اخبار

عوامل موثر در کشاورزی موفق مجله خبری کشاورزی

شاخههای جانبی که از محل گرهها شروع به رشد میکنند بهصورت هفتهای باید حذف شوند و فقط شاخه اصلی حفظ میشود و به رشد خود ادامه میدهد. غلات گندم و برنج خوراک روزانه وغذای اصلی مردم کشورما است. کاهش وابستگی به دیگران، افزایش صادرات، رشد منافع اقتصادی کوتاهمدت و سودآوری بالا و از همه مهمتر امنیت غذایی از جمله مزایایی اصلی خودکفایی در محصولات کشاورزی است. وی در ادامه با بیان اینکه خشکسالی بیشترین اثر را در بخش کشاورزی گذاشته، گفت: بخاطر تغییر اقلیم رخ داده در کشور کشاورزان آسیب زیادی دیده اند که باید با توسعه سیستم های آبیاری نوین میزان خسارت های وارده بر اثر خشکسالی در بخش کشاورزی را کاهش دهیم.

باغداری كشت و پرورش انواع درختان ميوه در ايران، از قديم رايج بوده است. امروزه يكی از رو شهای نو در كشاورزی، ايجاد گلخانه يا يك محيط مصنوعی برای كشت گياهان است. در شروع کارتون با تلگرام و اینستاگرام می تونید همه مخاطبینی که در گوشی تون دارید رو عضو کانال یا گروه تون کنید. غلامحسین ساربان در ادامه گفت: تا پایان سال گذشته ۶۷۷ هکتار کشت در محیطهای کنترل شده صورت گرفته است. در شرایطی که ارزش پول ملی در برابر دیگر ارزها کاهش یافته، صادرات محصولات کشاورزی به سبب ورود ارز به کشور می تواند درآمد کشاورزان را به صورت تصاعدی افزایش دهد، به همین خاطر از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی انتظار می رود که با اتخاذ تصمیمات مناسب و حمایت همه جانبه، بنیه اقتصادی بهره برداران را بالا برد تا چرخه اقتصاد کشاورزی بچرخد.

خریداران عمده خشکبار در کشور همواره به دنبال تهیه انواع و اقسام بادام زمینی با قیمت مناسب می باشد افراد میتوانند از نمایندگیهای مجاز کمک بگیرند خریداران بادام زمینی در کشور را میتوان به دو دسته کلی مشتریان خرده و عمده تقسیم نمود. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند. در برخی از خاکها ممکن است به دلیل بالا بودن میزان یک عنصر، تعادل عناصر به هم خورده که در نتیجه آن از جذب برخی عناصر دیگر جلوگیری شده و به گیاه آسیب می رسد. البته در این بخش برخی از انواع فولادی پوشش دار، به دلیل وجود رطوبت و شرایط اقلیمی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. وی همچنین با اشاره به طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی اضافه کرد: موضوع تعادل بخشی آب های زیرزمینی از جانب بخش خصوصی به گونه ای که قانون گذار در برنامه ششم و در مصوبات کشوری طرح ، مصوب شده مد نظر است که درخواست ما از مجلس توجه به این مهم است. بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی عموماً در بر گیرنده تحرکاتی است که از دیدگاه کشاورز در زمان تصمیم گیری برای تولید و فرآوری محصولات کشاورزی آغاز می شود.

وی از جمله معضلات این بخش را، قراردادهای کشاورزان و کارخانه ها عنوان کرد و افزود: در روند انعقاد قراردادها مابین کشاورزان چغندرقند با کارخانه ها باید بازنگری، تجدیدنظر و به روز شود زیرا قراردادهای فعلی مربوط به سالهای گذشته است و بر اساس قراردادهای فعلی کشاورزان به کارخانه ها چغندر قند، پول و چک می دهند که این روند برعکس و اشتباه است. سیاست های ارزی در قبال بخش کشاورزی باید اصلاح شود رئیس کمیسیون آب، کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه گفت: اعضای این کمیسیون بر این باورند، سیاست های ارزی که در قبال بخش کشاورزی اتخاذ می شود باید توسط دولت اصلاح شود. وی ادامه داد: تصمیمات جزیره ای در اقتصاد پاسخگو نیست بلکه بهترین اقدام این است که تصمیم گیری به عرضه و تقاضا واگذار شود و دولت تنها در شرایط خاص به این موضوع ورود کند. عنایت الله رحیمی افزود: اگر مجلس در مقطعی اقدام به پالایش و حذف یک سری قوانین دست و پاگیر کند شاید به اقتصاد کشور خدمت بهتری شود. در سال زراعی 91 – 90 سطح محصولات زراعی حدود ۱۲٫۳8 میلیون هکتار بوده که از این مقدار ۵۳ درصد سهم اراضی با کشت آبی و ۴۷ درصد سهم اراضی با کشت دیم بوده است.

