اخبار

قطب کشاورزی ایران در خطر است مجله خبری کشاورزی

اما آنچه اهمیت دارد، حضور پر رنگ فولاد در ساخت ادوات کشاورزی است. در دنیای امروز که بیماریها کنترل میشوند و افزایش جمعیت بیشتر و بیشتر میشود، اهمیت استفاده از این تکنولوژیها هم افزایش مییابد. اما از آنجا که بیشتر ابزارآلات مورد استفاده در این حوزه در تماس با سنگ و خاک هستند، خواص سایشی بیشتر از سایر ویژگی­ها اهمیت پیدا می­کند. اهمیت تیلر و تراکتور به این علت است که بسیاری از ادوات کشاورزی و دنبالهبندها به آن­ها متصل میشود. با ما همراه باشید تا به طور مختصر با خدمات این مشاورین باغبانی و شرکت ها در سراسر کشور آشنا شویم. همچنین با پیوند کشاورز کارت با شناسنامه و هویت کشاورزان و یا کاداستر مزرعه میتوان اقدام به ساماندهی کشاورزی قراردادی کرد که اکنون یکی از ضروریات بخش کشاورزی ما در تولید و بازار است. سپس ممکن است سموم وارد شده به کشور تقلبی باشد به طوری که کشورهای صادرکننده سمی را به ایران تحویل دهند که آن سمی نباشد که در ابتدا به طرفهای ایرانی معرفی شده باشد یا دوز آن کم و زیاد شده باشد. در زمینه خودکفایی سموم در ابتدای راه هستیم، بهدلیل وابستگی به مواد تکنیکال تولید، سموم را وارد میکنیم، به همین دلیل وقتی کشوری سم را فرموله میکند، ممکن است خطاهای اجتنابناپذیری در بخشی از ۲۸هزار تن سموم تولید داخل، رخ دهد.

دقت کنید که قبل از انتقال بذر باید همه شرایط فراهم شود و طبق زمانبندی درست تمام مراحل کار انجام شود زیرا توقف نشا بیش از حد در خزانه باعث ایجاد مشکلات زیادی خواهد شد ، که مهمترین آن ضعف بوته و کاهش عملکرد آن است. استحکام چوب برای برخی فعالیت­ها در زمین کشاورزی مناسب نبود و باعث می­شد به راحتی بشکند. البته در این بخش برخی از انواع فولادی پوشش دار، به دلیل وجود رطوبت و شرایط اقلیمی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. کشاورزی هوشمند در تولید محصولات زراعی از فناوری های پیشرفته ای همچون GIS, GPS و RS در اتوماتیک و مکانیزه کردن عملیات کشاورزی (مقادیر متغیر مصرف سم، کود، بذر، علف کش ها و نیز عمق کاشت متفاوت، با توجه به شرایط ویژه هر قسمت از مزرعه) استفاده می کند. هر کدام از درختان و گیاهان، شیوه های مختلفی برای نگهداری دارند. به طور مثال کوددهی پیاز با شیوه کوددهی گندم بسیار متفاوت است. مشاوره کشاورزی به صورت آنلاین، در شبکه های مجازی و با ارسال عکس و مشخصات دقیق محل یا محصول است. در نتیجه کشاورزان غالبا به دنبال استعلام قیمت لوله گالوانیزه، قیمت پروفیل گالوانیزه و یا استیل هستند.

پورمیدانی گفت: در همین راستا جمع کل تولید محصولات بخش کشاورزی استان قم در سال ۹۸ به بیش از ۸۰۵ هزار تن رسید که برای امسال این رقم با انجام برنامههای راهبردی و جذب سرمایه موردنیاز، بیش از یکمیلیون تن برآورد شدهاست. پیش بینی سازمان ملل نشان می دهد که میزان تولید محصولات تا سال ۲۰۵۰ حدود ۷۰ درصد افزایش یابد و این عدد به ۷/۹ میلیارد هم خواهد رسید. بررسی قیمت های جدید نشان می دهد که نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی، کمتر از میزان تورم افزایش یافته است. سنسورهای اینترنت اشیا که درون مزارع کار گذاشته میشوند همین کار را برای کشاورزان انجام میدهند، اما در مقیاسی بزرگتر که به تولید حجم بیشتر غذا و مصرف آب کمتر میانجامد. اکثر جوانها به سمت موضوعات مهندسی و فناوری اطلاعات میروند و افراد علاقهمند به کشاورزی کمتر است. درست است که تماس با کارشناس مشاوره کشاورزی در مشهد، شیراز، گیلان و شهرهای دیگر کشور بسیار مهم است، اما ابتدا باید بدانیم که این افراد چه خدماتی ارائه می دهند.

