نمایشگاه نانو و میکرو با رشد 110 درصدی صادرات و رشد 104 درصدی فروش محصولات راه اندازی شد/ تجلیل از 9 شرکت صادراتی

در عین حال کشور از امروز یکشنبه 22 آبان ماه از پانزدهمین نمایشگاه نانو استقبال می کند که رشد 104 درصدی فروش محصولات مبتنی بر نانو و رشد 110 درصدی صادرات این محصولات را به ثبت رساند و توانست رسیدن به 49 کشور از 5 قاره جهان به عنوان مقاصد صادراتی.

به گزارش ایسنا. پانزدهمین نمایشگاه نانو و میکرو از امروز یکشنبه 22 آبان ماه در نمایشگاه بین المللی تهران آغاز به کار می کند و 170 موسسه و شرکت در حوزه فناوری نانو حضور خواهند داشت و 98 طرح نوآورانه به سرمایه گذاران ارائه می شود.

14 مرکز تحقیقاتی نیز دستاوردهای خود را به نمایش می گذارند. در بخش خرد 60 شرکت و موسسه حضور خواهند داشت و بیش از 20 پروژه فناوری به سرمایه گذاران ارائه می شود. در بخش جلسات تخصصی، 32 نشست در مورد روندهای آتی فناوری و نوآوری برگزار می شود. همچنین در این نمایشگاه برای اولین بار 12 شرکت در زمینه باتری حضور دارند.

نمایش 10 طرح نوآورانه با ماهیت جهانی یکی از بخش‌های جانبی این رویداد است که در این بخش از بین 99 طرح نوآورانه، 10 طرح از نوآوری بین‌المللی انتخاب شد. این محصولات شامل محصولاتی با پیچیدگی تکنولوژیکی خاص یا ثبت اختراع در مجامع بین المللی می باشد.

همچنین در این نمایشگاه به 9 شرکت صادرکننده محصولات نانو تندیس و لوح اعطا خواهد شد.

از دیگر برنامه های این نمایشگاه می توان به ارائه برترین پروژه ها در این زمینه، برگزاری کارگاه های آموزشی و کمیته های تخصصی و برگزاری رویدادهای شبکه ای بین هلدینگ های بزرگ صنعتی و هیئت های تجاری و فناوری از کشورهای مختلف اشاره کرد. نخستین نمایشگاه میکروالکترونیک و صنایع وابسته با عنوان «ارانترونیک 1403» نیز همزمان با پانزدهمین نمایشگاه بین المللی نانو و میکروفناوری در تالار ملل برگزار می شود. شرکت هایی از حوزه های میکروالکترونیک، مترولوژی، تجهیزات، خودرو، POCT و باتری در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

ایجاد این نمایشگاه حاصل سه دوره اجرای برنامه های راهبردی توسط ستاد نانو است و هم اکنون ریز حوزه نیز به وظایف این ستاد اضافه شده است.

استراتژی های کلیدی نانو در سومین سند ستاد نانو

رویکرد اصلی برنامه سوم راهبردی ستاد نانو، اقتدار علمی و فناوری، صنعتی شدن، تاثیر حداکثری فناوری نانو در حوزه های صنعتی اولویت دار، ورود محصولات نانو به بازارهای جهانی و نقش این فناوری در زندگی مردم است. . بر اساس این رویکردها، پنج چشم انداز و هدف اصلی برای ده سال سوم توسعه نانو در کشور تعریف شد.

بر اساس دیدگاه خاص، تحولات فناوری نانو در ایران تا سال 1412 با تأثیرگذاری بر توسعه و تولید ثروت کشور، کیفیت زندگی و تأثیرات اجتماعی را بهبود می بخشد.

امسال نیز کشور با تولید محصولات با ارزش افزوده بالا و مبتنی بر فناوری‌های نوین با حضور پایدار در بازارهای سایر کشورها به سمت اقتدار جهانی در عرصه علم و فناوری نانو حرکت می‌کند.

پنج هدف اصلی که با این چشم انداز همسو هستند به شرح زیر است:

* حفظ جایگاه علمی و ارتقای جایگاه کشور در علم و فناوری نانو
* تشویق به نوآوری مبتنی بر فناوری های جدید که تأثیر اقتصادی و اجتماعی قابل توجهی دارد
* توسعه صنایع موجود با استفاده از فناوری نانو
* تثبیت صادرات و ارتقای برند تولیدی محصولات نانویی ایران در بازارهای منطقه ای و جهانی
* ارتقای اثربخشی فناوری نانو در بهبود کیفیت زندگی و تأثیر اجتماعی آن

در این راستا ستاد نانو و میکرو پروژه های نانوتکنولوژی و توسعه محصول را شناسایی و حمایت کرد، این ستاد در سال گذشته از تولید 329 محصول یعنی 189 محصول در سال های 1401 و 1400 حمایت کرد. 242 محصول وجود داشت.

نمایشگاه نانو و میکرو با رشد 110 درصدی صادرات و 104 درصدی در فروش محصولات راه اندازی شد/ تجلیل از 9 شرکت صادراتی

تعداد پروژه های توسعه فناوری و محصول

طرح های مورد حمایت این ستاد در زمینه های «نانومواد»، «آرایشی و بهداشتی»، «الکترونیک»، «پلیمر و پتروشیمی»، «تجهیزات»، «خودرو»، «انرژی های تجدیدپذیر»، «غذا و بسته بندی»، « آب». «محیط زیست»، «ساخت و ساز»، «رنگ و پوشش»، «نفت و گاز» و «سلامت».

بیشترین تمرکز صنعتی طرح های مورد حمایت این ستاد در حوزه سلامت، نفت و گاز است به طوری که 50 میلیارد تومان در حوزه سلامت و در حوزه نفت و گاز 18 میلیارد تومان در قالب تسهیلات اعطا شد. و حمایت مالی

نمایشگاه نانو و میکرو با رشد 110 درصدی صادرات و 104 درصدی در فروش محصولات راه اندازی شد/ تجلیل از 9 شرکت صادراتی

در سال 1402 برای 1577 محصول ساخت ایران توسط ستاد نانو تاییدیه مقیاس نانو صادر شد. این میزان در سال 1401 برای 1428 تولیدکننده، در سال 1400 برای 1111 تولیدکننده و در سال 1398 برای 750 تولیدکننده بوده است.

تولید محصولات بهداشتی مبتنی بر نانو

بر اساس آمار، حجم بازار سلامت کشور 1050 میلیارد تومان است و این محصولات شامل مکمل های غذایی، ماسک تنفسی، کرم های مراقبت از پوست، محلول های ضدعفونی بیمارستانی، ابزارهای تشخیص سریع بارداری و عفونت، شاخص های حیاتی، نانوداروها و ترکیبات دندانی است.

نانوداروهای ضد سرطان یکی از دستاوردهای تکنسین های حوزه سلامت از سال 1395 تا 1402 به شمار می رود که حجم فروش این دارو به 8700 میلیارد ریال و حجم صادرات آن به 12 میلیون دلار رسیده است به مبلغ 126 میلیون دلار دلار برای کشور

نمایشگاه نانو و میکرو با رشد 110 درصدی صادرات و 104 درصدی در فروش محصولات راه اندازی شد/ تجلیل از 9 شرکت صادراتی

محصولات ساخت ایران دارای تاییدیه در مقیاس نانو هستند

فروش محصولات مبتنی بر نانو

این حمایت ها باعث شد که حجم فروش محصولات نانویی شرکت ها در سال 1402 به 62 میلیارد تومان (معادل 1620 میلیون دلار) برسد که از این میزان 90.8 درصد مربوط به بازار داخلی و 9.2 درصد مربوط به بازار صادراتی بوده است فروش محصولات تایید شده در نانو در سال 1402 هجری قمری نسبت به سال 1401 هجری قمری 104 درصد افزایش یافته است.

نمایشگاه نانو و میکرو با رشد 110 درصدی صادرات و 104 درصدی در فروش محصولات راه اندازی شد/ تجلیل از 9 شرکت صادراتی

حجم فروش محصولات نانو ساخت ایران (میلیارد ریال)

بر اساس برآوردها، ۷۲ درصد نیاز بازار در حوزه‌های عمران، حمل‌ونقل، مواد شیمیایی و نانومواد توسط نانومحصولات ایران تامین می‌شود و از مجموع محصولات نانویی تولید شده توسط فناوران کشور، نانوپوشش‌ها ۴۱ درصد بازار را به خود اختصاص داده‌اند. نانوکامپوزیت ها 27 درصد و نانوکاتالیست ها 12 درصد بازار را به خود اختصاص داده اند و در مجموع 80 درصد بازار داخلی بر پایه این سه نانومواد یعنی نانوپوشش ها، نانوکامپوزیت ها و نانوکاتالیست ها است.

فروش شرکتی نیز قابل توجه است در سال 1402، 11 شرکت بیش از 1000 میلیارد تومان فروش داشته اند و در مجموع 90 درصد از کل بازار داخلی متکی به محصولات بوده است. از این 93 شرکت عبارتند از:

نمایشگاه نانو و میکرو با رشد 110 درصدی صادرات و 104 درصدی در فروش محصولات راه اندازی شد/ تجلیل از 9 شرکت صادراتی

تفکیک رده های فروش در شرکت های نانو در سال 1402 هجری قمری

صادرات محصولات نانو

حجم صادرات محصولات نانو در سال 1393 بالغ بر 31 میلیون دلار در مقایسه با 36 میلیون دلار در سال 1393 و 61 میلیون دلار در سال 1393 بوده است.

نمایشگاه نانو و میکرو با رشد 110 درصدی صادرات و 104 درصدی در فروش محصولات راه اندازی شد/ تجلیل از 9 شرکت صادراتی

حجم و سهم صادرات کل بازار نانو (1402-1394)

مقاصد صادراتی این محصولات به 49 کشور در 5 قاره جهان رسید، به طوری که بیشترین میزان صادرات محصولات نانویی ایران به عراق (5/33 درصد از حجم کل صادرات محصولات نانو) و پس از آن سوریه بوده است. آنها در هند، چین و ترکیه قرار دارند.

افغانستان، پاکستان، روسیه، امارات متحده عربی، آذربایجان، آفریقای جنوبی، ازبکستان، گرجستان، ترکمنستان و تاجیکستان در رتبه های بعدی قرار دارند.

نمایشگاه نانو و میکرو با رشد 110 درصدی صادرات و 104 درصدی در فروش محصولات راه اندازی شد/ تجلیل از 9 شرکت صادراتی

انتهای پیام/

https://www.isna.ir/news/1403081208554/%D8%A2%D8%BA%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%86%D8%A7%D9%86%D9%88-%D9%88-%D9%85%DB%8C%DA%A9%D8%B1%D9%88-%D8%A8%D8%A7-%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%DB%B1%DB%B1%DB%B0-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%DB%8C-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D8%B1%D8%B4%D8%AF