اخبار

سبزی های گلخانه ای مجله خبری کشاورزی

به گزارش اقتصادنیوز ، محصولات کشاورزی در بهار امسال، تورمی فراتر از 100 درصد را در 8 کالای خود به ثبت رسانده است.این افزایش موجب تغییر درتورم محصولات لبنی و سایر محصولات وابسته در این فصل شده است.این در حالی است که در بخش خدمات که مستقیما با دستمزد کارگر مواجه است رشدی غالبا کمتر از 50 درصدبه ثبت رسیده است. اما نیاز به اصلاح و تحت کنترل درآوردن این فرایندها است مثلاً در دیگر نقاط دنیا سیستمهایی مبادلاتی راهاندازی میکنند مثال آن در ایران بنگاههای مسکن است که عملاً واسطه هستند اما واسطهای که قاعدهمند است این بنگاهها اسمورسم دارند مکان مشخص دارند و مالیات پرداخت میکنند و دستمزد این بنگاهها تابع یک سری مقررات است چراکه سیاستگذار اینها را تنظیم کرده است و اگر به خدماتی که این بنگاههای ملکی ارائه میکنند نگاه اجمالی بیندازیم میبینیم موظف هستند اطلاعات صحیح به مشتری ارائه کنند، از مالکیت ملک اطمینان حاصل کنند، کدرهگیری اخذ کنند و مبلغی که طلب میکنند باید طبق مصوبه باشد. علاوه بر این میزان تحمل آنها به کمبود یا زیادی عناصر با هم فرق میکند. در سازههای گلخانهای دو طرفه، دیوارههای جانبی عمودی هستند و سقف آنها حالت مثلثی دارد.

در ایران تعیین قیمت بهصورت نظارت بر خردهفروشیها آنهم خردهفروشیهای میادین میوه و ترهبار شهرداری به دست میآید اما در ترکیه این نظارت و تعیین قیمت در میدان مرکزی و اصلی میوه و ترهبار صورت میگیرد. تعزیرات بر بازار های خصوصی و شهرداری تهران و بر میادین میوه و ترهبار زیرمجموعه خودش نظارت دارد. پس یک راهحل میتواند این باشد که نظارت را به میدان اصلی میوه و ترهبار انتقال دهیم زیرا در قسمت تولیدکننده و مصرفکننده که بازار باشد رقابت به میزان کافی وجود دارد و کسی نمیتواند روی قیمت تأثیر بگذارد و از سوی دیگر در چنین سطح کوچکتری بهمراتب نظارت راحتتر و عملیتر است تا بازار. در بحث محصولات کشاورزی خیلی از کشورها با این مشکل دسته و پنجه نرم میکنند مخصوصاً کشورهای همسایه ایران مانند ترکیه، پاکستان و هند و درکل کشورهای درحالتوسعه بهصورت حادتر و این به سبب ساختارها و قوانین، بعضاً نوع محصولات تولیدی و مصرفی و کیفیت محصولات و سلایق مصرفکننده، الگوی تغذیه و نوع فرهنگ مصرفکنندگان که در کشورهای همسایه، مشابه است به وجود میآید. ما مطالعاتی در سال 95 انجام دادهایم که در میادین میوه و ترهبار تهران، متوسط آن چیزی که در زنجیرهی عرضه محصولات کشاورزی دست کشاورز را میگیرد بین 25 تا 30 درصد از قیمت مصرفکننده است که البته برحسب ویژگیها و نوع محصول از 20 تا 45 درصد متغیر است.

با وجود وسعت زیاد اسپانیا، سطح اراضی کشاورزی در قیاس با کشورهای کوچک اروپا کمتر مورد بهره برداری قرار گرفته است و از این رو، شمار نیروی کار کشاورزی نیز سیر نزولی دارد. روش های بسیاری در دنیا وجود که به حل این مشکل کمک میکند برای مثال کشور چین با استفاده از روش های نوین به برترین کشور در صنعت کشاورزی تبدیل شده است. در فصل برداشت 2020/21، وزارت کشاورزی ایالات متحده پیشبینی میکند که 37درصد بادام زمینی، 29درصد برنج جهان، همچنین 23درصد پنبه، 22درصد ذرت و 18درصد گندم در چین برداشت شود. تولید سویا در چین، تنها 5درصد از کل سهم جهانی را تشکیل میدهد زیرا ایالات متحده، برزیل و آرژانتین تولیدکنندگان بسیار بزرگتری در این زمینه هستند. چین علاوه بر رشد 69درصدی در عرضه جهانی هلو و شلیل، 54درصد از کل سیبها و 46درصد از انگورها، تقریبا سه چهارم گریپ فروت، گلابی و نارنگی جهان را تولید میکند. علاوه بر این، چین 47درصد از گردوی جهان را تولید میکند.

