اخبار

سرمایه گذاری در تولیدات گلخانه ای و تاثیرات آن در رونق اقتصادی و کارآفرینی مجله خبری کشاورزی

میزان تاثیر تجهیزات گلخانه و کشاورزی در تولید محصول، خصوصا تولید محصول با کیفیت همراه با تناژ بالا، برهیچکس پوشیده نیست. هزینهها باید صرف منابعی مانند کودها، سموم دفع آفات، تجهیزات آبیاری، ماشینآلات و … از تجهیزات مورد استفاده در گلخانههای پرورش دهنده گل میتوان به سیستمهای تغذیه و آبیاری، کنترل اقلیم، پرده انرژی ذخیرهای و … بنابراین استفاده از دستگاه رطوبت سنج در نقاط مختلف گلخانه ضروری است. در گلخانههای کشت گل رز میزان رطوبت لازم در روز ۵۰ درصد و در شب به ۶۰ درصد میرسد. با توجه به تداوم تولید در گلخانهها میتوانیم حتی تا ۵۰ برابر تولید صنعتی محصولات باکیفیت را روانه بازار کنیم، چون محدودیت زمانی در میان نیست به صورتی که وقتی یک گلخانه ۳۵۰۰متری زیر کشت گوجه فرنگی میرود در کوتاهترین مدت بوته به بار نشسته و تا ۹ماه بعد از آن روزانه بیش از یک تن محصول برداشت میشود درحالی که در کشت سنتی فقط سه ماه فرصت لازم است تا بوته به بار بنشیند و تنها پس از برداشت ۲۰روزه با تغییر شرایط اقلیمی کار تمام میشود.

البته ممکن است سمومی که اخیراً خریداری شده است، غیراستاندارد بوده و شاید پیش از این مشکل در سموم مورد استفاده کشاورزان، وجود نداشته است. وی اظهار کرد: در سال های پیش از فعالیت دولت یازدهم میزان صادرات نفت کشورمان در روندی به سمت فروش ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار بشکه در روز می رسید که در صورت تداوم این روند، مشکلات جدی معیشتی در کشور ایجاد می شد ولی با اقدام های این دولت، این روند برعکس شد و تاثیرگذاری کشورمان در معادلات جهانی به ویژه در حوزه اقتصاد به صورت چشمگیری افزایش یافت. طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر مقدار مصرف کود در سال ۹۹، کودهای نیتروژنی به میزان حدود دو میلیون و ۳۵۰ هزار تن و کودهای فسفاته حدود ۱۱۲ هزار تن و کودهای پتاسه ۸۲ هزار تن توزیع شده است. تولید هر خودروی 206، 45 میلیون به ما ضرر می زند! بیتردید ما از نظر کشاورزی در منطقه بینظیر هستیم، بنابراین اگر به تولید و صادرات در کشاورزی بها داده شود میتوانیم با فروش محصولات خود به کشورهای منطقه چون افغانستان، پاکستان، ترکیه و کشورهای عربی حاشیه خلیجفارس، ظرفیت صادرات محصولات کشاورزی را به شدت افزایش دهیم. در حالی که اگر در اصفهان از ظرفیت توریستی و گردشگری به جای کشاورزی بیشتر استفاده میشد، شاید مطالبه آب، امروز دغدغه مردمان این استان نبود.

همانطور که در شکل ۲ نشان داده شده ظرفیت کشاورزی در این مناطق به دلیل کمبود کربن طبیعی ( OC ) و سطح بالای سدیم ( ESP )است. میزان و زمان مناسب آبیاری در گلخانه را توسط سطح رطوبت خاک یا بستر کشت می سنجند. این مساله یک امتیاز بسیار بزرگ برای کشت های گلخانه ای محسوب می شود زیرا یکی از منابع اصلی آلوده کننده محیط زیست عملیات کشاورزی است. ایران به عنوان یکی از قدرت های کشاورزی منطقه مدت هاست که در پی خودکفایی در زمینه مواد غذایی است اما با وجود قابلیت های زمین و منابع آبی این کشور، هنوز نتوانسته به هدف خود دست یابد. قیمت تمام شده ی محصول با کشش بازار هدف تناسب دارد؟

هر گیاه بازه دمایی مخصوص به خود را دارد اما به طور میانگین بازه بین 15 تا 35 درجه سانتیگراد برای رشد و پرورش اکثر گیاهان می باشد. این گلها داری نسبت کودی مشخص و مخصوص هستند. این مناطق، مناطق استاندارد جهت کشت زعفران هستند. بنابراین اگر به این حوزه علاقه مند هستد بهتر است که محصولی را کشت نمایید که با آب و هوای منطقه شما سازگاری بیشتری داشته باشد. 2-7-1- پنجره های کناری: تهويه کناری به تبادل طبيعی هوای داخل گلخانه کمک ميکند. همچنین استفاده از فن های قوی که قادرند موجب جابجایی و تعویض هوای درون گلخانه شوند. در جنوب اسپانیا، گلخانههایی با یک لایه پلیاتیلن در سقف ساخته میشوند و بهطور گستردهای مورد استفاده قرار میگیرند. در یک سازه گلخانه دما در مکان های مختلف متفاوت است بنابراین متناسب با ارتفاع گیاه و مکانی که گیاه قرار دارد باید سنسورهای دما نصب شوند. استفاده از سنسورهای هوشمند که با سیستم رطوبت ساز یا مه پاش گلخانه کوپل شده باشند، موجب می شود رطوبت بهینه در تمام نقاط گلخانه به طور دائم در دسترس باشد. با توجه به شرایط اقتصادی که با آن مواجه هستیم، اشتغال زایی، استفاده بهینه از منابع موجود مخصوصا آب و تولید زیاد از جمله موارد مهم در حوزه کشاورزی است.

مصطفی دارایی نژاد – دبیر اتحادیه بارفروشان – نیز از کاهش تقاضای خرید میوه و صیفی خبر داد و گفت که تولید امسال نسبت به سال قبل 1.5 برابر بیشتر شده، ولی تقاضای خرید نصف شده است. کاهش هزینه ی تولید و اثرات آن را در کشورهایی چون ایران که تعداد کارگر کم است با مکانیزه کردن درست، به وضوح می توان رؤیت کرد. بازار ادوات کشاورزی که در آن انواع وسایل کشاورزی و ادوات کشاورزی مدرن عرضه می شود بدون تردید یکی از پردرآمدترین بازارهای ایران و جهان برشمرده می شود که در هر کشور یا به صورت منطقه ای و بین المللی دایر بوده و جدیدترین فناوری های روز دنیا در آنها ارائه می گردد. PH مطلوب گل رز حدودا ۶٫۵ میباشد و بازه مجاز بین ۵٫۵ تا ۷٫۵ خواهد بود. ارتفاع این سازه اسکلتی میبایست بین ۵٫۵ تا ۹ متر باشد. از بین سایر میوههای گرمسیری، کشت گلخانهای گیاهانی که ساختار علفی دارند، توجیهپذیرتر و کاربردیتر از گیاهانی هست که به حالت درخت ظاهر میشوند (مانند نارگیل). گیاهان روز بلند LDP: Long Day Plants برای به گل رفتن بین ۱۰ تا ۱۴ ساعت به نور نیاز دارند، مانند گیاهان فصلی تابستانه نظیر آحار، اطلسی، ناز و میمون.

• اثرات دائم : اثرات ناشی از وزن قطعات سازه ای يا غير سازه ای. 5-4-1- باد شکن های گوشه ای و جلوئی: لوله های قوطی 2x80x80 در گوشه های گلخانه و لوله های گرد 5/1×48 يا قوطی در قطعات پلی. پوششهای گلخانهای شامل اقسام گوناگونی مثل UV، پلی کربنات، سکوریتی و … انواع سبزیجات مصرفی در انواع سالاد ها مشتریان زیادی دارند سبزیجات را میشود با گیاهان زینتی کشت کرد تا در یک شرایط رشد کرده سبزیجاتی مثل ریحان و پیازچه و گشنیز و پونه کوهی و … ممکن است داشتن یک گلخانه کمک کند روی هر چیزی که گیاه در تماس با آنها قرار میگیرد کنترل داشته باشید، ولی در صورت ناقل بودن یک گیاه به آفتهایی مثل مگسهای سفید یا سایر آفتها، میتوانند خیلی سریع به دیگر گیاهانتان سرایت کند و کل محصول را از بین ببرد. در کشاورزی مدرن برای رفع مشکل آهکی بودن خاک از روش های شیمیایی کمک گرفته می شود.

