اخبار

سرنوشت کشاورزی در ایران مجله خبری کشاورزی

بنابراین اگر بخواهیم کشاورزی را اینگونه دیوانهوار ادامه دهیم بایستی از منابع غیرتجدید سایت agriculture-na شونده استفاده کنیم. هم چنین به توضیح مزیت های استفاده از کشاورزی هوشمند پرداختیم. معاون قوه قضائیه و رییس ثبت اسناد و املاک کشور گفت: طی چهار ماه امسال ۶۸ میلیون خدمت ثبتی ارائه شد که ۹۰درصد ارائه خدمات به صورت هوشمند بود. منطقه ­ی دشت لوت ، کمترین میزان رطوبت نسبی در ایران را دارد که به احتمال قریب به یقین، گرم ­ترین منطقه کشور نیز محسوب می­ شود. از این تاریخ به نام ( بانک کشاورزی ایران) نامیدهمیشود. اصلاحات ارضی در ایران با تصویب قانون اصلاحات ارضی در تاریخ ۱۹ دی ۱۳۴۰ آغاز شد و با رفراندوم ۶ بهمن ۱۳۴۱ به مرحله اجرا درآمد.

با استفاده از دادههای دام، زمان شیردوشی گاوهای شیری و یا تاریخ مناسب کشتار برای گاوهای گوشتی پیشبینی و برنامهریزی میگردد. تامین پروتئین حیوانی مورد نیاز جامعه، حفظ و حراست از ذخایر ژنتیکی دام و استفاده بهینه از منابع خوراک دام و علوفه مرتعی کشور از جمله اهداف طرح افزایش خوداتکایی در تولید شیر و گوشت است. مصرف این غلات در خوراک احشام نیز از نزدیک ۵ میلیون تن به 7/4 میلیون تن افزایش خواهد یافت؛ امری که بیانگر رشد 2/8 درصدی طی یک دهه آتی است. این نوع از تراکتورها قادر است یک زمین زراعی را در کوتاه ترین زمان ممکن شخم بزند. از آنجایی که از این تجهیزات بیشتر در مناطق وسیع زراعی استفاده می شود، استفاده از این وسایل بیشتر در آمریکا به چشم میخورد. رطوبت کم و نبودن ابر در آسمان باعث می­ شود دامنه­ ی تغییرات دمای هوا در این مناطق بسیار زیاد شود. میزان بارندگی در تابستان کم و در زمستان زیاد است. در این اقلیم، رطوبت هوا در تمام فصل­ های سال بالاست و به همین دلیل اختلاف درجه­ی حرارت هوا در شب و روز و در فصل­ های مختلف کم است. برای افزایش تولید مواد غذایی یا دست کم حفظ مقدار فعلی آن، لازم است که جوامع بهره­وری در بخش کشاورزی را بدون اعمال بار اضافی بر محیط­ زیست و تخریب منابع موجود بالا ببرند.

با استفاده از داده های جمع آوری شده توسط Droneها می توان به بینشی درباره ی شاخص های سلامت ، شمارش و پیش بینی عملکرد گیاه ، اندازه گیری ارتفاع گیاه، نقشه برداری از زمین کشاورزی ، پوشش گیاهی منطقه ای ، نقشه برداری از آبیاری ، اندازه گیری انبار، اندازه گیری کلروفیل، محتوای نیتروژن گندم، نقشه برداری زهکشی، نقشه برداری علف های هرز و غیره دست یافت. اقتصادهای رو به رشد در کشورهایی نظیر چین، ژاپن، استرالیا، نیوزلند و هند فرصتهای بزگی را برای بهرهگیری از راهحلها و خدمات کشاورزی متصل در منطقه APAC فراهم میکند. انتظار میرود منطقه آسیا اقیانوس آرام (APAC) بالاترین نرخ رشد را در طول دوره پیشبینی شده به ثبت برساند. پیشرفت تکنولوژی در طول زمان بر روی صنایع مختلف تاثیر گذاشته و استفاده از Droneها در کشاورزی مثال بسیار خوبی در این زمینه است . استفاده از بینایی ماشین در رباتهای زراعی و تراکتورها امکان ارزیابی و درجهبندی کیفیت و سلامت مواد غذایی را فراهم میآورد. به طور کلی تراکتورهای بزرگ و سنگین باعث آسیبرسانی به خاک زمین زراعی میشوند.

