اخبار

سودآورترین محصولات گلخانه مجله خبری کشاورزی

کشاورزی هوشمند و مدرن یکی از بهترین روشها برای مقابله با این سایت agriculture-na بحرانها محسوب میشود. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در فاصله کمتر از یک ماه پس از ارائه برنامه مدون وزارت جهاد کشاورزی برای مقابله با تبعات منفی کمبود مواد غذایی در بازارهای جهانی، وزیر نفت از توافق با برخی از کشورهای آمریکای لاتین برای تامین محصولات کشاورزی خبر داد. خاوازی وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی گفت: ایران و روسیه در زمینه کشاورزی قابلیت های فراوانی دارند که در صورت هماهنگی و حمایت های لازم می تواند برای هر دو طرف یک فرصت «برد برد» باشد. گلخانه های نشاء و گلخانه های تولید محصول هر دو نیاز به نهاده های با کیفیت دارند.

به نظر میرسد رویکردها در بخش تولید برای ارتقاء امنیتی غذایی باید تغییر کند. در کشورهای کم درآمد، بخش کشاورزی به دلیل گستردگی و پیوندهای قوی با سایر بخشهای اقتصادی، به عنوان موتور و محرک اولیه رشد اقتصادی عمل مینماید. همچنین امروزه به دلیل بحران منابع طبیعی مانند آب، این نوع کشاورزی توانسته نظر بیش تر افراد و کشاورزان به خود جذب کنند. امروزه کشاورزان به طور مستقل نسبت به خرید انواع وسایل کشاورزی و ادوات مختلف اقدام می کنند که از هر نظر مقرون به صرفه می باشد. پس از طلای سبز، هنداونه یکی دیگر از محصولات صادراتی است که به دلیل آب بر بودن و قیمت صادراتی پایین به نسبت هزینه های تولید، صرفه اقتصادی بالایی ندارد.

به همین دلیل هم برخی محصولات کشاورزی هستند که بیشترین حاشیه سود را دارند که به معرفی آنها میپردازیم. در این سرشماری معلوم شد که متوسط وسعت اراضی بزرگ از ۲۴/۳ هکتار در سال ۱۳۵۳، به ۲۲/۹ هکتار در سال ۱۳۸۲ رسیده و سرانه(متوسط) توزیع زمین در واحدهای بهرهبرداری خرد (زیر ۵ هکتار) هم در سال ۱۳۸۲ معادل ۱/۷۶ هکتار رسید. البته در ایران اندازه اراضی کشاورزی از سالهای ۱۳۳۹ تا ۱۳۹۳ سیر نزولی داشته به طوریکه میانگین وسعت اراضی بزرگ نیز کاهشی معادل ۶ درصد نشان می دهد. در کنار خواص بینظیر میوههای گرمسیری، کشش بازار به سمت این میوهها در سالهای اخیر بیشتر و بیشتر شده است.

آشوری تصریح کرد: با بررسیهای انجام شده سطح اشغال زمین در فضای باز حدود ۱۰ برابر گلخانه ها است و میزان مصرف آب به ازای تولید محصول حدود ۱۲ برابر بیشتر از فضای گلخانه ای است. این جبران می تواند از هزینه های اضافی مزرعه و کاهش میزان تولید محصولات به شدت بکاهد. ایران با توجه به دشت های گل محمدی مرغوبی که دارد یکی از مهمترین و بزرگترین صادر کننده های گل محمدی می باشد و صادرات گلاب یکی از منابع درآمدی مهم برای فعالان صنعت گلاب گیری و تولید عرقیات در ایران است. در این بخش سعی می کنیم تا مهمترین و پرکاربردترین تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی مختلف را به طور مختصر و به منظور کسب اطلاع خوانندگان عزیز معرفی کنیم. انتقال دانش فنی تولید انبوه سیب مالینگ مرتون از طریق کشت بافت به ۴ شرکت خصوصی، تولید گیاهان تراریخته مقاوم به آفات از قبیل برنج تراریخته در جهان و اولین پنبه تراریختهٔ کشور ایران که مراحل نهایی تجاری سازی خود را طی میکنند، تولید انبوه خرمای مجول از طریق کشت بافت، تولید انبوه پایه پسته UCBL از طریق کشت بافت، انتقال سویههای پروبیوتیک بومی و اختصاصی طیور به بخش خصوصی، انتقال دانش فنی تولید سریع بیوکمپوست غنی شده از پسماندهای شهری به بخش خصوصی از جمله دستاوردهای این پژوهشگاه است.

