این کارشناس اقتصادی گفت: قانون تجارت باید بر اساس قوانین، رویه ها، گمرکات و قراردادهای تجاری بین المللی و با نگاه توسعه ای تدوین شود. جای تعجب است که شورای اسلامی در حین بررسی پیش نویس قانون، از تجار و بانوان فعالی که درگیر مشکلات و گره های کور قانون و مقررات مربوطه بودند، نظر کارشناسی نگرفت.
به گزارش ایسنا، قانون تجارت ایران به مرحله 100 ساله ای رسیده است که دیگر جوابگوی نیازهای کنونی کشور و حتی جهان نیست. قانونگذار به منظور هماهنگی قانون با نیازهای زمانه، اصلاح قانون تجارت را از اوایل دهه 1980 آغاز کرد. اما تا فروردین 1403 طول کشید تا شورای اسلامی آن را تصویب و به شورای نگهبان بفرستد، زیرا فراز و نشیب های زیادی در این مسیر دو دهه ای رخ داد. اگرچه تصویب لایحه جدید تجارت زمان زیادی را به خود اختصاص داد، اما کار کارشناسی انجام شده توسط کارشناسان این حوزه نشان می دهد که این لایحه دارای ایراداتی است که می تواند در حوزه کسب و کار اختلال ایجاد کند.
بیشتر بخوانید؛
لایحه جدید تجارت به صنعت و تجارت ضربه می زند
یک قانون، دو آسیب/ افزایش مشکلات حقوقی مردم و سردرگمی قضات با تصویب لایحه قانون تجارت
بی توجهی به بخش خصوصی و وکلا در نگارش پیش نویس قانون تجارت
پیش نویس قانون تجارت جدید مشکلات زیادی را برای تجار و اتحادیه ها ایجاد خواهد کرد
فلسفه ایجاد قانون تجارت
محمود جامساز، کارشناس اقتصادی در گفت وگو با ایسنا، درباره قانون تجارت گفت: شرایط فعالیت تجاری باید امنیت سرمایه، حفظ حقوق مالکیت و حمایت دولت ها از فعالان تجاری و اقتصادی از طریق قانون باشد. تدوین قوانین و مقررات مؤثر برای تسهیل تجارت.» این امر می تواند در داخل و خارج از کشور اتفاق بیفتد، بنابراین قوانین تجارت در کشورهای مختلف با هدف تنظیم و تسهیل تجارت داخلی و خارجی و با دیدگاه توسعه محور تدوین می شود.
این اقتصاددان درباره اولین قانون تجارت ایران گفت: اولین قانون تجارت کشورمان در اردیبهشت ماه سال 1311 به تصویب رسید. معاملات تجاری، انواع شرکتهای تجاری، تأسیس شرکت، تعیین حداقل سرمایه برای شرکتها، اسناد تجاری و ورشکستگی، انحلال امور شرکتها، دلالی و تبیین حق عمل در چارچوب نظام حقوقی تجارت.
اصلاح قانون تجارت از کجا شروع شد؟
جمساز در تشریح اصلاحیه قانون تجارت گفت: با هدف انطباق قانون تجارت با مقتضیات زمان، پیش نویس قانون اصلاح قسمت مربوط به امور تصفیه و ورشکستگی قانون تجارت در سال 1318 هجری شمسی تصویب و ابلاغ شد. پس از آن طرح قانون اصلاح بخشی از مواد قانون تجارت 1347 به تصویب شورای ملی و مجلس سنا رسید. این قانون و اصلاحیه های آن از دهه ها قبل تا به امروز روابط تجاری داخلی و خارجی کشور را تنظیم کرده است. طبیعتاً با تغییرات تجارت و اقتصاد، نیاز شدیدی به اصلاح قانون در خصوص حکاکی و اصلاح برخی مواد و مونتاژ مواد جدید بر اساس نیازهای روزمره تجار احساس شد.
وی افزود: به همین منظور در نیمه اول دهه 80 لایحه جدید قانون تجارت تدوین شد اما پس از 20 سال و با اعمال تغییرات اساسی در فروردین ماه سال جاری مشتمل بر 1343 ماده و 5 کتاب تبدیل به یک پیش نویس قانون تجارت جدید شد. به تصویب مجلس رسید که مورد انتقاد بسیاری از حقوقدانان، اقتصاددانان و کارشناسان ذیربط به ویژه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران که مجلس بخش خصوصی و مهمترین مرجع کارشناسی در تدوین قانون تجارت است، قرار گرفت. .