دولت زمینهای مازاد بزرگ مالکان را خریداری و بخشهایی که دارای زارعان صاحب نسق بودند را به صورت اقساطی به آنها فروخته و زمینهای بلاکشت باقیمانده تحت عنوان اراضی دولتی در اختیار دولت قرار میگرفت. به هیچ عنوان صادرات محصولات کشاورزی با این شرایط آبی و اقلیمی، با وجود این همه کویر و خشکی مقرون به صرفه نیست. علاوه بر موارد فوق، بدلیل اینکه دادههای جمعآوری شده از محیط، اقدامات انجام شده و میزان تولید محصولات نگهداری میشوند، قابلیت تحلیل و مقایسه با دورههای قبل برای یادگیری و بهینهسازی سیستم وجود دارد. از قابلیت بلاکچین برای ردیابی سوابق مالکیت، مقاومت در برابر دستکاری و حل موارد فوری مانند کلاهبرداری مواد غذایی، یادآوریهای ایمنی، ناکارآمدی زنجیره تامین و ردیابی مواد غذایی در سیستم غذایی فعلی استفاده میشود. موارد لازم برای حذف این محدودیت­ ها بسیار ساده است: ما نیاز به پذیرش و ترویج استفاده از فناوری و علوم جدید داریم که با تحقیقات دقیق در زمینه کشاورزی به دست خواهد آمد.

هوشمندسازی گلخانهها با استفاده از فناوری اینترنت اشیا به کاربران امکان میدهد که محیط کشاورزی خود را از راه دور و به شکل بهرهورتر یعنی با صرف مدت زمان و انرژی بسیار کمتری برای مراقبت آنها مدیریت نمایند. کشاورزی دقیق یک سامانه کشاوری یکپارچه دانش بنیان است که برای افزایش کارایی، بهره­وری و سودآوری طولانی مدت کل مزرعه، که ویژه آن محل/ اقلیم/ مزرعه/پهنه می ­باشد، طراحی شده و در عین حال اثرات ناخواسته را بر حیات وحش و محیط زیست به حداقل می ­رساند. در این مدت اگر رشد اقتصادی کشورهای جهان را در سطح متوسطی در نظر بگیریم، نسبت به سال ۲۰۱۳، تقاضای کشاورزی ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت. سوال اصلی این است که این کشورها چگونه توانستهاند در زمینهی صادرات محصولات کشاورزی، کشورهای پهناوری همچون ایالات متحده و برزیل را به چالش بکشند. در کاشت محصولات پرسود تردید نکنید و با توجه به شرایط خود درباره پرورش آنها اقدام کنید.