یکی دیگر از عناصر اصلی در کشاورزی هوشمند نرم افزارها و داده های علمی هستند که به کمک آن ها می توان فیزیولوژی گیاهان و همچنین سلامت خاک را آنالیز کرد. تصاویر حاصل از پهپاد می تواند به کشاورزان میزان رشد آفات، میزان سلامت محصولات و همچنین بروز بیماری در محصولات را نمایش دهد. به طور مثال خاک دارای باکتری ها، قارچ ها و اکتینو باکتر های مفیدی است که می تواند برای سلامت خاک نقش بسیار مهمی را داشته باشند. لازم به ذکر است در کنار این محصولات ماشین آلات دیگری نیز وجود دارند که بسیار پر کاربرد بوده و در مناطق مختلف و مزارع گوناگون کشاورزی به کار می روند از جمله می توان به انواع تیلرها با ظرفیت های مخصوص اشاره کرد.

باید به شما بگوییم، عناصر و ابزار های مختلفی در کشاورزی مدرن دخالت دارند که هر کدام را به شما معرفی می کنیم. همچنین کشاورزان می توانند با استفاده از آب پاش های هوشمند اقدام به آبیاری مزارع خود به صورت تخصصی کنند. مجری طرح توسعه گلخانه های جهاد کشاورزی استان کرمان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: مهم ترین امری که کشاورزان را به سمت کشت های گلخانه ای تشویق می کند؛ بحث بهره وری از آب است. ایرنا. دریافتشده در ۲۰۲۲-۰۲-۰۶. وی با اشاره به نقش تلاش در زندگی جوانان، افزود: در شروع کار برای اینکه متوجه شوم که چه محصولاتی در شهرستان ایوان بهتر کشت می شود. با استفاده از کشاورزی مدرن می توانید با استفاده بهینه از منابع آبی تا حدودی و صرفه جویی در مصرف آب داشته باشید. در این حالت گیاه رطوبت خود را از دست داده و دچار استرس کم آبی می شود. این مقاله را به هیچ عنوان از دست ندهید. دست کم ۱۱ ناحیه جدا در دنیای قدیم و جدید به عنوان مرکز تنوع یا مرکز مبدا شناخته شده هستند. وی بیان کرد: شاخصهای سنجش توسعه بخش کشاورزی برای آحاد جامعه قابل درک است وضعیت امنیت غذایی و اینکه کشاورزی تا چه میزان در تأمین غذای مردم مؤثر بوده است یکی از این شاخصها بهشمار میآید که با عنوان تأمین کالری از آن یاد میشود.

کشاورزی را به عنوان نیروی محرکه رشد اقتصادی در مراحل اولیه توسعه دانستهاند و در مراحل بعدی رشد هم برای بخش کشاورزی حداقل پنج نقش عمده (تأمین درآمد، ایجاد اشتغال، تأمین غذا، ایجاد بازار وارز آوری) را در تغییر ساختار اقتصاد قائل هستند. ضمن اینکه، تجهیزات دیگری هم برای پرورش قارچ مورد نیاز است که حجم سرمایه گذاری درزمینه قارچ راافزایش می دهد. در ابتدا از یک گلخانه کوچک و با یک میلیون تومان سرمایه آغاز کردم اما با گذشت زمان هم فضای بزرگتر و هم نیروی انسانی بیشتری را نیاز داشتم و این شد که در ابتدا برادرم به من پیوست و سپس با گسترش کار همسر من و برادرم نیز به ما اضافه شدند و به صورت خانوادگی گلخانه را اداره کردیم. برای احداث گلخانه، هزینه و سرمایه اولیه زیادی نیاز است.

هدف اصلی از احداث این نوع گلخانه ها آموزش مراحل کاشت، داشت، برداشت و مدیریت گلخانه به کارآموزان و دانشجویان می باشد بنابراین گلخانه باید دارای امکانات کشت خاکی و هیدروپونیک باشد، این گلخانه باید دارای تمامی استانداردهای گلخانه تجارتی بوده و کارآموز با شرایط واقعی کار، آموزش داده شود. آنها سریع می رسند و اگر بذرشان در ماه آگوست در سینی های سلول کاشته شود، باید تا اواخر ماه اکتبر آبدار شده و دارای برگ و ساقه شوند. یکی از چالش های اساسی در بخش کشاورزی این است که اساسا تولید محصولات کشاورزی در کشور ما صادرات محور و بر اساس تکمیل زنجیره تولید نیست. کنسول با دانش انگلیسی، ابوت در ۱۸۴۸ نوشت که در منطقه دماوند، بازدهی تولید در زمینهای دیمی، یک تخم به ۸ تا ۱۰ تخم است ولی همین که به مازندران میرسیم، منطقهای که به خاطر ریزش باران کمبود آب وجود ندارد، این نسبت به ۳۰ تا ۸۰ تخم به ازای هر تخم میرسد.

