اخبار

مزایا و معایب استفاده از پهپاد در کشاورزی مدرن مجله خبری کشاورزی

در کشور ایران استفاده از سرویس های اینترنتی برای انجام آموزش خدمات و راه های کشاورزی دقیق بسیار پائین است و دسترسی به آن برای عموم امکان پذیر نیست و همچنین استفاده از روش های مکانیزاسیون کشاورزی بسیار گسترده نیست. وی همچنین به گسترش کشاورزی قراردادی، توسعه مکانیزاسیون و برداشت برنج و مدرن سازی شالیزارها اشاره کرد. همچنین به دلیل بالا بودن قیمت کود، کشاورزان ما به زمین کم کود میدهند. به رغم تنوع گسترده محصولات کشاورزی و باغی در ایران و همچنین چهارفصل بودن ایران برای تولید محصولات کشاورزی مختلف، شاهد کاهش روزافزون سهم اقتصاد ایران از بازارهای جهانی صادرات کالاهای کشاورزی و مواد غذایی هستیم. فلور همچنین به بررسی روش های جنگلداری و ماهیگیری می پردازد ، موضوعاتی که بسیار ناشناخته هستند و حتی کمتر در مورد آنها چیزهایی نوشته شده است. معاون تحقیقات کنترل و گواهی بذر مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال خاطر نشان کرد: نوع دیگر بهبود بذر، غنیسازی بذر است؛ هرچقدر بذرهای تولیدی ناخالصی کمتر و قوه نامیه بالاتری داشته باشند و با مواد ضدعفونی یا مواد غذایی، غنیسازی شوند، بهرهوری تولید در اراضی کشاورزها بالا میرود. معاون تحقیقات کنترل و گواهی بذر مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال افزود: فرد پس از اخذ گواهی میتواند در اراضی معرفی شده اقدام به تولید بذر کند؛ البته شرایط مزرعه تولید بذر باید بررسی شود.

رشد صادرات فناوری کشاورزی از هلند بسیار سرسام آور است. در کشاورزی مرسوم سطح پایین دسترسی به فناوری اطلاعات برای آموزش و استفاده بسیار کم از ماشین آلات مکانیزه اجرا می شود. بهبودی با اشاره به سه سد (استقلال میناب، جیرفت و نسا بم) زیر حوزههای آبخیز در منطقه جیرفت و کهنوج ضمن تأکید بر ضرورت اجرای طرحهای آبخیزداری تصریح میکند: سال گذشته اجرای طرحهای آبخیزداری باعث کاهش یک سوم رسوبات در حوزههای پایین دست شده با این حال بهرغم آنکه برای توسعه و اجرای طرحهای شاخص آبخیزداری به 100میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم اعتبارات استانی ما در سال گذشته حدود 10میلیارد ریال و اعتبارات بالادست سدها 25میلیارد ریال بود که رقمی بسیار ناچیز است. اکنون به یمن اجرای این طرح، بیش از 2 هزار و 200 هکتار از اراضی پایین دست رونق دارد. به گزارش ایسنا، مسعود خوانساری امروز ۲۰ آبانماه در نشست فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی تهران و هیات تجاری کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتحادیه اروپا، اظهار کرد: بعد از توافق هستهای بیش از ۲۰۰ هیات تجاری به ایران آمدند که عمدتا این هیاتها از اروپا بودند. پدرام سلطانی، نایب رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران در واکنش به برگشت محصولات کشاورزی ایران در صفحه توئیتر خود نوشته است: «کشورهای دیگر یکی یکی محصولات کشاورزی ایران را برگشت میزنند.

