موانع و مشکلات برندسازی/ضرورت تنوع بخشی به طیف محصولات صادراتی مورد بررسی قرار گرفت

موانع و مشکلات برندسازی/ضرورت تنوع بخشی به طیف محصولات صادراتی مورد بررسی قرار گرفت

علیرغم توانایی بالای کشور در تولید محصولات با مزیت رقابتی، در سال های اخیر در حوزه برندها عقب مانده ایم و جایگاه صادراتی خود را در بازارهای هدف از دست داده ایم که به تجارت کشور لطمه وارد کرده است. بنابراین تنوع بخشیدن به سبد محصولات صادراتی و توانمندسازی بنگاه های اقتصادی باید در دستور کار قرار گیرد. بر همین اساس اتاق بازرگانی ایران اولین نشست مهم ترین برندها را برای بررسی موانع و مشکلات علائم تجاری و یافتن راهکارهای کارشناسی در این زمینه برگزار کرد.

به گزارش اسنا، یکی از مهمترین حلقه های مفقوده در توسعه صادرات و ارتقای جایگاه ایران در رتبه بندی جهانی، کم توجهی و بی توجهی به برند در محصولات خدماتی تجاری و برند ملی ایران است. این موضوع از ایجاد تصویر ذهنی مثبت از کالاهای تجاری ایرانی در بازارهای هدف و افزایش سهم ایران در سبد ارزشی تجارت جهانی حتی در محصولاتی که دارای مزیت رقابتی تاریخی مانند زعفران و فرش دستباف هستند، جلوگیری کرده است. برخی از خشکبار، محصولات معدنی و … نیز شاهد هستیم که به تدریج بازار به دست رقبایانی سپرده می شود که سال ها برای برندسازی سرمایه گذاری و تلاش کرده اند.

متأسفانه امروزه شاهد این هستیم که بیشتر محصولات صادراتی کشور را مواد اولیه و فله ای تشکیل می دهند که فاقد ارزش افزوده بالایی هستند. در چنین شرایطی نه تنها تجارت، بلکه سایر جنبه های برند ملی مانند جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و گردشگری نیز آسیب می بیند.

تصویب ماده 8 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر در سال 1393 و تشکیل کمیته ملی علائم تجاری به ریاست وزارت ایمنی و سایر دستگاه های اجرایی فرصت مغتنمی را فراهم کرد تا موضوع علامت تجاری در کانون توجه قرار گیرد. اتاق بازرگانی ایران علاوه بر مجلس بخش خصوصی، مشاور علی ذات نیز در کمیته ملی برند است و برندهای بزرگ نیز در این اتاق عضویت دارند. اتاق ایران در ترویج فرهنگ برند، پیگیری موانع و مشکلات و تهیه و تدوین بسته های تشویقی بیش از سایر دستگاه های دولتی پیشتاز خواهد بود.

در شرایطی که سهم کمتر از 100 شرکت ایرانی بیش از 80 درصد از صادرات غیرنفتی است و در بین بیش از 60 هزار شرکت کوچک، متوسط ​​و بزرگ، کمتر از 500 شرکت وجود دارد که بیش از 92 درصد صادرات دارند. . سال‌هاست که جغرافیای صادراتی کشور مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است و چند کشور بازار هدف ایران هستند. .

بر این اساس، صبح امروز (دوشنبه) اولین گردهمایی برندهای بزرگ اتاق بازرگانی با حضور فعالان و نام‌های مطرح کشور در حوزه‌های مختلف و همچنین محمد رضا در محل ستاد مرکزی این سازمان برگزار شد. نعمت زاده (وزیر سابق صنعت).

این نشست با هدف ایجاد فضای نزدیکی و هم افزایی برای ارتقای فرهنگ برند در کشور برگزار می شود. از جمله برنامه های اتاق بازرگانی ایران ایجاد دفاتر علائم تجاری در استان ها بر اساس مزیت رقابتی هر استان و بهترین برندها برای آن مناطق است تا با کمک به بهترین علائم تجاری در استان ها و همکاری مراکز دانشگاهی، مشاوران متخصص و شهرهای صنعتی، فرآیند توانمندسازی بنگاه‌های کوچک و متوسط ​​را با محصولات می‌توان اجرا کرد. یکی دیگر از اهداف این نشست ها بررسی موانع و مشکلات برندسازی و یافتن راه حل های کارشناسی و پیگیری رفع موانع با هدف ایجاد انگیزه و تشویق شرکت ها به برندسازی در سطح ملی است کمیسیون باید پس از تایید دولت استفاده شود.

