اخبار

همه چیز درباره میزان آب کشاورزی در ایران و طریقه اصلاح آن مجله خبری کشاورزی

کشت قراردادی، قرارداد مبتنی بر تولید است، به عبارت دیگر بر اساس قراردادی بین خریدار و کشاورز تولید محصول انجام میشود. به عبارت دیگر، در صورتی عدم تجمیع کشاورزان خرد، کشاورزی قراردادی نه تنها برای آنها دغدغه معیشت را حل نخواهد کرد، بلکه به اقتصادشان آسیب بیشتری میرساند. به عبارت دیگر، دولت بیش از ۴٠درصد پول کشاورزان را به آنها نمیدهد. و فعالیت های اقتصادی آنها به بخش اقتصادی خاصی محدود نمی شود . اقتصاد کشاورزی عوامل اقتصادی مؤثر در امور کشاورزی، روابط اقتصادی موجود بین عوامل تولید کشاورزی و کاربرد اصول اقتصادی را در تولید و توسعه کشاورزی مورد بحث و بررسی قرار میدهد و این امکان را به کشاورز میدهد که با مقدار زمین و سایر نهاده های تولید که در اختیار دارد حداکثر سود را بدست آورد. به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، بررسی وضعیت کشاورزی کشورهای دیگر و مقایسه آن با وضعیت کشاورزی داخل میتواند شاخصی برای حال و آینده این بخش از اقتصاد باشد. اما انواع مختلف دیگر گیاهان که به راحتی قابل کشت هستند.

در واقع مهندسان کشاورزی با بهره گیری از ماشین آلات و سیستمهای هوشمند قادر هستند مواردی مانند دما، رطوبت، نور، تهویه و همچنین میزان آبیاری و کوددهی مورد نیاز گیاهان را در گلخانهها و با توجه به تغییرات آب و هوایی در فصول مختلف سال تنظیم کنند. او به توسعه استفاده از ماشین آلات کشاورزی و پیاده سازی فرآیندهای صحیح و علمی کشاورزی، باغبانی و جنگلداری می پردازد. ظرفیت مکانیزاسیون این شرکتها طی ۹ ماه گذشته افزایش یافته تعداد ۶۰۱ واحد مکانیزاسیون در شرکتهای تعاونی تولید وجود دارد که به کشاورزان عضو و نیز سایر کشاورزان متقاضی در منطقه خدمات دهی میکند(تنوع ماشین آلات موجود در شرکتهای تعاونی ۴۳ نوع می باشد). اما اهمیت توجه به پروژه های گلخانه ای در این است که کشت سنتی امکان تولید زیادی ندارد درحالی که با استفاده از سیستم های علمی گلخانه ای می توانیم در 11 ماه سال تولید داشته باشیم این درحالی است که با افزایش سطح زیر کشت گلخانه ای نه تنها تولیدات کشاورزی افزایش خواهد داشت بلکه اشتغال گسترده تری در کشورمان ایجاد می کنیم. مهندس کشاورزی کسی است که برای سیستم سرمایشی، گرمایشی، رطوبت و تهویه انبار نگهداری محصولات، برنامه ریزی و فعالیت می کند. خاک مناسب برای رشد این گیاه باید همواره دارای رطوبت 40 درصدی به بالا باشد.

وی با تاکید بر اینکه دولت جدید باید راه را برای کشت قراردادی باز کند، گفت: در این زمینه سازمان تعاون روستایی و نظام صنفی کشاورزی نقش ویژه و مهمی دارند. سابقه ایجاد پول کاغذی به اواسط قرن ۱۷ باز می گردد . استانداردهای صادرات به اروپا بسیار سخت گیرانه اما مشخص است. بر اساس یک پژوهش مشترک یکی از دانشگاههای ایالات متحده آمریکا با یک دانشگاه افریقایی که تأثیرات مشارکت برنجکاران در کشاورزی قراردادی بررسی کردند، مشخص شد؛ “در صورتی که درآمد کشاورزان خرده پا تنها وابسته به کشت تک محصولی (در این مطالعه برنج) باشد، کشاورزی قراردادی باعث کاهش در آمد خانوار به میزان یک درصد و کاهش میزان امنیت غذایی (از نظر کمی و کیفی) به میزان ۶۰.۶۴ درصد خواهد شد”.

