اخبار

موسوی: پشیمانم که به تیم ملی والیبال برگشتم/ ما ماشین کشاورزی نیستیم مجله خبری کشاورزی

دسترسی آسان و راحت تر به منابع آبی و حفر چاههای غیر مجاز برای کشت فضای باز ،. در فضای باز به ازای تولید هر کیلو سبزی و صیفی به طور متوسط 400 تا 450 لیتر آب مصرف می شود. اکنون سعی می کنیم تا هر یک از این ماشین آلات کشاورزی مدرن را به ترتیب و به منظور آشنایی خوانندگان عزیز با کاربردهایشان معرفی نماییم. هم اکنون سهم گلخانه ها از 650 هزار هکتار زمین کشاورزی گلستان. بنابراین اولین عارضه افزایش تعداد واحدهای بهره برداری است که معادل ۷۴ درصد آن را واحدهای خرد زیر۵ هکتار و ۵۲ درصد کل بهرهبرداریهای را بهرهبرداریهای خرد مقیاس زیر ۲ هکتاری تشکیل میدهند که در خلال دو سرشماری کشاورزی ۱۳۸۲ و ۱۳۹۳ افزایشی ۲ درصدی هم داشته است. این رقم با 41 درصد افزایش برای سال 14-2013 به 2/ 7 میلیون تن رسید. با توجه به اینکه یک روز در بازار خیار کیمیا می شود.روزی دیگر سیب زمینی و گوجه فرنگی و روزهایی دیگر محصولاتی دیگر ، توسعه کشت گلخانه ای با توجه به برداشت.آن در تمام فصلهای سال می تواند دغدغه های بازار کم کند. همزمان، ایران به تازگی در «سازمان همکاری شانگهای» (Shanghai Cooperation Organisation) هم عضو شده که تقریبا تمام قدرتهای اقتصادی آسیایی (به غیر از ژاپن، کرهجنوبی و اندونزی) را در بر میگیرد.

اکبری با تاکید به این نکته که قانونها و مقررات در پیشرفتهای حاصل شده بی تاثیر نبوده است و کمک کننده و تسهیل گر در مسیر کشاورزی بوده است گفت: از سالهای قبل از انقلاب تا سال 1357 جهت گیری بر مدفون شدن کشاورزی بود و توجه و سرمایه گذاری در جهت صنعت بود که موجب مهاجرت از روستا به شهر شد و هیچ کمکی در زمینه خشکسالی یا تسهیلات یا تضمینی ارائه نمی شد. شاید تا بحال برای شما پیش آمده که به دلیل علاقه یا رشتهی تحصیلی خود یا به هر دلیل دیگری، تصمیم به اشتغال در حوزه ی کشاورزی گرفتهاید. عسکری اظهار داشت: بنابراین برای رونق تولید، مشوقهای خوبی در نظر گرفته شده و در حوزه سرمایهگذاری نیز وامهای با بهره کم با تنفس و بعضاً بلاعوض تعریف شده و دولت مکلف شده در راستای فعال کردن حوزه کشاورزی این مباحث را دنبال کند. به گزارش خبرنگار ایرنا، سید رضا مرتضوی شامگاه پنجشنبه در پایان سفر به شهرستان چادگان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پشتیبانی و حمایت لازم در راستای ارائه تسهیلات قابل استفاده در بخش کشاورزی این شهرستان انجام خواهد شد. برنامه­ی 5 ساله دوم با هدف اصلی توسعه اقتصادی با نرخ رشد 1/5 درصد در سال تصویب شد که نرخ رشد ارزش افزوده بخش کشاورزی 43 درصد بوده است( قانون برنامه دوم توسعه،1378-1374).