وی خاطرنشان کرد: وجود سیستم مورد رضایت تولید کننده و مصرف کننده بذر ضروری است تا تولیدکننده بذر طبق استاندارد و شرایط کیفی وضع شده، اقدام به تولید کرده و کشاورز نیز با اطمینان خاطر این تولیدات گواهی شده را مصرف کند. این معضلات و کاستیها بخش کشت و کار ایران را قطعا از اهداف تعیین شده آن دور نگه داشته و در صورت کمتوجهی میتواند وضع بدتری را هم بسازد. این گروه میتوانند صادرات محصولات کشاورزی ما را هدف قرار دهند تا صادرات غیرنفتی ایران هم با مشکل مواجه شود. ما محصولی پیشرفته و خاص را در ایران بومیسازی کردهایم در حالی که هر سال چند هزار تن محصول مشابه وارد کشور میشود. در حالی که مجلس شورای اسلامی در نخستین جلسه بعد از تعطیلات سال نو، طرحی را مبنی بر صدور مجوز برای چاههای غیرمجاز مصوب کرد، اما بهبودی که مدیریت منابع طبیعی یکی از مناطق کمآب، در عین حال پر چاه کشور را برعهده دارد نظری قابل تامل در این زمینه دارد. محمد مختاریانی، نایب رئیس انجمن واردکنندگان برنج نیز افزود: سال گذشته بر مبنای اطلاعاتی که تولیدکنندگان برنج دادند ۴۰ درصد کاهش تولید برنج ایرانی داشتیم ولی مسئولان این عدد را قبول نکردند. بر اساس آمارهای مشترک «فائو» و «سازمان همکاریهای اقتصادی و توسعه»، تولیدات سایر غلات دانهدرشت ایران از حدود ۳ میلیون تن سالهای گذشته به 3/5 میلیون تن تا ۲۰۲۸ افزایش خواهد یافت.

در این خصوص علی شریعتیمقدم، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی ایران در مراسم معرفی نظام آموزش بازرگانی و کسبوکار کشاورزی ایران و قوانین و مقررات مرتبط بر این نکته تاکید کرد که حرکت به سمت کشاورزی تجاری مستلزم توجه جدی بخشخصوصی به این مساله است؛ چراکه در صورتی که قرار باشد در این حوزه اتفاقی رخ دهد، با همت و تلاش بخشخصوصی خواهد بود و دولت توانایی چنین کاری را ندارد، همانطور که در طول این سالها نتوانسته برای تجاریسازی محصولات کشاورزی قدمی بردارد. در سال ۱۳۴۸ قوانین جدیدی برای پیشبرد شرکتهای تعاونی وابسته به بخش کشاورزی وضع شد و در نتیجه باز هم نام بانک مادر با توجه به مسئولیتهای جدید تغییر کرد و به نام «بانک تعاون کشاورزی ایران» شناخته شد.

وقتی این تعادل نباشد نتیجه افت سفره میشود مشکلی که الان دامنگیر اغلب دشتهای کشور است. به اعتقاد من، وزارت نیرو میتواند براساس یک سازوکار تعریف شده، برداشت آب در دشتهای کشور را قانونمند کند برای مثال میتواند با پلمب چاههای فاقد کارایی، یک مادر چاه با کنتور حجمی احداث کند میراب هم برای آن تعیین کند تا براساس قانون عادلانه، آب توزیع شود. طبق قانون ملی شدن بانکها، لایحه قانونی اداره امور بانکها و مقررات مندرج در اساسنامه، بانک کشاورزی در تمام موارد جانشین بانکهای مذکور شد. مبصّر عنوان کرد: قانون ثبت ارقام گیاهی و کنترل و گواهی بذر و نهال در سال ۱۳۸۲ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و مؤسسهای به نام مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال ایجاد شد؛ وظیفه اصلی این مؤسسه کنترل و صدور گواهی بذر و نهال و همچنین ثبت و شناسایی ارقام جدید گیاهی است. به دلیل تأثیر بسیار زیاد بخش کشاورزی بر رفاه کل ملت ، فقیر و ثروتمند و بر زندگی اجتماعی و فرهنگی و همچنین زندگی اقتصادی کشور ،« کشاورزی در ایران قاجار» یک کتاب ضروری به حساب می آید.

درست است که کشور ما خاک و منابع طیعی زیادی دارد اما اگر به طور صحیح استفاده نشود از بین می رود به همین دلیل باید افرادی باشند تا با تکیه بر دانش علمی و تجربه های عملی به تهیه و تدوین طرح هایی در جهت توسعه کشاورزی به صورت منطقه ای یا سایت agriculture-na ملی بپردازند. با توجه به اینکه 25 درصد اشتغال در بخش کشاورزی و صنایع جانبی آن می­باشد اگر حمایت­ های ویژه از این صنعت شود حتماً در اشتغالزایی و ارزآوری می­تواند جایگزین بخشی از ارزهای نفتی شود. عزیزالله افشارزاده معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی مناطق جنوب کرمان در باره این طرح گفت: « 75 هزار متر مکعب عملیات خاکی، 1750متر عملیات سنگ و سیمانی و 250 متر عملیات گابیونی بخشی از عملیات این طرح آبخیزداری است که با 2366 میلیون ریال اعتبار در حوزه آبخیز بالا دست روستای محمد آباد روزپیکر اجرا شده است.» هزینهای اندک اما کارساز. اما احمدرضا همتی، مسئول اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان اصفهان، در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به خشکسالی و کمآبی سالهای اخیر میگوید: با توجه به چنین معضلی از امکان کشاورزی در فضاهای باز کاسته شده و کشاورزان روی به تولید محصولات گلخانهای آوردهاند، اما محصولات گلخانهای که بخشی از آنها با هدف صادرات تولید شده بود به دلیل عدم رعایت استانداردهای موجود به ایران برگشت خورد.

