اخبار

رونق و پیشرفت کشاورزی ایران در پسابرجام مجله خبری کشاورزی

مقام عالی وزارت خاطرنشان کرد: طبق صحبتهای مقام معظم رهبری در ابتدای سال که بیشتر در زمینه کشاورزی، حمایت از تولید داخل، خودکفایی و حمایت از معیشت کشاورز بود پیش میرویم که تمام این موارد در کشاورزی قراردادی جریان سایت agriculture-na دارد. از دیگر محصولات کشاورزی استان تولید لوبیا است که بیش از ۹۰٪ آن در شهرستان خمین کاشت میشود. به همین سبب استان مرکزی به عنوان یکی از قطبهای تولید لوبیا در کشور مطرح بوده و ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای کشور در این استان و در شهرستان خمین قرار دارد. نظر به رشد بالای جمعیت کشورهای در حال توسعه، افزایش تولید محصولات کشاورزی در این کشورها باید نزدیک به دو برابر باشد تا مواد غذایی مورد نیاز جمعیت آن ها تامین شود. کیانی هم در خصوص پیشرفت های حوزه کشاورزی گفت:کشاورزی و توسعه یافتگی کشورها لازم و ملزوم یکدیگرند و بدون کشاورزی توسعه یافته قطعا اقتصاد نمی تواند توسعه یافته باشد. تولید می شود.علاوه بر میوه گلهای زینتی از دیرباز در گلخانه ها رایج بوده است.گلخانه ها با استفاده مناسب از منابع آبی و کاهش روز افزون منابع آب زیرزمینی، بی شک توسعه گلخانه ها نقش قابل توجهی در کاهش مصرف آب دارند.

چنین نتایجی می تواند به درجه ریسک گریزی، ماهیت داده ها و در واقع نسبت ریسک به بازدهی محصولات وابسته باشد. پرداختن به این موضوع امکان برنامه ریزی های دقیق و جامع و جزءنگر را در تمام سطوح و زیر بخش های کشاورزی فراهم می آورد. در این سیستم ، کشاورزان عقیده دارند که نقش محوری تری را در تولید و بهره وری ایفا می کنند . با احداث یک گلخانه زیبا می توانید محصولات مورد نیاز خود و مردم را تولید کنید. کشاورزی در سراسر جهان یک صنعت ۵ تریلیون دلاری است و هوش مصنوعی (AI) در هر مرحله می تواند این صنعت را متحول کند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی که در چارچوب سفرهای استانی هیئت دولت به کرمان رفته است، افزود: در طرح آزمایشی کشاورزی قراردادی ۲۵۰ هزار هکتار اراضی را زیر کشت گندم و ۴۵ هزار هکتار را به کشت شالی برنج اختصاص دادیم و در سال زراعی جدید ۲ میلیون هکتار اراضی کشاورزی را از طریق کشاورزی قراردادی زیر کشت گندم خواهیم برد، اما نگرانی ما تنها در بخش تامین مالی است.

نشا کردن بیشتر برای کشت گوجه، برنج یا چای و سبزیجاتی چون نعناع میتوان انجام داد. اواز اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی درخواست کرد: به حوزه کشاورزی توجه بیشتری داشته باشید و در تامین سرمایه برای بخش کشاورزی اقدام کنید، اتاق بازرگانی میتواند سرمایه گذاران بخشهای دیگر را به سمت کشاورزی تشویق کند و برای بخش کشاورزی سرمایه گذار جذب کند. او با اشاره به مصوبه اعتبارات پیشنهادی برای سفر به استان کرمان گفت: در این سفر ۳۵۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد مصوبه برای سیستمهای آبیاری، مرمت قنوات، آبخیزداری، احیا و نوسازی باغات، ایجاد باغ مادری در کرمان، رفع تداخلات و سایر بخشهای کشاورزی لحاظ شده است و تلاش میکنیم از این اعتبار برای توسعه کشاورزی در ایران استفاده کنیم. به گزارش خبرگزاری برنا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در جلسه قرارگاه دیپلماسی غذایی بر اهمیت توسعه کشت فراسرزمینی تاکید کرد. از فناوریهای نوین به کار گرفته شده درکشت برنج میتوان به کاشت بذر در بستر مرطوب (Direct wet seeded) کاشت بذر در بستر خشک، کشت مستقیم در جوی و پشته و کم آبیاری تنظیم شده اشاره کرد.

