رئیس بنیاد ملی گندم کاران ایران با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی و مهم در تأخیر در پرداخت مطالبات گندم کاران این است که اعتبار در نظر گرفته شده در قانون بودجه از منبع معتبر قابل پیش بینی نیست، تصریح کرد: در هر دو بند از بودجه 1404 در مورد بودجه گندم، تنها گندم خطمی در نظر گرفته شده است و این باید شامل تمام گندم های خریداری شده باشد.
به گزارش ایسنا. گندم یک کالای استراتژیک است که نقش مهمی در اقتصاد و سیاست هر کشور ایفا می کند و تولید و خودکفایی آن مزیتی برای کشورها محسوب می شود. ناگفته نماند که گندم یکی از محصولاتی است که علیرغم اهمیت بالای آن، از مرحله تولید تا خرید با چالش های زیادی مواجه است.
سالانه حدود 250 تا 220 میلیون هکتار گندم در جهان کشت می شود و سالانه 800 میلیون تن گندم از این منطقه برداشت می شود. این کشور دارای بالاترین و بزرگترین سطح زیر کشت و تولید محصولات کشاورزی در جهان است. گندم جهان به طور متوسط حدود 20 درصد از انرژی و پروتئین جمعیت جهان را تامین می کند.
در ایران به طور متوسط طی 30 سال گذشته سطح زیر کشت گندم حدود 2 میلیون هکتار گندم آبی و 4 میلیون هکتار گندم دیم بوده و بین 12 تا 15 میلیون تن گندم از این سطح تولید می شود. در ایران به طور متوسط 40 درصد انرژی و 44 درصد پروتئین مردم از گندم تامین می شود و به همین دلیل برنامه های خودکفایی گندم همواره سرلوحه برنامه های وزارت جهاد کشاورزی بوده است.
قانون خرید تضمینی با هدف حمایت از سیستم تولید و تشویق کشاورزان به کشت محصولات استراتژیک (گندم، برنج، جو، ذرت، چغندر قند، پنبه، دانه های روغنی، چای، سیب زمینی، پیاز و حبوبات) در دهه 1960 به تصویب رسید اگر کشاورز نتواند محصول خود را در بازار آزاد به قیمت مناسب بفروشد، دولت خریدار این محصولات با قیمت تضمینی خواهد بود. در بین محصولات مشمول ضمانت خرید، وضعیت گندم و چغندرقند بیشترین تفاوت را دارد، زیرا خریدار و عرضه کننده اصلی این دو محصول دولت است، اما رغبتی برای اجرای سیاست های حمایتی خرید وجود ندارد. گندم در سال های ابتدایی دهه 90 باعث شد تا دو سال قیمت خرید گندم ثابت بماند و در سال های بعد از این دهه قیمت این محصول اندکی افزایش یابد. در سال زراعی 1400-1399 با وجود اینکه میزان تولید گندم زیاد بود، قیمت خرید یک کیلویی آن 5000 تومان بود و دولت تنها توانست چهار میلیون و 300 هزار تن گندم از گندمکاران دریافت کند.
اما در سال زراعی 1400-1401 سیاست های برگشتی و حمایتی مورد توجه شورای قیمت گذاری قرار گرفت و این شورا قیمت خرید تضمینی گندم را کیلویی 11500 تومان اعلام کرد. این امر کشاورزان را تشویق کرد تا محصول خود را به دولت بفروشند و در نتیجه خرید تضمینی آن سال از هفت میلیون تن گذشت که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 55 درصد افزایش داشت.
با توجه به اینکه شهریور ماه آغاز فصل جدید کشاورزی است و اولین محموله گندم تولیدی در اوایل فروردین ماه به سیلوها تحویل داده شد، قیمت خرید تضمینی گندم با تاخیر اعلام شد و پرداخت کامل مطالبات گندمکاران با تاخیر مواجه شد. به گفته وزیر جهاد کشاورزی، دلیل تاخیر در پرداخت مطالبات، افزایش خرید و عدم تطابق بودجه است.
این تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی و پرداخت مطالبات گندم کاران می تواند آسیب جدی به کشاورزی وارد کند و دوباره به کشور واردکننده گندم تبدیل شویم. کشاورزان به جای اینکه به دلیل ناآگاهی نسبت به نرخ خرید تضمینی و تغییر کاربری زمین خود دلسرد شوند باید نسبت به نرخ خرید تضمینی در فصل کاشت آگاه باشند و مطالبات خود را دریافت کنند تا اهرم انگیزشی برای رشد محصول باشد. محصولاتی بکارند که برای آنها اقتصادی تر باشد، اما با کمبود گندم مواجه خواهیم شد و به کشوری وارداتی تبدیل خواهیم شد. در ادامه این مقاله به علت مشکل تاخیر چند ساله در پرداخت مطالبات گندمکاران پرداخته شد.