وی، افزایش بهرهوری و حمایت از کشاورزان را از مهمترین اهداف اجرای طرح کشت قراردادی عنوان کرده و افزود: علمی کردن کشاورزی با استفاده از ظرفیت نظام مهندسی کشاورزی از طریق ارائه نکات فنی و افزایش میزان تناژ برداشت و تولید از دیگر اهدافی است که در کنار ساماندهی تولید محصولات کشاورزی در این طرح دنبال میشود که فعلا محصولات استراتژیک مانند گندم و دانههای روغنی را در دستور کار داریم. فارغ التحصیلان رشته مهندسی کشاورزی (گرایش های مختلف) می توانند در سازمان ها و شرکت های حوزه کشاورزی و منابع طبیعی همچون شرکت خدمات مهندسی آب و خاک کشور، شهرداری ها، وزارت جهاد کشاورزی و سایر سازمان ها و شرکت های مرتبط مشغول به کار شوید.

نکته قابل توجه در مدیریت بازار محصولات کشاورزی و غذایی این است که فقط کشاورزی قراردادی نیست که میتواند در بازار ثبات نسبی را سایت agriculture-na برقرار کند. در سال جهش تولید، مدرن شدن کشاورزی کشور و فاصله گیری از کشاورزی سنتی و خودکفایی در محصولات استراتژیک به جهت تامین و حفظ امنیت غذایی جامعه بیش از پیش حایز اهمیت شده است، چرا که جهش تولید در بخش کشاورزی با استفاده شیوه های علمی و فناورانه محقق می شود. با توجه به تجربههای جهانی، توسعه کشاورزی قراردادی بهترین شیوه و روش برای برقراری ارتباطات بین بازیگران زنجیره ارزش محصولات کشاورزی و غذایی است، اما توسعه این نوع قراردادها نیازمند وجود الزامات و وجود شرکتهای تخصصی کارآمد و توانمند در بخش کشاورزی است. به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، سید جواد ساداتینژاد وزیر جهاد کشاورزی شامگاه پنجشنبه در جمع اعضای اتاق کرمان اظهار کرد: در حوزه کشاورزی کارهای خوبی انجام شده اما مانند صنعت و معدن به آن نگاه نشده که به دلیل ارزش افزوده کمتر بخش کشاورزی است بنابراین یکی از اقدامات ما در وزارت جهاد کشاورزی توسعه کشاورزی قراردادی است، کشاورزی قراردادی روشی مدرن است که با شرایط کشاورزی کشور ما و خرده مالکی ها همخوانی دارد. در حال حاضر ترکیه هفتمین کشور تولیدکننده کشاورزی در جهان است و در سال 2018 به 190 کشور جهان هزار و 800 محصول به ارزش 17.7 میلیارد دلار صادر کرد.

البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. کنترل عوامل محیطی و مناسب بودن محیط داخل گلخانه، شرایط پرورش محصولات گران قیمتی مانند ارکیده، آنتوریم، رز، ژربرا و غیره را با کیفیتی بسیار بالا فراهم می کند، در حالی که حتی اگر شرایط محیطی فضای بیرون گلخانه نیز فراهم باشد، کیفیت محصولات تولید شده در فضای آزاد به کیفیت محصولات تولید شده در گلخانه نمی رسد. این عمل ضمن جلوگیری از گسترش عوامل آلودهکننده و بیماریزای گیاهی به تهویه بهتر و گرم شدن زودتر بستر کمک میکند. رحیمزاده گفت: در قالب طرح جهش تولید در دیم.زارها ۱۵۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض در بحث بیمه محصولات و ۳۰ میلیارد تومان نیز اعتبار توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و با همکاری بانک ملی به عنوان تسهیلات چهار درصدی برای نوسازی تجهیزات کشاورزی در نظر گرفته شده که بر این اساس در آذربایجانشرقی پرونده ۴۲۸ دستگاه برای دریافت تسهیلات خرید معرفی شدهاند و در آینده نیز توزیع بذر آغشته به کود برای تسهیل روند کاشت اجرایی میشود و در نتیجه این اقدامات سال گذشته محصول کلزای کشت شده در دو هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی دیم استان با قیمتی ۹ درصد بالاتر از نرخ معمول به یک شرکت صنایع غذایی در تهران فروخته شد و امسال نیز در حال انعقاد قراردادهای مشابه هستیم و از کشاورزان دیم کار استان نیز انتظار داریم برای تقویت تولید خود و انتفاع بیشتر از این بخش، به مراکز جهاد کشاورزی در شهرستان ها و بخش ها مراجعه از ظرفیت هایی مانند ۴۲۵ کارشناس فعال در طرح جهش تولید دیمزارها بهره مند شوند.

