اخبار

مکانیزاسیون کشاورزی نیازمند کارت سوخت است/ 98 درصد تراکتورها پلاک ملی دارند

به گزارش خبرنگار اقتصادی مجله خبری کشاورزی، کریم ذوالفقاری در نشست خبری خود در پاسخ به مجله خبری کشاورزی درباره تامین سوخت ماشین آلات کشاورزی توضیح داد: کشاورزان ما همواره در تامین سوخت ماشین آلات کشاورزی یعنی تراکتور، دروگر و هلیکوپتر با مشکل مواجه هستند. بسته بندی ذرت).

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی تصریح کرد: کشاورز ما برای تهیه سوخت هر 3 ماه یکبار بسته به نوع تراکتور و مساحت زمین نیاز به تاییدیه در سامانه صدف دارد باید به بالاش و شرکت پخش فرآورده های نفتی مراجعه کرده و دوباره همین روند را تکرار کنید. به عنوان مثال وزارت جهاد کشاورزی برای تراکتور کشاورزی ۱۵۰۰ لیتر سوخت را تایید می کند اما این میزان در شرکت پالایشگاهی به ۹۰۰ لیتر کاهش می یابد در حالی که حداقل سوخت وزارت جهاد کشاورزی محسوب می شود.

وی افزود: پیامکی به کشاورز می رسد مبنی بر اینکه درخواست شما برای 1500 لیتر ثبت شده و 900 لیتر آن تایید شده است، بنابراین کشاورز ما باید هر سه ماه یکبار این روند طولانی را در جهاد کشاورزی پالایشگاه طی کند. و شرکت پخش

وی تصریح کرد: کشاورز پس از بازدید از جایگاه، 900 لیتر گازوئیل پرداخت می کند و سپس جایگاه دار به او اعلام می کند که اکنون مخزن 900 لیتری گازوئیل ندارد و باید تا دو ماه دیگر برگردند. در غیر این صورت می تواند یک تانکر 630 لیتری خریداری کند که در این صورت مبلغ و حواله کشاورز از بین می رود.

ذوالفقاری معتقد است: قیمت موتورسیکلت CG 125 حدود 60 میلیون تومان و دارای کارت سوخت است در حالی که ماشین آلات کشاورزی ما کارت سوخت ندارند. این در حالی است که کشاورزی شغلی پرخطر و کم درآمد است و کشاورز برای راه اندازی تراکتور خود نباید با چنین مشکلاتی مواجه شود.

وی به دیگر مشکلات در این زمینه اشاره کرد و گفت: تاخیر ماشین آلات کشاورزی در تامین سوخت یکی دیگر از مشکلات است و حتی کشاورز در تامین سوخت رایگان با چالش و مشکل جدی مواجه است و باید چاره ای اندیشیده شود.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی افزود: بر اساس دستورالعمل توزیع سوخت ماشین آلات کشاورزی در سال 1392 که در آن زمان توسط وزیر نفت ابلاغ شد، این کار برای 10 سال انجام می شود. سال‌هاست، اما امسال با ارسال نامه‌ای خطاب به نفت، سهمیه سوخت 22 استانداری کشور از سوی اداره پیشگیری از قاچاق فرآورده‌های نفتی وابسته به این اداره کل تامین شد شرکت.

وی بیان کرد: طی دو ماه گذشته پنج نفر از استانداران با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مکاتبه کردند تا هر چه سریعتر این مشکل حل شود.

ذوالفقاری گفت: پیش از این سهم سوخت گازوئیل بخش کشاورزی 2.9 میلیارد لیتر بود که امسال این رقم به 2.5 میلیارد لیتر رسید یعنی 400 میلیون لیتر کاهش یافت.

وی افزود: بخش کشاورزی تامین کننده امنیت غذایی کشور است بنابراین اگر دو استانداری کشور دچار مشکل قاچاق سوخت هستند باید سهم را برای این دو استانداری محاسبه و کاهش دهیم و این موضوع شامل همه کشاورزان نمی شود. در استانداری ملت

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی با بیان اینکه سهم بخش کشاورزی از ظرفیت انرژی کشور کم است، افزود: در حالی که بخش کشاورزی 1.9 درصد گاز، 4.4 درصد از کل سوخت مایع و سوخت مایع را مصرف می کند. 14 درصد از کل سوخت مایع. کل برق در کشور است، بنابراین مصرف کننده اصلی است

وی افزود: اکنون جلسات متعددی با کمیسیون کشاورزی مجلس داریم و در حال پیگیری این موضوع هستیم.

وی افزود: طی سال های گذشته برای ماشین آلات کشاورزی مانند تراکتور، دروگر و هلیکوپتر، کارت سوخت به شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی اختصاص داده نشده است پلاک دارند و این خواسته جدی جامعه کشاورزی از شرکت پالایش و پخش است.

https://www.irna.ir/news/85476781/%D9%85%DA%A9%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%B2%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86-%DA%A9%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B2%DB%8C-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2%D9%85%D9%86%D8%AF-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%B3%D9%88%D8%AE%D8%AA-%DB%B9%DB%B8-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%DA%A9%D8%AA%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7-%D9%BE%D9%84%D8%A7%DA%A9

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا