ضرورت مدیریت یکپارچه و هماهنگ تولیدات کشاورزی و وظایف بازرگانی

ضرورت مدیریت یکپارچه و هماهنگ تولیدات کشاورزی و وظایف بازرگانی

در پنجمین نشست یازدهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، موضوع چالش ها و الزامات تجمیع وظایف بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش اسنادر پنجمین نشست یازدهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، موضوع چالش ها و الزامات ادغام وظایف بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی در مورد ساختار و روش فعلی ساماندهی بازار محصولات کشاورزی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و کارشناسان و مسئولان بر بر ضرورت مدیریت یکپارچه و هماهنگ تولیدات کشاورزی و وظایف بازرگانی تاکید کرد. کارشناسان همچنین با اشاره به تاثیرات قانون تمرکز بر تولید و بازار خواستار اعمال بهینه قانون تمرکز و رسیدگی به الزامات و تغییرات مورد نیاز شدند.

حمید نجفی از اعضای هیات علمی دانشگاه آموزش و پرورش مدرس در این جلسه گفت: مسیری که کشور برای تصویب و اجرای قانون تمرکز طی کرد 12 سال سابقه دارد و باید دید چقدر برای کشور هزینه می شود. بازگشت؟

وی افزود: اگر منافع جدایی مجدد بر وزارت بازرگانی غلبه کند، این کار را انجام می دهیم. اما تجربه نهادی در ایران نشان می دهد که این اقدام به دردسر نمی ارزد و پسرفت تنها با ایجاد هزینه مشکل را حل می کند.

النجیفی ادامه داد: نکته دوم این است که قانون تمرکز از زمان اجرایی شدن زیر ابر تحریم، تورم و فشار ارزی بوده است. ساختار نهادی ایران نشان می‌دهد که سیاست یکپارچه تولید و تجارت می‌تواند کمک کند، اما شوک‌های زیادی وجود داشت که ادغام وظایف تجاری در وزارت جهاد کشاورزی نتوانست مشکل را حل کند.

وی افزود: بی توجهی و بی توجهی وزارت جهاد به ابزارهای پیش بینی شده در قانون تمرکز نیز دلیل آن بود. این وزارتخانه ساختار نهادی قوی نداشت و در حوزه سیاستگذاری کارکرد مؤثری نداشت. در روند تنظیم بازار و کنترل قیمت ها، ذهن وزیر جهاد کشاورزی مانند سیلابی مشغول بود. وی با وجود اینکه توانمندی هایی در زمینه کسب و کار دارد، تمرکزش بر مصرف کننده بود و او را از افزایش تولید منحرف کرد و در سال های اخیر با ضعف بخش های تولیدی مواجه بوده ایم.

دستیابی به امنیت غذایی در صورت وجود مدیریت یکپارچه زنجیره تامین، تولید و توزیع امکان پذیر است

همانطور که علی کیانیان راد رئیس پژوهشکده وزارت جهاد کشاورزی در این جلسه گفت: باید تعریف درستی از بخش غذا و کشاورزی داشته باشیم. پس از اصلاحات ارزی و انقلاب، «کشاورزی» در قانون به بهره برداری از آب و زمین و تولید محصولات کشاورزی تعریف شد، در حالی که در دنیا تعریف جامع تری وجود دارد و کشاورزی دارای جنبه های متعددی از جمله تولید، توزیع، بازاریابی است. محیط زیست، فرهنگ و…

وی افزود: بخش کشاورزی یک زنجیره ارزش است که از ژن شروع و به سلول ختم می شود. حلقه تولید در این زنجیره بسیار مهم است، اما خدمات و حلقه های دیگر نیز مهم هستند و بخشی از کشاورزی هستند.

کیانیراد گفت: رسالت اولیه کشاورزی دستیابی به امنیت غذایی است. امنیت غذایی از 4 جزء اصلی تشکیل شده است. عنصر اول در دسترس بودن غذا، یکی تولید و دوم دسترسی به غذا برای دسترسی فیزیکی و اقتصادی است. مولفه سوم مصرف مواد غذایی است که باید سالم و متناسب با رژیم غذایی، الگوی غذایی و تنوع باشد و در نهایت ثبات منابع تولید مواد غذایی و ثبات زنجیره ارزش اهمیت دارد.

وی افزود: اصول 3 و 43 قانون اساسی به خودکفایی و خوداتکایی در عرصه کشاورزی اشاره دارد و اهمیت امنیت غذایی را به گونه ای که در دیگر سیاست های کلی نظام به آن اشاره شده است، نشان می دهد.