گلخانه فضای محدود و محصوری است که تنها ارتباط آن با بیرون پنجرهها و دریچههای تهویه هستند. بهترین میزان اختلاف دمای شب و روز گلهای رز بین ۱۰ الی ۱۳ درجه است که پس از آن شما قادر خواهید بود پس از ۴۰ روز گلها را از کشت بیرون بیاورید. پرایمینگ بذر با نمکهای معدنی و مواد آلی نیز باعث بهبود و یکنواختی جوانهزنی بهویژه در دمای کم میشود. کیفیت آب در کشت سبزیهای گلخانه ای مهم است و با مقدار مواد مخصوص (شن، سنگ آهک، مواد آلی و غیره)، میزان مواد حل شده (مواد شیمیایی تغذیهای و غیرتغذیهای) و PH آب تعیین میشود. سه گروه محیط کشت یا بستر متخلخل برای کشت هیدروپونیک براساس منشاء آنها وجود دارد که عبارتند از بستر کشت معدنی، بستر کشت مصنوعی و بستر کشت آلی.

بطوریکه در بسیاری از نقاط کشور با انرژی خورشیدی یا سوخت گازی میتوان گلخانهها را گرم کرد. پوشش گلخانه یاعث ایجاد اثر گلخانهای و محبوس شدن انرژی خورشیدی درون گلخانه میگردد. جهت باز شدن گرفتگیهای سیستم آبیاری می توانید از اسید استفاده کنید اما این کار PH را افزایش می دهد. کشاورزی مدرن این یکی از مواردی است که در آن موفقیت فرآیند به استفاده از فناوری ، دسترسی به منابع ، مدیریت ، سرمایه گذاری ، ویژگی های بازارها و پشتیبانی موجود در سطح دولت بستگی دارد. به طور کلی به مهارت و دانش جمعآوری اطلاعات از اشیاء روی سطح زمین، به صورت غیر مستقیم و به وسیله سنجنده، سنجش از راه دور گفته میشود. قرار گرفتن در فضای بسته به جلوگیری از آسیب دیدن محصولات کشاورزی در اثر پیشامدهای مربوط به تغییرات آبوهوایی مانند افزایش یا افت ناگهانی دما و همچنین، دور نگه داشتن محصولات کشاورزی از خطر پرندگان و سایر حیوانات کمک میکند. در واقع بسیاری معتقدند، اگر قیمت آب واقعی بود، هرگز کشاورزان حاضر نبودند در این منطقه باغ سیب ایجاد کنند و آن را به دلیل فروشنرفتن، دور بریزند. در حال حاضر کشاورزان برنامه کودی خود را با توجه به عناصر پرمصرف نظیر نیتروژن، فسفر و پتاسیم و کم مصرف خاص برنامه ریزی میکنند.

این سیر به ما می آموزد که در طول بیش از پنج دهه گذشته، تعداد بهرهبرداریهای با زمین از ۱۸۷۷۲۹۹ واحد بهرهبرداری در اولین سرشماری کشاورزی یعنی در سال ۱۳۳۹ به حدود ۳۳۵۹۴۰۹ واحد بهرهبرداری در سرشماری سال ۱۳۹۳ افزایش یافته است. هیچ فرقی نمیکند که چه نوع محصولی را میخواهید پرورش دهید مطمئنا سبد کودی ما بهترین گزینه برای کشت گلخانه ای شما خواهد بود. پس در این پست پرسودترین پرورش های گلخانه ای درایران را به شما معرفی می کنیم وخواهیم گفت که کدام یک راحت تر است تا شغلی پرسود وکم ریسک داشته باشید. اما به طور کلی باید گفت که چنین ابزاری، به هیچ وجه تازگی ندارند و از دوران باستان مورد استفاده بشر بوده اند. از ابزارهای دیجیتال و تجزیهوتحلیل دادهها در کشاورزی برای مقابله علمی با حشرات مضر استفاده میشود. قبل از اینکه به بررسی انواع سازه های گلخانه بپردازیم، باید به این نکته دقت داشته باشیم که گلخانه یک واحد تولیدی و تجاري، علمی و صنعتی است و نباید به چشم یک واحد کشاورزی سنتی به آن نگاه کرد. گلخانه هاي توليد گل و گياهان زينتي براي توليد انواع گلهاي شاخه بريده(رُز- ژربرا – گلايول – داودي) وگلهاي آپارتماني مي باشد. به عبارتی می توان گفت که سود گلخانه گاهی ده ها برابر بیش تر از کشاورزی معمولی است.

