اخبار

صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه متوقف نشده/فقط صادرات ۱ محصول ممنوع شد مجله خبری کشاورزی

حسین کاغذلو عصر شنبه ۱۰ آبان ماه در جریان بازدید از روند احداث گلخانه سه هکتاری روستای خورین از توابع بخش مرکزی ورامین گفت: توسعه کشت گلخانهای و تغییر شکل کاشت از فضای باز به گلخانه، یکی از محوریترین سیاستهای اقتصاد مقاومتی دولت در حوزه کشاورزی است و این امر در شهرستان ورامین با سایت agriculture-na جدیت دنبال میشود. چه قبل و چه بعد از انقلاب، به تدریج گسترش مدارس خصوصی و افزایش دسترسی طبقات بالا و متوسط بالا به یک هدف تبدیل شد و محدود به جریان های مذهبی نماند. موارد گفته شده تنها بخش کوچکی از وضعیت کشاورزی مدرن در جهان و فقدان آن در ایران است و انتظار می رود با توجه هر چه بیشتر مسئولین ، شاهد رشد روز افزون تکنولوژی های کشاورزی در کشور باشیم. احمد قرهبیگلو در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، با تاکید بر اینکه هر روز به محدودیت منابع آبی افزوده میشود، افزود: مهمترین برنامه جهاد کشاورزی توسعه کشت گلخانهای است که تا به امروز حدود 7.5 هکتار در سطح شهرستان، گلخانه احداث شده و در نظر داریم تا پایان سال جاری این میزان را به 22.5 هکتار افزایش داده و سطح زیر کشت گلخانهای شهرستان به سه برابر افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی ایران این ظرفیت را دارد که علاوه بر اشتغالزایی و رفع مشکل بیکاری، کشور را در برابر تکانههای خارجی بهویژه تحریم واکسینه کند و ضمن افزایش درآمدهای ریالی کشاورزان و کمک به رشد تولید ناخالص داخلی، با تقویت صادرات، منبع جدیدی برای رشد درآمدهای ارزی باشد، در این باره با کاوه زرگران دبیرکل کانون انجمنهای صنایع غذائی ایران گفتگو کردیم. با باز کردن قفل بینش محصولات عظیم، یک گلخانه هوشمند به تولیدکنندگان اجازه می دهد تا کار را به حداقل برسانند، ضمن بهینه سازی نرخ عملکرد، کارایی در منابع و استفاده از مواد شیمیایی را بهبود بخشند.

همچنین قیمت محصولات گلخانهای برای کشاورزان صرفه بیشتری نیز دارد. فلفل مدتهاست که در بازار ایران قیمت خوبی دارد و معمولا مانند صیفیجات دیگر دچار نوسان شدید قیمتی نیست. با توجه به این آمار نزدیک به یک چهارم تولیدات کشاورزی به دلیل نبود صنایع کشاورزی ایران از بین می رود. بر اساس پیش بینی سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) انتظار می رود که جکعیت جهان در سال 2050 به 10 میلیارد نفر برسد. افزایش تقاضای جهانی برای غذا باعث ایجاد فشار به صنعت کشاورزی برای تولید محصول بیشتر میشود. علی زینیوند، استاندار کرمان نیز در گفتوگو با صمت، با بیان اینکه از بسیاری از جهات استان کرمان یکی از مهمترین قطبهای کشاورزی کشور است، اظهارکرد: باید توجه داشت که بهتناسب سطح زیرکشت و افرادی که در این صنعت مشغول هستند و همچنین تنوع محصولاتی که در این جغرافیا تولید میشود، در تولید ثروت، اشتغال موثر و کسب نتیجه مطلوب موفق عملنکردهایم، چراکه بخش عمدهای از کشاورزی ما به شیوه سنتی انجام میشود. این گلخانهدار با اشاره به درآمد مناسب این نوع کسب و کار گفت: کشت گلخانه ای زمینه خوبی برای اشتغال در روستاها فراهم کرده و موجب بازگشت بسیاری از مردم به روستاهای خود شده است. مساحت اراضی کشاورزی استان اصفهان ۵۶۹ هزار هکتار است و ۱۱ درصد از اشتغال و هفت درصد از تولید ناخالص ملی آن به بخش کشاورزی اختصاص دارد، این استان به عنوان اصلیترین کانونهای کشاورزی کشور با برخورداری از تجارب در نوع کشت و کار در بسیاری از زمینهها موفق بوده که توسعه گلخانهها در این خطه بویژه در طول فعالیت عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم اثباتی بر این مدعاست، توجه دولت به توسعه کشت گلخانهای طی سالهای اخیر به مراتب بیش از پیش خود را نشان داد که این امر در استان اصفهان متبلور شد.