رئیس پژوهشکده وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی دو دلیل عمده وجود دارد که بیانگر این است که نگاه به کشاورزی باید جامع باشد. یکی از دلایل، تکلیف افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی به منظور دستیابی به امنیت غذایی است که در صورت مدیریت یکپارچه زنجیره تامین، تولید و توزیع امکان پذیر است.

مدیریت کشاورزی باید بر اساس سیاست های تجاری باشد

محمدرضا کلامی، دبیر فدراسیون واردکنندگان نهاده های دامی تاکید کرد: اما در اقتصادهای مختلف اینگونه است، ضمن اینکه پذیرفته ایم که باید سیستم تصمیم گیری در زنجیره ارزش را یکپارچه نگه داریم که نتیجه این رویکرد خواهد بود. افزایش بهره وری قطب اصلی تجارت.

وی افزود: در بند اول مصوبه سال 81 هیات وزیران تاکید شد که مدیریت کشاورزی باید بر اساس سیاست های تجاری باشد.

وی در خصوص اینکه سیاست گذار تجاری کیست، گفت: آیا وزارتخانه ای در یکی از ادارات می تواند سیاست گذار تجاری باشد؟ آیا هر وزارتخانه ای می تواند مسائل تجاری خود را با وظایف خود در بخش تولید ادغام کند؟ اینطور نیست و تداوم سیاست زمانی رخ می دهد که ما کیک اقتصادی را با هم ببینیم.

دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده های دامی ادامه داد: شرایط فعلی و تفکیک حوزه های تجاری باعث ایجاد دید بخشی شده است که سیاست های کلی کسب و کار را مخدوش کرده است. در قانون تنظیم بخش توسعه آمده است که هیچکس حق ندارد به بهانه تنظیم بازار جلوی صادرات را بگیرد اما وزارت جهاد کشاورزی به راحتی این کار را انجام می دهد و اهمیتی نمی دهد که صادرکننده برای بازاریابی آن تلاش زیادی کرده است.

کلامی با تایید اعتقاد به بازار کاملا رقابتی گفت: بر اساس ماده 84 قانون برنامه هفتم دخالت دولت در قیمت ها باید حداقل باشد. دولت‌ها در سرتاسر جهان تلاش می‌کنند از مصرف‌کنندگان حمایت کنند، اما این امر به روش‌های مختلفی اتفاق می‌افتد.

وی افزود: تجربه جهانی نشان می دهد که حمایت از مصرف کننده در صورت وجود قیمت، مقدار و زمان باعث ایجاد رانت و اختلال در رقابت می شود. اما در کشورهای پیشرفته متوجه می شوند که جامعه هدف باید حمایت شود و حمایت مستقیم با یارانه نقدی یا غیرنقدی انجام می شود. اما در کشور ما از ابتدای زنجیره حمایت را به صورت ارز ارزان وارد می کنیم یا گندم ارزان عرضه می کنیم و بعد می خواهیم تمام حلقه های زنجیره را کنترل کنیم و طبیعی است که حلقه های مختلف بخواهند انتقال دهند. حمایت از خودشان

الکلامی خاطرنشان کرد: پس فرقی نمی کند که قیمت گذاری توسط وزارت جهاد کشاورزی انجام شود یا وزارت بازرگانی، اما من مخالف کل این رویه هستم نه مجری آن. حمایت دولت ما از محصول باید در قالب رقابت بین تولید و واردات با تعرفه های موثر و کاهش سالانه آن باشد. اما سیستم یارانه فعلی ما به قیمت سرکوب بهره وری از جیب مصرف کننده بیرون می آید.

مشکل بازار محصولات کشاورزی یک رویکرد است نه ساختار

محمدجواد معیدیان مدیر گروه کشاورزی شبکه مراکز تحقیقاتی ایران در این نشست گفت: در این مورد دو موضوع مربوط به رویکرد و ساختار است. بیشتر نکاتی که در مورد ساختار بیان شد، ریشه در برنامه درسی دارد. در واقع اتفاقات بدی که افتاد ناشی از رویکرد بود.

