با آغاز به کار دولت چهاردهم و روی کار آمدن رئیس جدید بورس بار دیگر بحث عرضه خودرو در بورس کالا مطرح شد و این در حالی است که حامیان بر این باورند که عرضه خودرو در بورس امکان شفافیت را افزایش می دهد و مانع از دلالان می شود. اما مخالفان معتقدند اکنون که واردات خودرو آزاد شده و بازار آزاد در حال فروپاشی است، دیگر نیازی به عرضه خودرو در بورس کالا نیست. به طور خاص، مشکل عمدتا با دانستن قیمت خودروساز حل خواهد شد.
به گزارش اسنا، تنظیم بازار خودرو از طریق بورس کالا طی سال های گذشته بارها مطرح شده است. این موضوع برای اولین بار در سال 1400 مطرح شد و در اردیبهشت 1401 خودروهای داخلی و کلکسیونی وارد بورس شدند. بازار خودرو و فعالان اقتصادی در بازه 10 ماهه عرضه خودرو در بورس کالا واکنش های متفاوتی از خود نشان دادند که برخی مخالف و برخی موافق بودند.
اما باز هم با آغاز به کار دولت چهاردهم و رئیس جدید سازمان بورس، موضوع نمایش خودرو در بورس کالا دوباره مطرح شد. حجت الله سعیدی، رئیس سازمان بورس، ده روز پیش در جمع خبرنگاران اظهار داشت: عرضه مجدد خودرو به بورس در حال رصد است و تلاش می کنیم خودرو وارد بورس کالا شود. وی افزود: تا زمانی که آنها متقاعد شوند که بورس در اصل به معنای رقابت است، با شورای رقابت وارد مذاکره می شویم و شورای رقابت نمی تواند مخالف مفهوم رقابت باشد!
عبدالناصر همتی در خصوص موضوع عرضه خودرو در بورس کالا گفت: بحث نمایش خودروها در بورس کالا نیازمند هماهنگی بین وزارت حراست، بورس و شورای رقابت است و در صورت تکمیل، ما در وزارت اقتصاد این روش را تایید می کند.
وی افزود: اما وزارت حراست باید ابزار و امکاناتش فراهم شود و اگر وزارت حراست اعلام آمادگی کند مانعی از سوی وزارت اقتصاد و بورس وجود ندارد.
اما سید مهمت اتابک، وزیر امنیت هفته گذشته گفت: فروش خودرو در بورس کالا در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست. خودرو باید در شرایط رقابتی واقعی عرضه شود و نیازی به استفاده از بورس برای فروش خودرو نیست.
مخالفان در مورد آنچه در بورس است چه می گویند؟/ الان نیازی نیست!
مخالفان بر این باورند که در سال 1400 فرصت های خوبی برای صاحبان پول و ثروت فراهم شد تا برای خرید خودرو از بورس سرمایه گذاری کنند. در آن زمان خودرو به کالای سرمایه ای تبدیل شد و مردم تشنه خرید خودرو بودند، اما این روزها تقاضا برای خرید خودرو کاهش یافته است. به گفته اسعد کرمی، رئیس اتحادیه نمایشگاه های خودرو، بازار وارد رکود شده و تقاضا برای خرید خودرو نسبت به سال های گذشته کاهش چشمگیری داشته است. وی به خبرنگار ما اطمینان داد که اگر عرضه خودرو بیشتر شود و خودروسازان پیشنهادهای فروش متنوع و چرخشی داشته باشند، خودرو به یک کالای مصرفی تبدیل می شود و تنها عده کمی با خرید و فروش خودرو به دنبال کسب سود هستند.
رکود بازار خودرو و کاهش تقاضا برای خرید خودرو موید این است که فروش خودرو از طریق بورس کالا صحیح نیست و تصمیم گیرنده نباید به این سمت حرکت کند.
شعبان فروتن، عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، درباره مذاکرات وزیر صمت گفت: در حال حاضر شاهد عرضه مستمر خودرو توسط خودروسازان و شرکت های مونتاژ خودرو و از یک سو واردات خودرو هستیم. آغاز شده است.» دو سال است که یکسری از مردم این خودروها را می خرند».
وی گفت: طی هفته های گذشته شاهد افزایش واردات خودرو بوده ایم و به دنبال این موضوع ثبت نام برای خرید خودروهای وارداتی در حال انجام است. از آنجایی که این اقدامات در حال اجراست، بورس کالا راه حلی برای تنظیم بازار خودرو نیست و نیازی به تغییر نوع عرضه نیست.
یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران گفت: بازار خودرو نیز مانند سایر بازارها باید رقابتی مدیریت شود و بنابراین بورس کالا نمی تواند این مزیت را ایجاد کند. نکته دیگر اینکه همه مردم با بورس کالا و عملکرد آن آشنایی ندارند، بنابراین این امر می تواند مانع از خرید آنها شود.
معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا: قیمت خودروسازان را به جای بورس کالا به روز کنید.
مهدی آقا طاهریان معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا مخالف فروش خودرو در بورس است و می گوید: با فروش خودرو در بورس در مدت اخیر بیشترین ضرر برای ریال مصرف کننده رخ داد زیرا شکاف بین قیمت کارخانه و بازار حدود 55 درصد افزایش یافت، اگر این افزایش در قیمت ها با همان معاملات فعلی خودروسازان برای خودروسازان داخلی در دو نوبت اعمال شود، زیان انباشته ای وجود نخواهد داشت، زیان انباشته ای وجود نخواهد داشت. از دست دادن مصرف کننده واقعی خرید را دشوار می بیند.
وی با بیان اینکه به روز رسانی قیمت خودرو فرض بر این است که رستم است و از آدرس وی می ترسیم، گفت: این در حالی است که شرایط قیمت گذاری به صراحت در قانون پیش بینی شده و باید تعدیل قیمت طبق قانون به خودروسازان داده شود. صورت های مالی به مدت شش ماه.
آقا طاهریان گفت: تنها راه تنظیم بازار خودرو افزایش عرضه و رقابتی شدن بازار است که در رده خودروهای بالای یک میلیارد تومان اتفاق می افتد و در این بازه قیمتی شرکت ها مجبور به فروش خودرو هستند. بصورت اقساطی .
معاون بازاریابی و فروش گروه سایپا افزود: تصمیم گیری در زمینه تنظیم بازار خودرو باید بر اساس نظر کارشناسان و اتفاق نظر همه خودروسازان داخلی باشد و تاکنون قرعه کشی و اولویت بندی نتوانسته است مشکل را حل کند تنظیم بازار به هر نحوی باشد زیرا از این طریق این پیام به بازار ارسال می شود زیرا تا دو سال آینده عرضه وجود ندارد. وی افزود: تنها راه حل این مشکل افزایش معاملات، عرضه متناوب و حذف واسطه هاست و این راه حل وجود دارد.
آقا طاهریان خواستار این شد که اجازه داده نشود تصمیمات غیرکارشناسی آسیب بیشتری به صنعت خودرو وارد کند.
در واقع به گفته این خودروساز و برخی مخالفان فروش خودرو در بورس کالا، باید به جای فروش خودرو در بورس کالا، قیمت خودرو را افزایش دهیم تا فاصله کارخانه و بازار آزاد کاهش یابد و تقاضای سرمایه کاهش یابد. کاهش یافته است. آن را حذف کنید و تولید به تدریج افزایش خواهد یافت. اگر این دلیل را رفع کنیم نیازی به نمایش آن در بورس کالا نیست.
حامیان نمایش خودرو در بورس کالا چه می گویند؟
شفافیت مهم ترین دلیل برای حامیان فروش خودرو در بورس کالا است. آنها وضعیت بازار را که فردی خودرویی را از کارخانه خریداری می کند و بلافاصله آن را در بازار آزاد می فروشد و سود چند صد میلیونی به دست می آورد، هدر دادن پول می دانند. منابع معتقدند اکنون نمی توان قیمت بازار آزاد را کنترل کرد، عرضه خودرو در بورس می تواند درآمد دولت از این تفاوت قیمت افزایش یابد و به جای اینکه سود به جیب دلال برود، به جیب خودروساز برود. و طبیعی است که خودروساز با رشد و توسعه خود پول بیشتری به اقتصاد وارد می کند. و دولت هم دارد، دولت این پتانسیل را دارد که در این مورد از این شکاف قیمت مالیات بگیرد. علاوه بر این، برخی خودروسازان از این طریق آمار شفافی از محصولات خود ارائه می کنند و خودروهای خود را به جای فروش به مردم می فروشند.
حال باید دید درگیری موافقان و مخالفان نمایش خودرو در بورس به کجا می انجامد و تصمیم دولت در این زمینه چیست.
انتهای پیام/
https://www.isna.ir/news/1403081914116/%D9%85%D9%88%D8%A7%D9%81%D9%82%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D9%85%D8%AE%D8%A7%D9%84%D9%81%D8%A7%D9%86-%D8%B9%D8%B1%D8%B6%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D9%88%D8%B1%D8%B3-%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7-%DA%86%D9%87-%D9%85%DB%8C-%DA%AF%D9%88%DB%8C%D9%86%D8%AF