اخبار

عراق واردات چندین محصول کشاورزی از ایران را ممنوع کرد مجله خبری کشاورزی

در این زمینه میتوان به اقداماتی همچون «افزایش بهرهوری محصول و نهادهها»، «کاهش ضایعات و هدررفت»، «توسعه فناوری و مدیریت دانش»، «تشویق افزایش سرمایهگذاری در خدمات پشتیبان»، «حمایت از توسعه تشکلها و گروههای تولیدی و خدماتی مرتبط»، «توجه به سلامت و استاندارد غذا»، «افزایش حاصلخیزی خاک و خاکورزی»، «توجه به تنوع زیستی»، «افزایش صیانت و حفاظت از منابع طبیعی و پایه»، «حمایت از زنجیره ارزش محصول و تقویت آن»، «توجه به آثار و پیامدهای تغییرات آب و هوایی و همچنین شیوع کووید 19 و اتخاذ راهکارهای مناسب برای مدیریت آنها»، «عملیاتیسازی سیستم پویا و کارآمد مدیریت، کنترل، نظارت و ارزیابی، با مشارکت بخش خصوصی و سازمانهای مردمنهاد»، «تحقیق، آموزش و ترویج» و «همکاریهای منطقهای و جهانی»، اشاره نمود.

یک راه برای رسیدگی به این مسائل و افزایش کمیت و کیفیت تولید محصولات کشاورزی، استفاده از تکنولوژی های جدید است که منجر به کشاورزی هوشمند می شود.کشاورزی هوشمند در حال توسعه است و شرکت و دفاتر مربوط به این صنعت اطلاعات زیادی از تولید محصول، نقشه برداری ازخاک، کود دهی، آب و هوا، عملکرد ماشین آلات و سلامت دام و طیور جمع سایت agriculture-na آوری کرده اند. از گندم، آرد و سپس نان تهيه می شود. در اوایل قرن چهاردهم هجری قمری با تأسیس اولین مدرسه کشاورزی ایران به نام مدرسه فلاحت مظفری و وارد کردن سیب زمینی و انواع نهال های میوه به خصوص سیب و گیلاس از خارج باغبانی ایران گسترش بیشتری یافت و سپس با ایجاد مدارس متوسطه، عالی و دانشکده های کشاورزی موسسه اصلاح و تهیه بذر و نهال و غیره به وضع کنونی در آمد. بیشتر کشاورزان درخواهند یافت که بخشی از محصولاتشان مطابق نیازهای خریداران یا استاندارها نبوده و در بازار محصولات رایج، فروخته خواهد شد یا اینکه برای تغذیه دام مورد استفاده قرار خواهد گرفت. هر عضور از خانواده ادوات کشاورزی را در نظر بگیرید، رد پایی از فولاد را خواهید یافت. اجرای کشاورزی هوشمند هزینه بالایی در مزارع بزرگ دارد. کشاورزی گلخانهای برای سطوح کوچکتر مناسبتر است.به همین دلیل، محدود به تولید سبزیجات، گلها، گیاهان و میوه های کوچک مانند توتفرنگی است.از دیگر معایب کشاورزی گلخانهای، عدم گرده افشانی به دلیل ساختار محصور است.علاوه بر معایب ذکر شده، کشت گلخانهای اغلب به دلیل هزینه های زیادش مورد انتقاد قرار میگیرد.با این حال، هزینه های ساخت و نگهداری گلخانه منحصراً به نوع ساختار گلخانه و فناوری مورد استفاده مدیریت مزرعه بستگی دارد.به عبارت دیگر، انواع متوسط ساختارهای گلخانه ای برای کشاورزان خرد و خانواده ها بسیار مقرون به صرفه است.در مواقعی که تولید مواد غذایی به دلیل تغییرات آب و هوایی به طور جدی تهدید میشود، گلخانه ها قطعاً یک روش امیدوار کننده برای مدیریت مزارع هستند.از این گذشته ، زیبایی کشاورزی در تنوع شیوه های مدیریت مزرعه است ، با یک هدف مشترک: تغذیه جهان!

