صنعت پزشکی در چه شرایطی وسیله نقلیه را تحویل می دهد؟

در حالی که دولت سیزدهم به روزهای پایانی خود نزدیک می شود و امور کشور به دولت مسعود مازیکیان سپرده می شود، صنعت خودرو و بازار آن در آرامش نسبی و البته رکود کامل به سر می برد. اما تاکنون تولید همچنان پشت برنامه است و پس از گذشت دو سال از تولید بدون نقص به صورت مستقیم، خودروهای معیوب دوباره به پارکینگ خودروسازان معرفی شدند.

به گزارش اسنا، با پیروزی مسعود مزیجیان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب وی به عنوان نهمین رئیس جمهور کشور، بر این باوریم که زمینه های مختلف اقتصادی ببینیم دولت سیزدهم در چه شرایطی آن را به دولت بعدی تحویل می دهد. با توجه به اینکه صنعت خودرو با زیرمجموعه های دیگر صنایع، صنعت مهم و پیشرو کشور است و به عنوان یک صنعت مادر نقش مهمی در توسعه صنعتی دارد، مهم است که دولت جدید در چه شرایطی و در چه حالتی قرار دارد. واگذار می شود تا با در نظر گرفتن برنامه ها و اهداف راه برای دستیابی به این اهداف هموار شود.

صنعت خودرو و بازار آن یکی از موضوعات مهم دولت هاست که نه تنها نیازمند تصمیم گیری و سیاست گذاری است، بلکه به عنوان یک صنعت استراتژیک نقش مهمی در توسعه صنعت کشور دارد. در سال های اخیر موضوعاتی مانند سیاست های قیمت گذاری و گلایه های صنعت از قیمت های دستوری، واردات خودرو، نحوه تخصیص ارز، میزان تولید و تاکید بر افزایش آن، ساماندهی صنعت و بازار آن، نحوه تخصیص خودرو مطرح شده است. به مشتریان، مجموعه خودروهای ناقص و غیره این جمله یکی از مهم ترین موضوعات و موضوعات مطرح و مطرح شده در این صنعت و در جریان انتخابات اخیر به شمار می رود و نامزدهای انتخابات نیز درباره آن بحث و اظهار نظر کردند.

رکود در بازار خودرو

در تشریح این وضعیت، ابتدا در تشریح شرایط فعلی بازار خودرو، می توان گفت که این بازار طی یک سال گذشته با رکودی جدی مواجه بوده است. سطح معاملات در سال های اخیر به حداقل رسیده است و جز در موارد ضرورت و تعهد شخصی، هیچکس برای خرید (بیشتر) یا فروش به این بازار مراجعه نمی کند.

این در حالی است که در شش ماه گذشته، چند روز پس از وقوع یک روند صعودی در این بازار به دنبال افزایش نرخ ارز (اواخر سال گذشته)، بازار در بیشتر مواقع با ثبات نسبی قیمت همراه بود. و حتی قیمت های پایین تر، اما همین، ثبات یا حتی قیمت های پایین باعث جذب مشتری به این بازار نشد.

یکی دیگر از موضوعات مهم در صنعت خودروسازی، بحث واردات است. ممنوعیت واردات خودرو از اردیبهشت 1401 هجری قمری به طور رسمی تمدید نشد، اما در واقع نقطه شروع موافقت دولت برای آزادسازی واردات خودرو بود. آیین نامه آن تا شهریور همان سال نوشته شد و در پاییز بررسی و نهایی شد. بدین ترتیب از ابتدای زمستان 1401 هجری شمسی پس از حدود پنج سال وقفه، درهای کشور رسماً به روی واردات خودرو باز شد.