رکورد های بعدی تورم در این ماه نیز به ترتیب به کالاهایی از قبیل شیرگاو، گیلاس، گوجه فرنگی، نخود، خیار آلبالو و.. بسته به نوع استان در دورههای یک ماه یا دو ماهه دسترسی برای خرید آرد یارانهای در دوره بعدی مهیا میشود. گلخانه های شیشه ای از پر هزینه ترین نوع گلخانه های صنعتی محسوب می شوند. از آنجا که پیاده سازی شبکه های نظارت سنتی با دوربین مداربسته هزینه بالایی دارد، بسیاری از تولیدکنندگان سیستم امنیتی ایده ای برای این کار ندارند. در واقع، هوشمند سازی کشاورزی، افزایش کنترل بر تولید منجر به مدیریت بهتر هزینه و کاهش ضایعات میشود. بنابراین در حال حاضر کشاورزی ایران با سه مقوله کاهش سطح زیرکشت، نیاز به الگوی کشت مناسب و لزوم تطبیق با تغییرات اقلیمی مواجه است که وضعیت پیچیدهای را فراهم کرده است. پس بهطور تخصصی واسطه را میتوان یک تسهیل گر معامله تلقی کرد که در عمل منجر به کاهش هزینههای مبادله میشود و عاملی برای انتقال اطلاعات و بازاریابی محصول در بازار است. مشکل مهم دیگری که با ان مواجه هستیم، عدم وجود نام تجاری در محصولات کشاورزی به دلیل ضعف در استانداردسازی است. میدانیم چنین قانونهایی در کشور وجود دارد.

ایجاد فرصت های شغلی برای جوانان و فارغ التحصیلان: با توجه به آمار بالای بیکاری در بین جوانان و فارغ التحصیلان علی الخصوص دانش اموختگان رشته کشاورزی، کشت گلخانه ای سبب اشتغال این جوانان خواهد شد. آنهم به خاطر ذات محصولات کشاورزی و کیفی بودن آنهاست. تعریف عامیانه واسطهگری یعنی فردی محصولی را خریداری میکند بدون اینکه ارزشافزودهای دراینبین ایجاد کند محصول را میفروشد و نهایتا میزان سودی عاید فرد میشود، اما زمانی که تخصصی به این مطلب نگاه میکنیم به این معنی است که واسطهگر باید بتواند خدمات بازاریابی ارائه بدهد یعنی در جامعه امروز و در دنیا با این دید بهواسطه نگاه میشود همانطور که همه میدانند واسطه به خودی خود بد نیست و خیلی هم فرد مهمی است چون مبادله را تسهیل میکند و عرضهکننده و تقاضاکننده را به هم میرساند پس ذات وجود واسطه خوب است. چون یکی از شرطهای ایجاد بازار آزاد، وجود اطلاعات متقارن و گردش اطلاعات است مثال آن در ایران سایت دیوار است و اگر افراد حقیقی باشند قیمت نیز حقیقی خواهد بود. با شرایط کنونی با حذف واسطه هایی که درست عمل نمی کنند کشور دچار مشکلات و عوارض جانبی دیگری خواهد شد که مواردی که ذکر شد به صورت مستقیم و عوارض غیر مستقیم آن بیکاری افراد زیادی و به تبع آن مشکلات اجتماعی و روحی و روانی و حتی جرم خیزی می تواند باشد.

گلخانههای ثابت، به گلخانههایی گفته میشود که مصالح ساختمانی به کار رفته در آنها از جنس پایدار و با دوام باشد. ماشین های خودران برداشت میوه و سبزی برای کاربرد عمومی هنوز به بلوغ خود نرسیده اند، اما مسیر توسعه فنی آنها مشهود است: سنجنده های مجهز به دوربین درجه رسیدگی توت فرنگی یا فلفل را براساس رنگ و شکل آن تشخیص می دهند و محل دقیق آن را ثبت می کنند. از یک سو بسیاری از قدرتمندان از غذا به عنوان یک اهرم فشار استفاده میکنند. کشور اسپانیا یکی از بزرگترین کشورهای غرب اروپا محسوب میشود و عنوان پنجمین قدرت اقتصادی قاره سبز را داراست. پژوهش خبری صداوسیما: تولید محصولات گلخانه ای امروزه به یکی از سودآورترین بخش های تولیدی بخش کشاورزی و همچنین یک راهبرد تولیدمحور برای بسیاری از کشورها تبدیل شده است؛ چراکه کشت گلخانه ای علاوه بر افزایش تولید باکیفیت در جهت تأمین امنیت غذایی محصولات استراتژیک، راهکاری مناسب برای مقابله با خشکسالی و استفاده بهینه از منابع آب و خاک به شمار می رود. 5. واردکردن تعاونیهای تولید به حلقههای بازار که بهمرور موجب حذف واسطههای ناکارآمد میشود و خود تعاونی بهعنوان واسطه عمل میکند. تصمیم به حذف چنین واسطهای میگیرید یا آن را مدیریت میکنید؟

