اخبار

نماینده مجلس ایران: دولت دلیل برگشتخوردن محصولات کشاورزی را بررسی کند مجله خبری کشاورزی

شما وقتی کالای کشاورزی را به کالای صنایع غذایی تغییر میدهید ارزشافزوده ایجاد میشود، شغل ایجاد میشود، خام فروشی کم میشود، نوسانات بازار گرفته میشود، سایت agriculture-na صادرات رونق میگیرد. 1. نظارت باید تغییر کند و در میادین میوه و ترهبار ما متمرکز شود که خروجی آن ایجاد رقابت سالم است و راهکار آنهم که در قبل به آن اشاره شد ایجاد یک سامانه حراج است. وی حذف ارز ترجیحی را جراحی بزرگ در اقتصاد کشاورزی ایران دانست و افزود: حذف این ارز برای کشاورزان چالشهای زیادی ایجاد خواهد کرد، اما ما معتقد هستیم که باید دولت اقداماتی انجام دهد که تبعات این حذف برای کشاورزان به حداقل برسد و با برنامه باید مانع آسیبهای جدی به این بخش شویم. 2-هزینه اولیه تأسیس این سیستمها بالا است هر چند برخی کارشناسان این عرصه معتقدند در کشت گلخانه ای زعفران به دلیل حذف برخی عملیاتهای هزینهبر کشاورزی از قبیل آمادهسازی زمین، آبیاری و…

وی بیان کرد: شاخصهای سنجش توسعه بخش کشاورزی برای آحاد جامعه قابل درک است وضعیت امنیت غذایی و اینکه کشاورزی تا چه میزان در تأمین غذای مردم مؤثر بوده است یکی از این شاخصها بهشمار میآید که با عنوان تأمین کالری از آن یاد میشود. ۳۵ درصد محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره به ضایعات تبدیل میشود از اینرو برای کاهش این ضایعات باید فکر اساسی صورت بگیرد. یکی از گلخانهداران یزدی در خصوص دلیل روی آوردن به چنین کشتی بیان کرد: بارشهای کم و زمینهای تشنه و شنزارها باعث شد که برای سبز شدن سفره استان به فکر راه چارهای باشم که گلخانه اولین انتخابم بود.

اولین کار ساخت آواتار مشتری هست. گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه تربیت­ مدرس در سال 1365 با پذیرش اولین دانشجو در مقطع کارشناسیارشد، مأموریت اصلی خود را در راستای تربیت مدرسان و استادان دانشگاههای کشور آغاز نمود و امروزه بسیاری از استادانی که درزمینهی اقتصاد کشاورزی به تحقیق و آموزش میپردازند از دانشآموختگان این دانشگاه هستند. پتروشفسکی هم در کتاب پهاوی بوندهشن که مربوط به زمان ساسانیان است و امروزه آن را بندهشن می نامیم به کشت انواع میوه مانند پرتقال، سیب، انگور، خرما، به، لیمو، انار، هلو، فندق، سنجد، بادام، توت، گلابی، پسته، زردآلو، گردو، شاه بلوط و نیز انواع سبزی و گل مانند تره تیزک، تره، گشنیز، خیار، نرگس، یاسمن، نسترن، لاله، بنفشه، همیشه بهار، گل سرخ و گل زعفران اشاره کرده است.

شروع کارهای اجرایی جمعآوری گلهای رز از سال ۱۳۸۳ آغاز شد و پروژه گل رز پژوهشکده بیوتکنولوژی جهاد کشاورزی از سال ۱۳۸۴ رسماً آغاز بکار کرد و دستاوردی بزرگ در زمینهٔ جمعآوری گونههای مختلف رز و اصلاح و کشت انواع آنها داشت، که «تولید» نخستین گل رز ایرانی به نام گل رز ابری نیز یکی از نتایج حاصل از این پروژه شد. در واقع بر مبنای استانداردسازی این نام های تجاری قیمتگذاری میشوند و این مستلزم کمی کردن دادههای کیفی است که هماینک یکی از معضلات اصلی میدانهای میوه و ترهبار و بازرسهای آنها است، اما اگر بنیادیتر به مسأله نگاه کنیم نیاز به شکل گیری بازار آزاد داریم که این سازوکار را ایجاد کند.