آخرین تحولات واردات خودرو چطور؟

وزارت امنیت پس از معرفی تعدادی خودرو به کشور قول داد تا پایان سال 1401 هجری شمسی 100 هزار دستگاه خودرو و تا پایان بهار 1402 هجری شمسی 200 هزار دستگاه خودرو وارد کند. بنابر این قرار بود طی شش ماه مذکور کمتر از 200000 خودرو وارد کشور شده باشد. این وعده نه تنها محقق نشد، بلکه تا پایان سال گذشته حتی به 10 درصد هم نرسید. بر اساس آمار، تا 30 اسفندماه سال گذشته حدود 11 هزار و 874 دستگاه خودرو به ارزش 234 میلیون و 560 هزار دلار به گمرک وارد شده که از این تعداد 9 هزار و 709 دستگاه از گمرکات کشور ترخیص شده است.

بر اساس آخرین آمار گمرک تعداد خودروهای موجود در گمرکات تا روزهای پایانی خرداد ماه سال جاری به 12 هزار و 704 دستگاه رسید که از ابتدای امسال تا خردادماه 4 هزار و 15 دستگاه خودرو ترخیص نهایی شدند.

بر این اساس و با توجه به اینکه به گفته مسئولان وزارت امنیت فعلی، بیش از 20 هزار خودرو در گمرکات کشور موجود است، روند واردات سرعت گرفته و واردات روزانه شده است و دولت جدید پروژه واردات خودرو را بر عهده خواهد گرفت. در شرایطی باید مسیر خودروها به کشور بررسی و از گمرک ترخیص شود و در این امر تسریع شود.

آمار تولید و عرضه خودرو

یکی دیگر از مسائل مهم و عمده صنعت خودروسازی کشور، بحث تولید و عرضه خودرو است. در حالی که قبل از اتفاقات اخیر و انتخابات زودهنگام دولت فعلی و وزارت امنیت برای امسال یک میلیون و 700 هزار دستگاه با رشد 20 درصدی هدف گذاری کرده بودند.

برنامه تولید یک میلیون و 700 هزار دستگاه است که 200 هزار دستگاه بیشتر از برنامه تولید 1403 است، در حالی که توضیح و هدف گذاری شده است که آمار تولید در فصل اول سال جاری جالب و داستانی به نظر نمی رسد. کاهش شش درصدی تولید خودروهای سواری نسبت به مدت مشابه سال قبل.

بررسی آمار ارائه شده توسط خودروسازان به کدال نشان می دهد که از ابتدای سال جاری تاکنون در مجموع 231 هزار و 950 دستگاه خودرو (توسط دو خودروساز بزرگ و پارس خودرو به عنوان زیرمجموعه سایپا) تولید شده است که در مقایسه با تولید 248 هزار و 315 دستگاهی. خودرو در همان سال گذشته کاهش 6.6 درصدی تمام شد.

ایران خودرو در سه ماهه نخست سال جاری به ترتیب 118 هزار و 128 دستگاه، سایپا 89 هزار و 119 دستگاه و پارس خودرو 24 هزار و 703 دستگاه تولید کرده اند که نسبت به میزان تولید در مدت مشابه سال گذشته و میزان تولید کمتر است. افزایش برنامه ها برای امسال آنها در حال اجرا هستند.

در واقع این وضعیت نشان می دهد که خودروسازان در حال حاضر از برنامه عقب مانده اند. اگر به همین منوال ادامه دهند، ممکن است دوباره به یک میلیون دستگاه هم نرسد، همان طور که در سال های 1400 و 1399 بود. این در حالی است که متأسفانه پس از حدود دو سال موفقیت در تولید خودروهای «ترانزیت مستقیم» و توقف تولید خودروهای معیوب که عملاً در خرداد 1401 هجری شمسی حاصل شد، تا همین اواخر دیگر خودرویی در پارکینگ ها باقی نمانده بود. به دلیل نقص و در نتیجه از تولید مستقیما وارد مرحله عرضه شدند ولی بر اساس آنچه خودروسازان عنوان کردند، بار دیگر به دلیل مشکلات صنعت و برخی عوامل از جمله محدودیت برق صنایع و غیره، پای خودروهای معیوب دوباره در پارکینگ هایشان باز شد.