پیمان اسکندری در گفتوگو با خبرنگاران اظهار کرد: ۱۴ پروژه آن مربوط به صنایع تبدیلی و ۲۱ پروژه هم تولیدات گیاهی و سایر بخشهای کشاورزی است که برای یک هزار و ۱۷۰ نفر اشتغال ایجاد میشود. یکی از مباحث مهم در مورد سیاستهای حمایتی در بخش کشاورزی ایران، فقدان یک ساختار نظاممند و الگوی هدفمند برای اجرای اینگونه حمایتها است. وی با اشاره به اهمیت توسعه کشت گلخانهای در استان بعنوان یکی از اصلیترین سیاستهای وزارتخانه، تحقق آن را منوط به ارائه تسهیلات مورد نیاز بانکی دانست و گفت: تداوم حمایت های مالی از افرادی که قصد تاسیس گلخانه و توسعه این صنعت را دارند، امری ضروی و لازم است. با توجه به اینکه سیاستهای حمایتی بار مالی سنگینی بر دوش دولت تحمیل میکند، هدفمند بودن و به نتیجه رسیدن این مخارج بسیار مهم خواهد بود.

وی جذب مشتریان و ایجاد بازارهای جدید و افزایش صادرات موازی با افزایش کشت گلخانهای را ضروری خواند و گفت: فروش به موقع و جلوگیری از ضرر تولیدکننده با تحقق موارد نامبرده خواهد بود. این استاد دانشگاه که خود تولیدکننده محصولات کشاورزی و مدیرعامل شرکت دانش بنیان “نگین بذر دانش” است، اضافه کرد: افزایش گلخانهها نیازمند وام و تسهیلات بانکی است زیرا تاسیس یک گلخانه به سرمایه اولیه بالایی نیاز دارد و برای احداث یک گلخانه به مساحت یک هکتار دستکم ۲ تا سه میلیارد تومان سرمایه اولیه نیاز است، البته کسانی که زمین ندارند باید رقم بالایی هم صرف خرید زمین مورد نیاز کنند که بیشک برای همه کشاورزان مُیسر نیست.

شهرداری به جای قرارداد بستن با تولیدکننده با دلالان قرارداد می بندد. آنچه که از این تجربه­ی تاریخی و عینی به معیشت ما گره می­خورد این است که اگر سه استان شمالی ما که از شرایط بسیار بهتری نسبت به کشور هلند چه از لحاظ مساحت و چه از لحاظ آب و هوا و جمعیت برخواردار می­باشند، با به کار بستن تجربه­ی کشور هلند در کشاورزی و استفاده از فناوریهای پیشرفته، دو برابر درآمدهای نفتی در طول یکسال، درآمد صادراتی در حوزه کشاورزی تنها از این 3 استان داشته باشد و این به معنای آن است که درآمد کشور به شدت افزایش می­یابد و از آن طرف خروج ارز برای واردات بعضی محصولات کشاورزی کاهش پیدا میکند. صفری گفت: یکی از راه های ارزآوری در واردات را می توان واردات تکنولوژی دانست چراکه از این طریق، کشور می تواند به فناوری های نوین دنیا برای تولید کالا و خدمات با کیفیت دست یابد. صفری گفت: می توانیم در صادرات محصولات تخصصی و نیز مصالح ساختمانی نیز در کشورهای همسایه فعالیت های موثری داشته باشیم. رییس سازمان جهادکشاورزی یزد با تاکید بر اتخاد تدابیر لازم در برابر تحولات اقتصادی ناشی از تغییرات آب و هوایی و کاهش قیمت به دلیل رکود بازارهای جهانی گفت: به گلخانه داران استان توصیه میشود، کشت ترکیبی چندگونه گیاهی را رعایت کنند تا اگر یکی از محصولات در زمان برداشت به دلایلی از قیمت مناسبی برخوردار نبود، با محصولات دیگر زیان وارده را جبران کنند و ترکیب کاشت محصولات توصیه شده در استان بر اساس اولویت خیارسبز ، گوجه فرنگی ، بادمجان ، فلفل و آلوئه وراست.