آن طور که مهر گزارش داده، کشاورز تولید سال گذشته ذرت بذری در کشور را شش هزار تن عنوان و تصریح کرد: عمده این محصول در منطقه مغان تولید میشود، بهطوری که سال گذشته از کل تولیدات دو هزار و ۵۰۰ تن در مغان و هزار و ۷۰۰ تن در کشت و صنعت مغان تولید شده است. وی افزود: اکنون در استان یزد 150 هکتار از کشتهای گلخانه ای را زیر پوشش تولیدات سالم برده ایم و در صددیم کل محصولات گلخانه ای را به این سمت ببریم. دریافت کنندگان وام ملزم بودند بنابر برنامهای عمل کنند که اداره کل فلاحت برای آبادی و بهبود محصولات کشاورزی تدوین میکرد. یکی از اصلی ترین اهداف و چشم اندازها استفاده مراکز ای سی تی برای توسعه و بهبود کشاورزی دقیق مرسوم است.

علاوه بر این، در کشاورزی به سبک هیدروپونیک، این قابلیت وجود دارد که شرایط مختلفی ایجاد کنید. نیاز گیاهان به درجه حرارت دامنههای مختلفی دارد. رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون با اشاره به لزوم هدفمند کردن صادرات در کشورهای پیرامونی، خاطر نشان کرد: با وضع قوانین یک شبه نباید مانع روند صادرات شویم در واقع با قوانین یک شبه به قاچاق محصولات کشاورزی دامن زدهایم. رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی ایران معتقد است برای موفقیت در فرآیند تجاریسازی محصولات کشاورزی لازم است به شیوههای مختلف مزیتهای خود را دقیق و کامل معرفی کنیم. ۳۵ درصد محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره به ضایعات تبدیل میشود از اینرو برای کاهش این ضایعات باید فکر اساسی صورت بگیرد. تولید 5.5 میلیون تن چغندرقند بهاره و حدود یک میلیون تن چغندر قند پائیزه، پرداخت حدود 50 درصد هزینه خرید بذر چغندرقند پائیزه، پرداخت حدود 50 درصد یارانه خرید دستگاه های نشاءکار تولید داخل 9 دستگاه، پرداخت 30 درصد یارانه خرید دستگاه های برداشت چغندرقند حدود 12 دستگاه، افزایش ضریب اشتغال و افزایش ضریب مکانیزاسیون و کاهش هزینه های تولید، بهبود مدیریت بهینه منابع آبی و کاهش مصرف آب، افزایش رویکرد تحقیقات دانش بنیان و توجه به رفع نیازها و اولویت های تحقیقاتی بخش و کاهش ضایعات و توجه به محیط زیست از مهمترین دستاوردهای پروژه افزایش خوداتکایی در چغندرقند در سال 97 بوده و در سال 98 نیز برای تولید هفت میلیون و 331 هزار تن چغندرقند هدفگذاری شده است.

همچنین باید بذرهایی داشته باشیم که راندمان مناسب داشته باشند و به دنبال آن تکنولوژی ماشین آلات و غیره را به بخش سایت agriculture-na کشاورزی وارد کنیم. گفتنی است که این امر چین را به بزرگترین تولیدکننده بادام زمینی، برنج و گندم در جهان، همچنین دومین تولیدکننده بزرگ ذرت، پس از ایالات متحده و پنبه پس از هند تبدیل میکند. این نظام ترکیبی را بدون اینکه نیازی باشد با فلسطین اشغالی ارتباط بگیریم، میتوانیم از چین خریداری کنیم. قاسمی با بیان اینکه ایران قابلیت تولید مواد غذایی برای ۳۰۰ میلیون نفر را دارد، گفت: بسیاری از کشورهای پیرامونی امکانات تولید ما را ندارند از اینرو مواد غذایی و محصولات کشاورزی از ایران یا بهصورت رسمی و یا به صورت غیررسمی صادر میشود. قاسمی ادامه داد: بخش قابل توجهی از نهادهها مورد نیاز دام و طیور با ارز دولتی وارد میشود. به گزارش ایلنا، ارسلان قاسمی با بیان اینکه امنیت ملی با امنیت غذایی گره خورده است، گفت: اگر با این دیدگاه وارد بحث سیاستگذاری شویم بدون تردید باید به مسائل و مشکلاتی که پیشروی توسعه بخش کشاورزی است بیشتر توجه کنیم. این مساله طی چند دهه اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته است.

شما بهعنوان یک متخصص اقتصاد درباره واسطهای که اطلاعات محصول را در بازار ارتقاء نمیدهد و ارزشافزودهای برای محصول ایجاد نمیکند چه تصمیمی اتخاذ میکنید؟ به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، عطاء الله هاشمی با بیان اینکه خوشبختانه قانون اصلاح خرید تضمینی محصولات کشاورزی ابلاغ شده است (جزئیات بیشتر)، گفت: بر این اساس شورایی متشکل از ۹ نفر، قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی را تعیین میکنند و نکته قوت قانون جدید این است که شامل سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ هم میشود. عباس کشاورز، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، چند ماه قبل زمانی که از پست معاونت وزیر جهادکشاورزی به سمت سرپرستی این وزارتخانه منصوب شد و سودای وزارت در سر داشت، بارها در سخنرانیهایش با بیان اینکه طرح الگوی کشت محصولات کشاورزی در مراحل نهایی شدن قرار دارد، گفت: در این حوزه حدود ٤ تا ٥ سال اقدامات کارشناسی و بررسی انجام شده و چند کار مکمل باقی مانده که باید انجام شود و خیلی طول نمیکشد که آن را مطرح و عرضه کنیم. در ادامه بیان کرد: در ۲۵ سال اخیر، سالانه بطور متوسط ۹۰۰ هزار نفر به جمعیت کشور اضافه شده است که این جمعیت به غذا، آب و انرژی و سایر منابع نیاز دارند بنابراین همیشه بخش کشاورزی، دونده بوده و شکاف بین عرضه و تقاضا بیشتر شده است.

به دلیل کاهش نسبی کشاورزی از دهه 1960 جمعیت روستایی اسپانیا کاهش یافته و بسیاری از مزارع ناپدید شدهاند. در این کارخانه و با استفاده از فناوریهای فوقالذکر، پژوهشگران موفق به تولید بیش از یک و نیم تن محصولات کشاورزی در روز شدهاند که در فضائی محدود و با استفاده از فناوریهای مدرن امکانپذیر شده است. چنانچه همانطور که دیدیم قیمت مرغ در سال گذشته به کیلویی هشت هزار تومان و دوباره قیمت آن به کیلویی 6200 تومان رسید که در هر دو شرایط وضعیت متعادل نبود. کشاورزی در اسپانیا به دو روش انجام میگیرد، در شمال اسپانیا کشاورزی با اتکا به آبهای رو زمینی و زیر زمینی انجام میشود و در جنوب اسپانیا، به خصوص در شهر آلمریا، کشاورزی به روش گلخانهای صورت میپذیرد. 10. لوله های پلی اتيلن: لوله های نگاه دارنده پوشش گلخانه از جنس پل اتيلن به طول 40/2 متر که در امگا قرار ميگيرند. تهدیدات بالقوه, مانند انتقال بیماری, همچنین می توان با نظارت و تجزیه و تحلیل مخاطبین در طول فرآیند مدیریت با سیستم IoT کشاورزی هوشمند ما شناسایی کرد.. 4؛ نظارت ما برای دخالت تعزیرات حکومتی تابهحال نتیجهای نداده و بعید است که نتیجه ای بدهد. متأسفانه شاهد این امر هستیم که کشاورزان به دلیل نداشتن انبار و سردخانه، نبود ماشینآلات مناسب برای حمل محصولات خود یا نداشتن بنیه مالی برای جذب کارگر (که در بازه زمانی خاصی برداشت صورت بگیرد) مجبور میشوند محصول را بهصورت عمده، باقیمتی غیرمنصفانه به واسطه بفروشند.

