اخبار

نحوه کاشت انواع محصولات گلخانه ای مجله خبری کشاورزی

در این نوشته از سایت فرات پلیمر به معرفی کامل کشاورزی هوشمند و مدرن، مزایا و معایب آن می پردازیم پس تا انتها با ما همراه باشید. رئیس انجمن متخصصین صنایع غذایی مازندران از سابقه درخشان صادراتی ایران در هنگامه جنگ تحمیلی یاد و خاطرنشان کرد: علیرغم وجود انواع محصول سیب با ظاهر و اندازه بازار پسند در کشورهای اروپایی اما سیب ایرانی در اندازه کوچک و حتی همراه با لک و بعضا متمایل به کرم خوردگی سهم عمده سبد خانوارها را تشکیل می داد و حتی برای خرید آن صف می بستند چراکه معتقد بودند طعم سیب ایرانی بسیار بهتر و متفاوت تر است و اطمینان داشتند که در محصول ایرانی از سموم و کود شیمیایی استفاده نمی شود. این مواد برای محصولات متفاوت ساختار مختلفی داشته و معمولا ترکیباتی از فسفر، پتاسیم، نیتروژن، کلسیم، منیزیم و … معمولا PH پایین با کاهش مقدار کلسیم همراه است و در صورت بروز تنش، پوسیدگی گلگاه اتفاق میافتد. در کشاورزی دقیق از تلفن همراه به منظور کنترل مزارع استفاده می شود که سبب می شود تا درآمد کشاورزان سالیانه ۱۸ درصد افزایش یابد. اینگونه اطلاعاتی در مورد میزان رطوبت و همچنین پیش بینی آب و هوا جمع آوری خواهد شد بر اساس موقعیت و شرایط موجود، آبیاری فعال خواهد شد ( بررسی شرایط موجود و همچنین میزان نیاز گیاهان به آب، باعث خواهد شد تا میزان آب خروجی از سیستم های آبرسانی بطور دقیق و اندازه بوده و اینگونه سبب صرفه جویی تا ۲۰ درصد در مصرف آب خواهد شد( .

بسیاری از نیازها اساسی یک جامعه مانند غذا، لباس و علوفه از طریق تولیدات کشاورزی تأمین می شود. کشاورزان به اطلاعات واقعی خاک / خوراک از طریق دستگاه هایی دسترسی پیدا می کنند که به آنها امکان تصمیم گیری آگاهانه در مورد استفاده از کود یا تغذیه حیواناتشان را می دهد. با تطبیق شرایط اقلیمی و پتانسیلهای منطقه ،تولید سبزیجات داربستی که در زمره محصولات گرماپسند طبقه بندی میشوند یکی از مناسبترین گزینه هایی است که می تواند در محیط گلخانه ای مورد توجه باشد.به عبارت دیگر با توجه به این مطلب که در آینده نزدیک سوخت به بهای واقعی و یا نزدیک به واقعی در اختیار تولیدکنندگان قرارخواهدگرفت،انطباق محصول و مکان پروژه از اهمیت بیشتری در مقایسه با گذشته برخوردار است.از این رو اراضی شرکت ابراهیم آبادکه در منطقه گرمسیری کشور واقع شده است از پتانسیل مناسبی به منظور تولید محصولات سبزیجات داربستی در فصول پاییز و زمستان و اوایل بهار برخوردار است که در نتیجه این پتانسیل،مصرف سوخت گلخانه های طرح نسبت به بسیاری از مناطق کشور پایین تر بوده و همین موضوع قیمت تمام شده را پایین نگه می دارد. این روش به دلیل متفاوت بودن شکل تولید آن نسبت به شکل مصرف آن میباشد مانند برنج یا برای نگهداری طولانی مدت و در مواردی محصول مورد نظر را مطابق سلیقه مصرف کننده کردن چرا که برخی از محصولات با اقدامهایی چون خشک کردن- کنسرو، ترشی، که در واقع افزایش استفاده از این گروه محصولات رابطه مستقیمی با میزان درآمد افراد دارد.