روشهای نامرغوب تولید در این بخش تغییر مییابد و جای خود را به تولید کیفی میدهد و خاک به عنوان بستر اصلی تولید در این کشور توجه ویژهای داده میشود. آب هم به صورت قطره ای به گیاهان داده می شود و باقی مانده آن هم پس از خروج از مزرعه برای آبیاری دوباره بازیافت می شود. بر اساس پایگاه اطلاعرسانی ERAI، صنعت کشاورزی در ترکیه، صنعت قوی و در حال توسعه بوده و به لطف زمینهای قابل کشت مرغوب و آب و هوای مناسب، انواع میوهها، سبزیها در مناطق مختلف ترکیه رشد میکند و اکثر جمعیت روستایی درآمدشان از بخش کشاورزی است. در شرایط بحران اکثر مردم به این نتیجه رسیدند که تولید غذا به صورت محلی به عنوان یک استراتژی حیاتی محسوب میشود و تولید غذای محلی و شهری باید توسعه یابد.

علاوه بر این، گاز دیاکسیدکربن مورد نیاز این گلخانهها از طریق پمپ به داخل هدایت میشود. گلخانهها توسط اثر گلخانهای گرم میشوند؛ اما چون این میزان گرما در فصول سرد سال نمیتواند کافی باشد، لازم است گلخانهها از طریق دیگری هم گرم شوند؛ به همین علت از سیستمهای گرمایشی استفاده میکنیم. چون کشاورز نقدینگی ندارد تا بتواند کود، سم و بذر اصلاح شده بخرد بر اساس این طرح تصمیم گرفته شده است کود، سم و بذر اصلاح شده توسط جهاد کشاورزی و تعاون روستایی خریداری شده و در اختیار کشاورز قرار گیرد و موقع برداشت گندم دولت هزینههای خود را از گندم تولیدی کشاورزان بردارد.

اکولوژی کشاورزی میتواند بهرهوری کشاورزی شهری را افزایش دهد و تأثیر خود را بر سلامت غذای محلی به ویژه در جوامع کمبرخوردار بگذارد. وی، بیشترین تمرکز در این طرح را بر روی کشت آبی عنوان و تصریح کرد: در طرح کشت قراردادی که با هدف حمایت از کشاورزان با توان مالی پایین و فاقد نقدینگی در زمان کاشت و داشت اجرا میشود، به صورت پایلوت کشاورزان برخی استانها به ویژه در مناطق جنوب کشور با شرکتهای غله و در شهرهای نیمه شمالی کشور نیز با تعاونی روستایی به عنوان مباشر قرارداد منعقد میکنند و بر این اساس علاوه بر تضمین خرید محصول پس از برداشت، از اقدامات حمایتی از جمله خرید بذر و کود و حتی بیمه محصولات کشاورزی برخوردار میشوند. بانک تجاری : واسطه مالی است که هدف آن تحصیل سود و منفعت برای سهامداران است . فرجیآزاد گفت: ولی طی سالهای اخیر با افزایش بهرهوری کشاورزی و ورود دلالان به این عرصه شاهد مشکلات متعددی در فروش محصولات کشاورزی و تأمین بازار هدف هستیم. ضمن اینکه دلالان و سلف خواران نیز با توجه به منافعی که دارند در اجرای چنین طرحهایی ایجاد مانع میکنند. کشورهای دیگر به ویژه کشورهای اروپایی قوانین و استانداردهای مخصوص به خود را دارند که بیشتر تولید کنندگان ما از آن اطلاعی ندارند یا اگر هم داشته باشند به امید اینکه بازار داخل آن را جذب و خریداری می کند به آن توجهی ندارد.