وی میافزاید: ۴۰۰ نوع سم ثبت شده در کشور داریم که ۱۷۹ مورد آن در کشور مصرف میشود و از این میان ۵۰ تا ۶۰ درصد آنها پرمصرف هستند. اما از آنجایی که چنین کاری چندان هم ساده نیست ما در انتهای این نوشته قصد داریم راه های ارتباطی با این افراد را به اطلاع شما برسانیم. در این مقاله سعی بر این داریم تا به طور مختصر با تاریخچه کشاورزی در این کشور آشنا شویم البته لازم به ذکر است که تاریخچه پر بار ایران را نمی توان در یک مقاله جای داد و لازم است که چندین کتاب برای آن نوشت.

کشاورزی هوشمند که با استفاده از فناوری های مدرن اطلاعات صورت می پذیرد آگاهی های به موقع لازمی را برای کشاورزان جهت اقدام به موقع و مقرون به صرفه به هنگام کشاورزی فراهم می آورد و منجر به کشاورزی پایدار می شود. در زیر مزایای بیشتری از کشاورزی پایدار آمده است. این مساله در مورد برخی از گیاهان بیشتر است و باید مراقبت بیشتری از آن ها صورت بگیرد. به همین علت بسیاری از مسائل و مشکلات در حوزه فولادسازی می­تواند گریبان حوزه کشاورزی را نیز بگیرد. البته ممکن است گاهی طبیعت سر ناسازگاری بگیرد و تولید این محصولات با افت مواجه شود، اما بهطور کلی محدودیتی وجود ندارد. سازگار کردن سیستم های کشاورزی، نیاز به افزایش سرمایه گذاری اولیه دارد، و شناسایی اعتبار هزینه هایی که از طریق روند سازگاری حاصل می شود، ابزار مهمی برای افزایش منابع مالی است. گزارشهای اولیه دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی نشان میداد که کشاورزان زیادی در حوزه کشت گندم و دانههای روغنی متقاضی دریافت تسهیلات کشاورز کارت هستند، اما به دلیل محدودیت منابع مالی،صدور این کارت در دسترس دولت نبود. سرپرست سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: عمده خسارات وارده سیلاب به ٢6 هزار هکتار از باغات و اراضی زراعی، واحدهای دامداری روستایی و دامهای سبک، گلخانهها، قنوات و چاههای کشاورزی، جادههای دسترسی بین مزارع، کانال انتقال آب و انتقال آب با لوله، بند و سازه آبخیزداری، سیستم نوین آبیاری، منابع تامین آب عشایر و استخر ذخیره آب بوده است.

خدا رحمی افزود: حدود ۵۰ هزار فقره از این کارت صادر و اعتباری نزدیک به ۸۰۰ میلیارد تومان نرخ ترجیحی ۱۲ درصد در اختیار کشاورزان قرار گرفت که با هماهنگی بانک مرکزی کماکان پابرجا است تا برای سال جاری هم یک هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار ۱۲ درصدی از این طریق دراختیار بانک کشاورزان قرارگیرد که این مسئله میتواند به تامین سرمایه درگردش آنها کمک کند. به همین دلیل «لایحه قانونی اضافه نمودن یک تبصره به ماده ۳۸ آییننامه اصلاحات ارضی» در تاریخ ۱۷ آذر ۱۳۵۸ تصویب شد که به موجب آن شورای اصلاحات ارضی میتواند تمام یا بخشی از اختیارات خود را به ۵ نفر از کارمندان واجد شرایط در استان تفویض نماید. وی با تاکید بر اینکه کشاورز کارت، کشاورزان را به بانکها بدهکارتر کرد، افزود: سال گذشته با خبر صدور این کارت به مسئولان هشدار دادیم که در حال حاضر این نوع کارتها مشکلی از بخش کشاورزی حل نمیکند و میتواند نتایج در اختیار قرار دادن آن برای کشاورزان و این بخش نتایج منفی به بار بیاورد. وی با بیان اینکه تحقیقات باید در خدمت بخش کشاورزی باشد، افزود: تحقق اهداف کشاورزی باید از مسیر تحقیقات با تجاری سازی یافته ها صورت گیرد. وی مدعی شد: کشاورز کارت 3 روز پس از معرفی و ارائه مدارک متقاضی صادر شده و در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