با وجود شرکت های قوی که در این زمینه فعالیت دارند سوال مطرح شده اینست که داده های جمع آوری شده از سنجش خاک یا گیاه متعلق به کشاورز است یا شرکت ها؟ در این میان بخش کشاورزی با «برنامه های اقدام و عمل» مناسب، میتواند بر سه مولفه امنیت غذایی شامل «فراهمی»، «دسترسی» و «سالم بودن غذا»، تاثیر گذاشته و به تابآوری سیستم غذایی کمک نماید. همین موضوع میتواند مشوق مناسبی جهت احداث و توسعه گلخانههایی باشد که این نوع از گیاهان را تولید و روانه بازار میکنند. توافق سال 2019 ایران با روسیه و قزاقستان برای واردات گندم و صادرات مجدد محصول فرآوری شده (آرد) به کشورهای همسایه میتواند به رشد صنعت آرد ایران کمک کند. شاخص های افزایش قیمت تمام شده تولید در نرخ گذاری خرید تضمینی گندم رعایت نشده است شیخ الاسلام عضو هیات رئیسه انجمن غلات استان فارس در این جلسه در خصوص مکانیزم خرید تضمینی و قیمت گذاری محصولات کشاورزی گفت: بر اساس تبصره 6 قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی مصوب سال 68 دولت موظف است نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را در هر سال زراعی پیش از شروع فصل کاشت که پایان شهریورماه می باشد، به گونه ای تنظیم کند که نرخ افزایش آن هیچگاه از نرخ تورم ایجاد شده از سوی بانک ملی جمهوری اسلامی ایران در همان سال کمتر نباشد.

توسعه ی کشاورزی هوشمند نیاز به زمان دارد، چرا که به دلیل ماهیت آن کمتر از سایر بخش ها به آن پرداخته شده اما در آینده ی نزدیک نیاز به این مهم بیشتر از هر زمان دیگری احساس خواهد شد و منجر به بهره برداری مؤثر از آن می شود. با وجود اینکه هزینه های اولیه برای راه اندازی کشاورزی هوشمند بالا می باشد، اما می توان به آن به چشم یک سرمایه گذاری بلند مدت نگاه کرد، زیرا در مدت زمان کمی این سرمایه اولیه از طریق محصولات با کیفیتی که عمل می آیند به کشاورزان باز می گردد. مزیت های فراوان شرایط کنترل شده گلخانه ای برای تولید از یک سو و تأثیرات مثبت اقتصادی از سوی دیگر باعث شده که بررسی روش های مدیریت بهینه تولیدات گلخانه ای در اولویت های برنامه چهارم توسعه قرار گیرد. این برنامه های کاربردی به کشاورزان کمک می کنند تا با جمع آوری داده های ارزشمند، محصولات زراعی خود را به خوبی مدیریت کنند. افزایش تولیدات کشاورزی از قبیل میوه های تازه، سبزی ها، گل و گیاهان گلخانه ای باید جدی گرفته شود. بعضی از مواردی که باروری محصولات به وسیله غنی سازی دی اکسید کربن افزایش داده می شود عبارتند از : گلدهی قبل از موعد ،بازده میوه دهی بالاتر،کاهش جوانه های ناقص در گلها،بهبود استحکام ساقه گیاه و اندازه گل.بنابراین پرورش دهندگان گل و گیاه باید دی اکسید کربن را به عنوان یک ماده مغذی در نظر بگیرند.