بدین قرار که مازاد زمین هایی که به دنبال محدودیت مالکیت زمینهای کشاورزی از مالکین گرفته شده بلافاصله به رعایایی که در آن به کشت مشغول هستند فروخته شود. امروزه با توجه به مقیاس رشد جمعیت جهانی، بهویژه در کشورهای درحالتوسعه، افزایش تقاضای جهانی برای محصولات کشاورزی، محدود بودن زمینهای کشاورزی قابلکشت، تغییرات آب و هوایی و… فناوری های کشاورزی روش های پایدار تولید محصولات کشاورزی را با افزایش عملکرد محصول جهانی برای تأمین تقاضای فزاینده مواد غذایی ناشی از درآمد و رشد جمعیت فراهم می کنند. 2. عوامل غیر فیزیکی تولید که ریشه در مدیریت و اقتصاد کشاورزی دارند. البته برخی از محصولات کشاورزی در طول سال فقط یک بار قابل کشت هستند ولی سودآوری بسیار بالایی دارند که در ادامه به این نوع محصولات نیز اشاره خواهیم کرد. در ایران نیز کارخانه کمباین سازی در شهر اراک واقع شده که توانسته است در طول دوران فعالیت خود یعنی از سال 1348 تا کنون این نوع ادوات کشاورزی مدرن را با کیفیت بسیار مطلوب به بازار عرضه نماید. در سالیان اخیر تعداد متخصصان تحصیل کرده در در حوزه کشاورزی با کاهش چشم گیری روبرو بوده است.

یکی دیگر از ماشین آلات و ادوات کشاورزی که در سالیان اخیر به کار گرفته می شود وجود پهباد ها یا جت های سمپاشی می باشد. اما باید به شما بگوییم که در سالیان آینده کشاورزان چاره ای جزء کشاورزی به روش مدرن نخواهد داشت. اگر شما با کشاورزی مدرن آشنایی ندارید یا اینکه هنوز از کشاورزی سنتی برای تولید محصولات استفاده می کنید. همچنین ایران رتبه دوم تولید خرما و زرد آلو و رتبه سوم تولید خیار، گیلاس، هندوانه، طالبی و سیب را دارد. این کار سخت است زیرا در حال حاضر تنها ۴ درصد اراضی کشاورزی سند دارند اما تلاش داریم تا پایان سال آینده تداخلات را رفع و تا پایان دولت اسناد اراضی را صادر کنیم و این یک کار بین قوه ای است که در همین راستا نیز قرارگاهی برای این مهم تشکیل داده ایم و در رفع تداخلات نگاهمان به سمت کشاورز است. فناوری های جدید چه اهمیتی در کشت گلخانهای دارند؟ بر این اساس متوسط حقوق و درآمد مهندس کشاورزی در سمت های مختلف شغلی استخراج شده است.

برای مثال در آمریکا پایه Rosa manetti و در اروپا R. cannina و R.indica متداول است. از جمله جت آنتونوف ای ان 2 و یا سسنای 188 که توسط روسیه و آمریکا تولید شده اند. شرکت فاتح بنیان سپیدار تنها تولید کننده مواد نانو جاذب اتیلن در ایران است که در سال۱۳۹۸شروع به فعالیت کرده است.محصولات این شرکت تحت برندpectinguard به بازار عرضه می شود. چنین اقداماتی تا حد زیادی نیاز به نیرو های متخصص را کاهش می دهد. پهپاد ها نیز هواپیما های بدون سرنشینی هستند که می توانند تصاویر و داده هایی با جزئیات بیش تر در اختیار کشاورزان قرار دهند. حتی نرم افزار های مدیریتی مانند Germon Manager Systems به وجود آمده که می توانند در مدیریت زمین های زراعی بسیار موثر باشند، مخصوصا سیستم Germon Manager System که در مدیریت مصرف آب مزرعه می تواند سبب صرفه جویی در مصرف آب شود. گوجه فرنگیها: گوجه فرنگی از رایج ترین محصولات گلخانه ای است که می تواند بسیار پربار و در نتیجه سودآور باشد. این نمایشگاه ها به منظور معرفی انواع ادوات کشاورزی مدرن و وسایل کشاورزی برگزار شده که می تواند مکان مناسبی برای معرفی این نوع ادوات کشاورزی و یا جایگزین های آن باشند. در سطح جهانی نیز نمایشگاه های معتبری در کشورهایی مانند فرانسه و ترکیه برگزار می شوند.