قطعات فولادی مورد استفاده در زمین­های کشاورزی به دلیل تماس متعدد با سنگ و خاک، بایستی از استحکام و مقاومت به سایش سایت agriculture-na بالایی برخوردار باشند. معاون سازمان فضایی ایران گفت: کشاورزی هوشمند با استفاده از داده های فضایی از طریق استارتاپها و بدون دخالت دولت، در کشور قابل اجرا است. کنترل آّبیاری مزرعه با توجه به میزان رطوبت خاک، شرایط آب و هوایی و برنامه زمانبندی تعریف شده از طریق گیت وی آّبیاری و همچنین به کارگیری شیرهای الکترونیکی مقدور خواهد بود. به گفته وی سال گذشته نهادههای که برای کشت توسط کشاورز کارت در اختیار کشاورزان قرار گرفت از کیفیت مناسبی برخودار نبود و این امر در کنار خشکسالی، تولید کشاورزانی که اقدام به دریافت این کارت کرده بودند را کاهش چشمگیری داد تا جایی که اکنون توان پرداخت بدهی خود به بانکها را ندارند. این خبرگزاری که امروزه از پرمخاطبترین رسانههای دیجیتال بخش کشاورزی و صنایع غذایی کشور بهشمار میرود، در نشریات داخلی به ویژه روزنامههای اقتصادی کشور سهم مناسبی را به خود اختصاص میدهد و همچنین در فهرست پیوند ۱۴۱۲ سایت و وبلاگ قرار گرفتهاست. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی،به رغم ﻛﺎﺳﺘﻲﻫﺎیی که بخش کشاورزی تا قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی به آن ها مبتلا بوده، نظیر ساختار سنتی، محرومیت و عدم توسعه مناطق روستایی، و همچنین بروز ﺧﺸﻜﺴﺎﻟﻲﻫﺎی متناوب و کاهش فزاینده منابع آب در ۴۰ سال گذشته، ﻛﻞ ﺗﻮﻟﻴﺪات ﺑﺨﺶ ﻛﺸﺎورزی در فاصله سال های ۱۳۵۶ تا ۱۳۹۷ از ۲۶ ﻣﻴﻠﻴﻮن ﺗﻦ ﺑﻪ ﺣﺪود ۱۲۲ ﻣﻴﻠﻴﻮن ﺗﻦ اﻓﺰاﻳﺶ ﻳﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ ﻛﻪ اﻳﻦ اﻣﺮ ﻧشان از اﻫﺘﻤﺎم اﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﻲ ﺑﻪ ﻣﻮﺿﻮع اﻣﻨﻴﺖ ﻏﺬاﻳﻲ و برخورداری از حمایت و توسعه همه جانبه در بخش کشاورزی است.

روزنامه همشهری در گزارشی به نقل از مهدی حسینی یزدی، رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود میگوید ۲۳ درصد از سمی که در ایران مورد استفاده قرار میگیرد، «پرخطر» است. به نقل از عصر ایران می خوانیم که: به گفته حبیب الله عظیمی، برای فعالیت تنها دو سالن تولید و پرورش قارچ، نیاز به یک سیستم سرمایشی با قیمتی حدود 15 میلیون تومان است ضمن اینکه، تجهیزات دیگری هم برای پرورش قارچ مورد نیاز است که حجم سرمایه گذاری در زمینه قارچ را افزایش می دهد. تجهیزات و ماشین آلات مورد استفاده به دو دسته موتوری و غیرموتوری تقسیم ­بندی می­شود. خاک و آب دو منبع حیاتی برای کشت و پرورش گیاهان هستند که امروزه با توجه به محدودیت منابع آبی و پایین آمدن کیفیت خاک، تولید و فراهم آوردن غذا برای جهان گرسنه مستلزم استفاده از روشهای جایگزین تولید و پرورش گیاه است که یکی از روشهای جایگزین جهت تحقق این امر، استفاده از کشتهای گلخانهای و تولید گیاهان به روش هیدروپونیک است. در پی محدودیت منابع قرار شد در مرحله نخست، تسهیلات به دو محصول استراتژیک گندم و دانههای روغنی و برای تامین نهاده کود و سموم کشاورزی اختصاص یابد و در صورت تامین منابع مالی در آینده، تسهیلات ” کشاورز کارت” در مرحله دوم برای تامین نهادههای کود، سم و بذر و محصولات راهبردی ذرت، جو، برنج، علوفه و چغندرقند نیز اختصاص یابد.

