اخبار

زنگ کوچ عشایر در غرب کرمانشاه نواخته شد

مدیر امور عشایری شهرستان های قصرشیرین و سرپل ذهاب اضافه کرد: توزیع نفت سفید، تهیه مواد خوراکی، مواد شوینده، آرد و تعمیر و مرمت راه روستایی و ارایه خدمات بهداشتی و آموزشی با همکاری بهداشت و آموزش و پرورش از خدماتی است که از سوی این نهاد به عشایر منطقه ارایه می شود.

عشایر قصرشیرین و سرپل ذهاب بیش از۲۵۰ هزار راس دام دارند 

صادقی گفت: عشایر قصرشیرین در مجموع سالیانه یک هزار و ۱۷۲ تن گوشت، ۳۲۱ تن پشم و ۳۴۱تن شیر و عشایر سرپل ذهاب نیز با در اختیار داشتن ۲ هزار و ۶۱۵ تن گوشت، ۳۴۱ تن شیر و ۳۲۱ تن الیاف تولید می کنند.

به گزارش خبرنگار مجله خبری کشاورزی، اکنون در مسیر جاده‌های اصلی و فرعی کرمانشاه به سمت قصرشیرین و سرپل ذهاب عشایری را مشاهده می کنی که با چهارپایان و اسب و اثاثیه زندگیشان که حکایت یک زندگی ساده ولبی آلایش است سوار برخوردهای باری به سمت مناطق قشلاق حرکت می کنند.

آغاز کوچ پاییزه عشایر قصرشیرین و سرپل ذهاب به مناطق قشلاقی

صادقی از رانندگان خواست با توجه به آغاز کوچ عشایر و عبور آن ها از راه های حوزه استحفاظی، قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند تا از حوادث ناگوار جلوگیری شود.

مدیر امور عشایری شهرستان های قصرشیرین و سرپل ذهاب از آغاز کوچ پاییزه عشایر این شهرستان ها باتوجه به سردشدن تدریجی هوا به مناطق قشلاقی و گرمسیر غرب کرمانشاه خبر داد و گفت: جمعیت عشایر کوچ‌رو قصرشیرین ۸۰۰ خانوار با چهار هزار نفر جمعیت و عشایر سرپل ذهاب ۵۰۰ خانوار در قالب ۲ هزار و ۵۰۰نفر است.

زنگ کوچ عشایر در غرب کرمانشاه نواخته شد

وی اظهارداشت: از عشایر قصرشیرین و سرپل ذهاب می توان به ایلات و طوایف خزل، سنجابی، قلخانی، گوران و کرند، قلعه شاهین و ثلاث باباجانی نام برد که در مناطق سومار، خان لیلی، نفت شهر، بازی دراز، خسروی، گندمبان و اطراف شهر و نیز حاشیه روستاهای کرکهرک، انجیربان، گره صدف، تنگه حمام، پل شیرازی، کنه کبود، تق تق و حسین آباد مستقر می شوند.                                                                                                                                  

حرکت رمه و هی هی چوپان ها و تلاش و کوشش زنان عشایر در تولید فرآورده های دامی از دوشیدن شیر، تولید ماست، خامه، سرشیر، دوغ، کشک و روغن گرفته تا پشم ریسی و چیخ بافی و درست کردن سیاه مال (چادرهای بزرگی که عشایر به عنوان سرپناه از آن استفاده می کنند) همگی حکایت از زندگی بی آلایش جامعه عشایری است.

عشایر تلاشگرانی هستند که به یکجانشینی عادت ندارند و زندگی این مردمان به طبیعت و کوه، دشت و صحرا گره خورده است. عشایر غرب استان کرمانشاه از ایلات مختلف کُرد جاف، کلهر، قلخانی، سنجابی، گوران و کرند هستند که حافظ آداب و رسوم قوم بزرگ کُرد و زاگرس نشینان و اصالت کُردها هستند.                                                                     

مدیر امور عشایری شهرستان های قصرشیرین و سرپل ذهاب در ادامه گفت: عشایر قصرشیرین و سرپل ذهاب در مجموع بیش از ۲۵۰هزار راس دام دارند که ۱۳۰ هزار راس آن متعلق به عشایر قصرشیرین و ۱۲۰ هزار راس متعلق به عشایر سرپل ذهاب است.

عشایر کوچ‌رو تا اواسط اردیبهشت ماه سال آینده در مناطق قشلاقی شهرستان قصرشیرین می مانند و سپس برای گذراندن فصل ییلاق به مناطق سردسیر و خنک تر استان کرمانشاه همچون ارتفاعات دالاهو کوچ می کنند.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و سرپل ذهاب بیش از ۹۰ هزار نفر جمعیت دارد.



منبع اخبار