این قارچها کم کم بر روی میوه نیز اثر گذاشته و آن را خراب میکند. همچنین مهدی کرمیپورمقدم، دبیرکل سابق اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق، گفته بود که بسیاری از «دامداران، مرغداران و پرورشدهندگان ماهی ایران» سرمایه خود را برداشته و به «عراق» مهاجرت کردهاند. بر اساس گزارش مشترک «فائو» و «سازمان همکاریهای اقتصادی و توسعه»، تقاضای قدرتمند برای خوراک حیوانات انگیزه لازم را برای توسعه محصولات بخش احشام بهواسطه گلههای بزرگتر ایجاد خواهد کرد. آب نقش مهمی در توسعه الگوی کشت ، ترکیبات محصول ، شدت محصول و میزان زمین کاشته شده و ریتم فصلی برای هر محصول دارد. برای اینکه واقعاً از کشت گلخانه ای استفاده کنید، لازم است که عملیات توزیع و فروش خود را قبلاً انجام دهید. کشاورزی در ایران به دلیل وجود تنوع آب و هوایی، پراکندگی و کوچکی مزارع در بیش تر نقاط کشور، فعالیتی با ریسک بالا است که به وسیله کشاورزان منجر به کاربرد راه کارهایی برای مقابله با این شرایط شده است. تصور کنید تمامی هزینههای گزافی را که برای کشت انجام دادهاید به دلیل مناسب نبودن بذر بیهوده بوده و در نتیجه سودی به عمل نخواهد آمد. حتما میدانید که کشت محصولات کشاورزی بسیار هزینه بر است و نمیتوان به این سادگی از این موضوع گذشت کرد.

درست است که باید به زمینهای کشاورزی فرصتی دوباره برای نفس کشیدن و تأمین نیازهای اولیه داد اما با افزایش جمعیت جامعه و افزایش مصرف به طبع بالا رفتن تقاضای افراد برای خرید محصولات کشاورزی نمیتوان این فرصت را به زمین کشاورزی داد. باید گفت که این وسیله، یک ابزار ضروری برای مزارع کوچک به شمار می آیند. او تاکید کرد: از ۷اسفند دنیا با التهاب و نوسان قیمت مواجه شده و تورم بالای در دنیا حاکم است و ما هم یک طرح بزرگ اقتصادی را همزمان با این بحران اجرا کردیم، پس طبیعتا نوسانات قیمت ایجاد میشود. نتایج نشان داد، عوامل بررسی شده در این مطالعه که از قیمت محصولات زراعی، متوسط هزینه تولید سالانه ی محصولات، متوسط درآمد کشاورزی و غیرکشاورزی خانوارهای روستایی، بیمه ی محصولات، مقدار صادرات، واردات و یارانه ها تشکیل می شود، رابطه ی معناداری با شاخص تنوع دارد. در دوره هخامنشی در قرن اول قبل از میلاد، ایرانی ها همه درخت های میوه ای که در یونان مورد کشت بوده به جز زیتون را می کاشتند. در نهایت با یک جمع بندی کلی میتوانیم این گونه بیان نماییم که کود کشاورزی، آبیاری، بستر کشت مناسب، استفاده از بهترین بذر و نشا، استفاده از ادوات کشاورزی مدرن همگی در رشد و افزایش تولیدات کشاورزی نقش دارند.