تحقیق و توسعه یا R&D (Research and Development) عبارت است از کشف دانش جدید درباره محصولات، فرآیندها و خدمات و بهکارگیری دانش برای ایجاد محصولات جدید و توسعهیافته است که از طریق تغذیه تکنولوژیکی، شرکت یا سازمان یا یک مجموعه در رقابت با سایر تولیدکنندگان برتری میبخشد. در یک گلخانه هوشمند برای آنکه بتوان محیط را کنترل کرد از حسگرهای متفاوتی استفاده میشود که پارامترهای محیط زیستی را بر اساس مقتضیات گیاهان موردنظر اندازه گیری میکند. مزایای عمده استفاده از Droneها شامل تصویربرداری از محصول، نقشه برداری یکپارچه GIS، سهولت استفاده، صرفه جویی در وقت و امکان افزایش بهره وری می باشند . مجموعه سامانه های هوشمند نویک با برخورداری از مهندیسن متخصص و مجرب در نظر دارد برای کمک به این حوزه و برای صرفه جویی و مصرف بهینه انرژی ، در آینده ای نزدیک برای اولین برا از سیستم جامع هوشمند کشاورزی ایرانی ، رو نمایی کند. اینگونه اطلاعاتی در مورد میزان رطوبت و همچنین پیش بینی آب و هوا جمع آوری خواهد شد بر اساس موقعیت و شرایط موجود، آبیاری فعال خواهد شد ( بررسی شرایط موجود و همچنین میزان نیاز گیاهان به آب، باعث خواهد شد تا میزان آب خروجی از سیستم های آبرسانی بطور دقیق و اندازه بوده و اینگونه سبب صرفه جویی تا ۲۰ درصد در مصرف آب خواهد شد( .

در بازهی ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ نیز رشد صادرات فناوری کشاورزی از هلند حدودا پنج برابر شده و به بیش از ۱۰ میلیارد دلار (۹.۱ میلیارد یورو) رسیده است؛ در سال ۲۰۱۷ مواد اولیه و فناوری رتبهی نخست در صادرات کشاورزی و غذایی هلند را در اختیار داشتهاند.علاوه بر ماشینآلات، گلخانهها، سیستمهای تابش نور، راهکارهای آبرسانی و بذرهای مقاوم در برابر خشکسالی از جمله مواردی هستند که در بازار جهانی با استقبال خوبی روبهرو شدهاند. بااینحال گلخانههای معمولی با مشکلاتی همچون نور، باز بودن فضا، دشواری کنترل آفات، مساحت بالا و انجام کشت در محیط جغرافیایی مناسب مواجه هستند. مدنظر قرار نگرفتهاند؛ اما واضح است که سه کشور فرانسه، آلمان و هلند، با وجود مساحت کم، صادرات کشاورزی پرسودی دارند. هرچند در این جدول برخی متغیرهای تاثیرگذار در کشاورزی، از جمله تنوع آب و هوایی، مساحت زمینهای حاصلخیز، میزان مصرف داخلی و… در نگاه بسیاری از ما، تراکتورها، کمباینها و برخی دیگر از ماشینآلات کشاورزی از جملهی معدود ماشینهای صنعتی هستند که به این حرفهی باستانی راه پیدا کردهاند.

به لطف پیشرفتهای حاصل شده در زمینههای مختلف از جمله ماشینآلات کشاورزی، روشهای نوین آبیاری، فناوریهای نظارتی، مهندسی ژنتیک و… به لطف این سیستم، کشاورزان می توانند فرآیندهای موجود در مزارع خود را رصد کرده و از راه دور از طریق تبلت، تلفن یا سایر وسایل همراه بدون حضور در مزارع، گلخانه ها، باغات، تاکستان ها و غیره تصمیمات استراتژیک بگیرند. انواع شیر برقی ها در سیستم های مختلف در انواع ماشین آلات و تجهیزات استفاده می شوند. توجه دقیق تر به اکثر عواملی که مورد استفاده بخش کشاورزی است، میتواند رقیب نبودن رشد این بخش را با رشد سایر بخشها توجیه نماید. مهمتر از همه، کشاورزی هوشمند مبتنی بر IoT نه تنها عملیات کشاورزی گسترده را هدف قرار میدهد؛ بلکه میتواند ارزشهای نوظهور در کشاورزی مانند کشاورزی ارگانیک، کشاورزی خانواده، از جمله پرورش گاوها یا حفظ انواع خاص دام با کیفیت بالا را حفظ نماید. IoT از راهاندازی یک راهکار هوشمند و جامع در کشاورزی تا تولید یک سنسور خاص برای بازار می تواند ایفای نقش کند.

