اخبار

زنان کشاورز در ایران محروم از کشاورزی مدرن، به حاشیه رانده می شوند مجله خبری کشاورزی

در نهایت، هواپیماهای بدون سرنشین، تاثیر زیستمحیطی را کاهش دادهاند. مکانیزه کردن فرایندهای کاشت، داشت، برداشت و آبیاری محصولات سبب می شود تا منابع مصرفی کاهش یافته و خطای انسانی و دیگر هزینه ها به حداقل برسد. توسعه ی کشاورزی هوشمند نیاز به زمان دارد، چرا که به دلیل ماهیت آن کمتر از سایر بخش ها به آن پرداخته شده اما در آینده ی نزدیک نیاز به این مهم بیشتر از هر زمان دیگری احساس خواهد شد و منجر به بهره برداری مؤثر از آن می شود. تحقیقات نشان میدهد، در کشاورزی تولید یارانهای با بازارمحور بودن محصول رابطه عکس دارد به این معنی که، هرچقدر میزان دریافت یارانه بیشتر باشد تولیدات کمتر بازار محور خواهد شد. هنگامی که محصولات شروع به رشد میکنند، حسگرها سلامت خود را نشان میدهند و شاخص پوشش گیاهی خود را محاسبه میکنند. بنابراین صنعت کشاورزی باید خود را با این تغییر اوضاع وفق دهد و در دمای بالاتر و در زمینی که بارندگی شدید آن را از بین میبرد، غذا تولید کند. گلخانه دار باید با روش های ضد عفونی کردن خاک آشنایی داشته باشد.

2. گلخانه های تولید گل و گیاهان زینتی برای تولید انواع گلهای شاخه بریده(رُز- ژربرا – گلایول – داودی) وگلهای آپارتمانی می باشد. در این سیستم،سنسورها در مکان های مختلف در زمین زراعی نصب می شوند تا اطلاعات مربوط به خاک و گیاهان را جمع آوری کرده تا از این داده ها برای پیشگیری از بیماری های مختلف استفاده شود. تولید مواد غذایی به رغم دسترسی محدود به زمین های زراعی ، نیاز روز افزون به آب و دیگر عوامل قابل پیش بینی مانند تاثیر تغییرات اقلیمی که تا سال ۲۰۵۰ ، ۷۰ درصد افزایش خواهد یافت، از جمله این چالش هاست. در این دوره بعضی از انواع سبزی مانند گل کلم و مارچوبه به میزان فراوانی در ایران تحت کشت قرار گرفت ولی بعدها کشت آن منسوخ گردید.

حال عزم و ارداه جدی قوه قضائیه و بازوان انها را می طلبد که با قاطعیت جلوی تبدیل زمین کشاورزی (رودخانه ها .حریم رودخانه . حجتی سپس یکی از برنامههای این وزارتخانه را استقرار نظام زنجیره تولید در بخشهای مختلف کشاورزی عنوان کرد و افزود: طرح استقرار جامع صنایع تبدیلی در سطح کشور از دیگر برنامههای جدی وزارت جهاد کشاورزی است. توانمندسازی ساختار مدیریت منابع طبیعی متناسب با وظایف محوله و شاخص های زیستی و تشکیل مجمع خیرین آبخیزدار و مشارکت آنها در طرح های توسعهآبخیزداری در مناطق مختلف از جمله دیگر اقدامات در این حوزه بوده است. تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی.

این امر اطلاعات دقیقی در اختیار کاربران قرار میدهد و همچنین میتواند برای خلق محیط خاص رویش، حذف عناصر نامطبوع آبوهوایی و خطاهای انسانی استفاده شود. بدون لزوم نگرانی در مورد عناصر خارجی، میتوانید تقریباً کنترل کاملی برای فراهم ساختن بهترین محیط رشد برای محصولاتتان در اختیار داشته باشید. اگر با قانون وراثت آشنایی داشته باشید می دانید که محصولات کشاورزی کیفیت را از والدین خود به ارث می برند. در کنار تمام مزایایی که اینترنت اشیا با خود به ارمغان میآورد، نوآوریهای آن برای چشمانداز روشهای فعلی کشاورزی پیشگامانه خواهد بود. در کشاورزی مدرن، تمام این دانش جمع آوری شده به منظور جمع آوری داده هایی که به تنظیم میزان مواد مغذی ، آبیاری ، کنترل رطوبت ، نور و غیره کمک می کند ، به زمینه زندگی واقعی ترجمه می شود. این حسگرها میتواند محرک های مختلف را به صورت خودکار برای باز کردن پنجره، روشن کردن چراغها یا پنکه، کنترل وسایل گرمایشی کنترل کنند و تمام این کارها از طریق فرستندههای وای فای انجام میشود. مسیر دیگری که کشاورزی هوشمند پیش روی دارد شامل روشهای کنترل شدید رویش در فضای داخل است که در آن از کامپیوترهای غذایی شخصی و یک پلتفرم منبع باز جهت جمعآوری و اشتراکگذاری دادهها استفاده میشود.

