اخبار

محصولات کشاورزی ما آلوده نیست، این فتنه دشمن است مجله خبری کشاورزی

کنترل کننده های صنعتی اینترنت اشیاء، مزرعه فوق العاده ای را ارائه می دهند که دارای قدرت پردازش قوی برای هماهنگی صدها دستگاه هوشمند در طی رشد داخلی کشت شما است. استاد مدیریت آب و محیط زیست امپریال کالج لندن گفت: خشکی تالابها و آب رفتن آبهای زیر زمینی به این خاطر است که پتانسیل تولید را به خوبی نفهمیدهایم، خیلیها میگویند که خاورمیانه نمی تواند از نظر محصولات غذایی خود کفا باشد. در مجموع این برنامه ضمن ارتقای وضع موجود و مدیریت بهتر منابع تولید، اهداف استراتژیک کشور را نیز پوشش میدهد. یکی از اهداف این طرح مدیریت بهره وری آب است. تخصیص آب بر اساس برنامه الگوی کشت تکلیفی قانونی است و ما باید در این طرح این دو رابطه را برقرار میکردیم که آب در کجای کشور، برای چه محصولاتی و به چه حجمی مصرف کنیم. به همین دلیل است که وزارت جهاد کشاورزی و تشکلهای صنفی بخش کشاورزی به دنبال توسعه کشاورزی قراردادی هستند تا زمینه اجرای الگوی کشت را فراهم کنند. در زمستان سال ١٣٩٨ قیمت فروش یک کیلوگرم هندوانه در کل کشور ١٧٧١٤ ریال بوده است. دیمیتری پاتروشف با اشاره به نیاز مشترک دو کشور در زمینه محصولات کشاورزی، غلات، مواد پروتئینی، سبزی و صیفیجات، میوه و خشکبار تاکید کرد: برای تسریع در روند همکاریها لازم است شرکتهای ایرانی دارای مجوز به وزارت کشاورزی روسیه معرفی و زمینه آغاز فعالیت مشترک در زیربخشهای کشاورزی آغاز شود.

در این کار از توان مؤسسات تحقیقاتی داخل کشور مانند مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور، مراکز تحقیقاتی استانی، سازمانهای جهاد کشاورزی استانها و سایر وزارتخانهها مانند وزارت نیرو حداکثر استفاده شده و در برخی از موارد از روشهای مورد تائید مجامع علمی و نیز سازمانهای بینالمللی مانند سازمان خواروبار کشاورزی ملل متحد (فائو) از جمله روش تناسب اراضی استفاده شده است. همواره در موضوع تأثیر فناوری هستهای بر حوزه کشاورزی، تاکیدات لازم را برای همکارانم در سازمان انرژی اتمی ایران داشتهام که با حداکثر توان علمی و پژوهشی، تحقیق و توسعه در حوزه کشاورزی هستهای را در دستور کار قرار بدهند و آنچه در این موضوع اهمیت دارد این است که فعالیتهای پژوهشی در این حوزه باید به گونهای باشد که برای کشور مزیت اقتصادی ایجاد کند. به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرضا بازدار عصر چهارشنبه در جشنواره برداشت برنج در شهرستان سیروان اظهار داشت: استان ایلام دارای ظرفیتهای بزرگی در بخش کشاورزی است به طوری که 20 نوع رقم محصول کشاورزی در این استان تولید می شود. همه این اطلاعات زمانی به اجرایی شدن کامل الگوی کشت میانجامد که بر اساس همین اطلاعات سیاستگذاریهای بخش کشاورزی و مدیریت منابع آن شکل بگیرد.

بنابراین اصل این برنامه بر بهینه سازی تولید است. به عبارت دیگر اولین گام موفقیت یک بنگاه اقتصادی خوانش بازار است بدین معنا که کشاورز باید بداند برای چه کسی و به چه میزان قرار است محصول تولید کند. همواره بازار را پایش و تقاضا را بررسی میکند و بر اساس تقاضا، منابع خود را مدیریت میکند که این منابع میتواند شامل سرمایه، آب، زمین، نیروی انسانی و یا موارد دیگر باشد. در ایران گلخانههای هیدروپونیک داریم که با نرم افزار تأمین مواد اولیه و آب محصول را مدیریت میکنند اما به جای بُلد کردن این مسائل عودت خوردنها بُلد میشود. اعتبار اجرایی این طرح در قالب دو رویکرد قابل تأمین است؛ اول اینکه زیرساختهای ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی برای ایجاد زنجیره تولید که پشتیبان پایداری تولید از طریق ایجاد تقاضا برای محصولات و نیز کمبود و بیش بود تولید خواهد بود عمدتاً با تسهیلات ارزان قیمت دولتی قابل انجام است که بخشی از سود این تسهیلات توسط دولت بایستی تأمین شود. برآورد میزان این اعتبار بستگی به هدف گذاریهای سالانه قانون بودجه دارد که مبتنی بر قوانین برنامه پنج ساله است. براین اساس در زمستان سال ١٣٩٨ قیمت فروش یک کیلوگرم پیاز در کل کشور ٤٧٧٩٤ ریال بوده است.

معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه چند میلیون تن صادرات محصولات کشاورزی داشتیم ولی این صادرات هیچ نظمی نداشت، گفت: صادرات به این شکل بود که به یکباره کشوری درخواست محصولی را می کرد و سیلی از صادرکننده ها محصولات را روانه آن کشور می کردند و همین امر منجر به برهم خوردن بازار سایت agriculture-na می شد. قاعده فعلی که کشاورزان در همه استانهای کشور هر نوع محصولی را تولید میکنند ریسکپذیری تولید را افزایش میدهد و بازار را بر هم میزند و تعداد زیادی خردهبازار ایجاد میکند برای این مطالعات مجموعاً سه سال زمان صرف شده و اطلاعات ذیقیمتی گردآوری و تولید شده است. کشور ما از دوران پیش از انقلاب دارای مطالعات جامعی است که در هر منطقه چه محصولی توان تولید دارد و میتوان بازار مناسبی هم برای آن در داخل یا خارج فراهم کرد. وی در مورد بازگشت بار سیب زمینی از کشور ازبکستان، گفت: بر اساس قانون انتزاع وزارت جهاد کشاورزی مسئول حوزه محصولات کشاورزی است اما چون هنوز بین المللی نشدهاند سازمان توسعه تجارت به این وزارتخانه کمک میکند. چرا سیب زمینیها از ازبکستان عودت خورد؟ همچنین در پسابرجام، با ورود هیات های مختلف از کشورهایی همچون قزاقستان، اوکراین، چین، هلند، اتریش، فنلاند، فرانسه، آفریقای جنوبی، نیوزیلند، کنیا، روسیه، آذربایجان، انگلستان و آلمان و امضای تفاهم نامه های مختلف در زمینه گسترش همکاری های کشاورزی، شرایط برای ارتقای فعالیت های تحقیقاتی، کشت فراسرزمینی، مدیریت منابع آب، احیای جاده ابریشم و بهبود شرایط صادرات و واردات مواد اولیه این بخش (نهاده های تولید همچون بذر، سم و کود)، احیای جنگل ها و مراتع فراهم شده است.

در زمستان سال ١٣٩٨ قیمت فروش یک کیلوگرم خیار در کل کشور ١٦٧٠٥ ریال بوده است. بر اساس برنامه الگوی کشت قطعاً تولید گندم به اندازه نیاز کشور به آسانی امکانپذیر است البته به شرط آنکه سرکوب قیمتی گندم در روش خرید تضمینی اصلاح شود و ما بتوانیم خرید بر مبنای کیفیت محصول را نیز گسترش دهیم در حوزه علوفه کمبود ظرفیت داریم و امکان تأمین کامل نیاز در داخل کشور وجود ندارد چرا که هم میزان نیاز بالاست و هم علوفههای موجود در گروه محصولات آببر قرار دارد و کشور ما نیز با محدودیت جدی آب مواجه است. محدودیت زمانی در پهپادها با عث میشود که محدوده کوچکی را پوشش دهد و برای دوباره شارژ شدن باید بازگردد. گلخانههای هوشمند در پاسخ به محدودیت منابع بوجود آمدند. “کشاورزی هوشمند” مفهومی نوظهور است که به مدیریت مزارع با استفاده از فناوری هایی مانند اینترنت اشیا، تجهیزات رباتیک، هواپیماهای بدون سرنشین یا دِرون ها و هوش مصنوعی برای افزایش کمیت و کیفیت محصولات در عین بهینه سازی در امر تولید و استفاده بهینه نیروی انسانی مورد نیاز جهت تولید اشاره دارد.

