اخبار

مزایای محصولات گلخانه ای چیست + فیلم مجله خبری کشاورزی

هدررفت آب نیز از جمله مواردی است که موجب تفاوت کشاورزی مکانیزه و سایت agriculture-na سنتی شده است. جلال با اشاره به اینکه سهمیه آرد با مجوز نانوا گره خورده بود و تا سقف مجوز امکان خرید آرد یارانهای برای نانوایان وجود داشت، گفت: در این فاز دنبال متناسبسازی سهمیه آرد نانوایان در کشور هستیم و هدف این است که منطق نه چندان قوی تحت عنوان سهمیه آرد یارانهای کنار گذاشته شود. برای این منظور از یک سری شاخص هایی که در زیر به آن اشاره شده است استفاده گردید. «شیخ علیشاهی»، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: شرایط اقلیمی و کم آبی، کشاورزی یزد را به سوی کشت گلخانهای هدایت کرده، چرا که میزان مصرف آب در کشتهای گلخانهای نسبت به کشتهای دیگر بسیار اندک و به صرفهتر است. از سوی دیگر افزایش رایزنهای صادراتی در کشورهای دیگر به رشد صادرات و بازاریابی جهانی کمک میکند. ترکیه همچنین بزرگترین تولید کننده زردآلو، انجیر، کشمش و فندق است از سوی دیگر ششمین تولید کننده تنباکو است. ایندرحالیاست که برای راهاندازی این میزان گلخانه در استان، به ۵ هزارمیلیاردتومان منابع مالی و حداقل ۵۰۰میلیارد تومان برای تأمین زیرساختهای لازم نیاز است.

وی با تاکید برضرورت تسهیل فرایند احداث گلخانه ها، اظهارداشت: اگر چه سختگیری های مرتبط با وجود پیمانکاران، مشاوران، مسئولان فنی واجد شرایط و ذیصلاح ضروری است اما تفکیک گلخانه ها به گلخانه های بالای یک هکتار و پایین تر می تواند راهگشا باشد به این صورت که ضرورت های لازم در مورد گلخانه های بالای یک هکتار به اجرا گذاشته شود. کشت گلخانهای چیست ، در گلخانه چه بکاریم ؟ سطح زیر کشت طرح های گلخانهای و سایبانی در استان فارس حدود ۷۲۴ هکتار در قالب مجتمع ها، شهرک ها و طرح های کوچک گلخانه ای است. بزرگترین بازار خرید محصولات گلخانهای را روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس تشکیل دادهاند و باتوجه به مرغوبیت و کیفیت بالا و استاندارد محصولات گلخانهای ایلام، رایزنیها برای ایجاد بازار فروش در این کشورها و مناطق دیگر بر اساس تقاضای بازار توسط وزارت جهاد کشاورزی در حال انجام است.

با این مصوبه امکان ایجاد گلخانههای مقیاس کوچک در سراسراستان برای علاقهمندان فراهم شدهاست، اما ناپایداری شبکه برق در استان سبب شده مشکلاتی برای فعالان این حوزه بهوجود آید. افزون بر ۳۰ هکتار گلخانه موجود، ۲ مجتمع بزرگ گلخانهای در شهرستان مهران به وسعت ۱۱۵ هکتار در دست اقدام است. مهارتافزایی یکی دیگر از نکاتی است که کارشناسان برای توسعه کشت گلخانهای در کهگیلویهوبویراحمد برآن تأکید میکنند. وی افزود: میزان تولید در کشتهای گلخانهای بین ۱۰ تا ۱۵ برابر کشت در فضای باز است. ایندرحالیاست که هماکنون ۳ شهرستان کرمانشاه، قصرشیرین و صحنه از قطبهای گلخانهای استان کرمانشاه بهشمار میروند. شهرستانهای بندرعباس، حاجیآباد، میناب و رودان از مناطق مهم تولید محصولات گلخانهای در هرمزگان بهشمار میروند و سالانه ۵۰درصد از محصول برداشت شده از سطح گلخانههای استان به کشورهای حاشیه خلیجفارس، روسیه و آسیایمیانه صادر میشود.