در يک تعريف، مکانيزاسيون عهده دار شدن به انجام دادن فعاليت هاي کشاورزي توسط منابع غير انساني نيروست مکانيزاسيون کشاورزي مجموعه اي از علوم و فنون کاربردي است که مطالعه شناخت و بکار گيري انواع مختلف ماشين، ابزار نيروي محرک در مراحل مختلف توليد و فرآوري محصولات کشاورزي را شامل مي شود. در سال 1376 به دانشکده کشاورزی و از سال 1387 تحت عنوان مجتمع آموزش عالی منابع طبیعی و علوم کشاورزی تحت نظارت دانشگاه شهید باهنر کرمان ارتقاء یافت. او با اشاره به مصوبه اعتبارات پیشنهادی برای سفر به استان کرمان گفت: در این سفر ۳۵۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد مصوبه برای سیستمهای آبیاری، مرمت قنوات، آبخیزداری، احیا و نوسازی باغات، ایجاد باغ مادری در کرمان، رفع تداخلات و سایر بخشهای کشاورزی لحاظ شده است و تلاش میکنیم از این اعتبار برای توسعه کشاورزی در ایران استفاده کنیم. به همین دلیل است که امروزه استفاده از مشاوره تلفنی و آنلاین باغبانی و کشاورزی در اصفهان، تبریز، کرمان و دیگر شهرهای ایران امری ضروری و مهم به نظر می رسد. کارتی متناسب با حجم فعالیت کشاورزان متوسط و کوچک طراحی شد که مبالغ ۱۰، ۱۵ و ۲۰ میلیون در این کارتها شارژ شد و منحصرا برای خرید نهاده و به خصوص کود مورد استفاده قرار گرفت.

وی تصریح کرد: همچنین از تجمیع این مبالغ میتوان به توسعه زیر ساختها بخش پرداخت و بهرهوری را بالا برد. وی ادامه داد: کشاورزان با غیرت ایرانی ۱۳۰ میلیون تن غذا تولید می کنند و مردم ما سالهاست که از این غذا بهره مند می شوند. بیشتر این شرکت ها که سر زمین کشاورزی یا باغ ها حضور پیدا می کنند، خدمات باغبانی در منزل برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی نیز ارائه می دهند. کاربرد فولاد در ساخت ادوات کشاورزی می­تواند به گونه­ای باشد که کل قطعه را در برگیرد، یا تنها به اتصال دهنده­ها مثل پیچ و مهره محدود شود.

انواع روش­های فورج و ریخته­گری در این زمینه کاربرد دارد. استحکام، مقاومت به سایش، مقاومت به خوردگی، مقاومت به ضربه، مقاومت به خستگی و بسیاری دیگر از ویژگی­های فولاد منجر شده تا هر کدام از گریدهای آلیاژی آن، در ساخت ادوات کشاورزی کاربرد داشته باشد. هر عضور از خانواده ادوات کشاورزی را در نظر بگیرید، رد پایی از فولاد را خواهید یافت. به طور مثال اگر بیلچه را در نظر بگیرید، در مسیر تولید، شمش فولاد گداخته با ضربات پتک به روش آهنگری داغ به شکل بیلچه در می­آید. اگر مقاله موجود در وبلاگ آیرومارت با عنوان فورج چیست را مطالعه کرده باشید، با روش­های مختلف آهنگری صنعتی آشنایی دارید.

کشاورزی هوشمند شامل تلفیق فن آوری های پیشرفته در روش های کشاورزی موجود است که با هدف افزایش کیفیت تولید و کارایی محصولات کشاورزی انجام می شود. چرا که درست است که در نتیجه آزمایش خاک باغ مواردی مانند نوع بافت خاک و میزان حاصلخیزی آن، پی اچ و میزان شوری آن، میزان مواد مغذی و عناصر موجود در آن و درصد اشباع خاک به صورت دقیق مشخص شده است، اما تفسیر نتیجه آزمایش خاک کشاورزی کار یک مشاوره کشاورزی و باغبانی است که دانش این کار را دارد. این نشریه دربرگیرنده موضوعات متنوع و کاربردی در زمینه ی کسب و کار و کارآفرینی در کشاورزی و منابع طبیعی می باشد و در پی آن است تا ظرفیت های ناب و فرصت های کلیدی را به مخاطب خود در این زمینه معرفی نماید. اما میتوان با بهره گیری از علم مدرن کشاورزی، راه کشورهای صنعتی پیشرفته را در این حوزه پی گرفت، یکی از بهترین راهها راه اندازی گلخانهها برای کاشت محصولات است. رحیمی بیان کرد: تفویض اختیار به مجموعه های استانی و استانداران نیز در مواردی که نیاز به تصمیم گیری های منطقه ای باشد زمینه را برای تسهیل امور فراهم می کند. استفاده از بیگ دیتا در تصمیم گیری می تواند در اتخاذ تصمیم درست در زمان مناسب بسیار مفید باشد.