رییس سازمان جهادکشاورزی یزد با تاکید بر اتخاد تدابیر لازم در برابر تحولات اقتصادی ناشی از تغییرات آب و هوایی و کاهش قیمتها به دلیل رکود بازارهای جهانی گفت: به گلخانه داران استان توصیه میشود، کشت ترکیبی چندگونه گیاهی را رعایت کنند تا اگر یکی از محصولات در زمان برداشت به دلایلی از قیمت مناسبی برخوردار نبود، با محصولات دیگر زیان وارده را جبران کنند و ترکیب کاشت محصولات توصیه شده در استان بر اساس اولویت خیارسبز ، گوجه فرنگی ، بادمجان ، فلفل و انواع آلوئه وراست.. کشاورزی در گلخانه ها نسبت به کشاورزی در فضای آزاد و در زمین های کشاورزی دارای دردسر و مشکلات کمتری است؛ به علاوه بازه ی زمانی برای به ثمر نشستن و برداشت محصولات نیز نسبت به کشاورزی سنتی، کوتاه تر است، بنابراین با در نظر گرفتن این موارد می توان به این نتیجه رسید که کشاورزی گلخانه ای می تواند سودآوری بیشتری داشته باشد. گیاهان تولید شده با روش ارگانیک سالم تر هستند و دارای طعم بهتری برای مصرف کنندگان هستند. در این سیستم هیچگونه علف هرزی رشد نمی کند و گیاهان حاصل از این روش معمولا سالم تر و زودرس ترند و فضای کمتری را اشغال می کنند.

آیا همچنان از روشهای قدیمی و مطمئن کشاورزی که ممکن است در انتها سودآور باشند استفاده کنند یا به فناوریهای جدید رو بیاورند که با وجود اینکه یادگیری آنها وقت گیر و مشکل است، بازدهی بیشتر و بهتری دارند؟ به عبارت سادهتر ما برای تولید با ظرفیت بیشتر برنامهریزی درستی نداریم و طبیعی است که به منابع پایه فشار زیادی وارد کنیم. از زمانی که سنسور ها در صنعت کشاورزی معرفی شده اند مدت زمان زیادی میگذرد اما مشکل رویکرد کشاورزی سنتی در استفاده از فناوری این سنسورها این بود که ما قادر به دستیابی همزمان به دادههای سنسورها نبودیم.اما با معرفی اینترنت اشیا در کشاورزی، حسگرهای پیشرفته بسیار بیشتر مورد استفاده قرار گرفتند. این محقق صنعت کشاورزی تصریح کرد: در سال های اخیر توسعه کشت گلخانهای در کشور و استان به عنوان یکی از اصلی ترین اولویت ها هدفگذاری شده و با توجه به اینکه تامین منابع آبی برای کشت سنتی در جاهای زیادی مقدور نیست این روش توانسته تا حدی در حفظ منابع آبی هم موثر واقع شود. همچنین با توجه به نامگذاری سال۹۹ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال جهش تولید و محدودیت منابع آبی در هرمزگان، توسعه کشت گیاهان گلخانهای میتواند راهبرد خوبی برای تحقق این شعار در بخش کشاورزی استان باشد.

مدیر شرکت شهرکهای کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: مدیریت واحد یک مجموعه گلخانهای از مزایای احداث شهرک برای گلخانههاست زیرا وجود یک تیم مدیریتی علاوه بر نقش داشتن در بهبود کیفیت و کمیت محصولات، مزیتهای چشمگیر اقتصادی و صادراتی را ایجاد می کند.مهدی بارباز اصفهانی در گفتگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به مزیتهای احداث و توسعه شهرکهای گلخانهای نسبت به گلخانههای انفرادی، اظهارکرد: در واحدهای انفرادی گلخانه ای، تولید کننده توان برنامه ریزی برای صادرات را ندارد زیرا خریداران بین المللی محصولات گلخانه ای نیازمند حجم زیادی از محصولات با استانداردهای مختلف و بسته بندی مناسب هستند و امکان تحقق این مهم در واحدهای انفرادی گلخانه ای وجود ندارد و باید در بستر شهرکهای گلخانه ای شکل گیرد.وی افزود: ایجاد شبکه واحد تامین نهادههای مورد نیاز گلخانهها از دیگر مزایای احداث شهرکهای کشاورزی استان اصفهان است زیرا در این شبکه بسیاری از نهادههای مورد نیاز گلخانهها همچون کود، سم، نیروی کارشناسی و … کشت گلخانهای آناناس نسبت به موز راحتتر است، آناناس نیاز آبی کمتری داشته و چندان به کاهش دما و رطوبت حساس نیست. برای مثال افزایش طولانی مدت رطوبت محیط، از رسیدن کلسیم به نوک برگها جلوگیری کرده و منجر به سوختگی در این ناحیه میشود.

