سهمیه خاصی باید به موضوع “کشاورزی قراردادی” اختصاص یابد.

سهمیه خاصی باید به موضوع "کشاورزی قراردادی" اختصاص یابد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرینا، علی کاشوری سخنگوی رسمی کمیسیون اصل 90 قانون اساسی شورای اسلامی در جلسه علنی امروز سه شنبه 26 مهرماه گزارش این کمیته در خصوص رسیدگی به شکایات مربوط به تدوین و اجرای سند جامع قانون اساسی را قرائت کرد. الگوی کشاورزی به شرح زیر است و خلاصه این گزارش به شرح زیر است:

از مباحث مطرح شده و بیماری های انجام شده توسط مرکز پژوهش های شورای اسلامی در گزارش های کارشناسی در این زمینه، مشخص می شود که دولت در این سال ها علی رغم آنچه در بالا ذکر شد، نتوانسته الگوی مناسب کشاورزی را تدوین و اجرا کند. . تکالیف قانونی، ضرورت و حداکثر ظرف مدت 6 ماه و با بررسی اسناد و مدارک مربوطه قبلی و با در نظر گرفتن اصول زیر، سند جامع الگوی کشاورزی تدوین می شود تا تجربیات سال های گذشته جمع آوری شود. به ویژه تجارب ناموفق از جمله ممانعت از کشت برنج در استان های دارای تنش آبی و همچنین محدود کردن کشت برخی محصولات در منطقه دریاچه ارومیه تکرار نشود.

1- از آنجایی که تولید محصولات اساسی در زمین های کوچک که روز به روز کوچکتر می شود، سود بسیار کمتری نسبت به تولید محصولات با ارزش افزوده بالا دارد که این امر باعث تغییر رفتار کشاورزان برای تولید محصولات اساسی در قالب استفاده می شود. الگوی کشاورزی به زور و با بخشنامه ها، دستورالعمل ها و یارانه های جزئی، تسهیلات کم هزینه، معافیت های مالیاتی و … محقق نمی شود. بنابراین، بخش زیادی از منابع مالی به‌ویژه منابع صندوق توسعه ملی باید صرف یکپارچه‌سازی و تجمیع اراضی به‌ویژه اراضی کوچک کشاورزی با هدف مقرون‌به‌صرفه‌سازی تولید محصولات اساسی شود. افزایش رقابت پذیری این محصولات.

مزیت نسبی ضعیف تولید محصولات اصلی نسبت به تولید محصولات غیراصولی پاشنه آشیل سند الگوی کشاورزی ترکیبی است. بنابراین اتخاذ استراتژی افزایش سودآوری و مزیت نسبی برای تولید محصولات اساسی بسیار ضروری است.

2- در شرایط کنونی بدون توجه به توجه لازم به استعداد و توانمندی های سرزمین، خودکفایی در محصولات اساسی در سراسر کشور گسترش یافته و با این وضعیت نمی توان جهشی شناختی در تولید کالاهای اساسی حاصل کرد. محصولات در بسیاری از موارد، کشاورزان، حتی در نقاطی که بیشترین توانایی تولید محصول اصلی را دارند، نمی توانند به موقع دسترسی داشته باشند، مثلاً به کودهای ویژه یا خدمات مشاوره علمی و سایر خدمات، و این منجر به کاهش عملکرد آنها در تولید محصولات اصلی می شود. محصولات محصولات بنابراین، ابتدا باید بهترین اراضی و مناطق کشاورزی کشور که دارای بالاترین ظرفیت تولید محصولات اساسی هستند، شناسایی و تولید در آن ها با مدیریت یکپارچه و دانش بنیان و با تکیه بر تکنیک ها و فناوری های روز انجام شود. با رعایت فراوانی و تنوع کشاورزی به منظور حفظ کیفیت خاک در این مناطق.

در این راستا، وزارت جهاد کشاورزی به منظور اجرای الگوی صحیح کشاورزی و همچنین قانون گسترش کشاورزی در ارکان کشاورزی مصوب 1354، مناطقی از کشور را که در آن زمین های کشاورزی درجه یک موجود است، تعیین کند. به عنوان «حوزه‌های ویژه خودکفایی در محصولات اساسی» و راهبردی «در راستای بند الف ماده (33) قانون برنامه هفتم پیش‌بینی و اطمینان از اجرای مناسب اعم از مشوق‌ها و ابزارهای بازدارنده، برای تخصیص این حوزه‌ها به تولید محصولات اساسی و استراتژیک با حداکثر بهره وری.

3- یکی دیگر از الزامات راهبردی در افزایش ضریب اطمینان کشاورزی برای پیروی از الگوی کشاورزی، فراهم کردن زمینه سازوکار کشاورزی قراردادی به صورت عادلانه است. بنابراین در سند الگوی کشاورزی جامع باید سهمی مشخص و قابل اندازه گیری به مبحث کشاورزی پیمانی داشت.

4- از سوی دیگر در سند جامع الگوی کشاورزی باید برای احیاء و تقویت نظام های بهره برداری از قبیل تعاونی های تولیدی، سهامی و غیره برنامه های مشخصی تدوین شود تا خلاء دولت پر شود. ارائه خدمات باید انتظار ادامه حمایت از کشاورزان پیرو الگوی کشاورزی (در حوزه فروش محصولات، عرضه کود و سم و غیره) بود.

5- همچنین به منظور بهبود عملکرد و کاهش هزینه های تولید در سطح واحد محصولات اساسی و انطباق بهتر با ملاحظات ایمنی غذایی (سموم، نیترات باقیمانده و سایر آلاینده های موجود در محصولات اساسی) باید برنامه ای قابل ارزیابی در زمینه بهره وری با استفاده از توانمندی های فارغ التحصیلان کشاورزی با تجربه در مدیریت الگوی کشاورزی.

6. در تهیه و اجرای سند الگوی جامع کشت باید ملاحظات اساسی دیگری در نظر گرفته شود: به طوری که سند مذکور نه تنها باید مشکل عدم تعادل در محصولات کشاورزی را برطرف کند، بلکه باید نیاز کشور به واردات محصولات اساسی را برطرف کند، بلکه باید ظرفیت ارزی و صادراتی بخش کشاورزی و همچنین معیشت کشاورزان را متناسب با آن بهبود بخشد. با ردیف چهارم جدول شماره (7) ذیل ماده (37) فصل «5»، بند (ت) ماده (33) قانون برنامه هفتم مترقی ارتقای سطح معیشت کشاورزان ضرورت ارتقا و ارتقای سطح زندگی کشاورزان است. منطقی کردن مصرف آب در بخش کشاورزی

7- با عنایت به آموزه های اساسی فرهنگ و تمدن اسلامی ایران در خصوص محصولات اولویت دار مصرفی و نیز تاکید بر ماده (32) قانون برنامه هفتم پیشرفت و توجه به غذاهای ایرانی اسلامی. سبد از دیگر نکاتی است که در تدوین سند جامع الگوی کاشت لحاظ شده است.

8- بر اساس ماده (6) و بند (الف) ماده (7) قانون حفاظت خاک مصوب 1397، وزارت جهاد کشاورزی موظف است حداکثر ظرف مدت سه ماه نسبت به تهیه برنامه کاری مشخص جهت ارزیابی اقدام نماید. تناسب اراضی کشاورزی و تهیه نقشه و اطلس حاصلخیزی خاک کشور از نظر شرایط اقلیمی، محدودیت های آب و خاک، مزیت های نسبی، اصول آمایش سرزمین و ایجاد و به روز رسانی بانک اطلاعات ملی وضعیت خاک. سازمان برنامه و بودجه موظف است اعتبارات مورد نیاز را در بودجه سنواتی در قالب ردیف های اعتباری مشخص پیش بینی کند.

9- بر اساس ماده (26) قانون توزیع عادلانه آب، وزارت نیرو موظف است عوارض را بر اساس الگوی استخر وزارت جهاد کشاورزی تعیین کند و کاهش عوارض کشاورزی بدون هماهنگی با وزارت نیرو مجاز نیست. وزارت جهاد کشاورزی. وزارت نیرو نیز بر اساس ماده (26) قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی – مصوب 1388 و اصلاحات بعدی آن و همچنین آیین نامه اجرایی منطقی سازی مصرف آب کشاورزی – متعهد است. هيات وزيران با توجه به تكميل تحويل مقادير آب به بهره برداران با اولويت به سازمانهاي وزارت كشاورزي نسبت به انجام اقدامات لازم اقدام نمايد.

10- در پایان لازم به ذکر است که بر اساس بند دوم بند «الف» ماده (33) قانون برنامه هفتم توسعه، در استقرار الگوی کشت صحیح (برنامه تولید بهینه)، حداقل چهار موضوع اصلی باید رعایت شود. در نظر گرفته شده است:

الف ـ تحدید یا ممنوعیت کشاورزی بر اساس شرایط آب و هوایی و آب و خاک

ب- محدودیت های کشت محصولات غیر استراتژیک در اراضی در معرض محصولات استراتژیک

ص- کشت فشرده محصولات استراتژیک در دشت های حاصلخیز و در معرض دید.

11- سازمان برنامه و بودجه بنا به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی باید اعتبارات لازم را برای اجرای سند جامع الگوی صحیح کشاورزی و طرح های یکسان سازی و یکپارچه سازی اراضی کوچک و پراکنده کشاورزی و اصلاح آنها پیش بینی کند. راندمان آبیاری در قالب ردیف های اعتباری تعیین شده در بودجه های سنواتی.

متن کامل گزارش اینجا ببینید

https://www.irna.ir/news/85621596/%D8%B3%D9%87%D9%85-%D9%85%D8%B4%D8%AE%D8%B5-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9-%DA%A9%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B2%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%B5-%D9%BE%DB%8C%D8%AF%D8%A7-%DA%A9%D9%86%D8%AF