی در انتهای زنجیره برای مصرف کننده نهایی است و این چیزی است که عراق را از اولین مقصد کالاهای ما یعنی چین متمایز می کند. محصولات صادراتی ما به چین، محصولات نیمه خام، خام و فرآوری شده است، اما عمده محصولات صادراتی ایران به عراق دارای زنجیره کامل هستند که ضمن ایجاد فرصت های شغلی بیشتر، زنجیره کاملی از تولید، عرضه و ارزش ایجاد می کنند.
سخنگوی کمیته توسعه تجارت در خانه صمت گفت: مقصد حدود 20 درصد از کل صادرات ایران عراق است و تقریباً 30 درصد محصولات غذایی و کشاورزی ایران به این کشور صادر می شود. بیش از 60 درصد صادرات سرامیک و کاشی ایران و عمده محصولات صادراتی کیف و کفش، لوازم خانگی، ظروف آشپزخانه، لوازم صنعتی و غیره به کشور عراق انجام می شود.
وی در خصوص آینده بازار عراق گفت: در حال حاضر رقبای ما در عراق تلاش زیادی می کنند و با برنامه ریزی برای افزایش سهم خود در بازار این کشور، کالاهای باکیفیت با تکنولوژی روز و بسته بندی مناسب و مناسب را در دستور کار خود دارند. خدمات پس از فروش به سمت بازار این کشور هدایت می شود و اگر فکری به حال آن نکنند، سهم بیشتری از بازار عراق را به خود اختصاص خواهند داد.
لطیفی افزود: چشم اندازی که عراق برای خود در نظر گرفته این است که در آینده نزدیک کشورها بتوانند کالاهای خود را به بازار عراق ارسال کنند که بخشی از تولیدات خود را در عراق انجام دهند و تولید مشترک داشته باشند، بنابراین تجار در کشور باید به آینده نگاه کند و آگاه باشد که ضمن برنامه ریزی برای عرضه کالاهای باکیفیت، رقابتی و مستمر به بازار عراق، تولید مشترک را در دستور کار خود قرار دهد تا در چند سال آینده با وجود استقبال مردم عراق از کالای ایرانی. با محدودیت ها و ممنوعیت ها، آسیب نمی بینند.
سخنگوی کمیته روابط بین الملل و توسعه تجارت شورای صنعت، معدن و تجارت گفت: در این سفر قرار است رئیس جمهور توافقات قبلی و چندگانه با عراق در خصوص تسهیل نقل و انتقالات مالی، ورود حمل و نقل ایرانی را اجرایی کند. ناوگان به مقاصد خود در عراق و فعال سازی مناطق آزاد در خصوص تراز تجاری و مسائل مربوط به آن، پیگیری گشایش ها.
https://www.irna.ir/news/85594073/%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%DB%B7%DB%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B1%DB%8C-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D9%82-%D8%B7%DB%8C-%DB%B2%DB%B0-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B1%DB%8C%D8%B2%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C