اخبار

روایت وزیر صامت سابق از موانع واردات خودرو در دولت سیزدهم

روایت وزیر صامت سابق از موانع واردات خودرو در دولت سیزدهم

سیدرضا فاطمی امین وزیر حراست در دولت سیزدهم گفت: مخالفت بانک مرکزی و مشکلات ارزی واردات خودرو را با مشکل مواجه کرده است. اگرچه وزارت درآمد ارزی خود را افزایش داد. اما بانک مرکزی واردات خودرو را تایید نکرد.

به گزارش ایسنا، به مناسبت هفته دولت، برنامه «بیش» گفت وگویی ویژه با مهندس سیدرضا فاطمی امین، وزیر صلح و مشاور سابق اقتصادی رئیس جمهوری در دولت سیزدهم انجام داده است.

وزیر صامت سابق در این برنامه از پیشرفت های اقتصادی دولت سیزدهم، موتور محرکه وزارت صمت در اقتصاد و بازار خودرو صحبت کرد. وی همچنین صنعت خودرو را به عنوان یکی از چالش های مهم در طول خدمت یک سال و نیم خود معرفی کرد. به گفته فاطمی امین، وی توسط شورای اسلامی برکنار شد.

وزارت امنیت، موتور محرکه اقتصاد کشور

فاطمی امین در ابتدای این برنامه به بیان 13 چالش دولت در ابتدای کار پرداخت. وی تصریح کرد: «دولت با دو نوع چالش مواجه بود که بر رفتار فعالان اقتصادی تأثیر می‌گذارد در مورد دهه 1990 و مشکلات اقتصادی آن زمان گفت: از نظر عملکرد، دهه 1990 زمان بسیار بدی بود. رشد اقتصادی در ده سال دهه 1990 0.07 درصد بود. دولت سیزدهم این رشد را به 5 درصد رساند. همه می گویند ده سال چیزی نیست و قابل جبران است.»

همانطور که وزیر سابق ساکت گفت: در زمستان سال 1401 هجری شمسی شاهد رشد 12 درصدی در صنعت بودیم ورودی این سد به مدت ده سال تقریباً بسته بود: «سد تقریباً خالی بود و اکنون که جریان آب برگشته است، مدت زیادی طول می کشد تا آن را پر کند و به همین دلیل است که مردم رشد اقتصادی ندارند وارد زندگی مردم شود.»

وی در پاسخ به این سوال که وزارت حراست برای تعمیر این سازه ها چه اقدامی انجام داده است، گفت: من کار را نیمه تمام گذاشته بودم همچنین رشد اقتصادی این صنعت در تابستان 1400 2.1 درصد بوده و در 6 فصل آینده این صنعت 5.5 درصد رشد داشته و رشد سرمایه گذاری از 3.6 درصد افزایش یافته است. از آنجایی که صادرات رشد خوبی داشته است، ما یک کار بسیار ساده انجام داده ایم.

صنعت سیاسی و اجتماعی خودرو

در بخشی دیگر از این برنامه درباره ماشین و اتفاقات دوران خدمت فاطمی امین صحبت شد. وزیر اسبق صامت گفت: خودرو یک صنعت سیاسی و اجتماعی است که در سال 2017 تحریم ها علیه صنعت خودروسازی ایران اعمال شد. این نشان می‌دهد که دشمنان ما به خوبی از تاثیرات سیاسی و اجتماعی خودرو آگاه هستند کاهش یافت یا آینه نداشتند یا فرمان نداشتند.» وی ادامه داد: نمی توان گفت که خودروها به دلیل تحریم ها کمبود داشتند. جریمه آدرس نادرست هر جا که زمین بخوریم و بخواهیم فرار کنیم، می گوییم اجازه داریم. تحریم ها در سال 1401 برداشته شد؟ در سال 1401 نسبت به سال 1400، صنعت خودرو 38.8 درصد رشد داشته است. در اواخر سال 1401 هجری قمری تنها هزار ماشین ناتمام در پارکینگ ها وجود داشت.