با توسعه کشت های گلخانه ای نه تنها به افزایش تولید در واحد سطح کمک می کند، بلکه به بهره برداری بهینه از آب و خاک به ویژه بهره گیری از قطعات کوچک در روستاها کمک کرده و این امکان را فراهم می کند تا ضمن ایجاد اشتغال بیشتر در محیط های روستایی، محصولات متنوع خارج از فصل را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد. البته ممکن است این مقدار هم بیشتر باشد؛ بنابراین میتوان گفت که امسال تولید داخل در وضعیت مطلوبی است. طبق گزارش معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی امسال حداقل ۲۰ درصد افزایش تولید خواهیم داشت. سال گذشته یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن برنج تولید شد که امسال به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن خواهد رسید. پیگیری نشان میدهد آخرین وضعیت این طرح، تنها به قولهای مکرر مسوولان در یک سال گذشته رسیده است و همه آنها گفتهاند طی یکی دو ماه آینده اجرایی میشود، اما هیچوقت اجرایی نشده است. وی با اشاره به فرآیند اخذ گواهی بذر و نهال، تاکید کرد: فرآیند تولید بذر و نهال تحت نظارت قرار میگیرد و چنانچه تولیدات با حداقل شاخصههای کیفی که به آن استانداردهای ملی گفته میشود، تطابق داشته باشد، گواهی صادر شده و بذرها اجازه ورود به بازار را پیدا میکنند.

بنابراین با وجود آمدن مزرعه ها و خانه ها در کنار یکدیگر به تدریج روستاها به وجود آمدند و کار سنگین کشاورزی که با مراقبت در مقابل خطرات و تهدیداتی چون آفات، امراض و حیوانات وحشی فقط با همیاری و همکاری تمام کشاورزان روستانشین امکان داشت این روش و کشت وکار در امور زراعی و باغی وابسته به ابزار و امکانات ساده ابتکاری نگرفته بود اما یکی از اصلی ترین و مهمترین ویژگی این کشاورزی استفاده از تجارب ارزشمند تاریخی کشاورزی بوده که از پیشینیان به ارث برده بودند، بود و تعریف و مفهومی از کشاورزی سنتی را در مجامع علمی امروزی منعکس می ساخت. این مجوز مشخص میکند یک فرد از نظر علمی و تجهیزات و امکانات، اهلیت دارد؛ به عبارتی تولید کننده بذر هم باید دانش تولید بذر را داشته باشد و هم امکانات و تجهیزات مورد نیاز را برای تولید در اختیار داشته باشد. بر اساس توافقی که بین بانک کشاورزی و وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفته است، یک کارت اعتباری تا سقف 20 میلیون تومان تحت عنوان کشاورز کارت در اختیار کشاورزان قرار میگیرد که صرفا میتواند به منظور خرید کود و سموم شیمیایی مصرف شود.

محتوی کربن خاک براساس کود دهی در صورتیکه تناوب مورد کشت برای سیستم زراعی به صورت غله و علوفه تکرار شود: محتوی کربن خاکی که با کود دامی تغذیه شدهاست بسیار بیشتر از سیستمهای دارای کود دهی شیمیایی و بدون کود بوده همچنین روند افزایش آن آشکار است. گیاهان هالوفیت می توانند به عنوان منابع جدید تولید علوفه جهت تغذیه دام و طیور به طور غیرمستقیم در مرتفع ساختن نیاز پروتئینی رو به رشد کشور اثرگذار باشند. به گزارش خبرنگار ایمنا، ارتقای سطح زندگی و افزایش روز افزون جمعیت کره زمین موجب شده است تا تأمین مواد غذایی به یکی از دغدغههای دولتها تبدیل شود، به نظر میرسد کشاورزی با بهکارگیری روشهای سنتی و کم بازده دیگر نمیتواند پاسخگوی تأمین مواد تغذیه این تعداد جمعیت باشد. هرچند تعداد کشاورزانی که در مقیاس خرد کار میکنند و به صورت سنتی تولید دارند، هنوز بالاست اما میانگین تولید بعضی محصولات کشاورزی مثل سیب زمینی و ذرت در کشور از متوسط جهانی بالاتر است و نشان از آن دارد که کشاورزی ما چندان سنتی نیست. اما هنوز هم چالش هایی هنگام استفاده مداوم از آنها وجود دارد. او به منظور ساخت و توسعه تجهیزات و ابزارآلات هوشمند، فن آوری های نوین نرم افزاری و سخت افزاری را با هم ادغام کرده و به طور مداوم راه های بهتر را برای کاهش تلفات محصول در زمان برداشت، بسته بندی، انبار، فرآوری و توزیع بررسی کرده و در صنایع مرتبط به کار می برد.