مورد آخر هم از مهم ترین علت های انتخاب این روش برای کشت محصولات به صورت گلخانه ای می باشد. بهترین میزان اختلاف دمای شب و روز گلهای رز بین ۱۰ الی ۱۳ درجه است که پس از آن شما قادر خواهید بود پس از ۴۰ روز گلها را از کشت بیرون بیاورید. دوره برداشت این محصول به نحوی است که میتوان سه الی چهار بار در سال از آن برداشت نمود. در ایران با اجرای تورهایی در تالابها و مناطق حفاظت شده این مدل از گردشگری رو به گسترش است. کردستان ظرفیت خوبی برای توسعه و گسترش کشتهای گلخانهای و توسعه کشاورزی بهصورت علمی دارد. وی صنعت کشاورزی در ایران را سنتی دانست و گفت: با توجه به مشکلات مرتبط با بحران کمبود آب و کم بارشی در کشور، کشاورزی سنتی دیگر پاسخگو و کارآمد نیست و باید از روشهای علمی جدید در این حوزه استفاده شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، «آیت الله دکتر سیدابراهیم رئیسی» ظهر امروز جمعه در ادامه برنامه های دومین روز از سفر استانی دولت مردمی به کرمان، با اشاره به سفر قبلی خود به جیرفت که برای کمک به سیل زدگان این منطقه بوده، گفت: تهدید سیلاب باید روش های علمی کنترل و تبدیل به فرصتی برای رونق کشاورزی شود. او تصمیم گرفت این روش رشد را هیدروپونیک بنامد. جالب است بدانید که حاصلخیزی بالای این نوع بستر کشت کشت هیدروپونیک در کنار تخلخل بالا، کمک می کند تا بهترین شرایط رشدی برای ریشه گیاه فراهم شود.کشت هیدروپونیک در گاتر که در واقع کانال هایی هستند که با مواد ساختمانی مختلف ساخته شده رسیدگی به محیط کشت و گیاهان خیلی ساده تر خواهد بود. کشت محصولات گلخانهای در استان مازندران مدتی است که با هدف افزایش بهرهوری از آب و خاک و همچنین ایجاد اشتغال مولد بهویژه در روستاها، بیشتر مورد توجه قرارگرفتهاست. اینها درحالیاست که راهاندازی واحد کشت گلخانهای در استان زنجان با مشکلاتی نیز مواجه است که نیاز به سرمایه اولیه قابلتوجه، از مهمترین آنها بهشمار میرود؛ حداقل سطح ایجاد یک گلخانه برای داشتن صرفه اقتصادی ۵ هزارمترمربع است که راهاندازی آن نیازمند یک میلیارد تومان سرمایه اولیه است.

با توجه به چالش کمآبی در قم، توسعه کشت گلخانهای یکی از سیاستهای جهاد کشاورزی است و بیشتر گلخانهها در چند سال اخیر ایجاد شدهاند، اما مسألهای که مسئولان مربوط را در تغییر الگوی کشت و بالابردن بهرهوری نگران کرده، ابلاغ دیرهنگام تسهیلات بانکی و کندبودن تأمین زیرساختهای مورد نیاز فعالان کشت گلخانهای است. معمولاً متراژ این گلخانهها تنها چند متر مربع است و برای پرورش نشاهای گیاهانی مانند گوجه فرنگی، خیار، فلفل دلمه ای و… خسارت ناشی از سرمازدگی، کاهش بارندگی و افت منابع آبی تنها برخی از مشکلاتی است که کشاورزان با آن ست و پنجه نرم میکنند. تولید محصولات زراعی کار بسیار پر ریسکی است.قدرتمندترین مزیت کشاورزی گلخانهای این است که امکان مدیریت مؤثر را فراهم میکند و خطرات ناشی از شرایط نامساعد جوی را کاهش میدهد.به طور مشخص، کشاورزی گلخانهای شرایط رشد را بهینه میکند و محصولات را از آسیب های شدید آب و هوایی محافظت میکند.علاوه بر این، برخی از انواع کشاورزی گلخانهای (گلخانههایی با گرمایش مدیریت شده) فصل رشد را افزایش میدهند یا حتی به کشاورزان اجازه میدهند محصولات خارج از فصل معمول را پرورش دهندعلاوه بر این؛ گلخانه های مجهز امکان کنترل کامل محصول را دارند که منجر به رشد سریعتر و عملکرد بیشتر میشود.

