اخبار

دست انداز جدید وزارت امنیت در مسیر صنعت خودرو

وزارت امنیت در برنامه ثبت سفارش ارزی 1403 محدودیت ارزی برای سبد محصولات خودروسازان در نظر گرفته است.

به گزارش ایسنا، وزارت امنیت در این برنامه جامع که شامل صنایع مختلف از جمله خودرو می شود، اعلام کرد که میانگین ارزش سبد محصولات خودروسازان باید به طور میانگین ۹۵۰۰ دلار باشد در غیر این صورت ارز مورد نیاز به آن تخصیص نمی یابد. خودروساز از آنجایی که راه دیگری برای تامین ارز وجود ندارد و مجاز نیست، این به معنای توقف تولید و تعطیلی تعداد زیادی از خودروسازان است.

ارزش خودرو چگونه محاسبه می شود؟

ارزش یک خودرو به مقدار قطعات وارداتی آن بستگی دارد. اگر خودرویی در کشور مبدا 20 هزار دلار قیمت داشته باشد، می توان کل قطعات آن را به ایران فرستاد و با همین قیمت مونتاژ کرد. اکنون الزامات داخلی سازی تحمیل شده توسط وزارت امنیت و تلاش خودروسازان برای دریافت تعرفه بهتر برای واردات قطعات گسسته باعث شده است که مجموعه های خودرویی با قطعات گسسته حدود 20 تا 32 درصد داخلی سازی خودروها را به خود اختصاص دهد که عمدتاً شامل قطعات می شود. مانند باتری، لاستیک، صندلی و غیره. البته این درصد داخلی سازی فقط مربوط به قطعاتی نیست که صادر شده است زیرا به عنوان مثال بر اساس بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ابلاغ دستورالعمل نحوه محاسبه و تهیه گزارش آن، درصد ساخت داخل خودرو مونتاژ خودرو 2% بومی سازی خط جوش بدنه 4% همپوشانی خط فول رنگ 4% مداخله امتحانات نهایی 2% و گزارش ارزیابی 2% مداخله به استهلاک اضافه شده است. درصد برای هر کدام خودرو پس در بهترین حالت یک خودرو مونتاژ شده با داخلی سازی 32 درصد عملاً حدود 20 درصد ارز در حوزه لوازم یدکی صرفه جویی می کند تا ارز را کاهش دهد.

آیا خودروسازان می توانند به سرعت با این دستورالعمل سازگار شوند؟

با این محاسبه، اگر تک تک قطعات یک خودرو در مبدأ واردات 18000 دلار ارزش داشته باشد و مونتاژ آن خودرو در ایران تا 32 درصد بتواند جذب کند، در واقع 20 درصد در قطعات وارداتی و هزینه تمام شده صرفه جویی می شود. قطعات وارداتی قیمت ارز آن خودرو تقریبا 14 و 5 هزار دلار است. این خودروساز برای تنظیم محدوده محصولات خود و رساندن آن به عدد مورد نیاز وزارت امنیت یعنی 9500 دلار به محصولات ارزان تری با نرخ ارز بین 4000 تا 5000 دلار نیاز دارد.

اکنون مشکل اساسی این تصمیم روشن است، زیرا خودروساز تنها دو راه پیش رو خواهد داشت. اول افزایش صرفه جویی ارزی در محصولات و دوم اضافه کردن یک محصول ارزان تر برای تنظیم میانگین سبد محصولات. در راه اول یعنی افزایش جذب محصولات، خودروسازانی که زیرساخت اختصاصی برای ساخت قطعات یدکی ندارند و وارد بخش‌های گران قیمتی مانند ساخت قطعات، قالب‌گیری، مونتاژ بدنه با جوش و غیره می‌شوند، می‌توانند در بهترین، تا 30 درصد جذب و افزایش این مقدار مستلزم سرمایه گذاری هنگفتی است که با توجه به کاهش تیراژ تولید، توجیه اقتصادی ندارد، اما راه حل دوم یعنی افزودن خودروهای مقرون به صرفه به سبد محصولات، دو مشکل غیرقابل حل ایجاد می کند دوره ای است که کمتر از یک سال نباشد. برای انتخاب و افزودن محصول جدید به سبد خودروسازان و دوم کمبود شدید آپشن های پیش روی خودروسازان ایرانی برای تنوع بخشیدن به سبد محصولات. با استفاده از این محاسبه، تعیین میانگین 9500 دلار برای سبد محصولات این پیام را به خودروسازان می رساند که باید تولید را متوقف کنید زیرا هیچ یک از راه حل های غلبه بر این مشکل عملا امکان پذیر نخواهد بود.