دلیل تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران چیست؟
عطاالله هاشمی – رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران – در گفت وگو با ایسنا. وی در خصوص تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران در هر سال گفت: متاسفانه یکی از مشکلات اساسی و مهم در تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران عدم تخصیص لازم در قانون بودجه است. یعنی شرط مطمئن و تسهیلات اعتباری مطمئن برای پرداخت مطالبات گندمکاران لحاظ نمی شود. مورد دوم این است که در برخی سال ها اعتبار کمی به حساب می آید. به عنوان مثال، امسال در مجموع 160 HIMATS در نظر گرفته شد، در حالی که درخواست بودجه ما 211 HIMATS بود، یعنی 51 HIMATS کسری بودجه.
وی ادامه داد: در برخی موارد مانند امسال بودجه به ساماندهی هدفمندی حمایت ها پیوند خورد و همین موارد در تامین بودجه مشکل ایجاد می کند و سال هاست که به این دلایل دچار تضاد هستیم. اما مشکل تنها یکی نیست. گاهی ما هم دست به غفلت می زنیم. گندم یک محصول استراتژیک محسوب می شود و باید یک سال قبل در قانون بودجه سال آینده برنامه ریزی شود. همین بی توجهی باعث شده تا پرداخت مطالبات هر ساله با فراز و نشیب و شکایت کشاورزان همراه باشد. امسال شاهد افزایش تولید و خرید تضمینی گندم بودیم اما این تاخیر در پرداخت مطالبات باعث کاهش تولید و تغییر کاربری زمین های کشاورزی می شود.
الهاشمی ادامه داد: کشاورز که با اطمینان محصول خود را کشت می کند، محصول خود را کشت می کند و به امید فروش محصول و کسب سود سرمایه گذاری می کند تا مسیر زندگی خود را تغییر دهد و امرار معاش خانواده اش را تامین کند. با تأخیر در پرداخت ها، کشاورز دیگر اعتماد ندارد و شروع به رشد محصولات سودآوری کرد که می توانند به صورت نقدی فروخته شوند. علیرغم تلاش های ما، اثرات منفی همچنان وجود دارد.
بودجه گندم در لایحه قانون بودجه سال 1404 در نظر گرفته شده است
وی درباره بودجه مورد انتظار در لایحه بودجه سال 1404 گندم گفت: در بند (7109) الف و ب لایحه بودجه گندم 250 HIM برای گندم پیش بینی شده است. این روند مثبت است و با توجه به قیمت 25 هزار تومانی گندم می تواند سال آینده 12 میلیون تن را به راحتی پوشش دهد، اما در بند الف و ب 7109 امتیاز در تخصیص این بودجه وجود دارد. وی تصریح کرد: قطعاً پیشنهاداتی در این زمینه خواهیم داشت. از جمله این نکات این است که در هر دو بند بودجه فقط گندم پخته در نظر گرفته شده است در حالی که باید انواع گندم های خریداری شده لحاظ شود. بخش تجارت و صنعت جزء امنیت غذایی کشور محسوب می شود و تامین به موقع و حمل و نقل از اهمیت بالایی برخوردار است و حقوق سه درصدی که در لایحه بودجه ذکر شده است، پیشنهاد ما این است که درصد گندم سایر محصولات مشخص و مشخص شود. شفاف اعلام کنید.
رئیس بنیاد ملی گندمکاران در ایران ادامه داد: این تاخیرهای یک ماهه در پرداخت و عدم هماهنگی و برنامه ریزی صحیح در پرداخت گندم نتیجه برنامه ریزی نامشخص سازمان برنامه و بودجه در سال گذشته بود که علمی و علمی نبود. کارشناس و واقع بینانه در قانون بودجه تصریح شده است. در مصوبه شورای قیمت گذاری در سال گذشته و اتخاذ سیاست های حمایتی، قیمت خرید تضمینی گندم 19 هزار تومان در نظر گرفته شد. اما در نهایت سازمان برنامه و بودجه وزارت امور اقتصادی و دارایی دولت سیزدهم سال گذشته قیمت را شکست و آن را به 15 هزار تومان رساند و کیلویی 150 تومان کرایه حمل در نظر گرفته شد که این نرخ نبود. مورد با تخصیص، امیدواریم برنامه ریزی مناسبی در دولت در زمینه پیش بینی و تخصیص اعتبار انجام شود.
انتهای پیام/
https://www.isna.ir/news/1403081410582/%D8%AA%D8%A7%D8%AE%DB%8C%D8%B1-%D9%87%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%87-%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%DA%AF%D9%86%D8%AF%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86-%DA%AF%D8%B1%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D8%AC%D8%A7%D8%B3%D8%AA