مشکل مهم دیگری که با ان مواجه هستیم، عدم وجود نام تجاری در محصولات کشاورزی به دلیل ضعف در استانداردسازی است. به گزارش اقتصادنیوز ، محصولات کشاورزی در بهار امسال، تورمی فراتر از 100 درصد را در 8 کالای خود به ثبت رسانده است.این افزایش موجب تغییر درتورم محصولات لبنی و سایر محصولات وابسته در این فصل شده است.این در حالی است که در بخش خدمات که مستقیما با دستمزد کارگر مواجه است رشدی غالبا کمتر از 50 درصدبه ثبت رسیده است. این جریان در مورد گندم اینکورن هم صادق است که ابتدا دارای ساقه ترد و شکننده بوده که این خود امتیازی برای گیاه در پخش شدن سریع دانهها در حالت وحشی بوده و با اهلی شدن کشت آن این مورد تغییر کردهاست. این تغییر در الگوی حمایت در یک دوره زمانی تقریبا ۳۰ ساله قابل توجه به نظر میرسد.

وی با بیان اینکه به دلیل تولید مازاد، کشاورزان در فروش این محصول با مشکل مواجه شدهاند، اضافه کرد:دولت در نظر دارد با هدف حمایت از کشاورزان و جلوگیری از زیان به آنها بخشی از ذرت بذری مازاد را خریداری کند. آن طور که مهر گزارش داده، کشاورز تولید سال گذشته ذرت بذری در کشور را شش هزار تن عنوان و تصریح کرد: عمده این محصول در منطقه مغان تولید میشود، بهطوری که سال گذشته از کل تولیدات دو هزار و ۵۰۰ تن در مغان و هزار و ۷۰۰ تن در کشت و صنعت مغان تولید شده است. به گزارش اقتصادنیوز، چندی پیش، عباس کشاورز ، معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی از مازاد تولید ذرت در کشور خبر داده و گفته بود: در سال ۹۲ بالغ بر ۲۴ هزار تن ذرت بذری در کشور تولید شده و این در حالی است که مصرف این محصول در همان سال فقط ۱۲ هزار تن بوده است. حمزه محمدیان رئیس اداره ترویج مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان دهاقان وسعت گلخانههای این شهرستان را ۲۰۰ هکتار برشمرد و گفت: سالانه ۲۳ میلیون انواع گلهای شاخه بریده و ۱۹ هزار تن محصولات کشاورزی در این گلخانهها تولید و ۷۰ درصد آن به کشورهای آسیا میانه و اروپا صادر میشود.

طبق مطالعات انجام شده در بازار آمریکا گزارش شده است که به کار بردن هوش مصنوعی در کشاورزی باعث افزایش اندازه بازار این حوزه در حد ۱۵۵۰ میلیون دلار تا پایان سال ۲۰۲۵ خواهد شد. از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۷، یک سرمایه گذاری مشترک برای تولید تراکتورهای تاجایران( TajIron) در تاجیکستان فعالیت می کرد. این یافته حاکی از عدم سرمایه گذاری در فعالیتهای ترویجی برای شناساندن بهتر فناوری به کشاورزان می باشد که آنان ناچار اطلاعات لازم را از سایر منابع که ممکن است اطلاعات کامل و کافی نداشته باشند، کسب کنند که در نهایت منجر به تصمیم گیری نامناسب توسط کشاورزان شود. ۴. بر بسته بندی، آماده سازی و شستشو، انبارداری، حمل و نقل و روشهای برچسب گذاری نظارت صحیح اعمال گردد. تعاونی تولید اگر شکل بگیرد چند مزیت دارد 1: میتواند از اعتبارات ارزانقیمتی که در نظام بانکی کشور موجود است استفاده کند 2: سرمایه کشاورزان را یکی کرده و سرمایه کارآمدتری برای فرایندهای بازاریابی ایجاد میکند 3: قدرت چانهزنی را بالابرده و خود بهعنوان یک حلقه بازار عمل میکند و میتواند مقداری از منافعی که به واسطه و حجرهدار میرسد را به درآمد کشاورز اضافه کند 4: با افزایش کیفیت محصول و بسته بندی بهتر، شرایط صادرات را مهیا میکند.