کشاورزی یعنی تولید مواد غذایی، علوفه، الیاف و دیگر محصولات مورد نیاز بشر از راه کاشت گیاهان و پرورش حیوانات اهلی سایت agriculture-na است. یکی از ماشین آلات و ادوات کشاورزی مدرن به شمار می رود که می تواند با سرعت فوق العاده ای دانه پنبه را از الیاف آن جدا کند. به علاوه محصولاتی که با این شیوه تولید می شوند کیفیت بالایی نخواهند داشت چرا که هم از آفت کش ها و حشره کش ها و هم از کود های شیمایی در مقیاس بالا برای رشد آن ها استفاده شده است. این امر علاوه بر این که کیفیت کالای ایرانی را می­کاهد هزینه چند برابری هم در بر دارد. هر چند در سیستم کشاورزی ایران انواع ادوات کشاورزی مدرن به تدریج جای خود را باز کردهاند. در فضای باز هم امکان هجوم آفات بیشتر است .هم مبارزه سخت تر. و بیشتر از طریق دانشگاه می توانیم با کشت گلخانه ای آشنا شویم. اسکندری تلویحاً، چالش کشت برنج در استانهای غیرشمالی را به فقدان الگوی کشت محصولات کشاورزی مرتبط دانست و گفت: در خوزستان مسئله ممنوعیت کشت برنج چالش ساز شده است و با این حال کشاورزان به کشت خود ادامه میدهند. در برابر رطوبت و نور مستقیم خورشید مقاوم است.

یکی از فناوری هایی که امروزه در کشور های توسعه یافته و همچنین در حال توسعه استفاده می شود، بیوتکنولوژی گیاهی است. این امر باعث ایجاد یک لایه بسیار مقاوم روی گالوانیزه شده که در نتیجه طول عمر آهن را بالا برده و همچنین از پرت حرارتی و داغ شدن آن درروزهای گرم تابستان(بدلیل سفید بودن) جلوگیری کرده و طول عمر گلخانه افزایش پیدا میکند. وی افزود: یکی از گام های صنعتی شدن این است که تولید را به فروش وصل کنیم تا تولید کننده بهره وری اقتصادی بیشتری پیدا کند. که نوین شدن روش تولیدات گیاهی در آن می تواند به توسعه این استان کمک کند. این نوع که می تواند مراتع و منابع وسیعی را پوشش داده و در زمینه دفع و مبارزه با آفات یا پاشش کود به مزارع پهناور به کار می رود. فناوریهای هوش مصنوعی مانند رباتها، از الگوریتمهای بینایی کامپیوتری (Machine Vision) پشتیبانی میکنند و برای شناسایی علفهای هرز و از بین بردن آنها در مزرعه آموزش داده میشوند. یکی دیگر از عناصر اصلی در کشاورزی هوشمند نرم افزارها و داده های علمی هستند که به کمک آن ها می توان فیزیولوژی گیاهان و همچنین سلامت خاک را آنالیز کرد. همچنین کشاورزان می توانند با استفاده از آب پاش های هوشمند اقدام به آبیاری مزارع خود به صورت تخصصی کنند.

کاهش مصرف آب در کشاورزی مدرن.کنترل بهتر و راحت تر آفات و بیماری ها ، افزایش 10 تا 12 برابری میزان عملکرد در واحد سطح در مقایسه با کشت در فضای باز .و امنیت غذایی مردم از جمله فواید ایجاد این خانه های تولید محصولات کشاورزی است. رییس سازمان جهادکشاورزی یزد با تاکید بر اتخاد تدابیر لازم در برابر تحولات اقتصادی ناشی از تغییرات آب و هوایی و کاهش قیمتها به دلیل رکود بازارهای جهانی گفت: به گلخانه داران استان توصیه میشود، کشت ترکیبی چندگونه گیاهی را رعایت کنند تا اگر یکی از محصولات در زمان برداشت به دلایلی از قیمت مناسبی برخوردار نبود، با محصولات دیگر زیان وارده را جبران کنند و ترکیب کاشت محصولات توصیه شده در استان بر اساس اولویت خیارسبز ، گوجه فرنگی ، بادمجان ، فلفل و انواع آلوئه وراست.. همچنین تمامی دادهها توسط رایانهها ثبت، ذخیره و تجزیه و تحلیل می شوند تا مداخلات انسانی و خطاهای ناشی از آن را کاهش دهند. در کشاورزی سنتی با توجه به ابزار های سنتی که مورد استفاده قرار می گیرد، بازدهی کشاورزی نیز کاهش پیدا می کند.