قیمت هر کیلو سبزی کمتر از 5000 تومان نیست، شما می توانید با کشت سبزیجات در حیاط منزل سهمی هرچند کوچک ولی موثر در این بازار داشته باشید. یکی از موانعی که در گسترش کشاورزی هوشمند وجود دارد، اینست که در بخش تکنولوژی نادیده گرفته می شود و به همین دلیل سرمایه گذاری برای آن مشکل است چرا که از دیدگاه عمومی کشاورزی شغلی قدیمی است که هیچ نوآوری و خلاقیتی در آن وجود ندارد که ارزش سرمایه گذاری داشته باشد. ۶ -با حذف خاک آفات موجود در خاک نیز حذف می شود. و اگرمحصول شما فیزیکی هست، می تونید از سرویس های محتلف پست، پیک یا شرکت های خصوصی تیپاکس و …

این روش به دلیل استفاده بهینه از منابع آب و خاک، تولید خارج از فصل و اشتغال زایی در سال های اخیر در کشورمان گسترش یافته است. در این راستا جمهوری اسلامی ایران راهبردهای سازگاری با تغییر اقلیم، نظیر تغییر فصل کشت، بهبود ارقام زراعی، استفاده از فناورهای نوین، انتقال کشت از فضای باز به فضای بسته، افزایش حجم آب ذخیره شده سالانه از طریق اجرای عملیات آبخیزداری، کنترل فرسایش خاک، کنترل رسوب و همچنین افزایش تولید علوفه را اتخاذ نموده است. در زمان فصل رشد، کشف و جستجو کمک می کند تا میزان اثردهی کود به خاک، نحوه آبیاری، برداشتن علف های هرز و کنترل آفات به درستی انجام شود . در این سیستم،سنسورها در مکان های مختلف در زمین زراعی نصب می شوند تا اطلاعات مربوط به خاک و گیاهان را جمع آوری کرده تا از این داده ها برای پیشگیری از بیماری های مختلف استفاده شود. اسید هیومیک شوک قابلیت های ریشه گیاه جهت جذب و نگهداری آب و مواد غذایی را افزایش میدهد و سبب تولید محصولات گلخانه ای در طعم، اندازه و کیفیت بازار پسند می گردد. روش هایدروپونیک یک روش پیشرفته باغبانی است که هم در خانه و هم در تجارت مورد استفاده قرار می گیرد.

پیش بینی میشود در آینده نیز به دلیل سطح پایین گلخانه ای این محصول، قیمت و تقاضای مناسب برای آنها وجودخواهدداشت.اما باوجود مصرف زیاد خیار در سفره خانوارهای ایرانی،تولیدکنندگان بسیار زیادی نیز در کشور در گلخانه های خود اقدام به تولید این محصول می کنند که در نتیجه آن قیمت این محصول در مقایسه با سایر سبزیجات داربستی پایین تر بوده و تقاضا برای آن می تواند از مسیرها و منابع پرشماری تامین شود.به همین دلیل در مقایسه با گوجه فرنگی،مساحت کمتری در طرح به تولید خیار تخصیص یافته است. سنسورهای زراعی به گونهای طراحی شدهاند که مقدار منابع موردنیاز یک محصول خاص را به ماشینآلات کاربردی دیکته میکنند و نیز زمان آن را. به همین دلیل نیز میدانیم که بزرگترین معادن مس کشور ایران در این شهرستان واقع شدهاند.

اجرا این طرح، بخشی از سفر مقام معظم رهبری در سال ۷۵ است که با اذن ایشان و پیگیریهای رئیس جمهور، یک و نیم میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای انجام کارهای زیر بنایی به استان خوزستان اعطا شد. خوشبختانه در ماه های اخیر، توافق ایران با کشورهای روسیه و افغانستان برای انجام کشت فراسرزمینی قطعی شده است و ما به زودی در این کشورها به توسعه کشت فراسرزمینی خواهیم پرداخت. پس از تایید نهایی، نحوه برداخت تسهیلات به صورت 80-20 می باشد؛ یعنی بیست درصد کل سرمایه را باید متقبل شویم و هشتاد درصد باقی را بانک به صورت تسهیلات به ما پرداخت میکند. زیرا این مسئله هزینه های تمام شده گلخانه را کاهش می دهد. با وجود اینکه هزینه های اولیه برای راه اندازی کشاورزی هوشمند بالا می باشد، اما می توان به آن به چشم یک سرمایه گذاری بلند مدت نگاه کرد، زیرا در مدت زمان کمی این سرمایه اولیه از طریق محصولات با کیفیتی که عمل می آیند به کشاورزان باز می گردد. در نتیجه این امکان را برای پرورش دهندگان فراهم می کند تا تولیدی بهینه با بیشینه سود داشته باشند. این پرنده ها حتی می توانند اطلاعاتی از قبیل میزان سطح رطوبت، بررسی علف های هرز و محتوای کلروفیل موجود در گیاهان را جمع آوری کنند !