اما خوب شاید برای شما سوال ایجاد شده باشد که کشاورزی مدرن از چه زمانی شکل سایت agriculture-na گرفته است؟ احمد علی کیخا ادامه داد: اعتقاد ما بر این است که این سیاست ها چه در بحث تأمین نهاده ها و چه واردات محصولات کشاورزی به نفع تولید کننده بخش کشاورزی نبوده و نیست. این فعال بخش کشاورزی بیان کرد: به دلیل عدم تامین سوخت کمباین ها، در بخش برداشت محصولات کشاورزی شاهد ضرر و زیان هستیم که با توه به درگیری کل کشور به این موضوع، وزارت نفت باید هر چه سریع تر این سامانه نابسامان را اصلاح کند. معاون بهبود تولیداتگیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسانرضوی دراینباره اظهار میکند: باتوجهبه کاهش شدید تولید گندم و جو، قیمت کاه و نهادههای دامی افزایش شدیدی یافته است که این موضوع، موجب آسیب به بخش دامپروری بهویژه دام سبک شده و تهیه نهاده را برای دامپروران مشکل کرده است. وی با بیان اینکه ساماندهی وضعیت حمل و نقل کالا نیز از خواسته های فعالان بخش خصوصی در این زمینه است ادامه داد: همچنین به منظور رفع مشکل نقدینگی نهاده ها، کارخانجات تحویل گیرنده شیر وجوه حاصل از خرید را مطابق دستور العمل های صادره نقدی پرداخت کنند.

وی با بیان مشکلات تامین نهاده ها بیان کرد: اخذ وجه نهاده ها به صورت 24 یا 48 ساعته و تحویل کالا با تاخیر 45 روزه تا 7 ماهه ، تسلط فرآیند یک طرفه مطابق با منافع واردکنندگان در تامین نهاده های مورد نیاز دامداران، رقابتی نبودن خرید نهادها، عدم در نظر گرفتن هزینه های تحمیلی تامین نهادها های مورد نیاز در قیمت تمام شده محصولات دامداران، اعلام بدون برنامه فروش ذرت و سویا، عدم توسعه بخش دامپروری، نداشتن تمایل به سرمایه گذاری در این بخش و افزایش هزینه های شبکه حمل و نقل از مشکلات عمده فعالان این بخش است. قیمت گذاری تضمینی چغندر با حضور نماینده کشاورزان انجام شود فرزاد استخری دیگر عضو هیات رئیسه انجمن غلات استان فارس هم در خصوص قیمت گذاری چغندر گفت: نرخ گذاری چغندر نیز مانند سایر کالاهای قیمت گذاری خرید تضمینی است و جای تاسف است که در نرخ گذاری چغندر هیچ نماینده ای از کشاورز و یا اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش خصوصی وجود ندارد و دولت یک طرفه بدون در نظر گرفتن هزینه های به روز تولید و ملاحظه کاری نسبت به بقا و تداوم کشت چغندر قند؛ عمل می کند. وی استفاده بهینه از منابع و نهادهای تولید، کاهش ریسک تولید در کشت های گلخانه ای به دلیل محیط کنترل شده، کاهش هشت تا ۱۰ برابری مصرف آب به نسبت میزان محصول تولیدی در مقایسه با کشت در فضای باز، افزایش ۱۰ تا ۱۲ برابر تولیدات در کشت های گلخانه ای، امکان تولید محصولات خارج از فصل و افزایش مدت برداشت محصولات را از جمله مزایا این نوع کشت عنوان کرد.