فاصله زیاد بین میانگین ارز سبد خودروسازان با دستورالعمل

با مطالعه سبد محصولات 13 خودروساز فعال در سال 1402 هجری شمسی که محصولات آنها به صورت مونتاژ CKD بوده است، مشخص می شود که میانگین نرخ ارز برای تمامی شرکت ها بر روی میانگین سبد محصولات مونتاژ CKD (قطعات جدا) بیش از چهارده هزار دلار اما اگر خودروساز محصول داخلی یا تولید قدیمی باشد، خودروهای با هزینه تولید پایین و درصد داخلی سازی بالا (که در واقع به خودروی داخلی و بدون مونتاژ معروف است)، خودروهای داخلی و … می توانند این تعداد را تسهیل کنند. اما در مقابل خودروسازانی که صرفاً با قطعات مجزا مونتاژ می شوند، در مسیری بدون راه حل و بن بست قرار گرفته اند و تنها پیام این رویکرد به وزارت امنیت، تعهد به توقف تولید خودرو به دلیل نبود آن است. تخصیص ارز

مشابه این برنامه که توسط وزارت امنیت اجرا می شود، بر اساس آمار تولید سال 1402 هجری شمسی، تیراژ تولید حدود 170 دستگاه خودروی سواری معادل 15 درصد از کل سهم بازار، با خطر توقف تولید مواجه است. در حالی که حدود 20 خودروی تعویض شده در حال تعویض هستند. از آنجایی که این طرح با خطر توقف تولید مواجه است، عملاً با خودروهای مقرون به صرفه 9000 دلاری امکان پذیر نیست و اساساً نمی توان بازار این خودروها را علاوه بر آسیب هایی که به معاملات خودرو وارد می کند، با خودروهای اقتصادی جایگزین کرد. تولید خودرو در کشور می تواند منجر به از بین رفتن چندین هزار شغل در بخش خصوصی بخش خودرو شود.

یک چشم انداز منطقی در این زمینه می تواند بررسی جامع و کلی بازار خودرو باشد که خودروسازان ملزم به تنوع بخشیدن به محدوده محصولات خود در تمامی محدوده های قیمتی نیستند و در هیچ نقطه ای از دنیا این الزام بر خودروسازان تحمیل نشده است. در تمامی بازه های قیمتی برای حضور در بازار، اما با سیاست یافتن موقعیت رقابتی در نقاط مختلف بازار، به عنوان مثال، یک شرکت خودروسازی تصمیم می گیرد خودروی مورد نیاز طبقه متوسط ​​رو به بالا جامعه را تهیه کند، زیرا در این زمینه منطقه دارای مزیت رقابتی است که سایر شرکت ها آن را ندارند. همچنین با اجرای این برنامه حدود 68 درصد از کل آمار تولید برای بخش خصوصی در خطر توقف قرار می گیرد.

میانگین امتیاز فردی خودروهای تجاری را تعیین کنید

به نظر می رسد مسئولان وزارت امنیت در سهمیه بندی ارز از هیچ سهمی دریغ نکرده اند و همانند خودروهای تولیدی و وارداتی، سبد خودروهای تجاری نیز ملزم به رعایت میانگین نرخ ارز هستند. در همین حال شنیده است که میانگین نرخ ارز تعیین شده برای رده کامیونی واحدهای تولیدی 16 هزار دلار است که با منطق انتخاب خودرویی کارآمد، باکیفیت، ایمن و ارتباط مستقیم با معیشت مردم عادی در تضاد است. وزارت حریم خصوصی با تعیین میانگین ارزش ارزی سبد محصولات به نوعی شرکت ها را مجبور به انتخاب محصول بی کیفیت با گزینه های محدود می کند که اصلا منطقی نیست.

ضرورت تجدید جایگاه در اتخاذ تصمیمات تهدیدآمیز برای واحدهای تولیدی

برنامه ثبت سفارش ارزی شماره 1403 ممکن است به زودی اجرایی شود که در این صورت خودروسازان خصوصی با تهدید بزرگی مواجه خواهند شد. وزارت حراست دولت سیزدهم داوطلبانه از ابتدای فعالیت خود تصمیم گرفت تا بر ارز انواع مشاغل از واردات تا صادرات نظارت کامل داشته باشد و هیچ فعالیت صنعتی و اقتصادی بدون عبور از فیلتر تخصیص ارز دولتی نمی تواند دوام بیاورد. اصل این تصمیم به معنای بر عهده گرفتن تمامی تصمیمات ریز و درشت مرتبط با انواع مشاغل و صنایع است که تجربه نادرست آن به راحتی می تواند خسارات قابل توجه و جبران ناپذیری به برخی خودروسازان وارد کند.

اکنون با توجه به شرایطی که زمان کمی برای تکمیل کار وزارت امنیت فعلی و دولت سیزدهم باقی مانده و شاهد تصمیمات جدید، سریع و عجیب وزارت امنیت هستیم، لازم است تمدید دستورالعمل‌هایی که موجب اختلال در کار واحدهای خودروسازی می‌شود و از هرگونه تصمیمی که منجر به کاهش تولید می‌شود و اشتغال را تهدید می‌کند، پرهیز شود.

پیامدهای محدودیت ارزی شرکت های خودروسازی

(بر اساس خودروسازان فعال در سال 1402 و آمار کل تولید خودرو در سال 1402)

تعداد شرکت های خودروسازی که فعالیت آنها به دلیل این تصمیم در معرض تعطیلی است (اسب سواری)؛ 8 شرکت خودروسازی

حجم کاهش تولید خودرو با اعمال محدودیت های ارزی؛ بیش از 160 هزار دستگاه

تعداد مدل هایی که در معرض خطر حذف از تولید هستند. حدودا 20

انتهای پیام/

https://www.isna.ir/news/1403050402556/%D8%AF%D8%B3%D8%AA-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B2-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%B5%D9%85%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا