اخبار

همه چیز درباره باربری مناسب محصولات کشاورزی مجله خبری کشاورزی

او در زمینه انتقال آب گفت: طرح بازار آب را در کرمان راه اندازی کنید، بزرگترین ثروت ما در استانهای کویری مانند کرمان آب است و باید ساز و کار دقیق برای آن دیده شود، اولین الگوی بازار آب در خواف و دشت قزوین در حال انجام است. چن ویگوانگ( Chen Weiguang)صاحب یک مزرعه پرورش موز گفت: ما در روش های جدید کشاوری خود سی درصد کود کمتر و پنجاه درصد آب کمتر مصرف می کنیم. دوم و تحت تاثیر محدودیت های سختگیرانه کووید- 19، بازار پریشان املاک و احساسات محتاطانه مصرف کننده، رهایی یافته است. امروز متاسفانه روستاییان ما تقریبا مهجور هستند و صرفا در حد یک تولید کننده و به طور حداقلی به آنها نگاه می شود در حالی که باید مجددا به روستاها هویت بخشید چون کشاورزان می توانند با همین محدودیت منابع آبی نیاز کشور را تولید و تامین کنند. و اگر فکر می کنید مواردی را از قلم انداخته ایم، نظرتان را در زیر به اطلاع ما برسانید. آقای نوابی رییس اداره فنی و زیر بنایی جهاد کشاورزی شهرستان یزد است. تولید گندم به عنوان راهبردیترین محصول کشاورزی بیش از ۳ برابر شده و از ۴ میلیون تن در سال ۱۳۵۶ به حدود ۱۳.۵ میلیون تن در سال ۱۳۹۷ رسیده است در حالی که سطح زیر کشت این محصول در این مدت فقط یک میلیون هکتار افزایش یافته است.

بایوتوانگ گفت:با استفاده از فن آوری های جدید در بخش کشاورزی شمار افراد جوانی که علاقمندی خود را برای ورود به بخش کشاورزی نشان می دهند روز به روز در حال افزایش است.ادارات کشاورزی محل و دانشگاه ها واحد های درسی جدیدی را برای کشاورزان جوان فراهم کرده اند.آنها همچنین واحدهایی را در رابطه با بازار یابی و تجارت الکترونیک برای دانشجویان ارائه می کنند.بیش از هزار و دویست نفر از کشاورزان منطقه در دو سال گذشته آموزش دیده اند.در حال حاضر به خاطر استفاده از فن آوری های جدید کشاورزی میزان تولید محصولاتی چون نیشکر،گل یاسمین،پیتایا در استان شانگسی بیش از مناطق دیگر چین است.ارزش تولیدات کشاورزی این استان به چهارصد و هفتاد و چهار میلیارد یوان در سال دو هزار و هفده رسیده است.این در حالی بود که در سال هزار و نهصد و پنجاه و هشت ارزش تولیدات کشاورزی این استان تنها یک میلیارد و هشتصد و نود میلیون یوان بود.این استان هم اکنون هفت هزار و پانصد و سی و نه واحد کشاورزی جدید و مدرن دارد. در رابطه با هزینه کارگر هم ما می توانیم دویست هکتار را بر اساس فن آوری های جدید با یک کارگر پوشش دهیم.

ایمنی و امنیت غذایی یکی از سرفصلهای مهمی است که از سوی مسئولان و سیاستگذاران کشورهای مختلف دنیا به کار گرفته میشود که با اشکال مختلفی چون ارتقای بهرهوری کشاورزی و سرمایهگذاری زیربنایی در این صنعت و روی آوردن به کشتهای فرا سرزمینی در سایت agriculture-na نظر گرفته میشود. اغلب کشورهای شرکت کننده از سال ۲۰۱۰ اقدام به تهیه و راه اندازی زیرساخت های فنی و ارتباطی نموده و از سال ۲۰۱۴ کشاورزی هوشمند را در اشکال متفاوت آن بطور عملی شروع کردهاند. کود های حیوانی که امروزه بستر خاک های بسیاری را در مزارع، باغ ها و باغچه ها در بر گرفته اند معایب و فوایدی دارد که به انها شاره خواهیم کرد. چرا که برایهزینه حملونقل آن چندان بالا نیست. همانطور که در متن بالا توضیح دادیم معمولا نانوذرات اندازه ای بین 1 تا 100 نانومتر دارند. خان محمدی ادامه داد: با گذشت ۴۰ سال از انقلاب تنها روی یک نوع بذر گندم کار کردیم، در حالیکه مسئولان وزارت جهاد اذعان میکنند موسسه تحقیقات روی بذور با بهره وری بالا کار بسیاری کرده است.

یک سردخانه مدرن و مجهز، در پروسه نگهداری و همچنین حمل محصولات کشاورزی از اهمیت بسیاری برخوردار است. «کشاورزی در ایران قاجاری». ↑ ۱٫۰ ۱٫۱ «دستیابی به رقم جدید رز با نام “ابری” در پژوهشکده بیوتکنولوژی کرج – خبرگزاری مهر – اخبار ایران و جهان». کمبود آب بزرگترین چالش نه تنها استان یزد بلکه ایران و جهان هم هست، با چنین شرایطی استفاده از روشهای سنتی ابیاری در کشاورزی دیگر جایی ندارد. توسعه روشهای نوین ابیاری حالا چند سال است از سیاستها و رویکردهای جهاد کشاورزی است. و کاهش نیاز به نظارت انسانی به نام چند. از سوی دیگر سالهاست با کاهش بارندگی و خشکسالیهای پیاپی مواجهیم. شوری خاک، یکی از دلایل بهره وری پایین کشاورزی است که در کشاورزی مدرن سعی در کاهش شوری خاک دارد. کشاورزی هوشمند مجموعهای از ابزارها، روشها و فرایندهای جدید هستند که باعث افزایش بهره وری و سهولت نظارت بر شرایط زمینهای زراعی، باغ ها و گلخانه ها می گردند. آنچه مسلم است اینست که آبیاری در کشاورزی از گذشتههای دور با روشهای ساده انجام میشد، اما امروزه علم و تکنولوژی به کمک کشاورزی آمده است تا با بهره گیری از شیوههای نوین آبیاری کنند. اما در کوتاه مدت، تحریمهای آمریکا رشد این صنعت را محدود میکند.

وی با تاکید بر اصلاح برنامه الگوی مصرف و اجرای الگوی کشت در استانهای مختلف، افزود: در عملیات کاشت، داشت و برداشت باید از فناوری روز دنیا در باغات و مزارع استفاده کرد به طوری که در کنار مزارع سبزی و صیفی انبارهای سرد ایجاد شود تا محصولات تولیدی در گرمای تابستان دچار آسیب نشوند. پهلوی دوم هم بررسی کرده بود که چهجور اصلاحاتی انجام دهد که قدرت خودش و منافع اطرافیانش لطمه نبیند و به فکرش رسیده بود که بخش کشاورزی ایران را با اجرای برنامه اصلاحات ارضی دگرگون کند. اینگونه که در حال حاضر با توجه به کمبود منابع آبی در استانهای متعدد کشور، اجرا شدن مصوبه مذکور از اهمیت بالایی برخوردار است و قطعاً تعلل در این زمینه میتواند در آینده، کشور را با بحرانهایی به ویژه در حوزه تأمین مواد غذایی مواجه کند. آقای آهنی مدیرکل دفتر بحران و پدافند غیرعامل بخش کشاورزی: از اول مرداد با بارش های موسمی مواجه شدیم و در ۲ هفته گذشته خسارت های زیادی به زیرساخت های کشاورزی وارد شد و بنابر آخرین آمار وزارت کشور در طی سیل اخیر ۲۲ استان کشور درگیر بودند که ۲۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت به حوزه کشاورزی وارد شد. توسعه گلخانهها در استان یزد طی دهههای گذشته اصلیترین رویکرد توسعه بخش کشاورزی در استان با توجه به کمبود آب و خشکسالیهای پیاپی بوده، رویکردی که به نظر میرسد توانسته است موفق باشد، هم سهمی در تولید و اشتغال داشته باشد و هم با اندک منابع آبی بیشترین بازدهی و تولید را نصیب کشاورزان سخت کوش یزدی کند.

آمریکا و امارات متحده عربی در حاشیه نشست کوپ ۲۶ از رسیدن به یک توافقنامه ۴ میلیارد دلاری درباره نوآوری کشاورزی خبر دادند. بایدن گفت که نخستین بار این پیشنهاد را در نشست سران درباره اقلیم مطرح کرده بود. شهباز حسن پور در گفت و گو با ایسنا با اشاره به سفر آیت الله رئیسی به استان کرمان خطاب به رئیس جمهور گفت: خوشبختانه آیت الله رئیسی به وضعیت اقتصادی استان کرمان اشراف کامل دارند. کشاورز اضافه کرد: کشاورز حق دارد هر نوع محصولی که میخواهد را کشت کند، اما دولت با سیاستهای حمایتی باید کشاورز را قانع کند که مطابق با سیاستهای کشور کشت علاوه بر اینکه کشاورزان باید برای خاک هم محصولاتی بکارند که پیشنهاد کنونی ما کشت کلزا است؛ زیرا ایران وابستگی 95 درصدی روغن دارد.