در این مقاله میخوایم بدونیم که چگونه محصولات خود را بفروشیم؟ اولین نکته برای اینکه بدونیم چگونه محصولات خود را بفروشیم ؟ البته این را هم باید بگوییم که از دل این شهر قدرتمند، علاوه بر پسته، محصولات کشاورزی دیگری نیز بیرون میآیند. این گیاه در سال، فقط به 6 بار آبیاری نیاز دارد و در طول سال نیز تنها یکبار برداشت میشود. هند با تولید ۲۶.۷ میلیون تن پیاز بزرگترین تولیدکننده این محصول در جهان محسوب میشود. از دیگر پیامدهای برجام، رونق دوباره صادرات بخش کشاورزی بود به طوری که در دو ماهه امسال، صادرات 955 هزار تن محصول کشاورزی به ارزش 802 میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی 22.5 درصد و از لحاظ ارزشی 4.59 درصد افزایش داشته است. با این شرایط میتوان گفت اگرچه ویژگیهای کشاورزی در هر کشور متفاوت است، اما چالشهایی که این بخش با آن مواجه است، تقریبا یکسان است. مناسب بودن شرایط قشر زیرخاکی باعث تبدیل آن به یک منبع آب و موادغذایی و حساسیت کمتر آن به تنشهای محیطی میشود. وی گفت: افزایش کیفیت محصول تولیدی با کنترل دقیقتر آفات و بیماریها، کاهش مصرف سموم که باعث افزایش کیفیت محصول و افزایش صادرات و حفظ محیط زیست میشود و همچنین تولید بیش از یک محصول در سال ازمزایای این نوع کشت است.

شاخص های افزایش قیمت تمام شده تولید در نرخ گذاری خرید تضمینی گندم رعایت نشده است شیخ الاسلام عضو هیات رئیسه انجمن غلات استان فارس در این جلسه در خصوص مکانیزم خرید تضمینی و قیمت گذاری محصولات کشاورزی گفت: بر اساس تبصره 6 قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی مصوب سال 68 دولت موظف است نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را در هر سال زراعی پیش از شروع فصل کاشت که پایان شهریورماه می باشد، به گونه ای تنظیم کند که نرخ افزایش آن هیچگاه از نرخ تورم ایجاد شده از سوی بانک ملی جمهوری اسلامی ایران در همان سال کمتر نباشد. وی، از اتاق بازرگانی ایران خواست که با پیدا کردن بازارهای هدف برای صادرات محصولات کشاورزی، تولید کننده کشاورزی را تشویق به تولید محصول برای این بازارها کند. او اظهار داشت: همانگونه که ما از دستگاه ها انتظار داریم به تکالیف قانونی خود عمل کنند از نهادهایی مانند اتاق بازرگانی ایران هم انتظار است به تکالیفی که در قانون دیده شده به درستی عمل کنند. او ادامه داد: در شهرستانهای گرمسیری و بخصوص قصرشیرین با توجه به سامانه آبیاری گرمسیری اکنون به دنبال توسعه کاشت محصولات گلخانه ای برای افزایش تولید و همچنین استفاده بهینه از منابع موجود آب و خاک هستیم.

تغییرات قیمت ارز و مرغوب بودن گردوها عوامل دیگری هستند که قیمت گردو را برای صادرات تحت تاثیر قرار میدهند. این فعال اقتصادی در حوزه کشاورزی اضافه کرد: از سوی دیگر قیمت گندم وارداتی، قاچاق و یا صادراتی به نرخ آزاد ارز است که چنانچه مبنای محاسبه قرار گیرد مبانی قیمت گذاری را به نفع گندم کاران تغییر می دهد. سامانه سوخت ناوگان کشاورزی ایرادهای اساسی دارد سید محمد جعفری مدیر عامل شرکت تعاونی کمباین داران استان فارس نیز با ابراز گلایه از روند واردات ماشین آلات کشاورزی گفت: برای واردات ماشین آلات کشاورزی اولویت 2 در نظر گرفته شده که در حال حاضر واردات این بخش از دو به 25 تغییر کرده و این بدان معناست که به واردات کمباین و تراکتور ارز نیمایی تعلق نمی گیرد. وی عنوان داشت: فارس یک استان خدمات دهنده در بخش مکانیزاسیون در 28 استان کشور است به طوری که کمباین داران فارس مشارکت 10 الی 100 درصدی در برداشت محصولات کشاورزی کشور دارند که متاسفانه روند خدمات دهی ما به دلیل مشکل تامین سوخت کمباین ها با مشکل روبرو شده است. وی بابیان نتایج مثبت افزایش بهره وری در بخش کشاورزی با استفاده از روش های نوین همچون توسعه کشت های گلخانه ای، عنوان کرد: در اثر این رویکرد، سطح تولید و اشتغال بخش کشاورزی افزایش و کیفیت محصولات تقویت میشود.