در این جلسه صمد حسن زاده – رئیس اتاق بازرگانی ایران – وی ضمن ابراز نارضایتی از مشکلات موجود در پرونده های اداری، گفت: به نظر من با حمایت قانونی در همه موارد می توانیم بزرگترین مشکلات کشور را حل کنیم. مساحت کشور ما یک درصد مساحت جهان و یک درصد جمعیت جهان است. این در حالی است که 15 درصد ذخایر طبیعی جهان در این کشور قرار دارد و در نتیجه کشور ما ظرفیت های زیادی دارد. از این رو امیدواریم مسئولان نگاه ویژه تری به صادرات داشته باشند و به موضوع علائم تجاری در زیر مجموعه خود توجه کنند.

وی بیان کرد: زمانی از کالاهای کره ای در ایران استقبال نمی شد اما امروز چهار برند به پایتخت ملی و جهانی کره جنوبی تبدیل شده اند و این برندها باعث شده تا کالاهای کره ای در بازار ایران جایگاه پیدا کنند.

حسن زاده افزود: به عنوان مثال بازار جمهوری آذربایجان بازار بزرگی نیست اما در همین بازار محصولات ایرانی به عنوان محصولات بی کیفیت ارائه می شود و تمایلی برای خرید وجود ندارد. اگرچه به جرات می توان گفت که هیچ کارگر اقتصادی در هیچ کجای دنیا نمی تواند در شرایط تجار ایرانی کار کند، اما تجارت در کشور ما با وجود این مشکلات ادامه دارد.

در ادامه این نشست هم فعالان و هم صاحبان علائم تجاری به بیان نظرات خود در خصوص حل مشکل علامت تجاری در ایران پرداختند.

گاهی اوقات ارزش برخی از برندهای خارجی از ارزش کالا بیشتر است

محمدرضا نعمت زاده، وزیر اسبق صنعت وی در این نشست برترین برندها در اتاق بازرگانی ایران به جایگاه برند در تولید و تجارت اشاره کرد و گفت: در برخی از شرکت های دنیا گاهی ارزش برند از ارزش برند بالاتر است. محصول ; همچنین باید مواد قانونی در این زمینه ایجاد کنیم و توجه داشته باشیم که به جای ایجاد برند باید برای حفظ برند تلاش بیشتری کرد.

وی به ناهماهنگی حامل های انرژی کشور اشاره کرد و گفت: در برنامه هفتم توسعه باید تولید برق ایران به 127 هزار مگاوات برسد و برای رسیدن به این میزان باید حدود 30 هزار مگاوات برق تولید شود. با توجه به تجربه من در این زمینه، این امکان وجود دارد، اما برای رسیدن به آن باید از بخش خصوصی کمک گرفت. در حوزه گاز نیز نیاز به ظرفیت سازی برای تولید 400 میلیون مترمکعب در روز معادل 14 مرحله میدان پارس جنوبی وجود دارد.

نعمت زاده همچنین بر تولید برق از منابع تجدیدپذیر تاکید کرد و افزود: در برق تجدیدپذیر می گویند باید 12 هزار مگاوات تولید شود یعنی 10 برابر تولید فعلی یعنی در پایان برنامه هفتم 10 درصد تولید برق این کشور از منابع تجدیدپذیر تامین خواهد شد، این در حالی است که امارات امروز 30 درصد برق مورد نیاز خود را تامین می کند، عمان 30 درصد از برق مورد نیاز خود را از منابع تجدیدپذیر تامین می کند و به طور متوسط ​​در اروپا تامین می شود. 40 درصد است.

انتهای پیام/

https://www.isna.ir/news/1403071612685/%D9%85%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B9-%D9%88-%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%AF%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%B4%D8%AF-%D8%B3%D8%A8%D8%AF-%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D8%AA%D9%86%D9%88%D8%B9