وی افزود: در حالی که گفته می شود بیش از ۱۲ هزار فارغ التحصیل درس خوانده و اموزش دیده کشاورزی در استان مازندران وجود دارد حتی یک میرآب که مسئولیت تحویل آب را در اراضی کشاورزی و شالیزاری استان برعهده دارد دانش مهندسی آبیاری ندارد، این نه تنها در مازندران بلکه چنین ضابطه ای در کل کشور نیز تعریف نشده است سؤال من این است در شرایط امروز جامعه آیا حاضریم ساخت یک ساختمان مسکونی را به یک بنای سنتی و بدون نظارت یک مهندس ساختمان واگذار کنیم! ون بایوتوانگ در این رابطه گفت:رئیس جمهور از من سوالی پرسید که عمیقا مرا تحت تاثیر خود قرار داد.او از من پرسید که این سیستم جدید چه مقدار هزینه دارد و مردم چگونه می توانند از آن بهره مند شوند.من به او گفتم با استفاده از سیستم های جدید در بخش کشاورزی ما می توانیم تجهیزات و زیرساخت های لازم را در مدت زمان یک سال خریداری کنیم.او از پاسخ من کاملا راضی شد.حالا پس از گذشت یک سال من می خواهم که به او بگویم که هزینه های سیستم های جدید کشاورزی به شدت کاهش پیدا کرده است.از سیستم های جدید کشاورزی در سی و سه هزار و سیصد و پنجاه هکتار از زمین های کشاورزی این استان استفاده می شود.از این سیستم های نوین همچنین در کشورهای عضو آسه آن و همچنین در دشت های آفریقا استفاده شده است.هزینه هر مزرعه نسبت به سال گذشته بیست درصد کاهش پیدا کرده است.

«امنیت غذایی» از وجوه مهم «امنیت ملی» است و در هر کشور، ابعاد کمی و کیفی آن امنیت ملی را تعیین میکند. رئیسجمهور آمریکا همچنین اضافه کرد که آنها در شش ماه گذشته «با بیش از ۷۵ شریک برای تسریع سرمایهگذاری عمومی و خصوصی در کشاورزی هوشمند با اقلیم و نوآوری در سیستم غذایی» روی این ابتکار کارکردهاند. در برخورد اول زمانی که این سامانه با اکثر کشاورزان عزیز پیشنهاد داده می شود، با یک نه بزرگ رو به رو می شویم. یک روند ناقص که مطمئناً از تفسیر ذهنی (یعنی خطای انسانی) از شرایط فعلی رنج خواهد برد. زمانی که میگوییم چهار میلیون بهرهبردار یعنی این حوزه از چهار میلیون خانوار برخوردار است. معاون وزیر امور خارجه گفت: برای توسعه صادرات علاوه بر ایجاد تسهیلات از سوی متولیان و مسوولان مربوطه، ضرورت دارد که تولید کنندگان در راستای ارتقا کیفیت بسته بندی کالاها و نحوه حمل و نقل به ویژه در حوزه صادرات مواد غذایی و کشاورزی کوشاتر باشند.

وی در پاسخ به این موضوع که آیا محدود شدن کشت دوم امنیت غذایی کشور را به خطر نمیاندازد، گفت: خوشبختانه اکنون در نقاط مختلف کشور و در زمانهای مختلف انواع محصولات کشاورزی کشت میشود و از همین رو برای تامین نیاز داخل با مشکل مواجه نخواهیم شد. این درحالیاست که فعالان این حوزه دراستان با مشکلات اقلیمی، دستیابی به بازارهای فروش مناسب و تأمین بهموقع نهادهها مواجه هستند. آقای بشارتی با اشاره به حمایتهای وزارت جهاد کشاورزی از توسعه این روشهای آبیاری گفت: دولت برای هر هکتار آبیاری کم فشار ۹ میلیون تومان و برای تجهیز هر هکتار آبیاری تحت فشار ۳۰ میلیون تومان کمک بلاعوض میکند. دولت نیز حمایتهای خوبی برای توسعه استفاده از شیوههای نوین آبیاری به کشاورزان پرداخت میکند. نمونههایی از مزارع تجهیز شده به روش آبیاری کم فشار را در قبل اشاره کردیم. 1. سیستم خنککننده تابستانی: سیستم فن وید که یکی از متداولترین سیستمهای خنککننده تابستانه بهشمار میآید و وظیفه مهپاشی در گلخانه را برعهده خواهد داشت. سرمایه لازم ساخت گلخانه شامل هزینه های ساخت ابنیه هم میشود که این مورد شامل هزینه های ساخت خانه کارگری و بخش مدیریت و کارکنان و همچنین نگهبانی و از این قبیل و همچنین هزینه های دیوار کشی دور پروژه و البته هزینه های ساخت اتاقک تأسیسات مجزا از گلخانه میباشد که این بخش بسیار بخش پر هزینه ای هم خواهد بود که هر متر مربعی بین 4.000.000 تومان الی 7.000.000 تومان هزینه روی دست کارفرما میگذارد.

