فروش میلیونی خودروهای برقی
اگرچه چین به رشد خود ادامه می دهد، اما تقاضا در اروپا و آمریکای شمالی در حال کاهش است.
از آنجایی که حملونقل جادهای مسئول حدود 15 درصد از انتشار گازهای گلخانهای است، نمیتوان فهمید که چگونه جهان میتواند به اهداف آب و هوایی خالص صفر دست یابد، مگر اینکه مردم خودروهای بنزینی و دیزلی خود را کنار بگذارند.
برای سالهای متمادی، دولتها یارانههای سخاوتمندانهای را برای تشویق رانندگان به استفاده از خودروهای برقی ارائه کردهاند. با کاهش قیمت ها و بهبود فناوری، خودروهای بدون آلایندگی از خودروهای اصلی به سمت وسایل نقلیه اصلی حرکت کردند.
خودروسازان بازسازی کارخانه ها و ارائه طیف گسترده ای از خودروهای الکتریکی را برای پاسخگویی به تقاضا آغاز کرده اند. قیمت ها به قیمت خودروهای سوخت فسیلی نزدیک شد و به نظر می رسید که دوران موتورهای احتراقی ممکن است زودتر از آنچه انتظار می رفت به پایان برسد.
امسال انتقال به خودروهای برقی در حال تزلزل است. دولت ها انگیزه های مالی را برای خریداران خودروهای برقی کاهش داده اند، رشد فروش متوقف شده است و صنعت خودروسازی در حال بررسی برخی برنامه های سرمایه گذاری است که برای انتقال سریع به برق پیش بینی کرده است.
تقاضا برای خودروهای برقی چه شد؟
اگرچه چین به رشد خود ادامه می دهد، اما تقاضا در اروپا و آمریکای شمالی در حال کاهش است. بر اساس گزارش بلومبرگ، فروش خودروهای تمام برقی و همچنین هیبریدی هایی که می توانند با بنزین یا دیزل کار کنند، در سال 2021 بیش از دو برابر و در سال 2022 رشد 62 درصدی خواهد داشت. اما رشد سال گذشته به 31 درصد کاهش یافت. چین محرک اصلی بود و 59 درصد از فروش جهانی را به استثنای وسایل نقلیه تجاری به خود اختصاص داد.
تغییر به سمت وسایل نقلیه الکتریکی در اروپا و ایالات متحده عملاً معکوس شده است و خودروهای دارای موتور اگزوز سهم فزاینده ای از فروش کل را به خود اختصاص داده اند. سهم بازار خودروهای باطری در اروپا در ماه آگوست از 15 درصد در سال گذشته به 14 درصد کاهش یافت. در آلمان، بزرگترین بازار این قاره، فروش خودروهای الکتریکی 69 درصد کاهش یافت. کارشناسان انتظار دارند مدلهای باتریدار 9 درصد از فروش را در ایالات متحده در سال جاری به خود اختصاص دهند که در مقایسه با تخمین قبلی 12.4 درصد کمتر است.
برخی از خودروسازان اروپایی اکنون هشدار می دهند که در صورت عدم دستیابی به اهداف اتحادیه اروپا به دلیل کاهش فروش خودروهای الکتریکی، ممکن است با میلیاردها یورو جریمه روبرو شوند.
چه چیزی باعث کاهش سرعت آن می شود؟
برای موج اول خودروهای برقی، خودروسازان توانستند جذابیت انتخاب استفاده از آنها را به رانندگان بدهند، اما در فاز بعدی رانندگان بیشتر به فکر هزینهها بودند. آنها همچنین به احتمال زیاد نسبت به فناوری شک دارند و در مورد خرید یک خودروی برقی احتیاط می کردند، زمانی که مطمئن نبودند آن را در کجا شارژ کنند. این امر به ویژه در ایالات متحده صادق است، جایی که مکان های حمل و نقل چندان راحت نیستند.