ممکن است در ابتدا کاشت انواع محصولات کشاورزی در فضای باز دلهره آور به نظر برسد، اما با انجام کار باغبانی و کشاورزی، علاوه بر اینکه شما میتوانید محصولات کاملا ارگانیک دریافت کنید، یک سرگرمی بسیار لذت بخش را نیز تجربه میکنید. در آبهای حاوی فلور، کبر، برم، بیکربنات، سدیم، گاز کلر و کربنات باید یا آنها را حذف و یا آب را تا حدی رقیق کرد که غلظت این عناصر برای گیاه زیانآور نباشد. همچنین در بند دوم سیاستهای کلی بخش کشاورزی آمده است:. کلاهی اظهارداشت: پیشنهادهای مشخص ما در این بخش برای تسهیل فرآیند کار این است که یارانه بخش نهاده ها برداشته و فعالیت ها در این زمینه آزادسازی شود و وزارت جهاد کشاورزی نظارت مستقیم بر فروش نهاده ها توسط واردکنندگان داشته باشد تا در صورت اخذ وجه در مدت زمانی 24 یا 48 ساعته کالا را نیز 10 روزه تحویل دهند. این بار مسئولیت وابسته به (پیشه و هنر) از دوش بانک برداشته شد و نام بانک هم به «بانک کشاورزی ایران» تغییر یافت. یارانه بخش نهاده های کشاورزی برداشته و فعالیت ها در این بخش آزادسازی شود کلاهی مدیر عامل اتحادیه دامداران استان فارس هم با بیان توضیحاتی پیرامون سومین دستورجلسه این جلسه با عنوان”معضلات واردات و نهاده های کشاورزی- خوراک دام و طیور- ادوات و ماشین آلات کشاورزی” گفت: تامین نهاده های مورد نیاز تولیدکنندگان شیر و گوشت در کشور و استان فارس در سال گذشته با فراز و نشیب های فراوانی همراه بود که همراه با زیان هایی برای تولید کنندگان بوده است که تولید مطلوب با کمترین هزینه نیاز به زمینه سازی روان دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند، در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در مرند، گفت: با افزایش روز افزون جمعیت دنیا و گسترش شهرنشینی، روز به روز نیاز بشر به محصولات کشاورزی بیشتر میشود. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه با انجام کشت های گلخانه ای بسیاری از شرکت های صادراتی در این زمینه نیز فعال می شوند، بیان داشت: در بسیاری از مناطق استان شرایط خوبی برای تولید محصول گلخانه ای وجود دارد اما تغییر کابری برای کشاورزان بسیار مشکل است. که اگر مشکل قانون است چرا در این همه سال اصلاح نشده و اگر این قانون بلااشکال است پس چرا اجرا نمی شود. کشاورزان پس از برداشت، بايد محصول خود را به دست مشتری برسانند. باید بتونیم خودمون رو به جای مشتری بذاریم. همیشه این سوال رو از خودم می پرسیدم و چون فروش رو خوب بلد نبودم ، نمی تونستم یه جواب مناسب براش پیدا کنم. ، می گوید: خوشبختانه قطعه زمینی به مساحت هزار و 500 متر را در اختیار داشتم و مجبور نبودم بابت اجاره و یا خرید زمین هزینه ای پرداخت کنم.

وی با بیان این که شورای سیاستگذاری باید راهبردهای اصلی کشاورزی استان را مشخص کند و خروجی این جلسه برای کشاورزی استان مثمر ثمر باشد، افزود: همه متولیان بخش کشاورزی باید در کنار هم قرار گیرند تا مشکلات کشاورزی استان حل شود. او با اشاره به موارد محدود کننده کشاورزی در ایران گفت: مواد الی خاک و شیب بیشترین محدودیت را در سطح کشور برای کشاورزی ایجاد میکند. خیلی از شرکت های بزرگ تولید کننده یا شرکت های تخصصی ، چونکه نکات مشتری یابی و فروش رو نمیدونن ، محصولات شون توی انبارها خاک میخوره و ورشکست میشن. برای اینکه بدونیم مشتری ما کیه؟ شیخ الاسلام بیان کرد: اینکه قانون گذار قانونی را مصوب کند و خود دولت به آن عمل نکند در شان قانون گذار نیست و باید بررسی شود که مشکل این قانون چیست؟ شیخ الاسلام همچنین به قیمت گذاری نامناسب کلزا نیز اشاره کرد و ادامه داد: قیمت کلزا باید دو و نیم برابر قیمت گندم باشد که متاسفانه در این زمینه نیز قیمت گذاری ها مناسب نیست و شاخص ها رعایت نشده است و نکته مهم این است که در گندم در آستانه خودکفایی هستیم اما در روغن صنعت ما تا 90 درصد وابسته است و روغن های وارداتی نیز عمدتا تراریخته هستند.