محصولاتی که عاری از ویروس هستند و در این زمینه نیز شرکت برای نخستین باز در کشور موفق به دریافت لیبل عاری از ویروس برای پایههای کشت بافتی شد. علاوه بر این، استفاده از این سامانهها سبب صرفهجویی در زمان خواهد شد. وی میافزاید: ۴۰۰ نوع سم ثبت شده در کشور داریم که ۱۷۹ مورد آن در کشور مصرف میشود و از این میان ۵۰ تا ۶۰ درصد آنها پرمصرف هستند. همچنین افزایش دستمزدها، کاهش عرضه کالاهای با ارزش افزوده بالا، مشکل دسترسی به بازار تامین مالی و به خصوص تامین سرمایه در گردش، نوسان در تقاضای مواد غذایی و کشاورزی به دلیل تغییر الگوی مصرف خانوارها به سمت مصرف کالاهای بهداشتی و درمانی و تقویتکننده سیستم ایمنی بدن، اختلال و ناامنی غذایی را تشدید کرده است.

بر اساس نتیجه به دست آمده از تحقیق میزان مصرف آب کاهش یافته چرا که تنها با استفاده از اندازه گیری رطوبت خاک می توان میزان آبیاری را کنترل کرد. با استفاده از سنسور خاک می توان عواملی مانند میزان رطوبت خاک، درجه حرارت خاک و … نوسازی کشاورزی و استفاده از فناوری دیجیتال باعث شده تا مفاهیم جدیدی مانند کشاورزی دقیق ، کشاورزی دیجیتال و کشاورزی هوشمند ظهور کند. در واقع، استفاده از فناوریهای هوشمند رقابت سالم و پایداری در محصولات را تضمین میکند و کشاورزی هوشمند به معنای واقعی کلمه را محقق میسازد. فناوری استفاده از زنبورعسل با استراتژی و برنامه ریزی مبتنی بر جمع آوری و پردازش دادهها در زمان واقعی میتواند تحول شگرفی را از نظر فناوریهای پیشرفته با رویکرد اینترنت اشیا در صنعت کشاورزی ایجاد کند.

وقتی بیماری های ناشی از غذا سلامت عمومی را تهدید می کنند، اولین قدم برای تجزیه و تحلیل علت اصلی، یافتن منبع آلودگی است و هیچ تحمل عدم قطعیت در این زمینه وجود ندارد. شرکت بهین مبتکران ایده که در زمینه گلخانه های هوشمند و بهره گیری از فناوری اینترنت اشیا گامهای مهمی برداشته است، برای آشنایی کشاورزان با مبحث کشاورزی هوشمند بخش ویژه ای را در وب سایت خود راه اندازی نموده است و آمادگی اجرای پروژه های کشاورزی هوشمند را دارد. بهینه سازی آبیاری با نرخ متغیر، قابلیت سودهی در زمینهای آبیاری شده با گونه شناسی یا قابلیت تغییر خاک به حداکثر خود میرساند، محصولات را ارتقا میدهد و کارآمدی مصرف آب در کشاورزی را بالا میبرد. حسینی از استارتاپ کشتیار، با موضوع ارائه توانمندی های شرکتهای فضاپایه در کشاورزی هوشمند گفت:«استارتاپ کشتیار، دستیار هوشمند زمین کشاورزی است که راهکارهایی برای تولید محصول سالم ارائه میدهد. عسکری با اعتقاد به اینکه بخش کشاورزی یکی از بخشهای پُر ریسک کشور محسوب میشود، گفت: در بحث یارانهها یا پرداختی که دولت انجام میدهد باید در قالب قانون فضا را ببینیم تا شاهد اتفاقات خوبی باشیم. افزایش تولیدات کشاورزی از قبیل میوه های تازه، سبزی ها، گل و گیاهان گلخانه ای باید جدی گرفته شود.

همچنین نظارت و اسکن مزارع این انکان ر افراهم می کند که کشاورزان از نحوه قرارگیری تراکتورها و سایر وسایل نقلیه، اطمنیان حاصل پیدا کنند با اتخاذ این روش ها، مصرف سوخت تراکتورها در زمین های زراعی بنابر گفته سازندگان آنها تا ۴۰ درصد کاهش پیدا خواهدکرد .استفاده از این روش های نوین در کشاورزی هوشمند باعث کاهش مصرف آب، میزان استفاده از آفت کش ها و همپنین مصرف کود شده که این بهینه سازی ها به سرعت قابل دسترسی هستند. از آنجایی که پهبادها توانایی اسکن مناطق زراعی با سرعت ۱۰۰۰ هکتار در ساعت را دارند، این پرنده های بدون سرنشین به گزینه ی بسیار مناسبی جهت اسکن مناطق زراعی تبدیل شده است. از آنجایی که محصولات کشاورزی معمولا محصولاتی وابسته به مکان هستند بنابراین سیستم اطلاعات مکانی(GIS) یک ابزار کاملا مرتبط برای کشاورزان محسوب میشود. از آنجایی که از این تجهیزات بیشتر در مناطق وسیع زراعی استفاده می شود، استفاده از این وسایل بیشتر در آمریکا به چشم میخورد .

