اخبار

مشارکت مردم در اقتصاد مستلزم قوانین پایدار و کناره گیری دولت از نهادهاست

مشارکت مردم در اقتصاد مستلزم قوانین پایدار و کناره گیری دولت از نهادهاست

وی در یازدهمین جلسه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای حضور و مشارکت مردم در اقتصاد نیاز به ثبات قوانین و کناره گیری دولت از مدیریت ها داریم، اظهار داشت: برای حضور و مشارکت مردم در اقتصاد نیازمند ثبات قوانین هستیم.

به گزارش ایسنا، در اولین جلسه مجلس ایران در سال 1403 هجری قمری که یازدهمین جلسه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بود، نمایندگان بخش خصوصی در مورد الزامات تحقق شعار سال و افزایش تولید و تجارت بحث و تبادل نظر کردند. .

آرمان خالقی نماینده مجلس ایران در این نشست گفت: برای کسب عنوان سال و جهش در تولید باید از انرژی های موجود بهره برداری کرد. اما سوال اینجاست که در کدام بازار محصولات بیشتری عرضه کنیم، قدرت خرید مردم در داخل کاهش یافته است و با توجه به مسائل سیاسی امکان وجود در بازارهای خارجی وجود ندارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر برای حضور و مشارکت مردم در اقتصاد نیازمند ثبات قوانین و کناره گیری دولت از نهادها نیز هستیم. تا زمانی که دولت به این دو اصل اعتقاد نداشته باشد و رفتار خود را تغییر ندهد، فضای تولید و کسب و کار بهبود نمی یابد.

علاقه به قابلیت های انرژی های تجدیدپذیر

حمیدرضا صالحی نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و عدم تعادل گاز و برق گفت: طی 15 سال گذشته هیچ سرمایه‌گذاری در حوزه برق و گاز صورت نگرفته است بستری برای سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم شده است. بنابراین تابستان امسال نارضایتی ها بیشتر از گذشته خواهد بود.

نایب رئیس کمیته انرژی اتاق ایران افزود: این ناهماهنگی در شهرهای صنعتی نیز وجود دارد و صنایع نیاز به برق دارند. این وضعیت در مناطق مختلف ایران قابل مشاهده است. به عنوان مثال استان های فارس، تهران و یزد بیشترین نارضایتی را در شهرهای صنعتی تجربه می کنند.

صالحی ادامه داد: 8 هزار و 500 مگاوات عدم تعادل برق در سراسر کشور داریم که تا 10 سال آینده این میزان افزایش خواهد یافت. از طرفی هر سال میزان مصرف برق افزایش می یابد و اگر فشار را افزایش ندهیم وضعیت بدتر می شود. یکی از راه‌های کاهش ناهماهنگی، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است. در اروپا از انرژی های تجدیدپذیر حتی در خانه ها نیز استفاده می شود. در ایران حداقل این وضعیت در حوزه صنایع قابل بهبود است.

نایب رئیس کمیته انرژی اتاق ایران گفت: انجمن ساتکا به منظور توجه به انرژی های تجدیدپذیر در صنعت سمینارهایی را در سراسر کشور برگزار می کند. امسال هم این کار را انجام خواهیم داد. هدف ما این است که با ارائه راهکارها وضعیت انرژی های تجدیدپذیر را شناخته شود.

به گفته صالحی 84 درصد انرژی جهان خورشیدی است. دو میلیون خانه در آلمان به نیروگاه های خورشیدی مجهز شده اند. اما این تعداد در ایران کم است. 14 میلیون شغل در زمینه انرژی های تجدیدپذیر وجود دارد. سهم انرژی الکتریکی تجدیدپذیر در ایران 1.3 درصد و سهم انرژی الکتریکی تجدیدپذیر 0.55 درصد است. اما 30 درصد از کل برق تولید شده در جهان در سال 2022 از منابع تجدیدپذیر بوده است.

وی به ظرفیت ماده 12 اشاره کرد و گفت: روی ظرفیت ماده 12 تمرکز داریم که از محل سوخت صرفه جویی شده تامین مالی می شود. پتانسیل های این حوزه را باید شناخت و روی آن سرمایه گذاری کرد.