GPS در سالهای گذشته، بهعنوان یک برنامه موقعیت یابی استفاده شده است که به ما میگوید کجا هستیم و با استفاده از آن سیستم هایی طراحی شده اند تا به ما بگویند از چه مسیری به مقصد برسیم. ساداتی نژاد ابراز امیدواری کرد: به زودی به شرایط پایدار در کشاورزی برسیم. ساداتی نژاد تصریح کرد: در حوزه کشاورزی کارهای خوبی انجام شده، اما مانند صنعت و معدن به آن نگاه نشده که به دلیل ارزش افزوده کمتر بخش کشاورزی است بنابراین یکی از اقدامات ما در وزارت جهاد کشاورزی توسعه کشاورزی قراردادی است، کشاورزی قراردادی روشی مدرن است که با شرایط کشاورزی کشور ما و خرده مالکیها هم خوانی دارد. بنابراین توسعه روستایی که خود افزایش درآمد جامعه روستایی را به دنبال دارد، رونق اقتصادی کشور و تأمین منابع کل جمعیت ایران را بدنبال خواهد داشت به این لحاظ، برنامه ریزی های تولیدی و کشاورزی در نواحی روستایی دارای ضرورت و اهمیت بسیار است. بازاریابی محصولات کشاورزی، اقتصاد خرد، اقتصاد کلان، اقتصاد ریاضی، اقتصادسنجی، مدیریت مزرعه، اقتصاد منابع طبیعی، تهیه و ارزیابی طرحهای کشاورزی، روش تحقیق، اقتصاد توسعه و سیاست کشاورزی، حسابداری، اقتصاد تولید.

ایجاد جذابیت در بخش کشاورزی و سوق دادن سرمایههای انسانی بادانش به این حوزه، اقدامی مهم و ضروری است و درحالحاضر تولید دانش در بخش کشاورزی بسیار محدود بوده و از آنچه تولید میشود نیز استفاده بهینه نمیشود، بنابراین باید در تغییر نگاهها به حوزه کشاورزی و ایجاد انگیزه برای سرمایهگذاری در آن برنامهریزی کنیم. در یک تعریف، مکانیزاسیون عهده دار شدن به انجام دادن فعالیت های کشاورزی توسط منابع غیر انسانی نیروست مکانیزاسیون کشاورزی مجموعه ای از علوم و فنون کاربردی است که مطالعه شناخت و بکار گیری انواع مختلف ماشین، ابزار نیروی محرک در مراحل مختلف تولید و فرآوری محصولات کشاورزی را شامل می شود. سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی که شامگاه پنجشنبه ۲۰ مردادماه، همزمان با سی و یکمین سفر استانی رئیس جمهور و هیئت دولت به استان کرمان، در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان حضور یافت و در جمع اعضای اتاق کرمان اظهار کرد: امروز آخرین سفر هیئت دولت در دوره اول است که به استان کرمان آمده ایم، این استان برای ما یک استان ویژه از نظر گستردگی و ظرفیتهای بینظیر است. بنابراین برای اینکه با افزایش تولیدات کشاورزی روبرو باشیم حتما باید اقدام به خرید این کود کشاورزی و انواع سموم کشاورزی کرد.

سناتور تام کاتن در مقاله ای که در وب سایت شبکه فاکس نیوز منتشر شد نوشت: طی سالیان اخیر، چینی ها به شکل کاملا قانونی و گسترده اقدام به خرید املاک و زمین به ویژه زمین های کشاورزی آمریکا، کرده اند. برای رفع این مشکل وزارت جهادکشاورزی با افزایش توزیع کود، تامین نهاده ها و دسترسی آسان در محل تولید، بار دیگر امید را بین این قشر زحمتکش بازگرداند. این کودها محلول در آب هستند و هیچ ضرری برای خاک یا گیاه ندارند، حتی بر میوه حاصل آمده نیز تأثیری نداشته زیرا این مواد بر روی خاک اثر دارد و بخش مهمی از نیاز خاک را برآورده میکند. در تولید هندوانه، گیلاس، خربزه و انواع ملون، سیب، انجیر و خیار هم جایگاه سوم جهان را از آن خود کرده است. برای افزایش تولیدات کشاورزی خود بهترین کود را انتخاب کنید تا در نهایت به سرمایه بزرگی دسترسی پیدا کنید. هزینه اجاره زمین : بستگی به مکان و شهر آن دارد و ما میانگین 2،000،000 تومان را برای اجاره ماهیانه زمین بدون نیاز به رهن در نظر می گیریم.اگر توانستید با قیمت کمتری اجاره کنید که چه بهتر.