بدلیل سرمایه گذاری و هزینه های تولید بسیار بالاتر در گلخانه نسبت به مزارع، روش های مورد استفاده برای تولید محصولات گلخانه ای نیاز به کارآمدی و بازده بیشتر نسبت به آنچه که در سیستم های سنتی مزارع استفاده می شود، دارد. بنابراین اگر زودرسی مطرح باشد، باید فاصله بین نشاها بیشتر و یا ظرف تهیه نشای بزرگتر باشد و اگر زودرسی مطرح نباشد (مصرف فرآوری)، کمینه فاصله بین نشاها کافی است. چنانچه نیاز به تغییر هر یک از مقادیر «نام کاربری» یا «رمز عبور» و یا هر دوی آنها باشد، با استفاده از اطلاعات کارت و از طریق لینک تغییر اطلاعات کاربری ، امکان تغییر آنها فراهم می باشد. یکی از راه های مفید و شاید بهترین آنها برای برون رفت از این مشکل مدرنیزاسیون کشاورزی در کشور است . ازسوی دیگر نبود حمایتهای بیمهای، افزایش قیمت مواد اولیه و مشکل تأمین سوخت در زمستان، از مهمترین مشکلات گلخانهداران گیلان بهشمار میرود. کشاورزی علم و هنر کشت گیاهان می باشد و مهمترین پیشرفت و دستاورد در ظهور تمدن بشر غیر مهاجر محسوب می شود.

به طور مثال امروزه با استفاده از بیوتکنولوژی گیاهی دانشمندان توانسته اند تا گیاهان را در برابر آفات و همچنین بیماری های گیاهی مقاوم کنند. طی تحقیقاتی که اخیرا انجام شده ، زعفران نیز می تواند در گلخانه پرورش یابد و به دو صورت آب کشت (هیدروپونیک) و هوا کشت انجام می پذیرد، در روش هیدروپونیک هم مصرف آب کاهش می یابد و میزان محصول دهی نیز تا سه برابر افزایش می یابد. این تحریمها باعث شده است تا صادرات فناوری کشاورزی از هلند به روسیه افزایش یابد؛ چراکه فناوریهای مدرن میتوانند برای کاهش وابستگی غذایی روسیه به دیگر کشورها مفید باشند.

سرپرست اداره جهاد کشاورزی جوین نیز در خصوص وضعیت کشت گلخانه ای این شهرستان گفت: سطح کشت گلخانهای در این شهرستان از پنج هزار مترمربع در سال ۱۳۹۲ به حدود ۲۵ هزار متر در سال ۱۳۹۹ افزایش یافته است.توسعه کشت گلخانهای سبب افزایش بهره وری اقتصاد کشاورزی و مدیریت راهبردی آب می شود و می توان در فضای کوچک به چندین برابر افزایش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی دست یافت. 14 ماه می گذرد و در این مدت با حمایت سازمان جهاد کشاورزی و تجهیز گلخانه . مدیریت امور اراضی، بخشی از سازمان جهاد کشاورزی هر استان است که تحت نظر رئیس سازمان امور اراضی و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فعالیت کرده و در مرکز استان مستقر است. وی ادامه میدهد: این سازمان همزمان با ترویج مصرف آفتکشهای غیرشیمیایی و نگاه به آفتکشهای سازگار با محیط زیست و کم خطر، حذف آفتکشهای پرخطر را در دستور کار خود قرار داده است. و کشاورزی در محیط کنترل شده انجام دادهاست.

و به ازای هر هزار متر 150 تا 200 تن در سال محصول می دهد. از آن زمان تا به امروز کشاورزی مدرن جایگزین کشاورزی سنتی شده است. در واقع در آن زمان آن ها سعی کردند تا با استفاده از تکنیک هایی، تولید محصولات را در زمین های زراعی کوچک افزایش دهند. از این دوره به بعد شاهد ورود انواع ادوات کشاورزی هستیم که آن زمان ابتدا این کار با ورود گاو آهن فلزی شروع شد. یکی دیگر از هزینههایی که باید هنگام احداث گلخانه به خصوص در شهرهایی که نور طبیعی کمتری وجود دارد مورد توجه قرار بگیرد، هزینه تامین نور مصنوعی است. امروزه مولتی روتور های وجود دارند که نقشه های 3 بعدی با دقت بسیار بالا را ثبت میکنند و آن را در اختیار کشاورزان قرار میدهد. امروزه ابزار های الکترونیکی بسیاری وجود دارد که کشاورز با استفاده از آن ها می تواند از عناصر موجود در خاک مزرعه به اطلاعات مهمی برای کشاورزی دست پیدا کند.