در این شرایط واسطه یک عنصر مفید است چون ارزشافزوده ایجاد کرده، کیفیت را بالا برده، بسته بندی را ارتقا داده یا دسترسی مصرفکننده را راحتتر کرده است، اما واسطهگری که در ایران فعالیت میکند محصول کشاورزی را خریداری میکند و با همان شکل و کیفیت فقط محصول را دستبهدست میکند تا به دست مصرفکننده برسد. محمد براتی با اشاره به توانایی تولید نهادههای کشاورزی در استان و کشور و کاهش هرچه بیشتر واردات اظهارداشت: برای مثال چهار سال قبل بذر هیبرید گلخانهای صیفی جات به صورت صد درصدی از کشورهای دیگر وارد میشد اما شرکتهای داخلی اکنون توانستهاند حدود پنج تا ۱۰ درصد نیاز داخل را تولید کنند. برای شروع، سازمان میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران با کمک اتحادیه میوه و ترهبار میتواند سامانه حراج را ایجاد کند چراکه اطلاعات و حجمی در حدود 10 الی 12 درصد از میوه و ترهبار تهران را در دست دارد و با این اطلاعات میتواند آغازکننده این طرح باشد. به نظر شما دولت اینجا میتواند ورود پیدا کند و مثلا وامهایی برای احداث سردخانه، انبار، خرید ماشینآلات حملونقل و غیره اختصاص دهد یا حتی سایتهایی برای پیشفروش محصولات کشاورزی توسط کشاورزان به میادین اصلی میوه و ترهبار ایجاد کند؟ او بیان کرد: طبیعتا وقتی تولید افزایش پیدا کند، قیمت کاهش خواهد یافت و ما میبینیم که گاهی قیمت برخی محصولات به قدری کاهش مییابد که حتی به میزان هزینه تمام شده برای یک محصول نیز نیست.

او همچنین گفت: از سوی دیگر میتوانیم به بحث صادرات نیز توجه کنیم. سیستمهای آبیاری نوین مانند قطرهای، میکرو تیپ یا زیرسطحی بهره رویها و کارکردهای مختلفی دارد و بی شک بهرهوری مطلوبی نسبت به روش غرقابی دارد از سوی دیگر محصولی وقتی صحبت از کشت مخلوط میشود باید شرایطی را مانند همزمانی تاریخ کشت این دو محصول، نحوه آبیاری و نیاز آبی گیاه را در نظر گرفت که با هم هماهنگ باشد. سرشاخه های گلدار آن بعنوان گیاه دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. اما نامبرده پس از عدم موفقیت در کاریابی مناسب با راهنمائی اینجانب با کسب بورس فول برد تحصیلی یکی از بهترین دانشگاههای امریکا یهنی پنسیلوانیا جلای وطن کرد و اکنون نیز هم بعنوان پژوهشگررسمی و هم دانشجوی دکترا جذب بازار کار آنجا شده است. این نوع کشت مناسب برای کاشت شاخه های بریده گیاهان و کاشت سبزیجات و صیفی جات می باشد. در چنین شرایطی نیاز به راه اندازی گلخانه صیفی جات مخصوصی می باشد. ما نیز در ایران چنین سازوکاری داریم ولی ناقص است و خروجی صحیحی ندارد.