وی افزود: سازه صرفا ابزاری است که باید از طریق آن عملیات انجام شود. چه کسی ساختار را در دست دارد، مبانی وجود دارد که می توان در مورد آنها بحث کرد. اما تا آنجا که به یکپارچگی ساختار اداری فعلی مربوط می شود، باید در دست هر کسی باشد که مسئول است. در این راستا سیاست های موثر و کارآمدی در بخش بازار وجود دارد.

مویدیان با اشاره به اینکه تنظیم بازار یک اصطلاح ناقص است، گفت: «تنظیم بازار» بر بازار تأکید دارد، «تنظیم» پیش‌فرض غیرعادی بودن وضعیت است و روش‌های کلی تنظیم بازار پلیسی است. در حالی که خود بازار مختل شده است.

وی افزود: معلولیت زنجیره ارزش است. بنابراین مدیریت زنجیره ارزش و مدیریت بازار اصطلاحات بهتری هستند و به جنبه پیشگیرانه نیز اشاره دارند و به لایه های قبلی زنجیره نیز اشاره دارند.

حامیان با بیان موانع اجرای قانون تمرکز گفتند: نیروی کار تخصصی در وزارت جهاد کشاورزی برای کارهای بازرگانی وجود ندارد. اما چاره کار این است که از وزارتخانه های دیگر کارشناس بیاورند و حقوق و مزایا بدهند.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی به سه دلیل و مانع با اجرای این قانون موافقت نکرد. دلیل اول، نگاه غلط به تنظیم بازار است که به گشت تنظیم بازار و کار پلیس تبدیل شده است. دلیل دوم این است که با این قانون وظایف کارکنان سنگین تر شد و انگیزه های منفی به وجود آمد. دلیل سوم به پرداخت ها مربوط می شود. در بخش بازرگانی هزینه فرصت بالاتری وجود دارد، بنابراین مردم انگیزه ای برای عضویت در وزارت جهاد ندارند که باید مورد توجه قرار گیرد.

مهمترین نیاز نیروی انتظامی، ذهنیت و قاطعیت مجریان است

احمد حق باجوه عضو اتاق سندیکاهای کشاورزی با اشاره به اینکه حمایت از تولیدکننده در کشاورزی به معنای حمایت از مصرف کننده است، افزود: هر چه کشاورزی مولدتر باشد، رضایت مصرف کننده نیز بیشتر می شود.

وی ادامه داد: قوانین برای تنظیم بازار کشور کافی است. مهمترین نیاز نیروی انتظامی تمرکز ذهنیت مجریان است. تا زمانی که تصمیمی وجود نداشته باشد، بحث بی فایده است. باید نهادهای لازم در ساختار مدیریتی ایجاد شود و سازمان ها بر اساس آیین نامه های اجرایی قانون تقویت و سازماندهی شوند تا عملیات انتظامی انجام دهند. این قانون جامع به تصویب نرسیده و در اجرای آن با مشکل مواجه است و زمینه های اجرای آن فراهم نشده است.

تمرکز بر “ساختار اداری” به جای “نحوه ایفای نقش دولت” اشتباه است.

در این جلسه نازیک نوبوری رئیس امور کلان سازمان اداری و استخدامی گفت: تنظیم بازار یکی از کارکردهای مدیریت بازار است. مدیریت بازار به معنای ارتباط پویا بین تولید و مصرف در فضایی به نام بازار است و نباید به یک سمت تولیدکننده و مصرف کننده گرایش پیدا کند. بنابراین نمی توان گفت بخشی از این زنجیره بازار به نام تولید باید توسط یک نفر هدف قرار گیرد و بخشی دیگر تکلیف مصرف را مشخص کند.

وی افزود: در تعریف مقررات دولتی و سازمان اداری متأسفانه به جای اینکه ابتدا نقش دولت را مشخص کنیم و سپس به نقش دولت برسیم و بدانیم که این نقش از طریق کدام ساختار وزارتی اجرا می شود، تمرکز ما بر روی بخش اداری بود. بخش.” ساختمان.”

رئیس کل ساختارهای سازمانی اداری و عملیاتی ادامه داد: به طور کلی، رسالت اولیه دولت ایجاد تعادل بین ارکان مختلف جامعه به ویژه در حوزه کشاورزی، ایجاد توازن بین ارکان مختلف جامعه است جامعه جنبه های مختلف بازار کشاورزی بنابراین دولت نه تولید کننده است و نه مصرف کننده، بلکه مسئول ساماندهی دو بخشی است که باید به صورت یکپارچه مدیریت شوند.