در اروپا، کاهش فروش همزمان با حذف یارانه های دولتی بود. بدون آنها، وسایل نقلیه الکتریکی در مقایسه با وسایل نقلیه مشابهی که با موتورهای احتراقی کار می کنند، گران می شوند. به طور متوسط، خودروهای تمام الکتریکی در اروپا و ایالات متحده به ترتیب 30 و 27 درصد گران تر هستند. خودروهای برقی ارزان تری در چین وجود دارد. اما دولتها در اروپا و ایالات متحده از خودروسازان داخلی خود با تعرفهها و موانع دیگر محافظت میکنند تا از خودروسازان چینی خودروهای الکتریکی مانند BYD جلوگیری کنند.
کند شدن رشد چه معنایی برای صنعت دارد؟
در حال حاضر، چندین تولیدکننده، از جمله جنرال موتورز، فورد، مرسدس بنز، ولوو و تویوتا، جاهطلبیهای خودروهای الکتریکی خود را کاهش دادهاند. بر اساس گزارش بلومبرگ، خودروسازان سنتی و آنهایی که سابقه طولانی در ساخت خودروهای موتور احتراقی دارند، فروش ترکیبی 23.7 میلیون خودروی الکتریکی را تا سال 2030 هدف گذاری کرده اند که بیش از سه میلیون کمتر از آنچه در سال گذشته انتظار داشتند، است.
کدام خودروسازان انصراف داده اند؟
تسلا، سازنده خودروهای الکتریکی که کارهای زیادی برای محبوبیت خودروهای برقی در بین رانندگان انجام داده است، از ذکر هدف خود برای تحویل سالانه 20 میلیون دستگاه تا سال 2030 اجتناب کرد. و در ایالات متحده، فورد شاسی بلند سه ردیفه تمام الکتریکی خود را کنار گذاشته و تولید را به تاخیر انداخته است. وانت، که هزینه های خود را برای وسایل نقلیه الکتریکی از حدود 40 درصد به 30 درصد از هزینه سرمایه سالانه خود کاهش می دهد.
تولیدکنندگان چینی در فناوری خودروهای الکتریکی سرآمد بوده و از برندهای اروپایی در چین، بزرگترین بازار خودروهای الکتریکی جهان، بهتر عمل کرده اند. آنها به اروپا نیز راه یافته اند، اگرچه حضور آنها تا همین اواخر بسیار کم بوده است.
تغییر به سمت وسایل نقلیه الکتریکی یکی از ارکان جاه طلبی های جهانی برای محدود کردن تغییرات آب و هوایی است. همچنین یک چالش بزرگ برای صنعت خودروسازی است که برای بسیاری از اقتصادها حیاتی است.
خودروسازان صدها هزار نفر را استخدام می کنند، و همچنین تامین کنندگانی مانند باتری سازان که تحت تاثیر کاهش سرعت قرار گرفته اند. Northvolt، سازنده باتری اروپایی، تصمیم گرفته است 20 درصد از نیروی کار جهانی خود را کاهش دهد و برنامه های توسعه خود را به دلیل کاهش تقاضا متوقف کند.
روند جهانی برقیسازی حملونقل جادهای، خودروسازان اروپایی و آمریکایی را با یک تهدید رقابتی بزرگ از سوی چین روبرو کرده است، چینی که در فناوری خودروهای الکتریکی پیشگام بوده است. بلومبرگ گزارش داد که برخی از دولت ها که از کاهش اخیر تقاضا برای خودروهای برقی نگران شده اند، در حال بررسی این هستند که آیا مشوق های مالی را به خریداران بازگردانند یا خیر.
توجه به این نکته مهم است که تمام کارهایی که خودروسازان در پیکربندی مجدد کارخانههای خود برای ساخت خودروهای الکتریکی انجام دادهاند به این معنی است که آنها به ارائه طیف گستردهتری از مدلهای مقرون به صرفه برای جذب خریداران مردد نزدیکتر میشوند. بر اساس این گزارش، امسال و سال آینده هفت مدل جدید برقی با قیمت کمتر از 25 هزار یورو در اروپا عرضه می شود.
انتهای پیام/
https://www.isna.ir/news/1403070906869/%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D9%82%DB%8C