سوخت گرمایشی این امکان را به شما خواهد داد که تعیین کنید کدام سوخت اقتصادی تر برای مصرف است. برای تهیه این کالا بهترین راه مراجعه به سایتهایی است که به صورت ضمانتی بذر را به فروش میرسانند. زیرا با این کود خاک هر نوع فقری را که داشته باشد میتواند بر طرف کند. برای بر طرف کردن این مشکلات بهترین راه استفاده از سم و سمپاش است. اولین چیزی که برای افزایش تولیدات کشاورزی نقش موثری دارد خرید بهترین بذر است. او با بیان اینکه گلههای مولد ما سرمایههای کشور هستند و نمیگذاریم آسیب ببینند، افزود: از این ماه ۳۰ میلیون تن تخم مرغ نطفه دار را خرید تضمینی میکنیم و گلههای مولد و مرغ مادر ما نباید دچار چالش شوند، تولید کننده محصولات کشاورزی بنگاه خیریه نیست و باید اقتصادی و تجاری شود و ما در سال آینده در تولید گندم به مرز خودکفایی خواهیم رسید. فائو تولید پرتقال ایران را ۲.۲ میلیون تن در سال اعلام و ایران را نهمین تولیدکننده بزرگ این محصول معرفی کرده است.

بحث بر سر این است که اساتیدی که آنها را آموزش دادهاند باید آنها نیز با تجهیز خود به آخرین پیشرفتهای علمی، با دست در دست قراردادن با مدیران ارشد نظام و سیاستگذاریهای صحیح راه را برای جذب نه تنها این خیل عظیم مهندسین بلکه سایر فارغ التحصیلان دانشگاه به بازار کار بخش کشاورزی نوین فراهم کنند که نکرده اند. او در زمینه انتقال آب گفت: طرح بازار آب را در کرمان راه اندازی کنید، بزرگترین ثروت ما در استانهای کویری مانند کرمان آب است و باید ساز و کار دقیق برای آن دیده شود، اولین الگوی بازار آب در خواف و دشت قزوین در حال انجام است.

به اعتقاد کارشناسان بخش کشاورزی شیوههایی چون بهرهگیری از روشهای نوین آبیاری مثل قطرهای و تحت فشار به جای استفاده از روشهای سنتی، تغییر الگوی کشت، با بهرهگیری از بذرهای دارای مقاومت بیشتر در مناطق خشک و کم آب و ضرورت تصویب طرح جمعآوری آب باران در کشور تدابیری هستند که میتوان توسط آنها در زمینه استفاده از منابع آبی برای بخش کشاورزی مدیریتی را فراهم کرد. استفاده از کودهای کشاورزی بهترین راه برای تأمین این نیازها بوده و با استفاده از این کودها میتوان از زمینهای کشاورزی به طور متمادی استفاده نمود. این کودها بهترین کارایی را داشته که مهمترین آنها این است که مانع از زرد شدن برگ گیاه شده که در این صورت عمل فتوسنتز به بهترین صورت در یگ گیاه انجام میشود.

این کودها با ترکیبات بینظیری که دارند بهترین جوابدهی را داشته و در نهایت سودی که به کشاورز میرسد در قبال اعتماد به این کودها تماشایی میباشد. خبر24 ، حسن بابایی بعد از ظهر پنج شنبه که به سمنان سفر کرده است در گفتگو با خبرنگاران ضمن بیان اینکه سند دار شدن اراضی کشاورزی از سال گذشته آغاز و کماکان ادامه دارد، ابراز داشت: طی این بازه زمانی ۱۵ درصد اراضی کشاورزی سند دار شدند که این میزان تا پایان سال به ۵۰ درصد میرسد. در 13 مگاژول بر مترمربع در روز به نقطه اشباع نوری میرسد. ساداتی نژاد ادامه داد: در روز سوم فروردین در اولین جلسه هیئت دولت ما قیمت گندم را ۱۱،۵۰۰ تومان تصویب کردیم که در تولید تاثیر بالایی داشت، همچنین مجلس با ایجاد شورای قیمت گذاری کشاورزی، کشاورز را به میز تصمیمگیری آورد که کار بسیار بزرگی بود.