همچنین در خصوص توزیع ماهانه خشکی نیز مطابق نقشه های زیر بیان کرد: در اغلب مناطق کشور، از اردیبهشت به بعد وضعیت رطوبت بد است و تا مهر بیشتر مساحت کشور خشک است و فقط ماههای دی و بهمن، وضعیت خوبی از لحاظ رطوبت دارد و در بقیه ماههای بهار، تابستان و حتی اوایل پاییز، تبخیر و تعرق گیاهان بالا می رود و برای کشت در این فصول نیاز به پرداخت هزینه برای آب است و یا کشت را به فصول با رطوبت مناسب اختصاص داد. وزیر کشاورزی برزیل با استناد به آمار سازمان خواربار جهانی (فائو) تاکید کرد: تا سال ۲۰۵۰ درخواست برای مواد غذایی تا ۶۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد و کشورهای ارائه کننده مواد غذایی باید در این زمینه پیشرفت کنند و به روشهای جدید برای کشت و برداشت در این حوزه دست یابند. استویا یک گیاه چند ساله علفی است و پیدایش طبیعی آن بین ۲۲ تا ۲۴درجه جنوبی و ۵۳ تا ۵۶ درجه غربی در پاراگوئه و برزیل است.

در این بازه زمانی واردات این اقلام به ایران نیز به لحاظ ارزشی حدود۳درصد رشد کرده، درحالی که به لحاظ وزنی ۱۳درصد کمتر از بهار سالگذشته اقلام غذایی و کشاورزی وارد کشور شده است. اکنون طبق نظر مرکز آمار جمعیت روستاها برخلاف شروع انقلاب اسلامی که 84 درصد جمعیت کشوربود به کمتر از35 درصد رسیده است. در رابطه با بازار داخلی کشور، افزایش جمعیت کشور و مصرف روزمره محصولات موردنظر طرح سبب می شود، طرح از چشم انداز قابل اعتمادی برخوردار باشد.به دلیل قیمت بالاترگوجه فرنگی گلخانه ای در بازار – طی سالیان گذشته به ویژه در فصول سردسال- و سطح زیر کشت پایین این دو محصول در کشور در فضاهای گلخانه ای،توجه بیشتری به گوجه فرنگی در طرح معطوف شده تا بازدهی اقتصادی مناسبی را برای طرح به همراه داشته باشند. این خدمات به طور معمول با مشاوره تلفنی همراه است. برخی از گزینههای معمول سازهها برای استقرار سامانههای کشاورزی عمودی شامل ساختمانها، کانتینرهای ترابری، تونلها و چاههای معدن رها شدهاست. کشاورزی هوشمند، باعث توسعه کشاورزی شده که نتیجه آن، افزایش بهره وری از زمین کشاورزی تا 5 درصد و افزاش سود تا 20 درصد خواهد شد. کمترین سطح محصولات زراعی متعلق به استانهای قم با 0,4 و البرز و یزد با 0,3 درصد است.

خشکسالی در این دوره بخشی بزرگ از کارایی و توان کشاورزی را از بین برد؛ به گونهای که بسیاری از روستاهای این کشور که به عنوان قطب کشاورزی و دامپروری شناخته شده بودند، با توجه به بیآبی مجبور شدند که به سوی روستاهای پرآبتر و شهرها مهاجرت کنند. سیستم های اتوماسیون هوشمند، راهکارهای یکپارچه و کاربرپسند هستند که برای افزایش کارایی گلخانه ها، سودآوری بیشتر و ثبات محیط گلخانه ضرورت دارد. برنامه های موبایلی که اسکنر با آنها کار می کند نه تنها داده بلکه توصیه هایی در مورد نحوه استفاده از این داده ها به روشی هوشمند ارائه می دهند. آن چه در این نوشته از سایت فرات پلیمر به آن پرداختیم، ارائه نکاتی در خصوص کشاورزی مدرن و هوشمند می باشد.