کمبود خودرو عامل اصلی مشکلات خودرو است

مشاور اقتصادی رئیس جمهور در دولت سیزدهم درباره تاثیر محدودیت عرضه خودرو بر جامعه گفت: چهار سال متوالی 500 هزار و 600 هزار خودرو کمتر از نیاز جامعه تولید می شود. یعنی ما در این بخش عقب هستیم. سفارش عقب افتاده رخ می دهد. در اینجا هم از مثال سد استفاده شده است. با توجه به تقاضای زیاد و علیرغم افزایش فعلی تولید؛ اما ما همچنان عقب هستیم. از سوی دیگر قیمت ارز نیز افزایش یافت. مردم در بازار خودرو سرمایه گذاری می کنند تا پول خود را از دست ندهند. خودرو به کالای سرمایه ای تبدیل می شود و تقاضای کاذب شکل می گیرد. برای مثال ایران خودرو در آن دوره 10000 خودرو ثبت نام کرده است. اما 10 میلیون نفر در حال ثبت نام بودند. تنها راه حل این مشکل افزایش عرضه است.»

عرضه خودرو به دو صورت افزایش می یابد. راه اول افزایش تولید و راه دیگر افزایش واردات خودرو است. فاطمی امین توضیح داد: بازار باید به تعادل برسد. من شخصا در سال 1400 با واردات خودرو مخالف بودم. چون محدودیت ارزی داشتیم. اما از نظر اتحادیه، مخالفت با واردات به ضرر من بود. برای حل این مشکل بر صادرات متمرکز شدیم تا درآمد ارزی را افزایش دهیم. سال 1401 هجری شمسی اوج صادرات ما بود که 54 میلیارد دلار درآمد داشتیم که نسبت به سال قبل 5 میلیارد دلار افزایش داشتیم. بعد از آن با واردات خودرو موافقت کردم. درآمدهای ارزی و واردات را افزایش دادیم. اما بانک مرکزی مخالفت کرد و گفت واردات مشکل ارزی ایجاد می کند. در نهایت واردات خودرو به تصویب شورای دولت رسید و در پایان سال 1401 هجری شمسی حدود 100 هزار درخواست ثبت شده داشتیم.

وی در ادامه به مشکلات پیش روی واردات خودرو پرداخت. به گفته صامت وزیر سابق، چالش های واردات خودرو بیشتر از واردات کالاهای دیگر است. وی تصریح کرد: در سال 1371 قانونی صادر شد و شرکتی که می خواهد خودرو وارد کند باید با شرکت سازنده باشد که در زمان تحریم ها قرارداد مستقیم منعقد می کند اینکه شرکت واردکننده خودرو باید وارد کند، در قانون دیگری نیز آمده است که شرکت واردکننده باید یکسری خدمات پس از فروش داشته باشد، در حالی که با وجود همه اینها، تعداد سفارشات ثبت شده نزد ما وجود ندارد در پایان سال 1401 هجری قمری به حدود 100 هزار سفارش رسید.

فاطمی امین در پایان این برنامه با اشاره به اینکه مسئولان کشور به دلیل مسائل حاشیه ای نمی توانند خوب کار کنند، گفت: فقط پنج شنبه و جمعه وقت داشتم. تقریباً هر روز از من سؤال می کرد. همه مسئولان درگیر حاشیه‌ها هستند و اگر نه، می‌توانند خوب کار کنند.» مشاور اقتصادی شهید رئیسی در پایان گفت: اگر با تجربه سه سال گذشته مسئولیت این وزارتخانه را بر عهده می گرفتم زمان بیشتری را صرف مدیریت استعدادها و اصلاح ساختارها می کردم.

انتهای پیام/

https://www.isna.ir/news/1403061106744/%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%A8%D9%82-%D8%B5%D9%85%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B9-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%B3%DB%8C%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%85