مهمتر اینکه در این شرایط که با خشکسالی و کاهش منابع آبی مواجهیم چه رفتاری داشته باشیم تا هم سهم و نقش کشاورزی در تولید و اشتغال و خودکفایی کشور حفظ شود و هم از حداقل منابع آبی در اختیارمان بیشترین استفاده و بهره وری را ببریم و پاسخ تنها و تنها بهره گیری از شیوههای نوین آبیاری و رفتن به سمت و سوی کشاورزی علمی است تا هم آب کمتری استفاده و هم محصولات بیشتر و با کیفیت تری تولید کنیم. نوابی افزود: امسال نیز قرار است بیش از ۳۵۰ هکتار در محدوده شهرستان یزد تحت پوشش یکی از این روشها قرار گیرد که گام بسیار مهمی برای توسعه کشاورزی در شهرستان یزد در این شرایط خشکسالی محسوب میشود.

براساس اطلاعات موجود از بین 231 کشور دنیا، تقریبا 3/1 آنها در امر تولیدات کشاورزی پیشتاز بوده به نحوی که در تولید یک تا چند محصول کشاورزی، رتبه های اول تا دهم دنیا را به خود اختصاص داده اند در این زمینه جمهوری اسلامی ایران از جایگاه مناسبی در تولیدات کشاورزی دنیا برخوردار است. خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، صالحی، رئیس مرکز جهاد کشاورزی نقش رستم گفت: در این طرح، محققان و مروجان کشاورزی با حضور مستمر در مزرعه، بر مرحله کاشت تا برداشت محصول نظارت کرده و توصیههای فنی را ارائه دادند. همسایگی و همکاری این شرکتها با واخنینگن ازجمله دلائلی است که باعث شده این دانشگاه و مرکز تحقیقاتی به برترین مرکز پژوهشهای کشاورزی در جهان تبدیل شود. به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز ایلام؛ فیلی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دره شهر گفت : بمنظور افزایش راندمان در بخش کشاورزی و صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی نوین چند سالی است در دسورکار مسئولان و کشاورزان این شهرستان قرار گرفته است. آنچه در این شرایط حساس مهم به نظر میرسد اینست که باید به سمت و سوی بهره گیری از روشهای مدرن کشاورزی هم رفت چراکه این روشها هم میزان آب کمی مصرف میکنند و هم محصولات بیشتری با بهره گیری از این روشها تولید میشوند.

لی هوانگ ئینگ (Liu Huangying)یک کشاورز جوان هم گفت:نوآوری ها در بخش فن آوری به مرحله ای رسیده است که شما حتی می توانید نوع دامی را که پرورش می دهید، هم تعیین کنید.با مطالعه بیشتر ما پیشرفت بیشتری را شاهد خواهیم بود.این روزها صنعت پرورش دام در گوانگسی نسبت به گذشته تفاوت بسیاری کرده است.من معتقدم که حتی ما می توانیم شاهد به روز رسانی بیشتر این صنعت باشیم. به روز رسانی شیوه های کشاورزی سبب افزایش میزان درآمد کشاورزان در استان گوانکسی ژوانگ( Guangxi Zhuang)در جنوب چین شده است. گئو شوکووان(Guo Xuquan) از مقامات اداره کشاورزی منطقه هم گفت:از حالا تا سال دو هزار و بیست اداره کشاورزی ما در گوانگسی مبلغ سیصد میلیون یوان را سالانه برای حمایت از ایجاد زیرساخت هاي به روزرسانی شده در مناطق کشاورزی اختصاص خواهد داد.این موضوع با هدف افزایش دانش بخش کشاورزی و به روز رسانی روش های کشاورزی و با هدف افزایش درآمد کشاورزان و رفع فقر صورت می گیرد. این را باید هم توسعه داد و هم بیشتر و بهتر حمایت کرد تا کشاورزی مان توسعه یافته، قدرتمند و پر تولید باشد. کارش تولید نشای مورد نیاز محصولات گلخانهای است تا هم بخشی از نیاز استان را برآورده کند و هم نشای تولید شده را به دیگر استانها بفرستد.