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. چنانچه به رقم واردات 22 میلیون تنی محصولات کشاورزی در سال 1397 که از سوی سازمان توسعه تجارت منتشر گردیده است مراجعه نماییم و عزم خود را در تولید محصولات وارداتی جزم نماییم، در این صورت به حدود 1.8 میلیون هکتار زمین زیر کشت آبی جدید با فرض برداشت 12.5 تن در هکتار برای محصولات وارداتی نیاز خواهیم داشت و چنانچه برداشت واحد سطح این محصولات را 50% متوسط برداشت واحد سطح در اراضی کشت آبی (6.25 تن در هکتار) درنظر بگیریم، در این صورت به حدود 3.5 میلیون هکتار اراضی جدید برای کشت آبی محصولات وارداتی نیاز خواهد بود. اینکه سفره های زیرزمینی را از دست بدهیم و اراضی دچار فرونشست شوند و در برابر آن ارز آوری داشته باشیم، منطق درستی نیست.

وی تصریح کرد: راه اندازی قرارگاه کشاورزی دانش بنیان به عنوان اولین و مهم ترین محورهای توسعه کشاورزی استان، می تواند به عنوان نقشه راه در مسیر تحقق کیفی شعار سال ضامن برنامه ریزی دقیق و موثر به منظور اجرای سیاستهای وزارت جهاد کشاورزی قلمداد شود. شرکت توسعه کشاورزی مدرن برزگر به جهت رفاه حال مشتریان و ارتباط هرچه بیشتر با ایشان اقدام به راه اندازی نمایندگیهای زنجیر ای در سراسر کشور کرده. وی با اشاره به اینکه از ۹ نفر اعضای این شورا، ۶ نفر نماینده کشاورزان هستند، افزود: تنها وزیر جهاد کشاورزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی و رییس سازمان برنامه و بودجه مسئولان دولتی در این شورا هستند. در سال ۲۰۱۰، هیئت بینالمللی منابعِ برنامه محیط زیست سازمان ملل اثرات زیستمحیطی مصرف و تولید را ارزیابی کرد. آبپاش آب را به سراسر منطقه پرتاب می کند و اثر قطرات باران را تقلید می کند.

تعاونی تولید اگر شکل بگیرد چند مزیت دارد 1: میتواند از اعتبارات ارزانقیمتی که در نظام بانکی کشور موجود است استفاده کند 2: سرمایه کشاورزان را یکی کرده و سرمایه کارآمدتری برای فرایندهای بازاریابی ایجاد میکند 3: قدرت چانهزنی را بالابرده و خود بهعنوان یک حلقه بازار عمل میکند و میتواند مقداری از منافعی که به واسطه و حجرهدار میرسد را به درآمد کشاورز اضافه کند 4: با افزایش کیفیت محصول و بسته بندی بهتر، شرایط صادرات را مهیا میکند. درست است، ما قانونهای درستی برای این مناسبات داریم ولی در محصولات کشاورزی به این آسانیها نیست. اگر تولیدکننده را فقط تولیدکننده فرض کنیم، بله منفعت کسب کرده و متناسب با تورم و حتی بیشتر از تورم، چون قیمتها افزایشیافته اما خود تولیدکننده در جایگاه دیگری یک مصرفکننده است و با خرید دیگر اقلام تحتفشار تورم قرار میگیرد و درآمد کشاورز بستگی به این دارد که چه محصولی کشت کرده و کشش و تقاضا برای آن محصول خاص چه بوده است، اما در دید کلی افزایش قیمتها به نفع جامعه کشاورز بوده است. راهکار دیگری که منجر به ایجاد رقابت در میادین میوه و ترهبار میشود ایجاد یک سامانه حراج آنلاین است، در بعضی نقاط دنیا از این راهکار استفاده میکنند که از سیستم اینترنت کمک گرفته و در محدودترین حالت فقط اطلاعات را در دسترس قرار میدهد و کارایی بازارها را ارتقا میدهد.

در این شرایط واسطه یک عنصر مفید است چون ارزشافزوده ایجاد کرده، کیفیت را بالا برده، بسته بندی را ارتقا داده یا دسترسی مصرفکننده را راحتتر کرده است، اما واسطهگری که در ایران فعالیت میکند محصول کشاورزی را خریداری میکند و با همان شکل و کیفیت فقط محصول را دستبهدست میکند تا به دست مصرفکننده برسد. به عنوان مثال، در خاور نزدیک، تصور میشود که تغییرات آب و هوایی در پایان آخرین عصر یخبندان، شرایط فصلی را به ارمغان آورد که گیاهان یکساله مانند غلات وحشی را ترجیح داده شود. مجید امینی، مدیر آبوخاک سازمان جهاد کشاورزی اصفهان در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به لزوم استفاده بهینه از منابع آب میگوید: مهمترین راهبرد توسعه پایدار کشور در بخش کشاورزی قرار داشته و قطعاً مدیریت کردن منابع آبی در این حوزه اهمیت بالایی دارد.