در پایان با تشکر مجدد از مدیریت شایسته این نشست، ضمن آرزوی سلامتی برای همه حاضرین، مراتب قدردانی خود را از جانب دولت جمهوری اسلامی ایران تقدیم میکنم. همچنین امیدوارم که در سال آینده با فروریختن سد پاندمی رودر رو با یکدیگر ملاقات کنیم و شرایط بهتری را برای رونق تولید در بخش کشاورزی رقم بزنیم. شیوع پاندمی موجب کاهش دسترسی به نیروی کار در تولید و فرآوری مواد غذایی به دلیل محدودیت در حمل و نقل، وجود قرنطینه و ترس از ابتلا به ویروس شده است. جهان دقیقا در گرماگرم تلاش های وسیع و گسترده برای حل معضلات مربوط به سلامت، ایمنی و حق دسترسی به غذا به یک باره در پشت سد پاندمی متوقف شد. به گزارش «ایسنا»، طی ۶ ماه قرار است ۳۱۱هزار و ۴۰۰ هکتار زمین بایر در مصر به شهر کشاورزی تبدیل شود. راه کارهای اینترنت اشیا به کشاورزان کمک میکنند که اطلاعات لحظهای راجع به آب و هوای محیط داشته باشند و بر اساس آن برای کاشت محصول و سایر اقدامات کشاورزی تصمیم بگیرند.اکوسیستم اینترنت اشیا بر پایه سنسورها است و این سنسورها میتوانند در زمینه تغییرات آب و هوایی پیشبینیهایی را انجام دهند. وی با اشاره به اختصاص سایت صنایع سنگین شمال فارس برای استقرار کارخانه ها و واحدهای صنعتی در شهرستان آباده گفت: از مزایای این سایت تجمیع کارخانه ها در یک مکان ، رفع مشکلات محیط زیستی و ارائه خدمات و تسهیلات بهتر از جمله زمین ارزان و به صرفه است.سرمایه گذاری پیش بینی شده در سایت صنایع سنگین شمال فارس که ایجاد آن اوایل خرداد ۱۴۰۰ تصویب شد بیش از ۶ هزار میلیارد تومان است.

توجه به پیامدهای تغییرات آب و هوایی و مخاطرات مرتبط با آنها از جمله «فرسایش خاک»، «بیابانزایی»، «گرد و غبار و شنهای روان»، «آتشسوزی جنگلها و مراتع»، «سیل»، «سرمای زودرس»، «خشکسالی» و «افزایش هجوم آفات بویژه ملخ صحرایی» که جهان در سالهای اخیر بیش از گذشته با آنها مواجه بوده، از اولویت سیاستگذاری در تامین امنیت غذایی برخوردار است. و گیاهان در لوله یا فوم در روی آب نگه داشته میشوند. محدودیت هریک از عوامل محیطی مانع از رشد گیاهان خواهد شد، بنابراین شرایط محیطی بسته به رشد گیاه بایستی تنظیم شوند. برنامههای آبیاری دقیق و همچنین برنامههای تغذیهای مناسب (بهویژه با توجه به غلظت نیتروژن و پتاسیم)، برای کنترل رشد نشاءهای پیوندی ضروری است، زیرا این گیاهان پس از پیوند تمایل به رشد رویشی زیاد دارند. تسنیم: در این شرایط معمولاً از طرف افرادی که نفعی دارند سیاستهایی پیگیری میشود که سرعت رسیدن به نتیجه را بالا میبرد. با وجود شرکت های قوی که در این زمینه فعالیت دارند سوال مطرح شده اینست که داده های جمع آوری شده از سنجش خاک یا گیاه متعلق به کشاورز است یا شرکت ها؟