با رای هیات، حوزه کاری هیات نظارت محدود شد

در ادامه این نشست، بهرام شکوری -عضو هیات اتاق ایران – در واکنش به مداخلات اخیر شورای عالی نظارت در امور اتاق ایران گفت: برخوردهای شورای عالی با موضوع اتاق ایران و عضویت تشکل ها در هیأت از وظایف شورای نظارت نیست. ساماندهی تشکل ها از وظایف هیئت است و طبق قانون در صورت وجود اصلاحیه باید به شورای نظارت ارائه شود و پس از تصویب هیئت مورد بررسی قرار گیرد.

محمد دانیالی یکی دیگر از اعضای هیات اتاق ایران نیز با تاکید بر اینکه اتاق ایران باید مستقل بماند و هیات ها باید به جایگاه سیاست گذاری خود بازگردند، افزود: هیات رئیسه تنها باید تصمیمات هیات ها را اجرا کند.

نماینده مردم ایران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: محل تصویب هر آیین نامه ای در مجلس است و هر آنچه در شورای نظارت تصویب می شود باید در مجلس تصویب شود تا قانونی شود. فرم. هیأت رئیسه نمی تواند آن را جز با این تصویب اجرا کند و هر چیزی که قبل از تصویب مجلس نمایندگان به تصویب هیأت نظارت برسد، مشروع تلقی می شود و ارزش قانونی ندارد.

علی اصغر جامعی – نماینده مجلس ایران – نیز بر استقلال اتاق ایران در قانون تاکید کرد و گفت: نباید با برداشت های نادرست مشکل ایجاد کرد و رکن ارزشمند بخش خصوصی را تضعیف کرد. شورای عالی نظارت باید در عملکرد خود توجه بیشتری به قانون داشته باشد. این شورا نمی تواند قبل از تصویب هیئت نمایندگی تصمیمی صادر کند. انتظار داریم هیئت مدیره قاطعانه در مقابل این اقدام بایستد و از حقوق بخش خصوصی و نهاد 140 ساله آن دفاع کند.

مسعود بختیاری، نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آنچه شورای عالی نظارت انجام داد پیامی منفی برای بخش خصوصی بود، ادامه داد: در شرایطی که نیازمند همدلی و همکاری همه اقشار بخش خصوصی هستیم، بخش باید با هر چیزی که مشکوک است مخالفت کند و از دولت و بخش خصوصی پرهیز شود و نماد آن اتاق است. از هیئت رئیسه انتظار داریم با حمایت هیأت از دستکاری و دخالت هیأت نظارت با اعضا و اجزای اتاق و تشکل ها جلوگیری کند.

هیلوای یکی دیگر از اعضای هیات اتاق ایران نیز گفت: تشکل ها نگران کاهش وزن و نفوذ خود در مرکز تحقیقات بخش خصوصی هستند و هیات رئیسه باید در تصمیم گیری های خود به نظرات هیات و تشکل ها توجه کند. .

پس از این اظهارات، طرح مصوبه با 94 درصد آرا به تصویب مجلس نمایندگان رسید که به موجب آن شورای عالی نظارت موظف است ابتدا طرح هر نوع مصوبه یا اصلاحی را به آیین نامه ها و آیین نامه های مندرج ارائه کند. هیأت مدیره در دستور کار خود در هیأت حکام قرار دارد تا پس از آن در هیأت نمایندگان و بدون رعایت این تشریفات، در جلسه هیأت نظارت در خصوص تصویب یا اصلاح آن شرکت کند. مقررات داخلی

موانع مشارکت مردم در اقتصاد برطرف شود

صمد حسن زاده – رئیس اتاق ایران – در ادامه جلسه هیات با اشاره به اتفاقات شب گذشته، با اشاره به اینکه حفظ کرامت ملی و آرمان های ملی بر عهده اتاق ایران است، امیدواریم گام های مناسبی بردارد در این راستا و خواهد توانست از این جایگاه صیانت کند و گفت: اتاق ایران اولین بسته پیشنهادی را در تاریخ 8 فروردین به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارائه کرد و در جلسه ای که وزیر صلح با برخی از آنها برگزار کرد. فعالان اقتصادی در تاریخ 16 فروردین ماه ضمن بررسی کلی بسته پیشنهادی، تمامی این پیشنهادات مورد تایید وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت.