بررسی موردی قانون تجارت جدید توسط کارشناسان
جامساز عدم درخواست نظر فعالان اقتصادی را یک چالش برشمرد و ادامه داد: از آنجایی که تجارت خارجی یکی از مهمترین عوامل پیشرفت و توسعه اقتصادی کشورها است، قوانین تجارت باید با قوانین، رویه ها، آداب و رسوم بین المللی هماهنگ باشد. توافقات.» دیدگاه توسعه ای جای تعجب است که شورای اسلامی در حین مطالعه پیش نویس قانون، نظر کارشناسانی را از تجار فعال در تجارت خارجی که تجربیات ارزنده ای که در طول سالها تجربه و عمل انباشته شده و درگیر مشکلات و قراردادهای کور قوانین مربوطه بودند، نگرفت. و مقررات. البته از آنجایی که این طرح به دلیل ایرادات شورای نگهبان به مجلس بازگردانده شد، فرصتی برای اخذ نظرات کارشناسی فراهم شد که مجلس باید به آن توجه کند.
وی ادامه داد: بنابراین لازم است اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران از عدم انتقاد از عدم مشورت با نظرات کارشناسان اتاق خارج شود، اکنون که پیش نویس قانون تجارت جدید در دسترس همگان قرار گرفته است. و تصمیم نهایی گرفته نشده است.» هر مورد را جداگانه بررسی و نظرات اصلاحی و تغییر دهنده خود را به شورای اسلامی و رونوشتی از آن را برای شورای نگهبان ارسال خواهد کرد.
قانون باید مختصر و جامع باشد تا بتوان آن را اصلاح کرد
جمساز با بیان اینکه قانون خوب باید مختصر و جامع باشد، گفت: یکی از ویژگی های یک قانون خوب و موثر این است که مختصر و در عین حال جامع باشد تعدد قوانین بیانگر وجود سازوکار منسجم حقوقی نیست، در واقع تعدد قوانین و تداخل مفهومی برخی از مواد، موجب سردرگمی آنها شده است و همچنین دلایلی را ارائه می دهد که قضات را به صدور متفاوتی برمی انگیزد. ، نظرات متناقض و گاه متناقض در یک مورد.
این کارشناس اقتصادی در خصوص میزان اجرای این قانون گفت: متاسفانه بسیاری از قوانین جاری به دلیل عدم تطابق با فرهنگ جامعه قابل اجرا نیستند و یا به عنوان مثال برخی از آنها در حوزه اجرا با مشکل مواجه هستند با تعیین میزان جرایم و خساراتی که در اقتصاد تورمی سال به سال از ارزش آنها کاسته می شود، دلایل زیان دهی به ذی نفعان را فراهم می کنند و از این حیث باید قانون به طور دقیق، مختصر، مؤثر و قابل اجرا و قانون تجارت تدوین شود. همچنین مشمول همین قاعده است در غیر این صورت تجار راه های دیگری را برای فرار از تنگناهای قانونی انتخاب خواهند کرد.
وی افزود: از سوی دیگر باید پذیرفت که این پیش نویس قانون اصلاح برخی از مواد قانون نیست، بلکه قانون جدیدی ایجاد کرده که اصولاً الزامی نبوده است، برخی مواد اصلاح یا اصلاح و اقتباس شده است. به نیازهای روزگار افزوده شد و مقالاتی که به تحولات تجارت جهانی مربوط میشدند، به عنوان مثال در زمینه تجارت الکترونیک یا هماهنگی با گمرک، کمیسیونها و قراردادهای بینالمللی مرتبط با تجارت که قبلاً وجود نداشت، کافی بود. موضوعات حقوق تجارت طی چندین دهه به کاربرد این قانون عادت کرده و با آن آشنا شده و خواستار تغییرات بهینه در آن بودند.
اجرای آزمایشی پیش نویس قانون تجارت جدید
جامساز در پایان گفت: اختلاط و تدوین قانون جدید قطعاً مانند هر قانون جدید در اجرا با مشکل مواجه خواهد شد که حتی پس از ایرادات کارشناسان حقوقی، اقتصادی، بازرگانی، مالی و بانکی منطقه ضروری است. در چارچوب تکرار منطقی موضوعات، قراردادها به ویژه قراردادهای خصوصی و طبق ماده 10 قانون مدنی، مواد مربوط به سرمایه گذاری به منظور تامین امنیت سرمایه سرمایه گذاران، هماهنگی با رویه ها و عرف بین المللی، رعایت کلیات. اصول، کنوانسیونها و مفاد کمیتههای بینالمللی مربوطه و سایر ایرادات نیز در رسانهها منعکس شده و دوره اجرای آزمایشی برای آن در نظر گرفته شود.
انتهای پیام/
https://www.isna.ir/news/1403080603944/%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%AD%D9%87-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%DA%AF%D8%B1%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D8%B2-%D9%86%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%AF-%DA%A9%D8%B1%D8%AF