درختان برگ ریز مانند افرا و بلوط میتوانند به طور مؤثری از نور شدید بعد ازظهر تابستانی با ایجاد سایه بکاهند. Screen houses پوشیده شده از مواد غربالگری که از گیاهان در برابر آفات و گرمای شدید که بیشتر در مناطق خشک یا گرمسیری اتفاق میافتد، محافظت میکند. تولید گیاهان در تمام فصول سال و باکیفیت بالا همراه با فراهم ساختن شرایط محیطی مطلوب و کنترل آفات و عوامل آسیبرسان در شیوهی کشت گلخانهای امکانپذیر است. شرایط اقلیمی استان سبب شده کشت گلخانهای در همه شهرستانهای استان رایج شود، اما ۴۰درصد از شهرکهای گلخانهای استان در شهرستان خاتم قرار دارد. از روشهای دیگری میتوان این زمان را کوتاهتر کرد البته به نظر میرسد استفاده از روشهای طبیعی در طعم و مزه گیاهان گلخانهای اثرات به سزایی دارد و البته برای کم کردن این زمان، استفاده از روشهای مانند کودهای قوی میتواند زمان به عمل آمدن را تا دو هفته تا ۱۸ روز کاهش دهد. در حالی که چین کمتر از 10 درصد اراضی کشاورزی دنیا را در اختیار دارد اما حدود 20 درصد جمعیت جهان در این کشور زندگی می کنند. علاوهبراین، میزان اشتغال در گلخانهها به ازای هر هکتار، ۱۰نفر است و با توجه به این موضوع، اعطای تسهیلات با نرخ سود ترجیحی ۵/۱۲ درصد ازجمله حمایتهایی است که از گلخانهداران صورت گرفتهاست.

اما در مقایسه با هیتر های هوای گم بسیار کار آمد تر است. برخی از محبوب ترین آنها ریحان، پیاز کوهی، پونه کوهی، گشنیز و جعفری است و میتوان آنها را به صورت تر یا خشک بسته بندی کرد و فروخت. ولی همانطور که قبل تر ذکر کردیم، موضوع فقط غذای سالمتر و خوشمزه تر نیست. در “میز اقتصاد” امروز آقایان آهنی مدیرکل دفتر بحران و پدافند غیرعامل بخش کشاورزی، محمد خیراندیش رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، مجتبی دهقان پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، سعیدی عضو هیئت مدیره صندوق بیمه محصولات کشاورزی، نظری استاد دانشگاه و قاسم زاده سخنگوی صنعت آب کشور به موضوع خسارت سیل اخیر به بخش کشاورزی پرداختند و به سوالات زیر پاسخ دادند.

هیئت روسی این را هم اضافه کرده بود که «باشقیرستان»، یکی از قطبهای تولید گوشت قرمز و روغن آفتابگردان است و از قضا، ایران اکنون به دلیل بحران آب و تحولات جهانی، احتمالا به هر دو نیاز خواهد داشت. همچنین فعالیتهای ترویجی و آموزشی و نیز ایجاد زنجیرهتولید با هدف توسعه کشتهای گلخانهای دراین استان درحال انجام است. کارشناسان معتقدند افزایش ۸ تا ۱۰برابری تولید در واحد سطح نسبت به کشت در فضای باز، تولید در همه فصلها، ایجاد اشتغال پایدار، ارزشافزوده بالا به سبب تولید بیشتر و مصرف بهینه منابعآبی و افزایش بهرهوری از مهمترین مزایای کشت گلخانهای در گلستان است. کشاورزی گلخانهای برای سطوح کوچکتر مناسبتر است.به همین دلیل، محدود به تولید سبزیجات، گلها، گیاهان و میوه های کوچک مانند توتفرنگی است.از دیگر معایب کشاورزی گلخانهای، عدم گرده افشانی به دلیل ساختار محصور است.علاوه بر معایب ذکر شده، کشت گلخانهای اغلب به دلیل هزینه های زیادش مورد انتقاد قرار میگیرد.با این حال، هزینه های ساخت و نگهداری گلخانه منحصراً به نوع ساختار گلخانه و فناوری مورد استفاده مدیریت مزرعه بستگی دارد.به عبارت دیگر، انواع متوسط ساختارهای گلخانه ای برای کشاورزان خرد و خانواده ها بسیار مقرون به صرفه است.در مواقعی که تولید مواد غذایی به دلیل تغییرات آب و هوایی به طور جدی تهدید میشود، گلخانه ها قطعاً یک روش امیدوار کننده برای مدیریت مزارع هستند.از این گذشته ، زیبایی کشاورزی در تنوع شیوه های مدیریت مزرعه است ، با یک هدف مشترک: تغذیه جهان!