وی افزود: با وجود آنکه همه ساله مازاد یا کاهش تولید محصولات کشاورزی مشکلات متعددی را برای تنظیم بازار ایجاد میکند، ولی اجرای کشت قراردادی راهگشای این مشکلات خواهد بود. سال گذشته قیمت تضمینی دولت برای هر کیلو گندم پنج هزار تومان بود برای سال ۱۴۰۱ نیز هفت هزار تومان قیمت داده است. به گزارش همشهری آنلاین، سید عماد شاهرخی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در خصوص کلیپ منتشر شده در فضای مجازی گفت: پس از مشاهده این کلیپ، به معاون تولیدات گیاهی استان و مدیر کشاورزی شهرستان پلدختر ماموریت داده شد که موضوع را بررسی کنند. وزارت کشاورزی میزان خسارت در بخش کشاورزی ناشی از خشکسالی را ۶۷ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و بر اساس اعلام دفتر امور مراتع سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری، خشکسالی باعث شده که علوفه قابل برداشت در مراتع کشور نسبت به میانگین بلندمدت ۴۰ درصد کاهش پیدا کند. باید دقت داشت که جوانههای فرعی زعفران میبایست حذف شوند زیرا امکان گلدهی پیاز را کاهش میدهند. برخی از محققین نیز خاستگاه زعفران را در منطقه وسیع تری از کره زمین شامل یونان، ترکیه، آسیای صغیر و ایران میدانند. با این حال با توجه مزایا و معایب کشت گلخانه ای زعفران که ذکر کردیم میتوانیم بگوییم انجام دادن یا ندادن کشت گلخانهای بستگی به منطقه کشت،امکانات و شرایط هر فرد دارد و نمیتوان به آسانی برای همه افراد یک روش را توصیه کرد.

زمانی که قلابها به انتهای ردیف دوتایی میرسند، ساقهها باید پیچ خورده و به ردیف بعدی منتقل شوند و سپس در جهت مخالف بر روی سیم ردیف کناری حرکت کنند. از زمان انقلاب صنعتی، بسیاری از کشورها به اقتصادهای توسعه یافته روی آوردهاند و نسبت افرادی که در کشاورزی کار میکنند بهطور مداوم کاهش مییابد. در واقع قدرت و اندازه آن باعث می شود که در زمین های ناهموار به خوبی کار کند و در زمینه کشیدن یا بکسل ادوات کشاورزی نیز بکار گرفته شود. با رشد جهانی جمعیت، میزان تولید جهانی غذا و به دنبال آن تولیدات در بخش کشاورزی افزایش یافت است اما ۱۰ درصد از جمعیت دنیا در وضعیت خوبی قرار ندارند و نبود امنیت غذایی در بسیاری مناطق دیده میشود. مدیر امور زراعت جهادکشاورزی استان اضافه کرد: افزایش سطح کشت، بهره.وری بیشتر از منابع آبی، کاشت ارقام مقاوم در برابر کم آبی و بهکارگیری تکنیکهای کشت ویژه شرایط کم آبی و تنشهای آبی نیز در گامهای بعدی دنبال خواهد شد بهگونهای که برای نمونه در بحث کلزا با کارخانههای روغن کشی قرارداد میبندیم تا محصول تولیدی به محض برداشت به این کارخانهها تحویل و مبلغ حاصله نیز در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

میزان نور وارده به گلخانه و جهت ورود آن باید به دقت اندازهگیری و مورد بررسی قرار گیرد. در کشور نیز کشاورزی قراردادی که پایه آن بر توافق کشاوزر با شرکت های است بنا نهاده شده و اجرایی می شود اگرچه هنوز ابتدای کار است اما مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به موفقیت این طرح خوشبین هستند. همچنین در مقطع کارشناسی ارشد، فارغ التحصیلان اغلب رشته های گروه کشاورزی و منابع طبیعی نیز می توانند شغل مهندسی کشاورزی را برای کار کردن و کسب درآمد و پیشرفت انتخاب نمایند. مدیر امور زراعت جهادکشاورزی استان، اذعان داشت: بر اساس ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی سهم ابلاغی آذربایجانشرقی در این طرح ۳۵۲ هزار هکتار است که اقدامات لازم برای اجرای طرح با پیشرفت ۸۷ درصدی در ۳۰۶ هزار هکتار از اراضی استان انجام شده و ۲۱۱ هزار هکتار از این ۳۰۶ هزار هکتار نیز از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی و تخفیف در نظر گرفته شده با پشتیبانی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تحت پوشش بیمه قرار گرفته که حدود ۶۸ درصد اراضی را شامل می شود و از این نظر نیز در سطح کشور رتبه نخست را داریم.