وی اظهار داشت: اکنون در استان کرمانشاه با توجه به شرایط اقلیمی مناسب و دارا بودن منابع آب و خاک باکیفیت، زیاد بودن نیروی کاری متخصص و متبحر در زمینه کاشت محصولات گلخانه ای و همچنین وجود انرژی پاک (گاز) ارزان قیمت برای استفاده در بخش کشاورزی و دسترسی آسان به بازارهای داخلی و خارجی با توجه به وجود مرزها برای صادرات و فروش محصولات گلخانه ای، توسعه این امر را به طور جد در دستور کار قرار داده است. این آب پاش ها با استفاده از حسگر هایی در سطح خاک و همچنین کاهش رطوبت و خشک شدن خاک اقدام به آبپاشی گیاهان می کنند. چنین اقداماتی تا حد زیادی نیاز به نیرو های متخصص را کاهش می دهد. او افزود : اما با توجه به این میزان تولید عزم خود را جزم کرده ام تا با دریافت تسهیلات ایده خود را عملی کنم. روش کشاورزی سنتی علاوه بر اینکه میزان تولیدات را کاهش می دهد باعث می شود تا خسارات جبران ناپذیری از قبیل کم شدن آب های زیر زمینی به منابع طبیعی وارد نماید. این جبران می تواند از هزینه های اضافی مزرعه و کاهش میزان تولید محصولات به شدت بکاهد. میزان تقاضا برای این گیاه بیشتر از عرضه می باشد.

آفت کش ها مواد شیمیایی هستند که برای کنترل آفاتی که به محصولات کشاورزی حمله می کنند استفاده می شود. مزارع کوچک به دلیل مقیاسشان می توانند از طریق کشاورزی مدرن راحت تر کنترل شوند و به همین صورت بازدهی این نوع کشاورزی در مزارع کوچک بیش تر و شاید بهتر از مزارع بزرگ باشد. در دو سال نخست فعالیت دولت نهم، رشد محصولات کشاورزی از رشد جمعیت کشور پیشی گرفته به طوری که با افزایش 13 میلیون تن محصولات کشاورزی، بیش از 150 کیلوگرم سرانه تولید غذایی در کشور بهبود یافته است. این اقتصاددان از اساتید شناخته شده درس توسعه است؛ علاوه بر این بیش از ده سال سابقه تدریس در دوره دکترای مدیریت استراتژیک و سابقه تدریس در دانشگاههای شهید بهشتی، امام حسین (ع)، الزهرا(س) و دانشگاه عالی دفاع ملی را در کارنامه خود دارد. تاریخچه استفاده از ادوات کشاورزی یا وسایل کشاورزی به تعبیر امروزی به عهد قاجار و دوره ناصرالدین شاه بر می گردد. چرا که با استفاده از آنالیز داده ها می دانید که در هر شرایطی خاک شما حاصل خیز است و به شکل مناسب و کارآمد از منابع طبیعی مزرعه شما استفاده می شود.

در آبیاری سننتی حجم زیادی آب به گیاهان داده می شود. و هم حفظ آب و خاک و هم امنیت غذایی مردم می شود. هم اکنون حدود 73 هکتار گلخانه برای کشت .این محصولات در گلستان در حال ساخت است .اما باز هم تا رسیدن گلستان به جایگاه واقعی خود در این بخش فاصله زیادی داریم. از طریق بانک های عامل به متقاضیان پرداخت می کند .و هم اکنون 52 متقاضی ساخت گلخانه با تکمیل پرونده . اما علیرغم داشتن زمین مناسب اکنون برای احداث گلخانه سرمایه کافی ندارم. و به ازای هر 1 هزار متر مربع حدود 60 میلیون تومان سرمایه می خواهد.