با این حال، از آنجایی که امنیت غذایی جهانی به شدت به تولید محصولات زراعی بستگی دارد، باید راه چاره ای برای ایستادگی در برابر شرایط نامساعد جوی پیدا میشد.در نهایت، جستجوی راه حل منجر به یافتن شیوه های مختلف مدیریت مزرعه شد که یکی از آنها کشت گلخانهای بود.کشاورزی گلخانهای یکی از تغییرات اساسی برای کشاورزی در یک محیط کنترل شده بوده است. تولید نشا گیاهان مختلف مخصوصا صیفیجات درست قبل از شروع فصل کشت خاکی آن ایده بسیار پولساز و مناسبی است. پرورش فلفل دلمه ای به روش کشت گلخانه ای از سوددهی بالایی برخودار است چون این محصول کشاورزی علاوه بر مصرف داخلی به کشورهای دیگر صادر می شود و به همین دلیل پرورش آن از ارزش بالایی برخوردار می باشد.

به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی استان، به علت مشکلات آبی و خشکسالی قرار است تا سال ۱۴۰۴ سطح زیر کشت طرح های گلخانه ای در این استان به ۷ هزار هکتار برسد. پیش بینی می شود این رقم در سال 1402 به 66 هزار تن کاهش یابد. با اتفاقاتی که در بخش کشاورزی رخ داد و برنامهریزیهایی که انجام گرفت، شرایط بدی رقم خورد. این عضو اتحادیه اوراسیا نیز بیش از هر محصول دیگری از ایران هنوانه خریداری کرده و رقم آن به ۱۴ میلیون دلار رسیده است. گوجه فرنگیها: گوجه فرنگی از رایج ترین محصولات گلخانه ای است که می تواند بسیار پربار و در نتیجه سودآور باشد.

وی اظهار کرد: علاوه بر صادرات محصولات خیار، فلفل دلمهای و بادمجان، بهترین و مرغوبترین محصول گلخانههای یزد در حال حاضر گوجه است که علاوه بر تامین بازار داخلی ۷۰ درصد آن به خارج از کشور نیز صادر میشود. این کارآفرین اظهار کرد: یکی از ویژگیهای گوجه فرنگی گلخانه ای، درشتتر بودن و رنگ قرمز پر رنگ داشتن آن است که فراوانی تقاضا، گلخانهداران را به کشت این محصول ترغیب کرده است. سیدمحمد حسینی در آیین افتتاح فاز اول پایانه صادراتی اظهار داشت: دولت در زمینه صادرات محصولات کشاورزی نگاه ویژهای به همسایگان خود در کنار دیگر کشورهای خارجی دنیا دارد و در زمینه تبادلات، صادرات و دیگر امورات به سیاست همسایگی تاکید کرد. همچنین در افق ۱۰ساله از سال ۱۳۹۸ تا سال ۱۴۰۸، باید ۲هزارهکتار از فضای روباز محصولات کشاورزی استان به واحدهای گلخانهای تبدیل شود که بهگفته کارشناسان این موضوع با کمک دولت و سرمایهگذاری بخشخصوصی قابلتحقق است. معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران که به نمایندگی از هیئت دولت در سی و یکمین سفر استانی دولت مردمی به استان کرمان سفر کرده است روز جمعه 21 مرداد ماه در گلزار شهدای زرند به مقام والای شهدا ادای احترام کرد. به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ که از عصر روز گذشته پنجشنبه در راستای سی ویکمین سفر استانی رئیس جمهور وارد استان کرمان شده است در ادامه دومین روز از سفر استانی خود عازم شهرستان کهنوج از توابع این استان شده است.

معاون رئیس جمهور در نخستین برنامه سفر خود به شهرستان زرند با حضور در گلزار شهدای این شهرستان با نثار شاخه گل و قرائت فاتحه به مقام شامخ شهدای والامقام ادای احترام کرد. برای مثال خاک کشور در برخی مناطق مثل جنوب شور و میزان برخی عناصر در آن بالا است و در برخی مناطق دیگر مثل شمال PH اسیدی نیز در آن دیده میشود. کشاورزی دقیق یک سامانه کشاوری یکپارچه دانش بنیان است که برای افزایش کارایی، بهره­وری و سودآوری طولانی مدت کل مزرعه، که ویژه آن محل/ اقلیم/ مزرعه/پهنه می ­باشد، طراحی شده و در عین حال اثرات ناخواسته را بر حیات وحش و محیط زیست به حداقل می ­رساند. وی گفت: افزایش کیفیت محصول تولیدی با کنترل دقیقتر آفات و بیماریها، کاهش مصرف سموم که باعث افزایش کیفیت محصول و افزایش صادرات و حفظ محیط زیست میشود و همچنین تولید بیش از یک محصول در سال ازمزایای این نوع کشت است.