درآمد مهندس کشاورزی در ایران به طور کامل وابسته به نوع کار و شرکتی که در آن کار می کند و شهر و محل فعالیت و سایر عوامل دیگر است. در مورد افرادی که کارآفرین هستند و کار مستقلی در حوزه تخصصی شان، راه اندازی کرده اند، شرایط متفاوت است و آنها با توجه به میزان فعالیت، تخصص، تلاش و پشتکارشان، درآمدهای متفاوتی دارند. از این وسیله بری نرم کردن خاک در کشت گیاهان علوفه ای که بذر بسیار ریزی دارند و تماس کامل ذرات خاک با بذر بسیار مهم است، استفاده می شود در صورتی که بستر بذر در روش جوی و پشته نیز به خوبی تهیه نشده و کلوخه ای باشد، می توان از رتیواتور برای نرم کردن خاک سطح پشته عریض استفاده نمود.

هم سرمایه گذار داریم که بتواند با سرمایه خودش کار انجام دهد و هم ظرفیت های خوبی خارج از کشور برای این کار است. در کشاورزی قراردادی، کشاورز با یک شرکت و سرمایه گذار قرارداد می بندد و در مدت زمان تولید محصول، سرمایهگذار حمایتهای نقدی و نهاده ای از کشاورز انجام میدهد و در نهایت محصول را به قیمتی که ابتدا توافق کردهاند، خریداری میکند. مهندس کشاورزی باید بتواند در مکان های گوناگون از جمله مزارع، آزمایشگاه ها یا شرکت های کشاورزی و در شرایط مختلف آب و هوایی کار کند. کشت گلخانه ای نیاز به مراقبت همیشگی دارد و لحظه ای غفلت در این کار می تواند خسارات جبران ناپذیری را سبب شود. کشاورزی دقیق، کشاورزی هوشمند و کشاورزی دیجیتال مفاهیمی هستند که به سبب تکنولوژی امروزه شنیده میشوند و با وجود اینکه معمولاً به جای یکدیگر به کار میروند اما تفاوتی در معنای آنان دیده می-شود.

بدیهی است در هر حال دانشآموختگان کارآفرین و خلاق حوزه کشاورزی باید در پی آفرینش فرصت های کاری نو برای خود و دیگران باشند و با توجه به بازار کار نامساعد این رشته، به جای چشم داشتن به آگهی استخدامی سازمان ها و شرکت های بزرگ و کوچک، با مطالعه و بررسی روش های جدید کشاورزی در دنیا به دنبال نوآوری و ایجاد مشاغل جدید و بهره برداری بهتر و علمی تر از زمین های کشاورزی باشند. در حالی که متوسط رشد همه مشاغل ۱۱ درصد خواهد بود. وی طرح جهش تولید در دیمزارها را دیگر طرح حمایتی از بخش کشاورزی برشمرد و گفت: این طرح با توجه به ضعیف بودن بخش دیمکاران و با حمایت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و با هدف تحقق پایداری تولید در اراضی دیم از سال گذشته به صورت پایلوت و آزمایشی در دیمزارهای چهار استان همدان، کردستان کرمانشاه و آذربایجانشرقی با استفاده از کارشناسان مراکز تحقیقات دیم و جهاد کشاورزی اجرا شد و افزایش ۱۹۰ کیلوگرمی میزان برداشت محصول در هر هکتار از ملموس ترین نتایج آن بود و با توجه به گزارشهای ارائه شده در این زمینه به خدمت مقام معظم رهبری با دستور ایشان امسال بهصورت عمومی در کل کشور اجرا میشود.