جو بایدن، رئیسجمهور ایالاتمتحده روز سهشنبه از راهاندازی یک طرح کشاورزی جدید و مشترک با امارات متحده عربی و افزایش سرمایهگذاری ۴ میلیارد دلاری برای تسریع برنامههای «نوآوری در کشاورزی و سامانههای غذایی هوشمند» طی پنج سال آینده خبر داد. گلخانه های که توسط آیوتی کنترل میشوند می توانند شرایط آب هوایی را به صورت هوشمند نظاره و کنترل کنند و نیاز به دخالت به صورت دستی را حذف کنند.سنسور های مختلفی تعبیه شده تا متغیر های محیطی را برای نیاز های به خصوص گیاهان تحت نظر بگیرند.این اطلاعات برای برسی های بعدی با کمترین میزان دخالت انسانی داخل پلتفرم های ابری ذخیره میشود. محمد حسین کارگر، مدیرعامل شرکت فناوران صنعت روباتیک یزد در گفتوگو با خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا در خصوص محصول این شرکت که در نمایشگاه ملی گام دوم انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی به نمایش گذاشته میشود، بیان کرد: سیستم آبیاری هوشمند مدل پرو ام وان از سری محصولات آبیاری هوشمند FSRobotic است که نوعی پلتفرم آبیاری هوشمند براساس فناوری اینترنت اشیاست. محمد جواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با گسترش نیوز در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد: به دلیل اهمیت موضوع منابع آبی و خاکی، هر کشوری لازم است در حوزه کشت فرا سرزمینی وارد عمل شود.

موسوی، کارشناس کشاورزی از جمله دستاوردهای این طرح تحقیقی- ترویجی را کاهش در مصرف بذر گندم از ۴۰۰ کیلو در هکتار به ۲۵۰ کیلو در هکتار برشمرد و افزود: چنانچه این طرح در تمامی مزارع گندم شهرستان مرودشت عملیاتی شود، باعث کاهش ۹ هزار تنی در مصرف بذر این محصول خواهد شد. صالحی افزود: این طرح از سه سال پیش در ۵۰۰ هکتار از مزارع گندم روستای گرم آباد مرودشت اجرا شده که علاوه بر کاهش مصرف در نهادهای کشاورزی شامل کود، سم و بذر، افزایش عملکرد محصول گندم را نیز درپی داشته است. پیوند زدن که شامل ترکیب یک ریشه و یک پیوندک است، در ابتدا برای دستیابی به مقاومت در برابر بیماریها و آفات خاکزی انجام شد. خبرگزاری دولتی WAM روز سهشنبه گزارش داد، امارات متحده عربی که پیشنهاد میزبانی کوپ۲۸ را نیز داده است ، متعهد شده که بهعنوان بخشی از این طرح سرمایهگذاری خود را یک میلیارد دلار افزایش دهد. به گفته توماس ویلسَک، وزیر کشاورزی آمریکا، ایالات متحده و امارات متحده عربی بهدنبال جذب چهار میلیارد دلار سرمایهگذاری جهانی بیشتر در طرحی هستند که با هدف انعطافپذیری کشاورزی دربرابر تغییرات اقلیمی و کاهش انتشار گازهای گلخانهای با چهار میلیارد سرمایهگذاری راهاندازی کردهاند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان تیران و کرون، مهرداد مرادمند در آیین کلنگ زنی پروژه انتقال آب و آبیاری تحت کم فشار باغهای این شهرستان اظهار کرد: خشکسالی تهدیدی جدی علیه عرصه کشاورزی و مایه رکود در این بخش است، اما باید با برنامهریزیهای جدید مانع از این رکود شد. ما به دلیل خشکسالی پیاپی که داشتیم و مسائلی که وجود دارد. وزیر جهاد کشاورزی در زمینه اسناد کشاورزی و رفع تداخلات اراضی عنوان کرد: ۴ درصد از اراضی کشاورزی سند دار هستند و کشاورز هویت ندارد، تلاش ما این است تا سال دیگر رفع تداخلات را کامل کنیم و تا پایان دولت بتوانیم تمام اراضی کشاورزی را صاحب سند کنیم که به این منظور قرارگاه صدور اسناد اراضی را ایجاد کرده ایم البته نگاه ما در رفع تداخلات اراضی به سمت کشاورز است.