کشاورزی مدرن سبب میشود تا با بهره وری از زمینهای کشاورزی فعلی، نیاز به جنگل زدایی و تبدیل آنها به زمین های کشاورزی کاهش سایت agriculture-na پیدا کند. ماژول های ورودی و خروجی چند منظوره که قابلیت کنترل تمام تجهیزات هوشمند مثل پمپ ها و مخازن را دارد. به طور خلاصه میتوان گفت که اینترنت اشیا به بسیاری از اشیا و چیزهایی اشاره دارد که به شبکه اینترنت متصل شده و توسط اپلیکیشنهای موجود در تلفنهای هوشمند و تبلتها قابل کنترل و مدیریت است. میتوانیم برای دسترسی به این سیستم از راه دور و هنگامی که با استفاده از اینترنت اشیا متصل باشد یک سیستم ابری ایجاد کنیم. سنسورها در حال حاضر از طریق شبکه ماهوارهای به ابر متصل میشوند که به ما این امکان را میدهد که دادهها را همزمان از سنسورها دریافت کنیم.

مزارع عمودی نیز به دلیل بهکارگیری نور مکمل مانند LED با تقاضای انرژی بسیاری روبرو هستند. کشاورزان می توانند از دستگاه های تلفن همراه مانند تلفن های هوشمند و تبلت ها برای دسترسی به داده های زمان واقعی در مورد وضعیت خاک و گیاهان ، زمین ، آب و هوا ، استفاده از منابع ، نیروی انسانی ، بودجه و غیره استفاده کنند. اما راه حلهای IOT به شما این امکان را میدهند که شرایط آب و هوایی را در هر لحظه بدانید. CropMetrics یکی از این سازمانها است که بر راه حلهای کشاورزی فوق مدرن متمرکز است و در همان حال تخصص خود را در مدیریت آبیاری دقیق معرفی کرده است. این طراحی میتواند راه حلهای بهینه و مقرون به صرفه را با مداخله حداقلی دستی برای کشاورزان فراهم کند. گلخانهها پارامترهای محیط زیستی را از طریق مداخله دستی یا ساز وکار کنترل سهمیهای کنترل میکنند. استفاده از IOT در گلخانه ها، مداخله ی انسان را از بین برده است، در نتیجه کل فرایند را با صرف هزینه و افزایش دقت در همان زمان انجام می دهد.

از زمانی که سنسور ها در صنعت کشاورزی معرفی شده اند مدت زمان زیادی میگذرد اما مشکل رویکرد کشاورزی سنتی در استفاده از فناوری این سنسورها این بود که ما قادر به دستیابی همزمان به دادههای سنسورها نبودیم.اما با معرفی اینترنت اشیا در کشاورزی، حسگرهای پیشرفته بسیار بیشتر مورد استفاده قرار گرفتند. و میزان تولیدات در سیستم های سنتی به حاصلخیزی، میزان آب در دسترس و شرایط اقلیمی وابستگی زیادی دارد، که غالبا میزان بهره وری ثابت و یا رشد بسیار کمی دارد. همچنین بازده کشاورزی با آب باران نیز تحت تاثیر انتخاب تاریخ کشت است که اغلب اوقات به زمانبندی نخستین باران تاثیرگذار وابسته است. هستیم از یک سو، و همچنین اثر تغییر اقلیم بر تاریخ کشت محصول، اثر ریزگردها و موارد دیگر در بخش کشاورزی از سوی دیگر، اولویت سیاست گذاری، در بخش تغییرات اقلیمی و مقابله با خطرات آن در محورهای ذکر شده برای کشاورزی هوشمند به اقلیم در کشورهای در حال توسعه نظیر بازار، جنسیت و سیاست توصیه می شود.

از قابلیت بلاک چین در ردیابی سوابق مالکیت و مقاومت در برابر دستکاری می توان برای حل مسائل فوری مانند تقلب در مواد غذایی، فراخوان ایمنی، ناکارآمدی زنجیره تأمین و قابلیت ردیابی مواد غذایی در سیستم غذایی فعلی استفاده کرد. تهیه مواد غذایی برای این جمعیت کار آسانی نیست ولی با همکاری مهندسان و کشاورزان و به کار گیری راه حل های درست و فنی، می توان این مشکل را حل کرد. امروزه اینترنت اشیا بسیاری از صنایع را مختل کردهاست و صنعت کشاورزی از این قاعده مستثنی نیست. یکی از حوزههای مهم که میتوان از بحث اینترنت اشیا در آن استفاده کرد، کشاورزی است.