همچنین بخش کشاورزی قادر خواهد بود بسترهای احتمالی شیوع ویروسهای دیگر یا بحرانهای دیگر غذایی را کنترل سایت agriculture-na و مدیریت نماید. تکنولوژی اینترنت اشیا علاوه بر افزایش تولید محصولات قادر خواهد بود تا سطح کیفیت کشاورزی را نیز افزایش دهد. علاوه بر آب، مصرف انرژی هم در کشاورزی هلند بهینه شده است. قرارداد این پروژه هفته گذشته به امضا رسید و طبق آن ۵۰ هزار گلخانه هوشمند ساخته خواهد شد که به فناوریهای نمکزدایی و شیرینسازی آب و صفحات خورشیدی برای تامین انرژی مجهز خواهند بود. در این راستا جمهوری اسلامی ایران، علیرغم تحریمهای ناعادلانه ایالات متحده آمریکا که فشار مضاعفی را بر ملت ایران تحمیل کرده است، در «برنامههای توسعه» و «برنامههای یکساله بودجه دولت»، سیاست ها، برنامهها واقداماتی را به منظور افزایش تولید داخلی با رویکرد «حمایت و صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست»، «تولید غذای سالم» و «کاهش انتشار گازهای گلخانهای»، «حمایت هوشمند از تقویت زنجیره ارزش محصول» و «حمایت از اقشار آسیبپذیر» طراحی نموده است. همچنین با توجه به بحران شیوع بیماری کووید 19، برخی اقدامات و سیاست ها همانند «تامین مالی کسبوکارهای کشاورزی و غذا»، «حمایت از اقشار آسیبپذیر»، «حمایت از تقویت زنجیره ارزش» و «مدیریت بازار» را دراولویت کاری قرار داده است. برگزاری کلاسهای آموزشی برای مبارزه با علفهای هرز، آفت و بیماری و استفاده از بذرهای با دوره رشد کوتاهتر از جمله اقدامات حمایتی از کشاورزان در این زمینه بود اما حمایت ۱۰۰ درصد امکانپذیر نیست.

هدف بخش کشاورزی، بهینه سازی فرآیندها و استفاده از منابع و بهره برداری مؤثر از زمین های زراعی موجود می باشد که اینترنت اشیا می تواند به تمام این اهداف جامه ی عمل بپوشاند. این امر باعث کاهش ضایعات در مرتب سازی و گسترش آن به دیگر مناطق خواهد شد . همان طور که در بالا نیز بیان کردیم امر کشاورزی کاری ساده نیست. البته این جدول متناسب با وضعیت اقلیمی فلوریدا طراحی شده و برای هر منطقه باید جدول مناسب برای همان شرایط طراحی گردد. در همان زمان برخی بحث باقی مانده سموم را علت این مساله عنوان کرده بودند و برخی دیگر نیز گفته بودند که نفوذ رژیم صهیونیستی در روسیه از دلایل این مسأله بوده که البته وزارت جهاد کشاورزی این موضوع را بعید ندانست اما علت اصلی آن را بحث باقی مانده سموم اعلام کرد.

بنابر این گزارش درشرایطی مرجوع شدن 100 ها تن انواع محصولات کشاورزی صادراتی از فلفل دلمه ای گرفته تا سیب زمینی و کیوی در روزهای گذشته خبرساز شده و موضوع استفاده از سموم غیراستاندارد و با ماندگاری بالا نگرانی های بسیاری در جامعه ایجاد کرده است که اتاق تهران طی سال های گذشته هشدارهای مکرری نسبت به استفاده از سموم غیراستاندارد در تولید محصولات کشاورزی به وزارت کشاورزی داده اما تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است. غلاف و دانه های نخود، محتوی آن، خوشه های گندم و کاه ،غده های زیر زمینی ، نیز محصول هستند. بنابراین آنطور که این مسئول گفته با افزایش 50 درصدی که برای نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی منظور شده و قیمت تضمینی گندم برای سال آینده کیلویی 7500 تومان تعیین شده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، یک جوان 25 ساله رامسری توانسته با یک میلیون تومان حرفه پرورش محصولات گلخانه ای آغاز کرده است. در صورتی که وام گیرنده بتواند مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان را با شرایط و مدت زمان بازپرداخت تعیین شده دریافت کند، باید هر ماه دومیلیون و ۹۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان قسط بپردازد.