هدف از ایجاد گلخانه تحقیقاتی تحقیق و اصلاح ژنتیکی کشت، بافت، دما، نور و رطوبت برای رشد یک گیاه میباشد. یک پژوهشگر اصلاح محصولات گلخانهای در اصفهان در گفت و گو با ایرنا، عملکرد این بخش در استان را قابل قبول دانست و خاطرنشان کرد: برای افزایش سطح زیر کشت گلخانهای در اصفهان باید مواردی نظیر ارائه وامهای کمبهره، تامین به موقع نهادههای کشاورزی و دیگر مباحث حمایتی به خوبی انجام گیرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی صفری روز پنجشنبه در نشست اقتصادی استان البرز افزود: وزارت امور خارجه، آمادگی کامل برای ایجاد تسهیلات و صادرات کالاهای استان البرز به نقاط مختلف جهان به ویژه کشورهای همسایه را دارد. مریم گُلآبادی در گفت و گو با ایرنا، کشت گلخانهای را قابل اجرا در تمام طول سال میداند و تصریح کرد: این روش به گونهای است که فارغ از وضعیت آب و هوایی در روزهای سرد زمستان و هم در روزهای گرم تابستان قابلیت تولید دارد و گرما و سرما نمیتواند آن را دستخوش تغییر دهد و به دیگر سخن و به زبان سادهتر، کشت گلخانهای چهار فصل است. بررسی آمار و ارقامی که مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان در گفت و گو با ایرنا مطرح میکند حاکیست که سال های ۹۶ تا ۹۸ هر ساله حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد به وسعت گلخانههای استان افزوده شده و این آهنگ رشد همچنان ادامه دارد.

معاون مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اضافه کرد: کشاورزی سنتی همچنان به علت عدم شرایط مناسب کشت گلخانهای در برخی مناطق ادامه دارد. گرگیج اضافه کرد: ایجاد شهرکهای گلخانهای در قشم، بندرخمیر، بندرعباس با استفاده از آبشیرینکن نیز در دستور کار است. کشاورزی عامل تولید ۶۵٪ نیتروز اکسید مربوط به انسان (که پتانسیل گرمایش جهانی آن ۲۹۶ برابر CO2 است) و ۳۷٪ کل متان تولید شده توسط انسان (که پتانسیل گرمایش جهانی آن ۲۳ برابر CO2 است) میباشد و همچنین عامل ۶۴٪ انتشار آمونیاک است. مسوول باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی سبزوار با بیان اینکه در کشت گلخانهای حجم تولید۱۲ برابر افزایش می یابد و حدود ۱۰ برابر در مصرف منابع آب صرفه جویی می شود گفت: هزینه احداث و تجهیز یک واحد گلخانهای سه هزارمتری ۱۸ میلیارد ریال است که در این راستا طی ۲ سال گذشته حدود ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای ساخت گلخانه در این شهرستان پرداخت شده است. وی ادامه داد: برای این منظور یک واحد گلخانهای به مساحت سه هزار مترمریع به روش هیدروپونیک و شیوه کشت بدون خاک را احداث کردم که از مزایای این روش کنترل دما، نور، حرارت، رشد و زایش و کنترل آقات است و همچنین به میزان چشمگیری در مصرف منابع آب صرفه جویی می شود.

در سال های اخیر، صادرات بادام مامایی برای کشور بسیار درآمدزا بوده است. خوشبختانه در سال های اخیر، تلاش های فراوانی برای شناخت همه جانبه گیاهان دارویی از نظر نوع گیاهان و پراکنش آنها در ایران، شرایط اکولوژیک، استفاده های دارویی، استخراج، تجزیه، شناسایی مواد موثره، کشت و اهلی کردن، اصلاح گونه های مهم،بررسی روش های نوین در افزایش مواد موثره و مطالعه اثرات دارویی آنها صورت گرفته و نتایج جالب توجهی نیز حاصل شده است. بنا بر لایحهای که داور در هفدهم دی ۱۳۱۲ برای فروش املاک خالصه از تصویب مجلس شورای ملی گذراند، بانک صناعتی فلاحتی نه برای کمک مالی به کشاورزان بلکه برای برنامههای توسعه یا بهبود کشاورزی میبایست وام دهد؛ بنابراین برنامههای افزایش صادرات کشاورزی و محصولاتی چون پنبه، چای، چغندر، پسته، بادام، کنف، نیل، روناس و ابریشم در این مصوبه قید شدند که در آن زمان دستاوردی بیشتری داشت و همچنین اصلاح نژادی دامها و صنایع فراوری محصولات دامی، لایروبی قنوات و اصلاح امور آبیاری. با توجه به راندمان کم آبیاری در ایران اصلاح مدیریت آب در این بخش اجتناب ناپذیر می باشد.

