متقاضیان مجوز کسب و کار الکترونیکی باید مطالعه کنند

با توجه به قانون بهبود محیط کسب و کار و الزامات تغییر رویه صدور مجوز از کاغذی به الکترونیکی، اتحادیه ها و صاحبان مشاغل باید ضوابط و شرایط اخذ مجوزهای جدید را به خوبی مطالعه کنند تا در فرآیند صدور مجوز، اخذ و یا با مشکل مواجه نشوند. انتقال مجوزها
به گزارش ایسنا، پروانه ها و مجوزهای تجاری از ابتدای سال 1403 باید الکترونیکی شود و مجوزهای کاغذی دیگر معتبر نیستند. با عزم دولت برای تبدیل مجوزهای تجاری از فیزیکی (کاغذی) به الکترونیکی در فرصت باقی مانده تا پایان سال جاری، اتحادیه ها و شرکت ها باید به نکات و شرایط لازم برای اخذ یا انتقال مجوز توجه ویژه داشته باشند.
مجوزهای تجاری جدید چیست؟
مجوزهای کسب جدید یک فایل الکترونیکی حاوی یک شناسه منحصربهفرد است که میتوان آن را 24 ساعت شبانهروز با استفاده از تلفنهای هوشمند جستجو کرد. طبق قانون کلیه ادارات و مقامات دولتی فقط این پرونده و شناسه منحصر به فرد را به عنوان جواز کسب یا مجوز می شناسند و حق ندارند پروانه کسب کاغذی را به عنوان مجوزی غیر از شناسه منحصر به فرد مطالبه کنند.
صاحب هر مجوز الکترونیکی صفحه ای در بانک اطلاعات تجاری (mojavez.ir) دارد که همه می توانند شناسه منحصر به فرد، آدرس و اطلاعات اولیه مجوز را مشاهده و استعلام کنند.
ابتدا نوع مجوز کسب و کار خود را بشناسید
در مجموع 2840 نوع جواز کسب در کشور وجود دارد که 92 درصد آنها ثبتی است یعنی ظرف 3 روز صادر می شود. مجوزهای باقیمانده (234 مورد) در جهت تایید است. یعنی در مراحل صدور آن ابتدا اداره ساختمان باید محل خرید را تایید کند. مجوزهای مبتنی بر ثبت ظرف 7 روز صادر می شود.
بنابراین، باید نوع مجوزی که قصد دریافت آن را دارید به خوبی بشناسید. به همین دلیل ضروری است در ابتدای کار تمامی شرایط را با دقت مطالعه کرده و در صورت واجد شرایط بودن درخواست خود را ثبت کنید. همچنین می توانید هزینه صدور هر مجوز را که در صفحه راهنمای پرتال ملی مجوز نوشته شده است مشاهده کنید.
نقش اتحادیه ها در فرآیند صدور مجوز چیست؟
اتحادیه ها در فرآیند صدور پروانه کسب به دو نکته توجه کنند. اولاً اصالت سند یا قرارداد اجاره (شامل اصالت سند صنفی در محل مسکونی یا غیرمجاز) و ثانیاً تأییدیه آموزش حقوق که گذراندن شش ساعت کلاس اجرایی و حداقل متقاضی باید آن را با موفقیت ببیند و بگذراند.
برای تایید این دو مورد، اتحادیهها میتوانند شخصاً با متقاضی پروانه صنفی تماس بگیرند تا مدرک وی را تایید کنند، اما هرگز مجاز به دخالت در هیچ بخش یا فرآیند دیگری از صدور پروانه صنفی و گرفتن پول برای صدور پروانه صنفی نیستند.
در هنگام مراجعه به پست کارت ملی همراه داشته باشید
جهت اخذ پروانه بازرگانی تایید آدرس محل خرید الزامی است و ظرف 48 ساعت پس از ثبت درخواست در پورتال مجوز ملی مامور پست جهت تایید آدرس می آید و شما باید کارت ملی خود را به همراه داشته باشید. با شما تا آدرس شما به سرعت تایید شود.