ضرر 250 هزار میلیارد تومانی خودروسازان

بزرگ ترین چالش پیش روی صنعت خودرو در سال های اخیر و جدیت آن در سال های گذشته از دست دادن 250 درصدی این صنعت است که فعالان این صنعت دلیل آن را مدیریت صنعت خودرو توسط دولت می دانند. عدم وجود سهم دولتی) و قیمت گذاری اجباری عدم وجود نقشه راه مشخص و مدون برای صنعت خودرو در کشور.

زیان خودروسازان در سال های اخیر نه تنها از کنترل خارج شده، بلکه به طور مستمر افزایش یافته است. هر چقدر این صنعت به نابودی نزدیک است، برای نجات این صنعت، دولت جدید باید برنامه ریزی دقیق و پیشگامی برای کنترل و جبران این افزایش زیان داشته باشد.

در همین راستا، فعالان این حوزه معتقدند آنچه در حال حاضر باعث زیان 250 هزار میلیارد تومانی خودروسازان شده و در نتیجه بازار خودرو را در وضعیت نامناسبی قرار داده است، این است که بخش بزرگی از صنعت خودرو و عملکرد آن به تلفات. چرا و چگونه این زیان رخ داده است، علت اصلی آن را کجا باید جست وجو کرد و عوامل اصلی این میزان از دست دادن چه کسانی هستند؟ باید جزو اولویت های اصلی دولت چهاردهم در حوزه خودروسازی باشد.

قیمت خودرو

مسعود پیشیکیان در حالی به رهبری دولت می رسد که از اردیبهشت سال گذشته مجوز رسمی برای افزایش قیمت محصولات خودروسازان صادر نشده است.

همچنین به موجب مصوبه شماره 543 شورای رقابت در موضوع بخشنامه تنظیم بازار خودروهای سواری (مصوب بهمن ماه 1401 ه. محاسبه قیمت خودرو بر اساس اسناد خودروسازان برای حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به این سازمان ارسال شد.

بر اساس مصوبه اصلاحی شورای رقابت، پس از تاریخ مذکور، وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان سیاست گذار و ناظر فنی صنعت معرفی و مسئولیت گزارش قیمت های محاسبه شده توسط سازمان حمایت به سازمان حمایت واگذار شد. وزارت امنیت وزارت حراست موظف است با رعایت مفاد این بخشنامه قیمت خودروسازان را به اطلاع خودروسازان برساند و قطعا قیمت ها برای عرضه کننده خودرو الزام آور است.

آخرین لیست قیمت محصولات دو خودروساز بزرگ به شرح زیر است:

صنعت پزشکی در چه شرایطی وسیله نقلیه را تحویل می دهد؟

صنعت پزشکی در چه شرایطی وسیله نقلیه را تحویل می دهد؟

لازم به ذکر است که بر اساس آخرین تحلیل های قیمتی در بازار خودرو می توان گفت که توزیع های بالای دو خودروساز بزرگ به شرح زیر در محدوده قیمتی قرار می گیرد.

قیمت خودروسازان بزرگ در بازار
نام محصول قیمت (میلیون تومان)
پژو 206 (تیپ 3) 596
پژو 207 دنده ای 744
پژو پارس YU5 882
دانا پلاس توربو 934
سمند سورین 630
دست تارا 762
تجهیزات کوویک 424
دنده S-Quick 418
ساینا اس 431
قلاب 719
نقشه اطلس 565

انتهای پیام/

https://www.isna.ir/news/1403041912928/%D9%BE%D8%B2%D8%B4%DA%A9%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%DA%86%D9%87-%D8%B4%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%B7%DB%8C-%D8%AA%D8%AD%D9%88%DB%8C%D9%84-%D9%85%DB%8C-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%AF