پیش بینی می شود که جمعیت جهان تا سال ۲۰۴۰ حداقل به ۱۰ میلیارد نفر برسد و با محدودیت اراضی قابل کشت، افزایش عملکرد در واحد سطح به عنوان یکی از راه های محدود باقی مانده برای تأمین غذای انسان است. مدیر جهاد کشاورزی سرخه گفت: با اجرای سامانههای نوین آبیاری در اراضی کشاورزی شهرستان میتوان شاهد مدیریت بهتر آب و افزایش بازدهی و عملکرد بهتر و تولید محصول باکیفیت بود. با تطبیق شرایط اقلیمی و پتانسیلهای منطقه ،تولید سبزیجات داربستی که در زمره محصولات گرماپسند طبقه بندی میشوند یکی از مناسبترین گزینه هایی است که می تواند در محیط گلخانه ای مورد توجه باشد.به عبارت دیگر با توجه به این مطلب که در آینده نزدیک سوخت به بهای واقعی و یا نزدیک به واقعی در اختیار تولیدکنندگان قرارخواهدگرفت،انطباق محصول و مکان پروژه از اهمیت بیشتری در مقایسه با گذشته برخوردار است.از این رو اراضی شرکت ابراهیم آبادکه در منطقه گرمسیری کشور واقع شده است از پتانسیل مناسبی به منظور تولید محصولات سبزیجات داربستی در فصول پاییز و زمستان و اوایل بهار برخوردار است که در نتیجه این پتانسیل،مصرف سوخت گلخانه های طرح نسبت به بسیاری از مناطق کشور پایین تر بوده و همین موضوع قیمت تمام شده را پایین نگه می دارد.

حتی میتوان در مواردی ادعا کرد که ورود تکنولوژی به این صنعت، باعث تغییر تعاریف و مکانیسمهای کشاورزی در دنیای امروز شده است. مکاتبات و نامهنگاریها من با برخی وزرای کابینه و حتی رییسجمهوری نشان میدهد که با هرگونه اعمال ممنوعیت و محدودیت مخالفت کرده و بارها اعلام کردهام که برای رفع نیاز داخل باید از طریق و روش دیگری غیر از ممنوعیت صادرات برخورد کرد. ایران در زمینه کشاورزی و باغداری، در خصوص برخی تولیدات دارای رتبههای بالایی است. وی با تاکید بر اصلاح برنامه الگوی مصرف و اجرای الگوی کشت در استانهای مختلف، افزود: در عملیات کاشت، داشت و برداشت باید از فناوری روز دنیا در باغات و مزارع استفاده کرد به طوری که در کنار مزارع سبزی و صیفی انبارهای سرد ایجاد شود تا محصولات تولیدی در گرمای تابستان دچار آسیب نشوند. در بخش هوش مصنوعی بدون نیاز به هیچ گونه سخت افزاری با کمترین هزینه ممکن به بهترین نتیجه در افزایش سطح زیر کشت یا تناژ برداشتی خواهید رسید. در چند سال اخیر با افزایش هزینه های تولید، کشاورزان قیمت خرید تضمینی را متناسب با هزینه ها نمی دانستند.

ماهیگیری هوشمند نیز در اروپا، کره ی جنوبی و امریکای شمالی و ژاپن به تازگی مطرح شده است. همچنین معاونین وزارتخانه لازم است بسته ظرفیتهای صادراتی، وارداتی و نیازهای تکنولوژیک بخش کشاورزی را آماده کنند تا در اختیار معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه قرار گیرد و این وزارت بتواند نیازها و ظرفیتهای بخش کشاورزی را به سفارتخانهها ارجاع دهد. به عملیات فیزیکی برای آماده سازی بستر خاک جهت زراعت ( کشاورزی) را خاک ورزی (Tillage) میگویند. ۵ -به دلیل نبود خاک و علف هرز عملیات کشاورزی ساده تر است. ۱ – صرفه جوئی زمانی و نیاز به نیروی کار کمتر (زیرا در کشت آبی نیاز به عملیات تهیه بستر خاک و وجین کردن علف های هرز و غیره نمی باشد(. وی با تاکید بر اینکه خاک کره زمین نگهدارنده ۲۵۰۰ میلیارد تن کربن است که بیش از ۳ برابر آنچه که جو زمین وجود دارد است افزود: برای کم کردن کربن در جو زمین، خاک می بایست میزان بیشتری کربن در خود نگهداری کند.