در این راستا، در مطالعه حاضر با استفاده از الگوی برنامه ریزی ریاضی اثباتی، به بررسی اثر نوسان قیمت محصولات کشاورزی بر واکنش زارعان شهرستان ساری در زمینه ی انتخاب الگوی کشت مناسب برای دوره 1392-1391 پرداخته می شود. سطح زیر کشت گل و گیاهان زینتی در این استان هزار و ۹۱ هکتار است که از این میزان ۳۷۱ هکتار به صورت گلخانه و بقیه در فضای باز است. دستگاه (ATM (auomated teller machin ماشینی خودکار بسیار دقیق و کار آمد جهت ارائه خدماتی همچون دریافت پرداخت ،انتقال وجوه به صورت اتوماتیک در هر ساعت از شبانه روز به مشتریان می باشد. چرا که درست است که در نتیجه آزمایش خاک باغ مواردی مانند نوع بافت خاک و میزان حاصلخیزی آن، پی اچ و میزان شوری آن، میزان مواد مغذی و عناصر موجود در آن و درصد اشباع خاک به صورت دقیق مشخص شده است، اما تفسیر نتیجه آزمایش خاک کشاورزی کار یک مشاوره کشاورزی و باغبانی است که دانش این کار را دارد. در کنار نیاز یک گیاه به سولفات، به کودهای دیگری نیز نیاز است تا بهترین نتیجه گیری را در این میان به چشم دید. ایران در تولید جو نیز رتبه سیزدهم جهان را دارد.

همان طور که پیش تر نیز اشاره شد شیوه کشاورزی در ایران فاصله زیادی با روش های کشاورزی صنعتی دارد، از این رو مصرف سموم در ایران بسیار کمتر از شرایط کشاورزی صنعتی است و حتی در طیف گسترده از محصولات از جمله زعفران، زیره، پسته، انجیر، کشمش، بادام، خرما، سیب درختی، هندوانه، مرکبات، خاویار، میگو، پوست، روده، پشم و محصولات باغبانی، دامی و شیلاتی میتوان فعالیتهای گستردهای را برای شروع و حضور در تولید محصولات ارگانیک در جهان به خود اختصاص دهد. جالب این است که با اینکه سقف این سازه ها بسیار بلند است، ولی هیچ ستونی برای ساخت آنها استفاده نشده و به نوعی یکی از عجایب معماری به شمار می رود. جهت تحلیل داده ها نرم افزار GAMS مورد استفاده قرار گرفته است. در برخی از این زمینها افراد بیش از تعداد مورد نیاز مشغول بکار هستند که این امر باعث ایجاد اشتغال کاذب و کاهش بازده نیروی کار میشود. او افزود: اقدام دیگر ما کاهش ۴۳ درصدی قیمت کودهای پایه بود، ما برای کشاورزی قراردادی به ۴۰ هزار میلیارد تومان (همت) اعتبار نیاز داریم و میخواهیم بخش خصوصی در این زمینه ما را یاری کند.

لذا شناسایی میزان ریسک گریزی کشاورزان در زمینه ی تغییر قیمت ها و لحاظ آن در بررسی اثرات احتمالی نوسان قیمت ها بر الگوی بهینه ی بهره برداری زمین های زراعی، امری مهم به نظر می رسد. گستردگی و تنوع شیر برقی ها باعث شده است که خرید این تجهیز کاری کمی پیچیده به نظر آید. ساداتی نژاد با تاکید بر اینکه بانکها باید با کشاورزان که مسئول امنیت غذایی کشور هستند مهربان باشند، عنوان کرد: بانک کشاورزی در ۲۴ ساعت برای مطالبات گندم کشاورزان ۱۵ هزار میلیارد تومان (همت) پرداخت کرده است و ۸ بانک تجاری و بازرگانی کشور که مسئول پرداخت ۱۵ هزار میلیارد تومان بودند پس از دو ماه هنوز مبلغی واریز نکرده اند، با تمهیدات انجام شده میزان خرید تضمینی گندم از چهار و نیم میلیون تن در سال گذشته به حدود ۷ میلیون تن تا کنون رسیده است. برای مکانیزاسیون تعریفهای مختلفی وجود دارد. به طور مثال گیاهانی که از کود چند منظوره تغذیه میشوند در برابر سرما، بی آبی یا شوری زمین و فقر آهنی که در خاک وجود دارد مقاومت بیشتری از خود نشان میدهند. حتما تا به حال به میوه نارگیل دقت کردهاید که دارای پرزهای همانند چوبهای نازک برروی خود است.