در واقع در آن زمان آن ها سعی کردند تا با استفاده از تکنیک هایی، تولید محصولات را در زمین های زراعی کوچک افزایش دهند. اتوماسیون مزرعه هوشمند نوعی فناوری است که مزارع را کارآمدتر میکند و چرخه تولید محصول یا دام را به طور خودکار انجام میدهد. ضریب پوشش در صنعت طیور کشور ۹۸ درصد، دام از مجموع ۶۰ میلیون راس ۱۹ میلیون و ۱۰۰ راس معادل ۳۰ درصد بیمه است که تا شهریور به ۲۰ میلیون راس می رسد، زراعت ۳۵ درصد، باغات ۱۵ تا ۱۶ درصد و آبزیان یک میلیارد قطعه از مجموع ۶ تا ۷ میلیارد قطعه بیمه است که در مجموع ۲۵ تا ۳۰ درصد بخش کشاورزی تحت پوشش بیمه است.

همانطور که در بخش اول کشاورزی مدرن در ایران و جهان نیز اشاره کردیم، شروع استفاده از ادوات کشاورزی در کشورهای توسعه یافته به معنای واقعی در اواخر قرن 19 میلادی صورت گرفته است. صادرات شیر و شیر خشک، دو گروه معاملات است که در بسیاری از کشورهای جهان انجام می شود. این ربات ها برای اطمینان از تمرکز بر بهبود عملکرد کلی تولید، کارهای کند و تکراری را به طور خودکار برای کشاورزان انجام می دهند. با روشهای نوین کشاورزی ، همه این عوامل محدود کننده به خوبی برای اطمینان از سود مدیریت می شوند. همین عوامل می تواند سبب افزایش بهره وری محصولات کشاورزی و کنار زدن محدودیت ها شود.

در واقع هر کدام از این موارد محدودیت هایی محسوب می شوند که می تواند از پیشرفت مزارع شما جلوگیری کند. بهرهبرداری طرح شبکه آبیاری تحت فشار دشت میناب از این جهت برای هرمزگان اهمیت زیادی دارد که در دو دهه اخیر خشکسالی و کمآبی باعث محدودیت منابع آبی شده است. نگرش کشاورز نسبت به مشکل کم آبی، متغیر موثر سوم بود که با تغییر نگرش کشاورزان نسبت به حاد بودن مشکل کم آبی در منطقه، احتمال پذیرش سیستم آبیاری تحت فشار حدود 62 درصد افزایش می یابد. در حقیقت؛ دیدگاه کمیت محور نسبت به غذا در سبک آشپزی مدرن هلندیها هم بازتاب یافته و غذاهای هلندی با غذاهای دیگر کشورهای اروپایی که پر از طعمهای دلچسب هستند قابل مقایسه نیستند. از نظر تنوع محصولات هم البته میتوان کالاهای دیگر را بررسی کرد؛ امکان همکاری برای دو کشور وجود دارد. به علاوه محصولاتی که با این شیوه تولید می شوند کیفیت بالایی نخواهند داشت چرا که هم از آفت کش ها و حشره کش ها و هم از کود های شیمایی در مقیاس بالا برای رشد آن ها استفاده شده است.

در آغازین قرن بیستم با شتاب رو به رشد کشاورزی مدرن و توجه به مکانیزاسیون کشاورزی پیامدهایی چون آسان تر شدن فعالیت های کشاورزی، کاهش هزینه های تولید و تامین امنیت غذایی جامعه جهانی را تا حدودی به دنبال داشته است، همچنین این روش کشاورزی به واسطه تکنولوژی های جدید و کشاورزی مکانیزه باعث گسترش سطح زیر کشت و توانمندتر شدن کشاورزان و توسعه کشاورزی شده است. برداشت این گیاه به صورت دستی و مکانیزه انجام میشود. از دیگر مواردی که در ارتباط با تفاوت های کشاورزی مکانیزه و سنتی می توانیم به آن اشاره کنیم میزان تلفات محصول در هنگام برداشت است.