خیلی دنبال کار گشتم اما فایده ای نداشتکفش آهنی هم کم اورد چه برسد به من! همچنین حدود ۸ درصد اراضی به لحاظ مطلوبیت برای کشاورزی، متوسط و ۱۱ درصد نیز ضعیف یا فقیر هستند و ۶۰ درصد مساحت ایران با درنظر گرفتن متغیرهای اقلیمی، توپوگرافی و خاک به درد کشاورزی نمی خورد ولی درحال حاضر در خیلی از این مناطق کشاورزی صورت میگیرد. استفاده از بستر کشت هیدروپونیک یکی از مهمترین مباحث کشاورزی مدرن است.سه حالت برای کشت هیدروپونیک هست ، یکی استقرار ریشه گیاه در محیط آبی، دیگر قرار گرفتن ریشه گیاه در هوا منوط بر این که همواره مرطوب باشند و سوم رشد ریشه در محیط جامد غیر از خاک که قابلیت نگهداری آب در اطراف ریشه گیاهان را دارد.در هر سه روش، اساس کار کشت هیدروپونیک بر آب است به این معنا که باید آب کافی در اختیار داشته باشید تا این سیستم کشت بتواند به خوبی جواب دهد. اولین تفاوت این شرکت ها، در خدمت رسانی به صورت رایگان یا در ازای گرفتن هزینه است. نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران از اینکه کشت دوم معمولا بعد از برداشت گندم و جو و در ماههایی مانند خرداد یا تیر انجام میشود که معمولا بارشی در آن زمان نداریم یاد و خاطرنشان کرد: معمولا برای کشت دوم از منابع آب زیرزمینی استفاده می شود.

همچنین استفاده از فن های قوی که قادرند موجب جابجایی و تعویض هوای درون گلخانه شوند. در کشاورزی میتوان از درون های زمینی و محیطی (هوایی) برای ارزیابی سلامت محصول، آبیاری، نظارت بر محصولات، سم پاشی، کاشت گیاهان، آنالیز خاک و زمین و جنبه های دیگر استفاده کرد. در شهریور ماه پیاز زعفران را درون ظرف هایی تا نیمه آب قرار می دهند، مهرماه زعفران جوانه زده و تا پایان آذر قابل برداشت میباشد، معمولا در هر هکتار حدود 10 الی 12 کیلو زعفران میتوان برداشت کرد. در مهرماه سالجاری روح الله خدارحمی، مدیرعامل بانک مرکزی، در گزارشی به آخرین وضعیت صدور کشاورز کارت پرداخت و گفت: در سال ۱۳۹۹ مبلغ ۸۰۰ میلیارد تومان با سود ۱۲ درصد در قالب کشاورز کارت به ۵۰ هزار نفر از کشاورزان کشور پرداخت شد. خان محمدی ادامه داد: با گذشته حدود یک سال از صدور کشاورز کارت شاهد افزایش تعداد کشاورزان بدهکار بانکی یا انباشت بیشتر بدهی آنها هستیم که توان باز پرداخت ندارند.

برای این کار پس از نمونه گیری از خاک باغ و دریافت نتیجه آزمایش، به یک فرد متخصص نیاز دارید تا بتواند بر اساس دانش کافی که دارد، در مورد نوع محصولی که می توانید در باغ بکارید و نحوه کوددهی، آبیاری و مراقبت از آن ها راهنمایی های مناسب را به شما بکند. امروزه همه کشاورزان و باغداران می دانند که برای بهره وری و سود بیشتر انتهای کشت محصول و هنگام برداشت، باید قبل از پرورش گیاهان و حداقل سالی یکبار به آزمایش خاک کشاورزی بپردازند. به گفته کارشناسان کارت اعتباری کشاورزی در همه دنیا مرسوم است و این اعتبار در زمان خرید نهادهها به کشاورزان اختصاص مییابد و در زمان فروش محصول با آنها حساب میشود.