اگر بخواهیم مهم ترین تفاوت بین کشاورزی و سنتی را بیان کنیم می توانیم از شیوه که کشاورزان استفاده می کنند نام ببریم. در مقایسهٔ فرآیندهای مختلف اصلاح سیاستهای تجاری، استنباط میشود که اگر تلاشهای آزادسازی ادامه یابند، در آن صورت بخش کشاورزی در یک دورهٔ چهار ساله بعد اصلاحات از یک نرخ رشد متوسط ۵٫۷ درصدی برخوردار خواهد شد و این نرخ در مقایسه با نرخ ۲٫۸ درصدی پیش از آن قابل توجه به نظر میرسد. اگر زمانی نیاز به ورود دولت باشد حتماً مداخله خواهیم کرد. حال نتیجه چنین اتفاقی ضمن بیاعتمادی کشورهای هدف و از دست رفتن بازارهای آنها، ورود خسارت بسیار سنگین به کشاورزان و صادرکنندگان داخلی است.

وی با بیان اینکه در مزارع تولید بذر از بذرهای پایهای که هویت و اصالت آنها مشخص است، استفاده میشود، افزود: ناظران فنی و کارشناسان مؤسسه از این مزارع بازدید میکنند. وی در پایان گفت: این موارد عادی است و باید به آن نگاه فنی داشت. این موضوع سیاسی نیست و کسی نباید نگاه سیاسی به آن داشته باشد. وقتی آبیاری تحتفشار کارساز است که سازمان آب منطقهای با نصب کنتور حجمی و نظارت دائمی برآن میزان برداشت آب را کنترل کند.بهبودی در باره تولید آب اضافه میکند: تولید آب مهمترین بخش در چرخه آب است با وجود این، در هیچ کنفرانس و سیمناری به این مقوله توجه نمیشود.

برای دستیابی به مصرف بهینه و رسیدن به رقم 90 درصد در بخش کشاورزی راه نجات آبیاری تحت فشار اعلام شده است. همچنانکه منطقه ده جهان که بعد از بندرعباس دومین تولیدکننده نارنگی مرغوب صادراتی است بهدلیل خشکسالی در معرض خشک شدن بود اما با اجرای 10 بند آبخیزداری نجات پیدا کرد. نجات آب با اصلاح الگوی کشت و کشاورزی مدرن محقق خواهد شد. بسیاری از پژوهشگران و کارشناسان اعتقاد دارند که کشاورزی مدرن منجی بشر و کره زمین است که با استفاده از منابع محدود آب، انرژی و فضا، تقاضای فزاینده انسانها برای مواد غذایی را تامین میکند. برخی دانشمندان معتقد هستند بشر در آیندهای نزدیک باید به خوردن حشرات روی بیاورد، اما سوال اینجاست که آیا خوردن این دست غذاها برای افرادی که قوت غالب آنان طی قرنها نوع دیگری بوده، ممکن است؟ پینار چکون، از دانشگاه روتردام هلند نیز معتقد است که تمرکز بر افزایش حجم و بازدهی تولید موجب شده تا توجه به طعم و مزهی محصولات غذایی کاهش یابد.