توجه به پیامدهای تغییرات آب و هوایی و مخاطرات مرتبط با آنها از جمله «فرسایش خاک»، «بیابانزایی»، «گرد و غبار و شنهای روان»، «آتشسوزی جنگلها و مراتع»، «سیل»، «سرمای زودرس»، «خشکسالی» و «افزایش هجوم آفات بویژه ملخ صحرایی» که جهان در سالهای اخیر بیش از گذشته با آنها مواجه بوده، از اولویت سیاستگذاری در تامین امنیت غذایی برخوردار است. تولید مواد غذایی به رغم دسترسی محدود به زمین های زراعی ، نیاز روز افزون به آب و دیگر عوامل قابل پیش بینی مانند تاثیر تغییرات اقلیمی که تا سال ۲۰۵۰ ، ۷۰ درصد افزایش خواهد یافت، از جمله این چالش هاست. بخش کشاورزی برای تامین مواد غذایی ۹.۶ میلیارد نفر که تا سال ۲۰۵۰ روی زمین زندگی خواهند کرد، با چالش های فراوانی رو به روست. موانع و چالش های کشاورزی مدرن چیست؟

در این صورت حتماً شما بهره وری بیشتری از گلخانه خود دریافت خواهید کرد. پس زمان آن رسید که روش های بهتر و تازه ای برای حل مسئله پیدا کرد… همچنین نظارت و اسکن مزارع این انکان ر افراهم می کند که کشاورزان از نحوه قرارگیری تراکتورها و سایر وسایل نقلیه، اطمنیان حاصل پیدا کنند با اتخاذ این روش ها، مصرف سوخت تراکتورها در زمین های زراعی بنابر گفته سازندگان آنها تا ۴۰ درصد کاهش پیدا خواهدکرد .استفاده از این روش های نوین در کشاورزی هوشمند باعث کاهش مصرف آب، میزان استفاده از آفت کش ها و همپنین مصرف کود شده که این بهینه سازی ها به سرعت قابل دسترسی هستند. از آنجایی که پهبادها توانایی اسکن مناطق زراعی با سرعت ۱۰۰۰ هکتار در ساعت را دارند، این پرنده های بدون سرنشین به گزینه ی بسیار مناسبی جهت اسکن مناطق زراعی تبدیل شده است. مشکل دیگری که می تواند سرعت بخشیدن به اینترنت اشیا در بخش کشاورزی را کاهش دهد مسئله ی برقراری ارتباط با کشاورزانیست که نمی توانند مفاهیم جدید تکنولوژی را درک کنند. یکی از موانعی که در گسترش کشاورزی هوشمند وجود دارد، اینست که در بخش تکنولوژی نادیده گرفته می شود و به همین دلیل سرمایه گذاری برای آن مشکل است چرا که از دیدگاه عمومی کشاورزی شغلی قدیمی است که هیچ نوآوری و خلاقیتی در آن وجود ندارد که ارزش سرمایه گذاری داشته باشد.

در هنگام خرید بذر شما با صد ها مدل از بذرهای گلخانه مواجه خواهید شد. معمولا قیمت نشاء ها بالاتر از بذر ها هستند ولی شما با کاشت نشاء در زمان و مصرف آب صرفه جویی زیادی خواهید کرد. سیستم کشاورزی هوشمند علاوه بر مزایای زیادی که دارد با چالش ها و موانعی نیز روبرو است؛ البته این موانع به مرور زمان و با پیشرفت تکنولوژی در آینده نزدیک برطرف می شوند. از دیگر چالش هایی که این نوع کشاورزی با آن مواجه میشود، دیدگاه کشاورزان نسبت به تکنولوژی های مدرن می باشد. گلخانه های متصل به هم باید رو به جنوب ساخته شوند. بازار به شبکهای از روابط بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان اطلاق میشود که در آن کالاها و خدمت مورد معامله قرار میگیرند. بر اساس تعریف این سازمان: ” کشاورزی قراردادی، یک نوع سیستم تولید در کشاورزی است که مطابق توافقی بین خریدار و کشاورز انجام شود و در قرارداد شرایط تولید و بازاریابی محصول ذکر میشود”. در این روش کشاورز می تواند برای هر متر مربع زمین و یا حتی یک گیاه به صورت جداگانه تصمیم بگیرد و نه برای همه مزرعه.