در واقع نکته اصلی در اجرای الگوی کشت، سپردن کار به بخش غیردولتی برای مکان دار شدن فعالیتها بر اساس پتانسیل منطقهای است توقع از دولت شامل موارد کلان است مانند پیشبرد سیاستهای مرتبط با الگوی کشت مانند فراهم نمودن زیرساختهای عرضه محصولات کشاورزی تا بازارهای فروش داخلی و خارجی، تأمین و تخصیص آب بر اساس برنامه الگوی کشت، تعیین قیمتهای منطقهای تشویقی و تنبیهی برای انرژی مصرفی بخش کشاورزی به منظور حمایت از یک محصول در یک منطقه که میتواند قطب تولید آن محصول باشد و ما همه چیز را در همه جای کشور تولید نکنیم که برای بازاریابی آن همیشه مشکل داشته باشیم.

بحث بعدی در این طرح تکنولوژی مورد نیازی است که ما باید به دنبال ترویج آن باشیم. نخستین و اصلیترین محصول کشاورزی تولید شده در کشور روسیه گندم است و جو دومین جایگاه را دارد. وی در مورد عملکرد وزارت بهداشت در این حوزه نیز گفت: در حوزه فلفل دلمهای کم کاری از سوی وزارت بهداشت روی داد، زیرا سفیر ما در روسیه طی ۹ ماه گذشته ۴۸ بار به مسئولان کشور نامه فرستاده اما هیچ جوابی دریافت نکرده است. نیاز فعلی ایران، سیاست گذاریهای صحیح و اصولی و پایدار اقتصادی است که بستر استفاده از تکنیک و دانش برنامه ریزی هایی مانند الگوی کشت را ایجاد میکند و ثمره تجاری شدن دانش برنامه ریزی را برای جامعه ملموس میکند. این گلخانه ها جهت کشت هایی از قبیل آلوئه ورا و گل های فصلی و دائمی کوتاه قامت و گیاهان دارویی و…

گندم وحشی برای دانهگذاری هنگامی قابل استفاده میشود بر روی زمین میافتد ولی گندم کشت شده بر روی ساقه میایستد. در ژنوم مشخص شد که ۸۵ درصد از آنچه که ترنسپوزون فرض میشد ۳۲۵۴۰ ژن را شامل میشود (در حالیکه ژنوم انسان حدود ۹/۲ بیلیون باز و ۲۶۰۰۰ ژن دارد). قیمت فروش این محصول نسبت به فصل مشابه سال ٩٧، معادل ٧,٣ درصد افزایش داشته است. ضمن اینکه در کشور ما نیز از برخی از روشهای فوق استفاده میشود اما عمده ترین این روشها اثرگذاری بر قیمت تمام شده است که ما کمتر به آن توجه میکنیم. در سراسر جهان، برای اجرای الگوی کشت بدون اعمال تنبیه و استفاده از قوه قهریه از شانزده روش استفاده میشود که این روشها عبارتند از اثرگذاری بر قیمت تمام شده، نظام تعرفه، تخصیص آب، ایجاد بازارهای صادراتی در خارج از کشور و کمک به رونق آن، تخصیص یارانه به مصرف کننده یا کالای نهایی، خرید تضمینی و غیره. ملانوری ادامه داد: ظرفیت برای توسعه کشت و صادرات و تنوع بخشیدن به محصولات گلخانه ای نیز وجود دارد به طوری که برخی از کشورها مصرف کننده سبزیجات برگی هستند که در استان تولید می شود و قابلیت صادرات هم دارند اما به دلیل به صرفه نبودن صادرات هوایی، در حال حاضر مقرون به صرفه نیست.

گیاه کینووا ازلحاظ شیوهی مصرف کاملاً مشابه برنج است و در مقایسه با برنج از کالری کمتری برخوردار است و در کاهش ابتلا به دیابت هم میتواند مؤثر باشد. با مدیریت دقیق سطح مواد مغذی میتوان از بروز اختلالات رشد گیاه جلوگیری و رشد محصول و عملکرد سیستم را بهینه کرد. با به کارگیری این تصاویر در پایش زمینهای کشاورزی، دیگر نیازی به حضور میدانی کشاورزان بر سر زمینهایشان نیست؛ زیرا هیچ قسمتی از زمین، از دید تصاویر ماهوارهای دور نمیماند و میتوان با کمک آن زمینهای کشاورزی را پایش و اطلاعات حاصل از آن را در بازههای زمانی متفاوت ذخیره نمود؛ به طور کلی کشاورزان میتوانند با استفاده از این دانش، زمینهای خود را از راه دور به صورت دقیقتر و با صرف هزینههای کمتر مدیریت نمایند.

بله به همین دلیل قانونگذار تمهیداتی را برای اجرایی شدن الگوی کشت در این راستا در نظر گرفته است، به عنوان مثال در قانون ارتقای بهره وری بخش کشاورزی تخصیص آب را بر اساس الگوی کشت مطرح کرده است. در این میان، وجود برخی موارد نقض استاندارد همانگونه که در مورد محصولات سایر کشورها نیز امری طبیعی است، ممکن است در محصولات ایرانی نیز رخ دهد. به عبارت دیگر گذر از کشاورزی معیشتی را که مایه اشتغال در مناطق مختلف به بهای اتلاف منابع است، به صلاح نمیبینند. وی گفت: تولیدکننده و صادرکننده باید به این مسائل توجه داشته باشند؛ اگر کالا با یک بسته بندی دقیق و با کیفیت به عراق صادر شود خریداری ندارد زیرا قیمت بالایی پیدا میکند و خریدار به صورت فله میخواهد بخرد؛ اما در کشور دیگر باید وضعیت بسته بندی مناسب باشد و استاندارد رعایت شود. علاوه بر این همانطور که اشاره کردم یک لایه اطلاعات اهداف استراتژیک نیز در کنار پارامترهای اصلی الگوی کشت تهیه شده که افق بندی زمانی نیازها و شاخصهای قابل دستیابی در کشور را مشخص کرده است. هم اکنون به صورت اجاره های بلندمدت یا در کشورهایی که قابلیت آن وجود داشت، به صورت مالکیتی، کشت فراسرزمینی با حدود چند 10 هزار هکتار محقق شده و در افق برنامه های بلندمدت قرار است سطح آن به 500 هزار هکتار تا پایان دولت یازدهم افزایش یابد.

استان سیستان و بلوچستان با ١٨٠٦٤ ریال بیشترین و استان هرمزگان با ١٢٠٠٠ریال کمترین قیمت فروش را در کل کشور داشته اند. قیمت فروش یک کیلوگرم ذرت دانهای در زمستان سال ١٣٩٨ در کل کشور ١٩٣٠١ ریال بوده است که استان هرمزگان با ٢٢٠٠٠ریال بیشترین و استان خوزستان با ١٤١٧٣ ریال کمترین قیمت فروش را در کل کشور داشتهاند. این گلخانه بیشترین کاربرد را در کشورهای بالای عرض جغرافیایی 40 درجه شمالی دارد. در این طرح برای ۳۰ حوضه آبریز درجه دو کشور ۱۸ هزار شیت نقشه تدوین و آماده شده و برای اولینبار است که چنین اطلاعاتی به صورت نقشه و مدون در کشور تولید میشود با توجه به اینکه طرح، هدایتی از برنامههای ابلاغی مترقیتر است. تورج سعیدی عضو هیئت مدیره صندوق بیمه محصولات کشاورزی در برنامه میز اقتصاد رسانه ملی گفت: ۳۹ موضوع بیمهای در مقابل ۲۰۴ عامل خطر تحت پوشش بیمه است. الگوی کشت در کشورهای سوسیالیستی و کمونیستی اجباری بوده است مثل شوروی سابق اما در کشورهایی که مبتنی بر اقتصاد بازار هستند الگوی کشت ارشادی است و دولت و نهادهای سیاستگذار از سیستمهای تشویقی، تنبیهی و ارشادی استفاده میکند.

استفاده میشود. کوره های گرم معمول ترین روش گرمایشی در ایران است که توسط کوره هایی با ظرفیت های 100.000 الی 300.000 کیلوکالری میباشد که جنس آنها هم بسیار متفاوت است. تأمین کدام یک از کالاهای اساسی با اجرای طرح الگوی کشت در داخل کشور امکانپذیر است و در زمینه تولید کدام کالاها ظرفیت تولید کمتر است یا اصلاً چنین ظرفیتی وجود ندارد؟ این اقلام (210 قلم کالای اساسی) در حال حاضر از کشورهای همسایه به ویژه از ج. براساس طرح الگوی کشتی که تدوین شده برنامههای ارتقای ضریب خوداتکایی محصولات اساسی دست یافتنی است و در این طرح تناقضی با اهداف کلان کشور و برنامههای توسعه وجود ندارد. زیرساختهای فنی اجرای طرح فراهم است؟ علاوه بر توجه به پتانسیلهای سرزمینی و جانمایی صحیح تولیدات، در این طرح به چه موارد دیگری توجه و دقت شده است؟ دومین بحثی که در این برنامه به آن پرداخته شده، مسئله بین تطابق آب قابل برنامهریزی و تولید محصولات کشاورزی است. در مجموع حدود ۴۰ درصد انرژی و ۴۴ درصد پروتئین مصرفی جامعه ایران با مصرف مستقیم گندم و فرآوردههای آن تأمین میشود که این موضوع نشان میدهد در برنامهریزی الگوی کشت این سهم میبایست مد نظر قرار گیرد.

در واقع اجرای طرح الگوی کشت مبتنی بر مشارکت مردم است و بهترین حالت این است که تشکلها آن را اجرایی کنند. به دلیل پیچیدگی و فرابخشی بودن موضوع سیاست گذاری در الگوی کشت به عنوان ضمانت اجرایی آن، بسیاری از مدیران کشورمان از مقوله سیاست گذاری جامع و کلان پرهیز دارند؛ ضمن اینکه اثرات این نوع برنامه ریزی و سیاست گذاری طولانی و خارج از عمر مدیریتی مدیران دولتی است و عملاً جذابیت چندانی برای قرار گرفتن در برنامه کاری پانها نداشته است. علاوه بر این، بدلیل ماهیت این نوع سیاست گذاری، اثرات این نوع برنامه ریزی در طولانی مدت قابل مشاهده است که خارج از عمر مدیریتی مدیران دولتی است؛ به همین دلیل عملاً جذابیت چندانی برای قرار گرفتن در برنامه کاری آنان نداشته است. انجام میشود. اما صادرات پایدار نیست و مقطعی است لذا خریداران خارجی به محصولات تولیدی سایر کشورها روی میآورند.

سیاستگذاری تولید پیچیدهترین بخش از فرآیند تدوین الگوی کشت است که به تنهایی از عهده متخصصین کشاورزی بر نمیآید و لازم است متخصصین اقتصاد کلان، توسعه و تجارت و مدیریت استراتژیک در این فرآیند حضور داشته باشند. چند سال است که قیمت صیفی جات گلخانه ای دچار نوسانات زیادی شده است. این سه میوه که جزء صیفی جات هم به حساب می آیند، در حالت طبیعی بذرشان در اوایل اردیبهشت کاشته می شود و در اواسط تابستان یعنی مرداد ماه قابل برداشت هستند. مگر در این ۴ ماه سموم و کود زیاد شده است؟ استانداردهای روسیه بر پایه گوست است. سیستم های فوق به در صورتی که در فضاهایی با وسعت زیاد پیاده سازی شمو معمولا بر پایه پروتکل ارتباطی LoRa طراحی و اجرا می شوند. مدیر کل ICT استان با اشاره به اینکه شهر هوشمند توسط اپراتور ایرانسل در چند شهر کشور در حال پیاده سازی است، ادامه داد: در خصوص کشاورزی هوشمند نیز باید توجه شود که منابع وجود داشته باشد.

در حوزه سبزی و صیفی و محصولات باغی میزان تولید شناور است و این مسئله بستگی به مزیت نسبی مناطق و کشش بازار دارد و ما توان تولید بیش از نیاز جامعه داریم و لذا در این حوزه بر روی صادرات و گسترش بازارهای صادراتی متمرکز شدهایم. انجام میشود. اما صادرات پایدار نیست و مقطعی است لذا خریداران خارجی به محصولات تولیدی سایر کشورها روی میآورند دیدگاه ما در کشاورزی این است که اگر قطب بندی تولید ایجاد کنیم و تولید محصول را سودآور کنیم و در این صورت میتوانیم بدون فشار زیاد بر منابع دولتی اهداف الگوی کشت را با کمک مردم اجرا کنیم. این نگاه اخیر ناشی از یک سوءتفاهم بزرگ در برداشت از نظریه مفهومی الگوی کشت در ایران است. به عنوان مثال اگر در طرح مذکور، کشت سیب زمینی در یک منطقه به دلیل توان تولید بالاتر و ریسک کمتر، توصیه شده باشد و کشاورزی آن در همین منطقه و کشاورز دیگری در منطقه دیگری کشت را انجام دهند چون شرایط تولید در منطقه اول بر اساس سیاستهای ترجیهی اقتصادی دولت منجر به کاهش قیمت تمام شده تولید میشود و کشاورز منطقه دوم باید هزینه بیشتری را آن هم از جیب خود بدهد، بنابراین در کشت بعدی کشاورز منطقه دوم خود به خود به محصول دیگری که توان تولید در آن منطقه دارد و دارای مزیت نسبی اقتصادی است روی میآورد.