ساخت خودروهای برقی در مناطق شهری از غزال 3 تا 5


تیم خودروسازی Gazelle پس از بردن Gazelle 3 به مسابقات استرالیا و کسب مقام سوم، به طراحی و ساخت Gazelle شهری روی آورد و با ساخت Gazelle 4.5 به سمت خودروهای برقی شهری حرکت کرد و به گفته خود، Gazelle 5 در دستور نوک زدن این تیم تحقیقاتی قرار دارد.
آروین بورابدی، مدیر ساخت و تولید کارخانه خودروهای برقی گازل در گفت وگو با ایسنا. وی با بیان اینکه نسخه سوم خودروی Gazelle با نام خودروی الکتریکی Gazelle 3 روانه بازار شد، گفت: در سال 95 وارد مسابقات خودروهای خورشیدی استرالیا شدم و در رده رزمناو در این مسابقات مقام سوم را کسب کردم.
وی با اشاره به مشخصات کلی گازل 3 گفت: فاصله دو چرخ جلویی این خودرو 1400 میلی متر و دو چرخ عقب 1200 میلی متر و فاصله آن از سطح زمین 150 میلی متر است. وزن خالی این خودرو 438 کیلوگرم برآورد شده است و برای دو سرنشین طراحی شده است. بدنه و شاسی آن از کامپوزیت فیبر کربن و چوب بالسا ساخته شده و حداکثر سرعت آن 160 کیلومتر در ساعت است.
بورعبدی به مشخصات پنل های خورشیدی این خودرو اشاره کرد و گفت: این خودرو مجهز به سلول های خورشیدی سیلیکونی به مساحت 5 متر مربع در 6 آرایه مجزا است و به منظور جلوگیری از اتلاف انرژی، شیرهای BYPASS با بازده 23.9 درصد استفاده شد. حداکثر قدرت جذب این سلول ها 1300 وات است.
این محقق دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: نیروی محرکه این خودرو از دو موتور جریان مستقیم بدون جاروبک تامین می شود و توان اسمی هر موتور 1.5 کیلووات است. دو باتری 35 کیلوگرمی برای ذخیره انرژی در نظر گرفته شده است.
پورعبدی با بیان اینکه طراحی پکیج و مدار در دانشگاه تهران انجام شده است، افزود: باتری این خودرو با توان 3300 وات برای اتصال به برق شهر شارژ می شود. نمایش سرعت و وضعیت عملکرد MPPT ها، تصویر 3 دوربین عقب روی پنل راننده، هشدار ولتاژ پایین باتری و خطای رانندگی، دمای غیرعادی باتری ها به صورت دیداری و شنیداری از دیگر ویژگی های این خودرو است.
وی آخرین نسخه این خودروی برقی را گازل 4.5 نامید و گفت: نسخه 4.5 این خودرو از مزیت های بیشتری نسبت به گازل 3 برخوردار است از جمله اینکه 4 سرنشین را در خود جای می دهد و میزان شتاب آن نیز بهبود یافته است.
وی با اشاره به اینکه Gazelle 4.5 مشابه خودروهایی است که در خیابان ها یافت می شود، گفت: Gazelle 3 یک خودروی مسابقه ای است و هر چقدر هم که بخواهیم به خودروهای شهری نزدیک باشیم تغییرات بیشتری را می طلبد.
بورعبدی با بیان اینکه در نسل غزال 4.5 نیز از پنل های خورشیدی استفاده شده است، اظهار داشت: از سال 1394 سیاست این گروه به سمت تولید خودروهای مصرفی حرکت کرده است و تاکنون این خودرو توانسته از مسیر جاده ای تردد کند. دریای خزر تا خلیج فارس.
به گفته وی ساخت غزال 5 در دستور کار این تیم قرار دارد.
به گزارش ایسنا، پروژه طراحی و ساخت خودروی خورشیدی نیز در دانشکده فنی دانشگاه تهران در سال 1392 در دانشکده مهندسی مکانیک آغاز شد و اولین خودروی خورشیدی کشور به نام غزال ایرانی (1) طراحی و ساخت موفقیت آمیز در سال 1392. 2013. خودروی خورشیدی گازل ایرانی (2) نسل بعدی این خودرو است که در سال 1386 در دانشگاه تهران با همکاری دانشکده های مهندسی مکانیک، برق و کامپیوتر در پردیس ساخته شد. از دانشکده های فنی
خودروی خورشیدی غزال ایرانی (3) در پیست سرعت شهرستان داروین از بین 12 تیم شرکت کننده در رده رزمناو به مقام سوم دست یافت. این خودرو در مسابقه 3000 کیلومتری (از داروین تا آدلاید استرالیا) نیز در جایگاه هفتم قرار گرفت. تیم های آیندهوون از هلند، کوگاکوئن از ژاپن، بوخوم از آلمان، سان سوئیفت از استرالیا، دانشگاه مینه سوتا از آمریکا و لودز از لهستان به ترتیب مقام های اول تا ششم را به خود اختصاص دادند.
مسابقات بین المللی خودروهای خورشیدی در استرالیا در سه دسته اصلی برگزار شد. کلاس Adventure خودروهای سه چرخ تک سرنشین، قدیمی ترین طراحی. دسته دوم (دسته چلنجر) برای خودروهای چهارچرخ محرکی است که یک سرنشین را در خود جای می دهند و (دسته کروزر) برای خودروهای چهارچرخ محرکی است که دو سرنشین یا بیشتر را در خود جای می دهند، چرا که جدیدترین طرح ها در این دسته شرکت کردند.
غزال 3 ایرانی از روز شنبه 5 تیر 1394 با شعار “راه طولانی، غزال بی باک” سفر طولانی را از دریای خزر به سمت خلیج عربی آغاز کرد. مسیر حرکت این خودرو به سمت دریای خزر به سمت خلیج فارس از منطقه آزاد انزلی به رشت، قزوین، تهران، قم، کاشان، اصفهان، بندرعباس و در نهایت جزیره کیش بود. البته پلیس در آن زمان به این خودروی خورشیدی اجازه تردد در برخی جاده ها را نمی داد و به همین دلیل غزال 3 ایرانی بخش هایی از مسیر خود را بر روی یک خودروی سواری طی کرد.
انتهای پیام/
https://www.isna.ir/news/1403030704704/%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D9%82%DB%8C-%D8%B4%D9%87%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%BA%D8%B2%D8%A7%D9%84-%DB%B3-%D8%AA%D8%A7-%DB%B5