امکان فروش محصولات با کیفیت بالاتر به قیمت بیشتر یکی از مهمترین مزایای کشت گلخانهای است؛ چنین محصولات کشاورزی طول عمر کوتاهی دارند و برای اطمینان از کیفیت باید به سرعت تجاریسازی شوند. کشاورزی مدرن مزایای اقتصادی و اجتماعی زیادی برای مصرف کنندگان به ارمغان میآورد. جنجال «آب ساختاریافته» و مزایای منحصربهفرد آن برای سلامتی بدن؛ داستان چیست؟ به گزارش ایمنا، سید جواد ساداتی نژاد در اولین جلسه هم اندیشی با اندیشمندان و صاحب نظران که با حضور نمایندگان اندیشکدههای مرتبط با بخش کشاورزی شامگاه چهارشنبه در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: برنامه کوتاه مدت سه ماهه ما در دولت سیزدهم که امنیت غذایی مردم و آرامش نسبی در بازار بود، به خوبی انجام شد و ما توانستیم از فرو چاله آبان ماه به سلامتی عبور کنیم. امنیت غذایی به معنای تأمین غذای با کیفیت هم از جنبه تأمین انرژی و هم از جنبه تأمین ریز مغذیها و پروتئینهای مورد نیاز برای آحاد جامعه است، اما امنیت بذر به معنای تأمین بذر ارقام مورد درخواست کشاورزان در زمان مناسب به میزان کافی و قیمت معقول است.

یکی از این زیر حوزهها، حوزه نراب است که مساحتی بالغ بر 7700هکتار دارد خروجی این زیر حوزه مستقیما به مخزن سد جیرفت راه مییابد بههمین دلیل اجرای عملیات آبخیزداری علاوه بر کنترل فرسایش خاک، مانع ورود رسوبات به دریاچه سد جیرفت میشود. ورود وزیر کشاورزی چین به ایران، زمینه مناسبی به دست داد تا با عمادی مشاور وزیر جهاد کشاورزی و عضو انجمن دولتی ایران و چین درباره ظرفیتهای کشاورزی چین برای کشاورزی ایران و استراتژی “یک جاده، یک کمربند” این کشور به گفتوگو بنشینیم. پیجویی ریشههای این بحث، منجر به گفتوگوی گسترش نیوز با علی قنبری استاد اقتصاد کشاورزی و معاون پیشین وزیر کشاورزی در این زمینه شد. از سوی دیگر بسیاری از افراد هم به کار کشاورزی علاقه مند هستند و در اوقات فراغت خود به این حرفه می پردازند. ساداتینژاد با بیان اینکه در حال حاضر ذرت از برزیل وارد میکنیم اظهار کرد: گاهی اوقات ممکن است محمولههای وارد کشور شود و بخش قرنطینهای کشور آن را بررسی و توقیف کند. ۹ میلیون تن ذرت وارد میکنیم. رسول رضایی، فعال کشاورزی در این باره به خبرنگار ایمنا میگوید: با ایجاد حساسیت بین کشورهای مختلف نسبت به محصولات کشاورزی ایران، مسئله استفاده از سم و کود غیراستاندارد مشخص شد؛ وگرنه سالهاست که همین سموم و کودها برای کشت محصولات استفاده میشود و سالهاست که مردم همین محصولات را خریداری کرده و بیماریهای مختلفی را از این طریق وارد بدن خود کردهاند!

برنجی که وارد میکنیم به لحاظ کیفیت قابلیت رقابت با برنج ایرانی ندارد ولی برای تأمین کسری این واردات انجام میشود. نحوه برخوردی که در این مورد صورت گرفت به نظر من در شأن کشاورزان زحمتکش ایرانی نبود. جهت راندمان بهتر نیاز به خاک شنی و سبک خواهید داشت و پیشنهاد میکنیم نحوه تهیه خاک را مطالعه کنید. کشاورزی در ایران قاجار روایتهای جذابی از نحوه زندگی دهقانان ایرانی ارائه می دهد- داستانهای واضح از آنچه می خورند ، چگونه می پوشند و اینکه نظم جدید کشاورزی زندگی آنها را غنی یا فقیر کرده است یا نه. یا وارادات کالای ما را ممنوع می­ کنند و یا با اعمال تعرفه ­های بسیار بالا توان را از صادر کننده ایرانی می ­گیرند. حجتی راهبرد کشورهای پیشرفته در بخش کشاورزی را تولید غذای مورد نیاز در داخل آن کشورها عنوان کرد و افزود: آنها حتی در این راستا آسیب زدن به محیط زیست را مجاز می دانند که نشان دهنده عزم جدی این کشورها در تکیه به تولید بومی است و ما نیز این عزم را باید در کشور توسعه دهیم. شور بودن آب آبیاری، موجب معکوس شدن روند گسترش آب در زیر خاک می شود.