صدور مجوز آسان است، اما نظارت پشتیبان حتی ساده تر است
در روش جدید صدور پروانه بازرگانی، شرایط صدور ساده شده و مبتنی بر اقرار، اقرار و تعهد است. شما باید شرایط را با دقت بخوانید. زیرا اتحادیه ها پس از صدور پروانه موظف به نظارت دقیق هستند و در صورت اثبات نشدن هر یک از شرایط می توانند پروانه کسب را تعلیق یا لغو کنند. علاوه بر این، کارفرمایان دارای مجوز باید مقررات اتحادیه را به دقت رعایت کنند. زیرا در صورت نادیده گرفتن آنها اتحادیه ها می توانند مجوز را تعلیق یا لغو کنند.
محدودیت ها: بدون شناسه منحصر به فرد
کار اتحادیه بدون مجوز یک شناسه منحصر به فرد جدید در سیستم مالیاتی جدید شما را به دردسر می اندازد. شناسه منحصر به فرد مجوزها به مؤسسه مالیاتی متصل می شود و در آینده نزدیک به حساب های تجاری بانک ها نیز متصل می شود، هر صاحب کسب و کاری که شناسه منحصر به فرد نداشته باشد با مشکل مالیاتی مواجه می شود و در تراکنش های بانکی محدود می شود.
تنها نهادی که می تواند درخواست صدور مجوز را ارسال کند، پورتال ملی صدور مجوز است
برای ثبت درخواست و اخذ جواز کسب کافی است به درگاه ملی صدور مجوز (mojavez.ir) مراجعه کنید و نیازی به مراجعه حضوری نیست. احراز هویت شما به صورت آفلاین انجام خواهد شد. به همین دلیل در ابتدای ثبت نام اپلیکیشن، سامانه کد ملی، شماره تلفن همراه و کد پستی شما را برای احراز هویت می گیرد. همچنین آدرس شما توسط مامو پست ظرف 48 ساعت در محلی که قصد دریافت مجوز کسب و کار را دارید تایید می شود.
مدارک مورد نیاز برای استعلام توسط سامانه چیست؟
برای اخذ برخی مجوزها داشتن یک سری مدارک لازم است. مدارک اولیه مانند کارت ملی، عکس، کارت پایان خدمت، گواهی سلامت مغازه و آشپزخانه و گواهی عدم سوء پیشینه طبق مجوز باید ارائه شود.
توجه: نیازی به بارگذاری اصل یا کپی مدارک اولیه نیست و در صورت داشتن این مدارک، پرتال ملی صدور مجوز (mojavez.ir) با ارائه کد ملی به صورت هوشمند (الکترونیکی) و آنی تمامی آنها را استعلام می کند. ، روند ثبت نام شما ادامه خواهد داشت.
برخی از مجوزها به مجوزهای دیگری نیاز دارند
برخی از مشاغل، مانند غذاهای بسته بندی شده، نیاز به گواهی سلامت یا تایید دارند. برای دریافت گواهی سلامت ضروری است سامانه سامه به وزارت بهداشت (sameh.behdasht.gov.ir) مراجعه کنید. لینک آن نیز در صفحه مربوطه در پورتال ملی صدور مجوز موجود است. فرآیند به صورت حضوری انجام نمی شود و پس از ثبت درخواست، مسئول بهداشت به مغازه یا آشپزخانه شما مراجعه می کند و در صورت داشتن شرایط بهداشتی اعلام شده در پرتال ملی مجوز، تاییدیه را به صورت الکترونیکی صادر می کند.
در شهرهای کوچک اتاق اصناف شهرستان پروانه کسب صادر می کند
در برخی از شهرهای کوچک، فصل مورد نظر شما ممکن است اتحادیه نداشته باشد. طبق قانون هر واحد تجاری باید عضو اتحادیه باشد تا بتواند بر کار خود نظارت داشته باشد. اگر کسب و کار مورد نظر شما اتحادیه ندارد، مجوز شما توسط اتاق اصناف شهرستان صادر می شود تا برای راه اندازی کسب و کار خود منتظر مجوز نباشید.
انتهای پیام/
https://www.isna.ir/news/1402120703845/%D9%85%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%B6%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%81%D8%AA-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%D9%87-%DA%A9%D8%B3%D8%A8-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D8%A8%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF

