اخبار

ضرورت اجرای الگوی کشت بنا به اقتضای نیاز آبی کشور/ تولید محصولات آب‌بر با کشت فراسرزمینی

به گزارش روز دوشنبه مجله خبری کشاورزی از وزارت جهاد کشاورزی، «محمد سبزی» افزود: الگوی کشت با توجه به شرایط خشکسالی و کم‌آبی، نیاز کشور است و با اجرای آن و داشتن یک برنامه مدون می‌توان به خودکفایی در برخی محصولات اساسی کشاورزی دست یافت.

سبزی ادامه داد: در چارچوب الگوی کشت، گندم آبی افزایش نخواهد داشت و ممکن است کمتر هم بشود، اما سطح کشت گندم دیم افزایش می‌یابد و این امر با به‌کارگیری دانش و فناوری و همکاری سایر دستگاه‌های ذی‌ربط شدنی است.

سبزی گفت: در سال‌های بعد سایر زیربخش‌ها مانند باغبانی در قالب الگوی کشت قرار می‌گیرند.



منبع اخبار

وی با اشاره به این که الگوی کشت در برنامه‌های پنج ساله کشور مطرح شده، اما عملیاتی نشده است، تصریح کرد: وزیر جهاد کشاورزی عزم جدی برای اجرای الگوی کشت دارد و اجرای این طرح و تامین امنیت غذایی مورد تاکید مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری نیز است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس افزود: امسال شروع طرح الگوی کشت در اراضی زراعی است و وزیر جهاد کشاورزی از همین ابتدا خواستند که این طرح در حد شعار نباشد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار داشت: الگوی کشت محصولات در کشور باید اصلاح شود و قرار نیست هر محصولی را تولید کنیم بلکه می‌توان محصولات آب‌بر را با کشت فراسرزمینی تولید کرد.

وی در همین حال اضافه کرد: طرح الگوی کشت توسط اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس بررسی و استان‌ها به تناسب کشت‌شان تقسیم‌بندی شده‌اند و مشخص شده امسال کدام استان‌ها چه محصولاتی را کشت کنند.