شاید به همین دلیل است که اخیرا گروهی از باغداران امحا یا عدم برداشت محصولات مازاد خود را به عرضه آنها در بازار ترجیح دادهاند، در حالی که یکی از دلایل عمده افزایش قیمت میوه در بازار فعلی، کمبود عرضه است! بر اساس شرایط موجود و چشمانداز آینده، توجه به مواردی همچون «افزایش سرمایهگذاری در فناوری، ارتباطات و مدیریت دانش»، «افزایش کارایی و بهرهوری»، «توسعه خدمات پشتیبان مانند سردخانه، انبار، امکانات حملونقل، پایانه صادراتی و غیره»، «توسعه و گسترش فروش الکترونیکی و مجازی»، «توسعه استارتآپها»، «ساماندهی و تقویت زنجیره ارزش مواد غذایی و کشاورزی»، «تقویت و توسعه تشکلهای گروهی و جمعی»، «حمایت هوشمند از تولیدکنندگان کوچک مقیاس در طول زنجیره ارزش»، «حمایت غذایی از خانوارهای آسیبپذیر»، «ایجاد اشتغال و تنوع درآمدی برای خانوارهای آسیبپذیر»، «تدوین و اجرای سیاستهای حمایتی و تجاری مناسب»، «همکاریهای منطقهای در موضوعاتی مثل دانش و علم، سرمایهگذاری، و تدوین سیاستهای منطقهای»، «ایجاد پایگاه داده و اطلاعات سیستم غذایی» و «تحلیل و آیندهنگری درخصوص مولفههای امنیت غذایی»، به منظور افزایش تابآوری سیستم غذایی، ضرورت دارد. تولید غذای سالم با قیمت تمام شده پایین، ضمن افزایش دسترسی مردم به غذا، سیستم ایمنی بدن را تقویت و برای مقابله با انواع بیماریها آمادهتر مینماید. در این زمینه میتوان به اقداماتی همچون «افزایش بهرهوری محصول و نهادهها»، «کاهش ضایعات و هدررفت»، «توسعه فناوری و مدیریت دانش»، «تشویق افزایش سرمایهگذاری در خدمات پشتیبان»، «حمایت از توسعه تشکلها و گروههای تولیدی و خدماتی مرتبط»، «توجه به سلامت و استاندارد غذا»، «افزایش حاصلخیزی خاک و خاکورزی»، «توجه به تنوع زیستی»، «افزایش صیانت و حفاظت از منابع طبیعی و پایه»، «حمایت از زنجیره ارزش محصول و تقویت آن»، «توجه به آثار و پیامدهای تغییرات آب و هوایی و همچنین شیوع کووید 19 و اتخاذ راهکارهای مناسب برای مدیریت آنها»، «عملیاتیسازی سیستم پویا و کارآمد مدیریت، کنترل، نظارت و ارزیابی، با مشارکت بخش خصوصی و سازمانهای مردمنهاد»، «تحقیق، آموزش و ترویج» و «همکاریهای منطقهای و جهانی»، اشاره نمود.

هواپیمای بدون سرنشین( می تواند دقتی در حدود ۲ تا ۱۰ سانتی متر را داشته باشد . زعفران گیاهی چند ساله به ارتفاع 20 سانتی متر است. پهنای سکوهای مجاور دیوارهها حدود ۹۰سانتیمتر و پهنای سکوهای میانی که از دو طرف قابل دسترسی است حداکثر میبایست ۱۸۰ سانتی متر باشد. با استفاده از تصاویر ماهواره ای، می توانی تصاویری با دقت نیم متر تا ۱۰ متر را داشته باشیم. به دلایل مختلف ایران نمیتواند از فلسطین اشغالی تکنولوژی خریداری کند. در این سیستم هیچگونه علف هرزی رشد نمی کند و گیاهان حاصل از این روش معمولا سالم تر و زودرس ترند و فضای کمتری را اشغال می کنند. ۱ – صرفه جوئی زمانی و نیاز به نیروی کار کمتر (زیرا در کشت آبی نیاز به عملیات تهیه بستر خاک و وجین کردن علف های هرز و غیره نمی باشد(.