به ازای راه اندازی هر هکتار گلخانه، ۱۲ فرصت شغلی مستقیم و ۱۵ شغل غیرمستقیم ایجاد میشود. در کنار درس یک حرفه و یک فن اگر می توانند آموزش ببینند و پایه های زندگی خود را مستحکم کنند تا نگران شغل نباشند و مانند من یک کارآفرین شوند. استاندار فارس گفت: امروز کشور به لحاظ اقتصادی در شرایطی خاص قرار دارد و در چنین شرایطی نیز باید مسائل را بر اساس فرمول های خاصی حل و فصل کرد. مولتی روتور و پهپادهایی که برای استفاده در مصارف کشاورزی طراحی میشوند دارای ویژگی ها و قابلیت های خاصی هستند که باعث افزایش قیمت میشود.

در بخش کشاورزی نگاه وزارت جهاد کشاورزی با تولید سالیانه بیش از 110 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی و صادرات به ارزش بیش از 3.5 میلیارد دلار به تراز غذاست که تلاش دارد آن را از تراز منفی به مثبت برساند. او اضافه کرد: باید ضمن کاهش تصدی گری دولت و افزایش نقش برنامه ریزی و نظارت آن، مسائل را به بخش خصوصی واگذار کنیم. کود را مىتوان در قسمت مکش پمپ بهحالت محلول در آورد تا وارد سيستم شود، اما در اين وضعيت نبايد خطر خوردگى فلزات تشکيل دهنده پمپ را از ياد برد. وی به جوانب منفی این اتفاق اشاره و تصریح کرد: بازتاب جهانی ناپسند این موضوع که محصولات کشاورزی صادراتی ایران دائما در حال مرجوع شدن است به اقتدار کشور ضربه وارد خواهد کرد، برگشت سرمایه های مملکت و مصرف محصولات ناسالم توسط مردم از دیگر موضوعات نامطبوع این اتفاق است، سوال اساسی اینجاست که چرا نهادهای متولی که تا این حد بی برنامه عمل می کنند بازخواست نمی شوند. در واقع هر ماده یا فرآیندی که محصولات کشاورزی را تحت تأثیر قرار داده و یا مواد سمی را وارد چرخه محیط زیست میکند، غیرمجاز و ممنوع است. پرورش فلفل – قلق های خاص خود را برای پرورش دارد.

همانطور که می دانید، گل های در موقعیت های مختلفی کاربرد دارند و در هر زمان از سال، بازار خود را دارد. در دسته محصولات اساسی کشاورزی، محصولاتی قرار دارند که تأمینکننده نیازهای غذایی اصلی شامل پروتئین (گوشت، شیر و لبنیات)، غلات(برنج، گندم، جو و ذرت)، کربوهیدرات و چربی هستند. به گفته متخصصان و کارشناسان این حوزه، عدم سیاستگذاری مناسب و نبود برنامه میانمدت مدون متناسب با امکانات، شرایط و نیاز کشور در جهت تأمین مواد غذایی، عامل اصلی افزایش واردات مواد غذایی به کشور، عدم خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی و به دنبال آن نداشتن امنیت غذایی در کشور است. در آب و هوای گرمتر یا برای محصولات تابستانی، به دنبال گونههایی از بذرها باشید که میتوانند گرما را تحمل کنند. در مرحله دوم صاحبان زمینهای استیجاری میباید یا به تقسیم درآمد حاصل از اجاره بپردازند یا بر اساس قراردادهای اجاره، زمینها را به زارعان بفروشند. زمینی که خاک حاصل خیز و آب کافی دارد می تواند نقش زیادی در داشتن کشاورزی موفق داشته باشد. نمونه دیگر دو محصول علوفهای ماشک و خلر است که همزمان با هم کاشته میشوند و به لحاظ پوشش گیاهی مزرعه و حفظ بافت خاک عالی است و البته محصول علوفهای خوبی نیز تولید میشود.