وی تصریح کرد: از ۱۹۵ هکتار طرح توسعه کشت گیاهان گلخانهای در استان، ۱۵۰ هکتار آن در شهرستانهای یزد ، مهریز ، اشکدر ، خاتم و ابرکوه قرار دارد که علاوه برفراهم کردن زمینه اشتغال، ارزش افزوده بالایی برای تولیدکنندگان دارد به گونهای که هم اکنون ۲۲ درصد خیار سبز گلخانهای ایران در یزد تولید میشود و در مجموع میزان تولیدات گلخانهای استان ۵۳۳ هزار تن محصول است. سال 98 برای تولید دو میلیون و 414 هزار تن گوشت مرغ و یک میلیون و 63 هزار تن تخم مرغ هدفگذاری شده است. قاسمی با بیان اینکه ایران قابلیت تولید مواد غذایی برای ۳۰۰ میلیون نفر را دارد، گفت: بسیاری از کشورهای پیرامونی امکانات تولید ما را ندارند از اینرو مواد غذایی و محصولات کشاورزی از ایران یا بهصورت رسمی و یا به صورت غیررسمی صادر میشود. در بحث محصولات کشاورزی خیلی از کشورها با این مشکل دسته و پنجه نرم میکنند مخصوصاً کشورهای همسایه ایران مانند ترکیه، پاکستان و هند و درکل کشورهای درحالتوسعه بهصورت حادتر و این به سبب ساختارها و قوانین، بعضاً نوع محصولات تولیدی و مصرفی و کیفیت محصولات و سلایق مصرفکننده، الگوی تغذیه و نوع فرهنگ مصرفکنندگان که در کشورهای همسایه، مشابه است به وجود میآید.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه باغداران همچنین گفت: از سوی دیگر باید قانون الگوی کشت جدی گرفته شود. 2. الگوی کشت کشور بهخصوص برای محصولات فسادپذیر که تابع منحنی تارعنکبوتی هستند بهگونهای طراحی شود که حجم تولید محصولات، متناسب با حجم تقاضا باشد. در واقع قدرت و اندازه آن باعث می شود که در زمین های ناهموار به خوبی کار کند و در زمینه کشیدن یا بکسل ادوات کشاورزی نیز بکار گرفته شود. رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی ایران با اشاره به دیگر برنامههایی که در دستور کار اتاق قرار گرفته به حمایت از صادرات محصولات، توجه به زنجیره ارزش و تشکیل صندوقهای تخصصی اشاره کرد و افزود: توجه به ظرفیت اتاقهای بینالملل برای شناسایی دقیق بازارهای هدف، یکی از برنامههای مهم کمیسیون است و تا زمانی که بازار هدف را آنالیز نکرده و سلایق آن را نشناسیم، نمیتوانیم در تجاریسازی محصولات موفق عمل کنیم. سازمان میادین هم بر همین مبنا ایجاد شده تا با سیاستهای تنظیم بازار و با قیمتگذاریهایی که اعمال میکند بتواند نقش واسطهها و حجرهدارها را کاهش دهد. محمد رضا پهلوی تصمیم گرفت با اجرای اصلاحات اراضی در زمینه کشاورزی تحولی اساسی ایجاد کند.

راهکار این مشکل هم ایجاد سامانهای توسط وزارت کشاورزی است که کشاورز قبل از تصمیمگیری برای کاشت، از قیمت محصولات در سالهای گذشته و فصول مختلف و قیمت احتمالی در سال آینده و از تصمیم سایر کشاورزان آگاه شود. همچنین قوس گلخانه گاتیک باعث ارتفاع بیشتر در خطالرأس مرکزی ساختمان گلخانه شده و باعث میشود فضای مناسب برای پرورش محصولاتی که رشد ارتفاع دارند (مانند گوجه، خیار، فلفل) و بسیاری درختان گرمسیری ایجاد کند. محل مناسب احداث چنین زیرساختهایی برای هر محصول در قطبهای تولید آن است و تجربه در دنیا نشان داده که نقش تعاونیهای تولید باید پررنگتر شود. بهعبارتی آیا قدرت خرید کشاورزان افزایش داشته است؟ آیا در کشورهای دیگر هم اینگونه مشکلات وجود دارد و در صورت وجود چگونه با این مشکل مواجه شدهاند؟ با شرایط کنونی با حذف واسطه هایی که درست عمل نمی کنند کشور دچار مشکلات و عوارض جانبی دیگری خواهد شد که مواردی که ذکر شد به صورت مستقیم و عوارض غیر مستقیم آن بیکاری افراد زیادی و به تبع آن مشکلات اجتماعی و روحی و روانی و حتی جرم خیزی می تواند باشد.

اگر تولیدکننده را فقط تولیدکننده فرض کنیم، بله منفعت کسب کرده و متناسب با تورم و حتی بیشتر از تورم، چون قیمتها افزایشیافته اما خود تولیدکننده در جایگاه دیگری یک مصرفکننده است و با خرید دیگر اقلام تحتفشار تورم قرار میگیرد و درآمد کشاورز بستگی به این دارد که چه محصولی کشت کرده و کشش و تقاضا برای آن محصول خاص چه بوده است، اما در دید کلی افزایش قیمتها به نفع جامعه کشاورز بوده است. ازآنجاییکه سیستم کشاورزی ایران تمایل زیادی به صنعتی شدن پیدا کرده است، استفاده از نشا بهجای کاشت بذر در زمین بسیار پرطرفدار شده است. قیمت 8 کالا درمحصولات کشاورزی در بهار 1400 در مقایسه با سال قبل بیش از 100 درصد افزایش پیدا کرده است. به عبارت دیگر قیمت این کالا نسبت به بهار 99 تقریبا 5 برابر شده است. ایران در مواجهه با این تحریم ها مجبور است برای تامین نیازهای غذایی خود به بازارهای درحال توسعه مراجعه کند یعنی کشورهایی مثل روسیه، قزاقستان، هند و پاکستان.

در شرکتهای سهامی زراعی با برنامه توسعه بخشهای پسین و پیشین، ایجاد کارگاه تولید نشاء، کارخانه بوجاری و تولید بذر اصلاح شده و یا راهاندازی واحدهای فرآوری محصولات(مانند: بستهبندی زعفران و صنایع لبنی) شرکتهای حمل و نقل و امکانات پشتیبانی فنی (مانند: باسکول، پمپ بنزین و. شادلو بیان کرد: با این همه به نظر میرسد که مهمتر از همه مواردی که ذکر شد، ایجاد پایداری و ثبات در بازار محصولات کشاورزی و دام است. باید بگویم که دولت در صادرات محصولات کشاورزی نقش چندانی ایفا نکرده است پس بخش خصوصی نیازمند حمایت است تا میزان صادرات محصولات کشاورزی افزایش پیدا کند. او افزود: باید با تعاونیها همکاریهای لازم صورت بگیرد، اطلاعرسانیهای لازم هم صورت بگیرد تا وضعیت متعادلی برای بازار ایجاد شود.

كارون، که به گفته او منشاء این آلودگی مشخص نیست، ابراز نگرانی کرد. در این شرایط مکانیسم بازار است که همه چیز را کنترل میکند دراینمیان اگر واسطهای هم حضور پیدا کرد و خدمات بازاریابی و افزایش اطلاعاتی را به محصول اضافه کرد متعاقباً سود خواهد برد و جامعه هم از وجود این شخص بهره مند میشود. 4؛ نظارت ما برای دخالت تعزیرات حکومتی تابهحال نتیجهای نداده و بعید است که نتیجه ای بدهد. زعفران گیاهی است علفی، چند ساله، دارای کورم (پداژه) سفید رنگ که روی آن جوانه های راسی و جانبی وجود دارد. ایران هنوز در تولید گوشت گوساله به خودکفایی کامل نرسیده است. بر اساس آمار رسمی اعلام شده از طرف مسئولین امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، بیشترین میزان صادرات ایران در سال 96 مربوط به محصولات باغی بوده است که پسته از مهمترین این محصولات بود. در این میان کاه با رشد قیمت 401 درصدی در مقایسه با سال قبل بیشترین میزان تورم نقطه ای را در میان کالاهای اساسی داشته است. رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون گفت: ایران قابلیت تولید مواد غذایی برای بیش از ۳۰۰ میلیون نفر را دارد که با برنامهریزی در این حوزه میتوانیم میزان ارزآوری محصولات کشاورزی را افزایش بدهیم. جوانه زدن غده سیب زمینی را میتوان با پاشیدن مواد شیمیایی کنترل کننده رشد روی غده سیب زمینی به تاخیر انداخت.