امیر یوسفی در گفتگوی با خبرنگار بازار اظهار کرد: در سال های گذشته برنامه مدونی در خرید تضمینی و قیمت گذاری محصولات کشاورزی وجود نداشته است اما قیمت گذاری گندم در سال گذشته سبب شد که این محصول به جای اینکه به سمت کارخانجات برود به سمت دامداری ها روانه شود که این به ضرر مردم، دولت و کشاورز تمام شد. سال گذشته یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن برنج تولید شد که امسال به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن خواهد رسید. در واقع با استفاده از این فناوری نانوذراتی ساخته می شود که همراه سموم به خاک تزریق می شود. هم چنین افزایش تولیدات کشاورزی نیازمند بکارگیری تکنولوژی­های مدرن بوده که استفاده از کود و سموم دفع آفات را می­طلبد.

به عبارت دیگر این نرم افزار ها به طور دقیق می توانند استراتژی کشاورزی شما را به روز کنند و با استفاده داده های به روز سبب پیشرفت و افزایش بهره وری در مزرعه شما شوند. حتی نرم افزار های مدیریتی مانند Germon Manager Systems به وجود آمده که می توانند در مدیریت زمین های زراعی بسیار موثر باشند، مخصوصا سیستم Germon Manager System که در مدیریت مصرف آب مزرعه می تواند سبب صرفه جویی در مصرف آب شود. وی نقش نظام مهندسی کشاورزی در مهندسی شدن فرآیند تولید و رفع مشکلات بخش کشاورزی و افزایش بهره وری را موثر دانست وگفت: مهمترین وظیفه و اهداف سازمان افزایش کمی و کیفی تولیدات بخش کشاورزی و حمایت از تولید کنندگان و تشکل های صنفی در این حوزه است که لازمه این کار، افزایش ارتقای سطح دانش و گسترش فناوریهای جدید در بخش کشاورزی است گرچه اقدامات مناسبی تاکنون صورت گرفته اما کافی نیست. وی افزود: در آن سالها به این دلیل که هنوز دلالان به بخش کشاورزی ورود نکرده بودند، صاحبان صنایع و سرمایهگذاران به راحتی اقدام به خرید محصول میکردند و کشاورز نیز به این دلیل که محصولش به فروش رفته میتوانست هزینههای جاری خود را مدیریت کند. اگرچه سوء استفاده دلالان و نظارت ناصحیح سبب التهاب بازار می شود.

اما درعین حال ، این امر به مشکلات زیست محیطی نیز منجر می شود زیرا این روش مبتنی بر تکنیک ورودی بالا و بازده بالا با استفاده از بذرهای ترکیبی از انواع پر بازده و آب آبیاری ، کودها و سموم دفع آفات فراوان است. نبود واحدهای بستهبندی و صنایع تبدیلی یکی از مشکلات تولیدکنندگان محصولات گلخانهای در استان مرکزی است. بعد، شاخص محتوای کلروفیل است که به کاربرد مواد مغذی کمک می کند. همچنین فناوری نانو نیز کاربرد های موثری را در زمین های کشاورزی دارد که در ادامه مقاله بیش تر به آن ها می پردازیم. لازم به ذکر است در کنار این محصولات ماشین آلات دیگری نیز وجود دارند که بسیار پر کاربرد بوده و در مناطق مختلف و مزارع گوناگون کشاورزی به کار می روند از جمله می توان به انواع تیلرها با ظرفیت های مخصوص اشاره کرد. همانطور که در بخش اول کشاورزی مدرن در ایران و جهان نیز اشاره کردیم، شروع استفاده از ادوات کشاورزی در کشورهای توسعه یافته به معنای واقعی در اواخر قرن 19 میلادی صورت گرفته است. وی با اشاره به اینکه با این روش، در هر نقطهای از ایران میتوان هر محصول کشاورزی را بدون توجه به اقلیم و نوع خاک، برداشت کرد، افزود: با این روش، میتوان اشتغالزایی خوبی داشت و از هر مکانی برای تولید محصولات کشاورزی که نیاز روز افزون جمعیت ایران است، بهره برد.