کشاورزی مدرن را از جمله این راهکارها سایت agriculture-na می دانند. در هر متر مربع 1 بوته خیار کشت می شود. هزینه کل احداث گلخانه های تونلی بعلاوه تاسیسات آن به ازای هر متر مربع 90.000 تومان الی 300.000 تومان میباشد. به نقل ازعصر ایران می خوانیم که: به گفته حبیب الله عظیمی، برای فعالیت تنهادوسالن تولید وپرورش قارچ، نیاز به یک سیستم سرمایشی با قیمتی حدود ۱۵میلیون تومان است. حدود ۲٫۵ میلیارد کشاورز معیشتی در سال ۲۰۱۸ کار میکنند و حدود ۶۰٪ از زمینهای قابل کشت را زیر کشت بردند. نکته مهم در این است که فضای گلخانه هر چه بزرگتر باشد، راندمان فتوسنتز افزایش مییابد و گلهایی با کیفیت بالا سر از خاک بیرون میآورند.

برای مثال خاک کشور در برخی مناطق مثل جنوب شور و میزان برخی عناصر در آن بالا است و در برخی مناطق دیگر مثل شمال PH اسیدی نیز در آن دیده میشود. از گیاه خارج و PH را اسیدی میکند. شما در این روش ساقه و برگ گیاهان را خارج از محلول قرار داده و ریشه آن را داخل شیشه و محلول میگذارید. با کاشت گیاه در گلخانه امکان تولید محصولات در خارج از فصل کشت مهیا می شود و بدین ترتیب موجب تولید محصولات نوبرانه و کسب درآمد بالا می شود. گیاه لوفا در خانواده خیار ها قرار دارد این گیاه در مناطق گرمسیری رشد میکند و در بخش های سرد رشد کمی دارد و میتوان در گلخانه نیز به کاشت آن پرداخت باتوجه به تازه بودن این کسب و کار کاشت گیاه لوفا جزو سودآورترین محصول گلخانه ای است. ارتفاع و عرض دهانه بنا به نوع كشت متفاوت بوده و این سازه از نظر مهندسی لزوماً باید در برابر باد با سرعت ۱۲۰ كیلومتر در ساعت و وزن برف تا ارتفاع ۸۰ سانتیمتر (در صورت روشن بودن سیستم گرمایشی) مقاوم باشد. از جمله شغلهای پر سودی که میتوان با استفاده از به کار گیری روشهای مدیریت نوین در آن به موفقیت رسید، تولید گل شاخه بریده میباشد که با بهره مندی از قانونهای مهندسی و علمی در گلخانههای مناسب برای کشت صورت میگیرد.

هدف اصلاحگر نبات نباید در توسعه روشهای معمول کشت نباتات اصلاحی منحصر گردد بلکه بایستی همواره در جستجوی ترکیبات نو از ژنوتیپهای مطلوب باشد. کیفیت آروما (بو) بیشتر به ترکیبات قابل تصاعد، قندها و مقدار اسید مربوط بوده در حالی که مقدار عناصر معدنی، ویتامین ها و کاروتنوییدها کیفیت تغذیه ای محصول را نشان می دهند. شایان ذکر است کشاورزان بیشترین مقدار عناصر غذایی لازم برای گیاه را با افزودن کود تأمین می کنند. اما PH بیش از ۷ در محیط به کاهش حلالیت فسفر و عناصر کم مصرف (به جز مولیبدن)می انجامد. کودی که از طریق ریشه به گیاه می رسد مستقیما به عنوان غذا در گیاه مصرف نمی شود. بیش از یک سوم زمین ها در املاک ایران قابلیت کشت و زراعت دارند. این آلودگی شامل فرسایش خاک، آلودگی آب، اثرات ناشی از مصرف کودهای شیمیایی، آفت کش ها، علف کش ها و سموم برطرف کننده بیماری های گیاهی است.