مهندس کشاورزی فعالیت های مختلفی را انجام می دهد. AgroCares Scanner امکان آزمایش خاک و تغذیه را به روشی آسان تر ، سریعتر و مقرون به صرفه تر از روش های سنتی فراهم کرده است. بیشتر تمرکز بر دسترسی به داده ها و کاربرد این داده ها است – چگونه می توان از اطلاعات جمع آوری شده به روشی هوشمندانه استفاده کرد. راهکارهای کشاورزی هوشمند امروزه در بستر اینترنت اشیا طراحی و پیاده سازی می گردد. آب و هوا نقش بسیار مهمی برای کشاورزی بازی میکند و از مزایای به کار گیری فن آوری اینترنت اشیا در کشاورزی است و داشتن اطلاعات نادرست درباره آب و هوا باعث کاهش کمیت و کیفیت تولید محصول میشود.. کشاورزی دقیق یکی از مشهورترین کاربردهای اینترنت اشیا در بخش کشاورزی است و سازمانهای بی شماری درحال بهرهگیری از این فن در سراسر جهان هستند. رییس هیئت مدیره شرکت فرافن هم گفت: «کشاورزی هوشمند یکی از مهمترین کاربردهای اینترنت اشیا است. علیرضا عطری، عضو هیئت علمی سازمان تحقیقات کشاورزی و دبیر کمیته هوشمندسازی در رابطه با سیاستهای وزارت جهاد کشاورزی در کشاورزی هوشمند گفت: «اجزای اصلی کشاورزی هوشمند شامل، کلان دادهها، فناوری دیجیتال و تجزیه و تحلیل داده و کشاورزی هوشمند وابسته به اجزای توسعه اقتصادی و سهم اشتغال است.

متاسفانه، این هندوانه با این شرابط سخت تولید میشود و بعد به خاطر بستهبندی و شرایط حمل و نقل نامناسب در راه ضایع میشود. یک راهکار کشاورزی یا آبیاری هوشمند، از مجموعه ای سخت افزار نظیر حسگرهای پایش وضعیت خاک و آب، ایستگاه های هواشناسی، شیر برقی و کنترل کننده آن و معمولاً یک دروازه (Gateway) و همچنین لایه های نرم افزاری شامل پلتفرم جمع آوری و مدیریت داده ها و اپلیکیشن های کاربر نهایی است. آگوست و ژانویه( تیر و مرداد) و (دی بهمن) به ترتیب خشک ترین و پرآب ترین ماه های سال در ایران هستند. همچنین در این روش به آب بسیار کمی نیاز است و بیشتر در کشورهایی که آب و هوای نیمه خشک و کم بارانی دارند، مانند ایران، استفاده میشود.

میانگین درآمد فروش و بازده اقتصادی در هر متر مربع به ترتیب 13767 و 2307 تومان بوده است. میانگین قیمت این کالا نیز در این مدت ۲هزار و ۱۴۰ دلار به ازای هرتن بوده که در مقایسه با فصل نخست۱۴۰۰ حدود ۶۸درصد کاهش یافته است، پس از این محصول، «پوست و اجزای پرندگان» و «کتیرا»، در ردههای بعدی قرار دارند که به ترتیب در مقایسه با سهماهه نخست۱۴۰۰ رشد حدود ۱۲۰۰برابری و ۵۱۹برابری را تجربه کردهاند. اولویت اول ایجاد شواهد و ابزارهای ارزیابی است چرا که، شواهد اولیه موجود برای حمایت موثر در تصمیم گیری، ناکافی است، و عمدتا برای تصمیم گیرندگان در سطح ملی و محلی در دسترس نمی باشند(۲۰). اداره شتاب بانک مرکزی در ۱۳۸۱/۴/۱ تاسیس و با هدف فراهم کردن زیر ساخت بانکداری الکترونیک آغاز به کار کرد . ابتکار و دانش ایرانیان در توسعه علم و فناوری طراحی و حفر قنات برای انتقال آب از مناطق کوهستانی به دشتهای حاصلخیز کشاورزی و همچنین طراحی و ساخت تأسیسات فنی برای ذخیرهسازی و انتقال آب مورد نیاز کشاورزی موجب تحسین مجامع علمی و فرهنگی جهان قرار دارد. اگر چه در این بین روبرویی با چالش کشاورزی مدرن نیز برای بعضی کشورها سخت بود اما با رعایت الزامات کشاورز مدرن توانستند خود را با دانش روز هماهنگ کنند.