وی افزود: علاوه بر این در بخش کشاورزی یک ویژگی خاص وجود دارد که «امنیت غذایی» است که حاصل مدیریت یکپارچه و مناسب دولت است. به عبارت دیگر آنچه محصولات این بازار را متمایز می کند، عجین بودن آن با پایداری منابع طبیعی و امنیت غذایی کشور است.

تاثیر مثبت قانون غلظت در کاهش وابستگی به دانه های روغنی

مهدی سروی، مدیر گروه کشاورزی مرکز تحقیقات اقتصاد مقاومتی در این نشست گفت: آنچه به ذهن سیاست گذار می رسد این است که بازار محصولات غذایی آشفته است، بنابراین باید ساختار را تغییر دهیم. اما بررسی ها حاکی از آن است که سردرگمی بازار عموماً ناشی از ساختار نیست، بلکه افزایش قیمت ها ناشی از شرایط تورمی و اقتصاد وابسته به ارز است و راه حل های مختلفی برای حل این مشکلات وجود دارد.

وی افزود: بنابراین تشکیل وزارت بازرگانی و تغییر ساختار اداری نمی تواند مشکل را حل کند و ناآرامی ها با وزارت بازرگانی یا بدون وزارت بازرگانی ادامه خواهد داشت. متاسفانه دولت به جای اینکه ریشه مشکل یعنی ارز و تورم را حل کند به دنبال راه حل سریع است و می گوید برای حل مشکل تنظیم بازار وزارتخانه تشکیل داده است. مجلس نیز از این راه حل استقبال می کند زیرا تعداد وزرا افزایش می یابد و نفوذ مجلس بر دولت افزایش می یابد.

مدیر گروه کشاورزی اندیشه مقاومت ادامه داد: البته مشخص است که روش مدیریت فعلی بازار با مشکلات عدیده ای مواجه است و این مشکل توسط نهادی به نام سازمان تنظیم مقررات بازار ایجاد می شود که محصولات را از کوچکترین تا به بررسی و قیمت گذاری می کند. بزرگترین و با عملیات پلیس حتی اگر صادرات متوقف شود وارد بازار می شود.

وی افزود: اکنون اگر این روش همچنان در ذهن ما باشد، حتی اگر وزارت جهاد کشاورزی روی کار بیاید، مشکل حل نمی شود. باید ابتدا مشخص کنیم که بر اساس ظرفیت اکولوژیکی کشور چقدر برنج، گوشت و … می توانیم تولید کنیم، سپس مشخص کنیم که چقدر می توانیم مصرف کنیم و براساس یک برنامه این بازار را مدیریت کنیم.

سروی با اشاره به اینکه قانون تمرکز در کشور در دو مرحله اجرا شد، گفت: با وجود شرایط موجود و حضور ستاد تنظیم بازار، این قانون آثار مثبت خود را نشان داده است. به عنوان مثال در زمینه دانه های روغنی که وابستگی زیادی به واردات داشتیم، مدیر بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با ابزارهای تجاری که در اختیار داشت، طرحی را اجرا کرد که زنجیره تولید دانه های روغنی را به واردات پیوند دهد، چیزی که اگر وزارتخانه جدا می شد این اتفاق نمی افتاد. در دو سال گذشته با اجرای قانون تمرکز کنترل خوبی بر روی قیمت نهاده های وارداتی و سهم واردکنندگان اعمال شده است.

وی در پایان گفت: بنابراین در شرایط فعلی مشکلاتی مانند بسته شدن و باز شدن درهای واردات و صادرات حتی با تشکیل وزارت بازرگانی پابرجاست. به عنوان مثال، در سال های اخیر می گویند مدیریت وزارت جهاد کشاورزی باعث کاهش ارزش صادرات بخش کشاورزی شده است، در حالی که این مشکل ناشی از ارزش گذاری گمرکی و قراردادهای ارزی است و باعث شده ارزش صادراتی کالاها کاهش یابد. دست کم گرفته شده و حتی اگر وزارت بازرگانی داشته باشیم، همین مشکل وجود دارد

انتهای پیام/

https://www.isna.ir/news/1403093021687/%D8%B6%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D8%AA-%DB%8C%DA%A9%D9%BE%D8%A7%D8%B1%DA%86%D9%87-%D9%88-%D9%87%D9%85%D8%A7%D9%87%D9%86%DA%AF-%D9%88%D8%B8%D8%A7%DB%8C%D9%81-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D9%88-%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%DA%A9%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B2%DB%8C