کاشت به روش هیدروپونیک یعنی بدون خاک در گلخانه از روش هایی است که اخیرا محبوبیت خاصی بین کشاورزان بسیاری یافته است. امروزه بر اساس کشت هیدروپونیک اکسیژن گیری گیاه از طریق خاک نیست و درنتیجه در بستر های هیدروپونیک از آب اکسیژنیزه بیشتر استفاده میشود ( با استفاده از سنگ هوا یا پمپ هوا این عمل صورت میگیرد) و یا گاهاً فضای خالی بین گیاه و مخزن آب ایجاد میکنند. برای استفاده از گلخانه با حداکثر تواناییاش، لازم است روی تجهیزات و موادی سرمایهگذاری کنید که نهتنها طول عمری مناسب، بلکه ویژگیهای درخوری برای گیاهانی باشد که قصد تولیدشان را دارید. با هدف افزایش سهم تولید و تامین انواع کود مورد نیاز در داخل کشور و گسترش بازار نهاده های کشاورزی، ساماندهی خرید و توزیع کودهای شیمیایی با اولویت تامین از داخل و استقرار زنجیره عرضه نهادهها و افزایش کارایی کود و مدیریت تغذیه گیاه در سال 97 تامین و تدارک 2 میلیون و 600 هزار تن کود به شرح اوره یک میلیون و 800 هزار تن، فسفات 550 هزار تن و پتاس 250 هزار تن انجام شد و اقدام های دیگری همچون کنترل فنی انواع کود شیمیایی، برگزاری کارگاه های آموزشی در سطح کشور در خصوص مصرف بهینه انواع نهاده های کشاورزی به طور عمده کود شیمیایی، دسترسی راحت کشاورزان آزمایش آب و خاک و انواع نهاده با کیفیت با قیمت مناسب، آموزش کشاورزان و تامین ذخیره استراتژیک انواع کودهای کشاوزی نیز انجام شد.

این درست است که سطح کیفیت شما درجه یک است و بهترین کالا را ارائه میکنید، اما آیا از همه انتظار دارید ارزش کالای شما را درک کنند؟ جدای از تأمین سرپناه در برابر شرایط جوی تهدیدآمیز، این کنترل به شما این امکان را میدهد تا بروز و شیوع بیماری و آفتهای مزاحمی را به حداقل برسانید که منتظر حمله به گیاهان سبز و خوشمزه شما هستند و هم اینکه درجه دما را تحت کنترل داشته باشید تا گیاهان بیش از حد یخ نکنند. ازآنجاکه سقف دهانهها در بالای این نوع سازهها قله مانند است، برف و یخ بر روی آن باقی نمیماند و با سرعت بیشتری از طریق ناودانها خارج میشود. نتیجه گیری: همهی مطالبی که در بالا بیان شد برای تائید یا تکذیب کشت گلخانهای زعفران نیست بلکه هدف بیان اطلاعات لازم درباره کاشت گلخانهای این محصول بوده، تا کسانی که قصد انجام این نوع کشت رادارند با آگاهی تصمیم بگیرند. اما با داشتن یک گلخانه از آنچه می توانید بهترین محصولات گلخانه را پرورش دهید ، شگفت زده و خوشحال خواهید شد. به همین دلیل پرورش این گیاهان کاربردی که اکثرا به صورت محصولات گلخانهای به فروش میرسند، میتواند سودآوری بالایی داشته باشد. همچنین برای دسترسی سریع تر به پاسخ سایر سوال های خود، آن را به همراه کلمه ماگرتا جستجو کنید.

همه ما می دانیم که امارات نه تنها صنعت و کشاورزی نداشته بلکه اصلا هیچ خاکی برای کشاورزی ندارد، اما امروزه در بخش تامین محصولات کشاورزی در خاورمیانه بسیار پیشرفت کرده است. با توجه به اینکه کشور چین ازجمله کشور هایی است که در تولید زعفران سرمایهگذاری کرده، ازآنجاییکه در چین هزینه نیروی کار ارزانتر و هزینههای تولید نسبت به ایران پایینتر است , این زعفران را تولید و به بازار عرضه میکند , البته هنوز رقیب جدی برای ایران بهحساب نمی آید و کشور ما به درزمینهٔ کشت زعفران هنوز هم حرف اول را میزند و حدود ۹۰ درصد زعفران جهان از ایران صادر می شود ، ولی ازآنجاییکه که در کشورمان طی سالهای آتی هرچند زمینهای زیر کشت زعفران از ۱۵۲ تن در سال به ۲۸۰ تن رسیده است ولی راندمان تولید زعفران که ۳٫۲ کیلوگرم در هکتار بوده، تغییری نکرده است و این موجب نگرانی است , باید حتماً به این موضوع توجه داشته باشید که ممکن است در آینده زعفران چینی باقیمت بسیار ارزانتر وارد بازار شود و کسبوکار این کشت باارزش را با مشکل مواجه کند.