افزایش تقاضا از یک سو تهدیدی برای محیط زیست و از سوی دیگر تهدیدی برای امنیت غذایی در سراسر جهان است. همچنین باید دانست که رقم کل صادرات کشاورزی ایران در حدود 5 میلیارد دلار است که 12/7 درصد از صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده است، اما این رقم (صادرات کشاورزی) برای کشور گلها (هلند) در طول چند سال اخیر به طور میانگین 90 میلیارد دلار بوده است. ایران در سال جاری ۱۲۱ هزار تن گوشت وارد و ۳۰ هزار تن گوشت نیز صادر خواهد کرد. آقای فرشچیان در ادامه عنوان کرد که موضوع باقیمانده سموم بیش از ۳۰ سال است حل نشده باقی مانده است: «در زمینه کنترل باقیمانده سموم، اروپاییها پیشگام بودند و پس از ارتقای استانداردها در این کشورها، سخت گیری آنها نسبت به محصولات ایرانی افزایش پیدا کرد.

سامانه کشاورزی دقیق در یک مزرعه، همچنین به عنوان سامانه اختصاصی مدیریت محصولات زراعی نیز (SSCM) نامیده می شود. بنابر تعریف سازمان ملل در سال ۱۹۸۶، امنیت غذایی را دسترسی همه مردم به غذای کافی در تمام اوقات برای داشتن یک جسم سالم میدانند. با توجه به تغیرات محیطی و جوی و افزایش دمای سطح کره زمین، دولت ها ناگذیر برای تولید برخی از محصولات کشاورزی به کشت در شرایط گلخانه ای روی آورده اند که فعالیت در این محیط ها مستلزم بکارگیری تجهیزات و روش های نوین کشاورزی می باشد به همین منظور، دولت ها یا فعالین در این حوزه را برآن شدند تا با استفاده از علم و تکنولوژی شرایطی را محیا کنند که با کمترین هزینه ، بهترین نتیجه و بازخورد را داشته باشند. هلندیها نیز با آگاهی از این مسئله، تلاش کردهاند تا به پرچمدار تولید برخی از این مواد غذایی تبدیل شوند. هلندیها نیز با آگاهی از این مسئله، تلاش کرده اند تا به پرچمدار تولید برخی از این مواد غذایی تبدیل شوند.

مزارع عمودی منحصر به فرد هستند زیرا برخی از مجموعه ها برای رشد گیاهان نیازی به خاک ندارند. هر روشی دارای مزیتها و معایبی است مزیت این روش را میتوان در این دید که با استفاده از این روش، بوتههای بیمار را میتوان جایگزین کرد ما این کار را به سرعت میتوان انجام داد که در نتیجه بقیه گیاهان بیمار نمیشوند و علاوه بر آن دیگر نیازی به کچل و عریان کردن گلخانه نیست. چرا که هیچ قانونی در این زمینه وجود ندارد و از همه مهمتر اینکه باید به کشاورزان محصولی جایگزین برای کشت ارائه شود که این اتفاق نیز رخ نداده است.

از اینرو رقابت بر سر زمینهای کشاورزی و منابع آب، قیمت بالای انرژی و تغییرات آب و هوایی همگی نشان میدهد که باید با منابع کمتر، غذای بیشتری برای مردم سرتاسر جهان تولید شود. تخریب منابع آب و خاک در بسیاری از مناطق، از جمله نگرانیهای تولیدکنندگان بوده و آگاهیهای عمومی نسبت به محیط زیست، باعث ظهور و بکارگیری راهکارهای حفاظتی شدهاست. پیش از جنگ، بسیاری از مردم در دیاله به کشاورزی به عنوان منبع اصلی درآمد متکی بودند. سموم دفع آفات بر اساس مقاومت آفتها در مقابل آفتکشها انتخاب میشوند و این امر منجر به ایجاد شرایطی تحت عنوان «چرخه آفتکش» میشود که در آن به دلیل مقاوم شدن آفتها به آفتکشها تولید سموم جدید ضروری است. را فراهم آورد و با استفاده از تجهیزاتی که بر روی بدن دام نصب میشود، موقعیت آن و شرایط فیزیکی دام ردیابی و ثبت شود. استفاده از این تکنولوژی ها ، برطرف کردن نیاز روز افزون به مواد غذایی را به خوبی پوشش می دهد.