رئیس اتاق ایران گفت: فعالان اقتصادی معتقدند جهش تولید در ایران امکان پذیر است. اما تداوم آن بسیار مهم است که در گرو فراهم شدن زمینه سرمایه گذاری کلان در کشور است. مسئولین سیستم زیرساخت باید زیرساخت ها را فراهم کنند و با بخش خصوصی همکاری کنند.

حسن زاده گفت: سرمایه گذاری مولد به ویژه در بخش واقعی پیچیده ترین فعالیت اقتصادی است و معتقدیم مشکلات واحدهای تولیدی برای تامین ارز و نقدینگی مشکل جهش تولید است و مسئولان بانک مرکزی باید تدابیری بیندیشند. برای این وضعیت

وی ادامه داد: تامین سرمایه در گردش و ده ها فعالیت مهم دیگر تنها توسط فعالان اقتصادی که تجربه و دانش کافی و توانایی پذیرش انواع ریسک ها را داشته باشند قابل انجام است. در تمامی کشورهای توسعه یافته نظام اداری و مالی و حتی سیاست داخلی و خارجی در خدمت رشد و توسعه فعالیت های تولیدی است که سال به سال رشد اقتصاد و بهبود شرایط مردم را به دنبال دارد.

حسن زاده تاکید کرد: سیاست گذاران کشور باید به این نکته توجه داشته باشند که با تامین اجتماعی، نبود سیاست های بلندمدت برای تعیین نرخ مالیات و تغییرات مستمر در قوانین و مقررات تولید، نهاده های سوخت، سیاست های ارزی، پولی و مالی. که تولید و صادرات را تضعیف می کند، نمی توان اقتصاد قوی و مستعد جهش داشت.

وی تصریح کرد: اتاق ایران به زودی نظر خود را در خصوص سیاست های مناسب پولی و ارزی برای سال 1403 اعلام خواهد کرد. اما در یک کلام می توان گفت که شرط اساسی دستیابی به جهش تولید، تثبیت فضای اقتصادی، سیاسی و نظارتی، جلوگیری از تولید یا قیمت گذاری کالاهای خصوصی توسط دولت و تمرکز بر افزایش رقابت پذیری است. تولید در هر سیاست پولی، مالی، پولی و تجاری.

رئیس اتاق ایران تاکید کرد: دومین وجه شعار سال مشارکت مردمی است. وی گفت: بخشنامه از دیدگاه اتاق ایران به این معناست که افراد جامعه امکان مشارکت در کل فرآیند اقتصادی را چه به صورت مستقیم و چه قانونی داشته باشند.

وی مهمترین موانع مشارکت مردم در اقتصاد را «وجود انحصار و تبعیض علیه بخش خصوصی»، «از بین رفتن انگیزه مردم برای سرمایه گذاری در بورس» و «وجود مشکلات با دولت» برشمرد. تضمین می کند.» قراردادها با بخش خصوصی البته زیاد است. وی افزود: برای افزایش تولید با مشارکت مردم باید تدابیری اتخاذ شود تا همه این مسائل حل شود.

صادقی نماینده مجلس شورای اسلامی در آخرین بخش از لغو یکباره انتخابات اتاق آبادان با نظر یکی از اعضای شورای عالی نظارت و دخالت غیرقانونی در امور دو اتاق انتقاد کرد. . آنها خواستار تغییر رویکرد شورای عالی نظارت شدند.

حسن زاده همچنین به آنچه در این جلسه بیان شد پاسخ داد و گفت: اتاق بازرگانی ایران از اجرای دقیق قانون در همه موارد حمایت می کند و نیازمند حمایت اعضا و همکاران است. اتاق ایران در کنار دولت می ایستد و تلاش می کند تا طبق قانون پیش برود. تعامل امروز اتاق ایران با همه مسئولان دولتی نتیجه اعتمادی است که به بخش خصوصی شده است.

انتهای پیام/

https://www.isna.ir/news/1403012613980/%D9%85%D8%B4%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%84%D8%B2%D9%85-%D8%AB%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%D9%82%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%86-%D9%88-%D8%AE%D8%B1%D9%88%D8%AC-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D8%B5%D8%AF%DB%8C-%DA%AF%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D8%A7