عبدالعلی گیلانی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان خوزستان در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: اهداف مزرعه تحقیقات کشاورزی را می توان در چند بخش دسته بندی کرد. هدف بخش کشاورزی، بهینه سازی فرآیندها و استفاده از منابع و بهره برداری مؤثر از زمین های زراعی موجود می باشد که اینترنت اشیا می تواند به تمام این اهداف جامه ی عمل بپوشاند. • کم آبی معضل این روزهاست و استفاده از این روش برای کشاورزی باعث می شود تا یک دهم از حجم آب مصرفی در روش های سنتی را داشته باشد که خود کمک بسیاری در مصرف آب دارد.

همچنین نظارت و اسکن مزارع این انکان ر افراهم می کند که کشاورزان از نحوه قرارگیری تراکتورها و سایر وسایل نقلیه، اطمنیان حاصل پیدا کنند با اتخاذ این روش ها، مصرف سوخت تراکتورها در زمین های زراعی بنابر گفته سازندگان آنها تا ۴۰ درصد کاهش پیدا خواهدکرد .استفاده از این روش های نوین در کشاورزی هوشمند باعث کاهش مصرف آب، میزان استفاده از آفت کش ها و همپنین مصرف کود شده که این بهینه سازی ها به سرعت قابل دسترسی هستند. با این حال، حدود ۶۰ درصد از این آب هدر می رود. هواپیمای بدون سرنشین( می تواند دقتی در حدود ۲ تا ۱۰ سانتی متر را داشته باشد . در کشاورزی هوشمند، سنسورها برای نظارت و تشخیص زود هنگام تولید مثل و اختلالات سلامتی دام ها استفاده می شوند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، سیدجواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در اولین جلسه هم اندیشی با اندیشمندان و صاحب نظران که با حضور نمایندگان اندیشکده های مرتبط با بخش کشاورزی شامگاه چهارشنبه در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: برنامه کوتاه مدت سه ماهه ما در دولت سیردهم که امنیت غذایی مردم و آرامش نسبی در بازار بود، به خوبی انجام شد و ما توانستیم از فروچاله آبان ماه به سلامتی عبور کنیم.

نور خورشید همچنین با استفاده از پیام هایی که در روز و شب به گیاه می رساند هدایت رشد گیاه را به عهده دارد و دستکاری این جریان انتقال اطلاعات ممکن است نتایج فاجعه باری در بر داشته باشد. در این روش گیاه در آبی، غنی از مواد مغذی رشد می کند. داده هایی که از طریق این سنسورها به دست می آیند شامل دمای بدن، فعالیت دام، مقاومت بافت بدن و موقعیت مکانی آنها است. در آلمریای اسپانیا دمای هوا در تابستان برای رشد متوازن محصول و دستیابی به کیفیت مناسب محصول گوجه فرنگی بسیار زیاد است، بنابراین گلخانهها در تابستان خالی ماندهاند و گوجه فرنگی در ماههای گرم سال در گلخانه تولید نمیشود.

داشتن دانش نادرست در مورد آب و هوا، کمیت و کیفیت تولید محصول را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. در این میان بخش کشاورزی با «برنامه های اقدام و عمل» مناسب، میتواند بر سه مولفه امنیت غذایی شامل «فراهمی»، «دسترسی» و «سالم بودن غذا»، تاثیر گذاشته و به تابآوری سیستم غذایی کمک نماید. مدیر کل بحران و پدافند غیر عامل بخش کشاورزی با تفکیک زیربخشهای خسارت دیده بخش کشاورزی افزود: نزدیک ۴۸ ممیز هشت دهم درصد به آب وخاک وامور زیربنایی وتاسیسات, ۴ ممیز شش دهم درصد دام وطیور وآبزیان , ۳۰ ممیز ۳ دهم درصد باغبانی و ۱۶ ممیز سه دهم درصد بخش زراعت از سیل اخیر خسارت دیدند. یکی دیگر از ماشین آلات و ادوات کشاورزی که در سالیان اخیر به کار گرفته می شود وجود پهباد ها یا جت های سمپاشی می باشد. در این سیستم هیچگونه علف هرزی رشد نمی کند و گیاهان حاصل از این روش معمولا سالم تر و زودرس ترند و فضای کمتری را اشغال می کنند. شرایط اقلیمی نامناسب در تمام یا قسمتی از سال، رشد گیاهان را به طور جدی محدود می کند و جهت غلبه بر آن، کنترل شرایط محیطی گیاه ضروری است.