JMB North America سازمانی است که راهکارهای مؤثری را جهت نظارت بر دام ها برای دامداران ارائه می دهد. تکنولوژی PARS به دلیل سرعت اسکن بالا که تا 1000 هکتار در ساعت میباشد، برای کشاورزی در مقیاس بزرگ مناسب میباشد. میپرسم بحران خیلی بزرگ است و به چشم مردم میآید؛ مثلا رودخانه نیست شده اما شما باور دارید که این بحران قابل حل است. در دوران طاهریان قانونی برای بهبود وضع آبیاری و افزایش محصولات کشاورزی تصویب شد اما این کار زیاد دوان نیاورد و با مرگ طاهر ذوالیمینین پایان یافت و به علت کوتاه بودن این دوره کشاورزی با تغییرات مطلوبی همراه نشد. در این مناطق تابش آفتاب زیاد است. ایجاد قنات و استفاده از آبیاری کوزهای یا تراوا در مناطق کویری، از جمله مثالهای مشخص در این زمینه است.

TempuTech با استفاده از تجهیزات GE، روشی برای اتصال به سنسورهای بیسیم ایجاد کرده و به کشاورزان کمک میکند تا دادهها را از آسانسورهای سیلو و غلات جمعآوری کنند. یکی از بزرگترین معضلات بخش کشاورزی، تولید با هزینههای بالا است، یعنی کشاورزان محصول خود را تولید میکنند، اما ازآنجاکه هزینههای بالایی دارد، یعنی بهاصطلاح قیمت تمامشده بالا است، نمیتوانند در بازارهای جهانی رقابت کنند. در عین حال میتوان با بررسی درست مشخص کرد که در بازار داخل چه میزان و در بازارهای خارجی چه مقدار تقاضا وجود دارد. به گفته این مقام مسئول، در دهههای اخیر برای محصولات جالیزی و سبزی، روسیه یکی از بازارهای معتبر محسوب میشود که بیتوجهی مسئولان امر موجب شده تا به سهولت بازارهای هدف را از دست دهیم.

افزایش جمعیت جهان و رشد مصرف، اهمیت کشاورزی در دهه های اخیر را بالا برده و باعث شده تا کشورها برای تامین امنیت غذایی خود، برنامه ریزی در حوزه اشتغال و کسب درآمد و رونق اقتصادی به فکر استفاده از یافته های علمی و تحقیقاتی و استفاده از فناوری در بخش کشاورزی باشند که موجب می شود تا بهره وری در این بخش ارتقا پیدا کرده و تولید محصولات به شکل جهشی افزایش پیدا کند. در صورتیکه برای یکی از شماره حساب های بانک کشاورزی خود، شماره همراه و سرویس پیامک خبری را فعال نموده اید و قادر به دریافت کد فعالسازی می باشید، اینجا کلیک نمایید. این افراد فاقد دانش فنی لازم هستند و یا ابزار کشاورزی کارآمدی برای تفسیر و تجزیه و تحلیل دادههای مورد نیاز برای تصمیمگیری مؤثر ندارند. نیاز به تجربه، مهارت و ابزار های مناسب دارد. اقتصاددانان کشاورزی به درک چگونگی انتخاب خانوارها بین خرید غذا یا تهیه آن در خانه، نحوه تعیین قیمت مواد غذایی، تعریف آستانه فقر، چگونگی واکنش مصرف کنندگان به تغییرات قیمت و درآمد به طور مداوم و ابزار تحقیق و آزمایش برای درک کمک کرده اند. در باغها میتوان با کنترل وفقی، مقدار کود و سم مورد نیاز برای درختان را تعیین نمود.