اگری AGRI به عنوان یکی از تخصصی ترین فروشگاه های اینترنتی کشاورزی با بیش از یک دهه تجربه با پایبندی بر سه اصل: کالای با کیفیت، قیمت رقابتی و ارسال سریع موفق شده تا همگام با فروشگاههای معتبر کشور، به بزرگترین و جامعترین فروشگاه اینترنتی نهاده های کشاورزی ایران تبدیل شود. وی افزود: نوع بسته بندی محصولات و همچنین تسریع و کیفیت حمل و نقل، تاثیر بسزایی در استقبال متقاضیان و تعیین قیمت دارد. جلال رحیمزاده در گفتوگو با خبرنگار فارس در تبریز با اشاره به اجرای طرح کشت قراردادی محصولات کشاورزی در آذربایجان.شرقی اظهار کرد: در این طرح که امسال برای نخستین بار به صورت آزمایشی در برخی استانهای کشور در حال اجراست، دو محصول گندم و دانههای روغنی از جمله کلزا کشت میشود که در آذربایجانشرقی ۳۹۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دیمی و ۶۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی آبی در قالب این طرح به زیر کشت میرود. ساربان اظهار کرد: توسعه در بخش کشاورزی دیگر به صورت افقی رخ نمیدهد بلکه این توسعه به صورت کشت گلخانهای، کشت گیاهان دارویی و احداث باغات در سطوح شیبدار و اراضی دیم اتفاق خواهد افتاد.

بهره گیری از این روش ها مخاطرات استفاده از آب های شور در اراضی کشاورزی را به حداقل ممکن می رساند. اقلیمهای خیلی گرم یا خیلی سرد، آب شور و خاک با املاح نامناسب مانع این نوع کشت هستند. این فعال دانشبنیان، ضمن ارائه توضیحات بیشتر گفت: در این روش ریشه گیاه در واقع در خاک قرار ندارد و در آب قرار میگیرد و کشاورز تمام مواد غذایی مورد نیاز گیاه را در این آب، محلول و گیاه از آن تغذیه میکند. چرا که اندازه مناسب آن ها میتواند کارایی فوق العاده ای در خاک ها و همچنین آزاد سازی مواد مغذی در خاک داشته باشد.

مدیرعامل این شرکت دانشبنیان افزود: هیدروپونیک یا آبکشت، یکی از روشهای خلاقانه تولید محصولات کشاورزی بدون خاک و سم و با کمترین نیاز به آب و با استفاده از محلول مغذی است. غلامرضا قوسی در گفت وگو با ایسنا گفت: هیدروپونیک یا آبکشت، یکی از روشهای خلاقانه تولید محصولات کشاورزی بدون خاک و سم و با کم ترین نیاز به آب (با استفاده از محلول مغذی) است. وی با بیان اینکه مشکلی در تولید محصولات کشاورزی در کشور و استان وجود ندارد، افزود: کشاورزان از مزایای کشت گلخانهای آگاهی دارند و در تلاش هستیم کشت گلخانهای توسعه یابد. استانهای خوزستان و خراسان رضوی به ترتیب با 10.97 و 10.2 درصد سهم در سطح برداشت آبی محصولات سالانه کشور در رتبههای دوم و سوم هستند و این سه استان درمجموع 32.82 درصد برداشت زراعی آبی سالانه را دارند. وی با بیان اینکه صدها موسسه آموزشی در روسیه در زمینه فعالیتهای تحقیقاتی کشاورزی فعالیت دارند تصریح کرد ایجاد زمینه همکاری با ایران میتواند منجر به بهبود فعالیت های مثمر ثمر شود. وی خراسان رضوی را دارای رتبه دوم درتولیدات محصولات باغی اعلام کرد و افزود: متاسفانه خراسان رضوی رتبه ششم در کشور را در زمینه تولید محصولات گلخانهای دارد. وی بحث سرمایهگذاری در بخش کشاورزی را از ضروریات دانست و گفت: در این زمینه معافیتهای مالیاتی در بخش کشاورزی را مورد توجه قرار دادهایم و اعلام کردیم و معتقدیم با توجه به مناقشات منطقهای و اتفاقاتی که افتاده و بحث نیاز دنیا به غذا، یکی از چالشهای جدی جوامع بشری بحث تأمین غذاست.