بهگفته مسئولان استان، درحالحاضر حدود ۵۵۰هزارتن محصول گلخانهای در استان تولید میشود و جهادکشاورزی با حمایت از سرمایهگذاری دراین حوزه، توسعه کشت محصولات گلخانهای را در دستورکار دارد. آنگونه که جهاد کشاورزی گلستان اعلام کرده، در ۲سالگذشته بیشاز ۶هزارمیلیارد ریال سرمایهگذاری برای راهاندازی ۲۸۰هکتار گلخانه و ایجاد ۱۴هزارفرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم دراین بخش محقق شدهاست. سالانه حدود ۹۹۵تن توتفرنگی و ۹۲۰تن انواع سبزی و صیفی در گلخانههای گیلان تولید میشود و برآوردها نشان میدهد به صورت میانگین در هر هکتار گلخانه موجود در استان، ۱۰نفر بهصورت مستقیم شاغل هستند. بنا بر گفته مسئولان سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام به ازای هر هکتار از اراضی گلخانهای ۱۰ نفر به طور مستقیم مشغول به کار میشوند و همچنین حدود ۴۰ درصد در مصرف آب نیز صرفهجویی میشود و طبق پیشبینیها سالانه ۱۱ هزار تن انواع محصولات گلخانهای شامل سبزی، صیفی و ارقام گلخانهای از این مجتمعها تولید و روانه بازار مصرف خواهد شد. علاوه براین، سود تسهیلات از ۶ درصد به ۹ و ۱۲ درصد افزایش یافته و درتسهیلات جدید، سود بانکی را ۱۵ درصد اعلام کردهاند. به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان ساری، محمدعلی نوبخت جلسه کارگروه توسعه کشاورزی و حفظ منابع آب شهرستان با اعلام اینکه مدیریت تأمین منابع و توزیع آب به عنوان یک عامل پویا و مؤثر در جهت توسعه کشاورزی پایدار، برنامهریزی مرکز استان را معطوف به خود کرده اســت، گفت: حرکت کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی مدرن و پایدار در جهت منافع مردم ضروریست، لذا در جهت تحقق این امر به دنبال افزایش درآمد کشاورزان در کنار کاهش میزان مصرف آب هستیم.

براساس اعلام مسئولان مربوط، طی سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ درمجموع ۶۹ هکتار به سطح گلخانههای استان افزوده شدهاست که نسبت به دوره ۱۵ ساله قبل از آن، چیزی حدود ۴۰۷ درصد رشد نشان میدهد. هنوز کمتر از 20 درصد محصولات را برداشت کرده ایم. وی افزود: در این نوع کشت حداقل میزان آب مصرف میشود، اما در عوض، گلخانهدار بیشترین برداشت محصول را از آن میکند. به علاوه که کشت انواعی از فلفل، مانند فلفل ستاره ای و فلفل زنگوله ای، بسیار کم انجام شده و بازار مناسبی دارد. در شرایطی که میزان مصرف آب در تمام زمینهها افزایش یافته و خطر کمبود منابع آبی، مناطق شهری را تهدید میکند، روش گلخانهای با مصرف تنها یکدهم آب نسبت به روش کشاورزی در خاک ۱۰ برابر محصول بیشتری تولید میکند و در واقع بازده ۲۰ برابری دارد که به معنای سودآوری و تضمین سرمایه این روش است. اين سينيها با كاغذهايي نمگير پوشانده ميشود و طي روزهاي ابتدايي آبياري بذرها به روش مهپاش صورت ميگيرد. اینها درحالیاست که قرار بود گلخانههای گیلان با ارائه تسهیلات به بخشخصوصی توسعه یابند، اما در ۴ سال اخیر پیشرفت قابلتوجهی در پروژههای این حوزه صورت نگرفتهاست، درحالیکه توسعه ظرفیتهای کشت گلخانهای در گیلان نیازمند ورود پرقدرت بخشخصوصی است.