اخبار

هوش هیجانی چیست و میزان آن در شما چقدر است؟ +راه های کاربردی برای افزایش میزان هوش هیجانی-آل اسکیپ

هوش هیجانی چیست و میزان آن در شما چقدر است؟ +راه های کاربردی برای افزایش میزان هوش هیجانی-آل اسکیپ

اما تجزیه و تحلیل پایگاه داده جهانی ما یافته‌های شگفت‌انگیزی را ایجاد می‌کند. اولاً، اساساً هیچ تفاوتی بین میانگین نمرات مشاغل مختلف وجود ندارد. افرادی که در زمینه‌های مختلفی مانند فروش، فناوری اطلاعات، امور مالی، عملیات و بازاریابی کار می‌کنند دارای میانگین نمره هوش هیجانی هستند که تقریباً یکسان است. چنین تعمیم‌هایی زنان را از همه چیز از جنس جوانتر گرفته تا بیش از حد احساسی و مردان را از دور از نظر احساسی تا منفجره در نظر گرفته است.

تعریف هوش هیجانی دنیل گلمن

مدتها است که تصور می‌شود نمرات ضریب هوشی با موفقیت شغلی ارتباط دارد. به همین دلیل آزمون‌های روانشناسی برای غربالگری قبل از استخدام بسیار رایج هستند. با این حال، بسیاری این سوال را مطرح کرده‌اند که آیا یک توانایی ذهنی عمومی از توانایی‌های ذهنی خاص مهمتر است یا خیر. مطالعه 2020 منتشر شده در مجله روانشناسی کاربردی به این نتیجه رسید که هم هوش عمومی و هم توانایی‌های ذهنی خاص نقش مهمی در تعیین موفقیت شغلی از جمله درآمد و دستیابی به شغل دارند. هوش عمومی که به عنوان فاکتور g نیز شناخته می‌شود، به وجود یک ظرفیت ذهنی وسیع اشاره دارد که بر عملکرد بر معیارهای توانایی شناختی تأثیر می‌گذارد. اصطلاحات دیگر مانند هوش، ضریب هوشی، توانایی شناختی عمومی و توانایی ذهنی عمومی نیز به طور متقابل به معنای همان هوش عمومی استفاده می‌شوند.

اگر نتوانید درک کنید، احساس راحتی کنید و یا احساسات تان را کنترل کنید، در ایجاد روابط قوی دچار مشکل خواهید شد. این به نوبه خود می تواند به شما احساس تنهایی و جدا شدن دهد و هر گونه مشکل سلامت روان را تشدید کند. زنان تشویق می‌شوند كه با دنیای بین فردی خود تعاون، بیان و هماهنگی داشته باشند اما مردان به رقابت، استقلال و ابزاری تشویق می‌شوند.

مدل‌های مختلف هوش هیجانی، منجر به توسعه ابزارهای متفاوتی برای ارزیابی و اندازه‌گیری هوش هیجانی شده‌اند. اگرچه، برخی از این روش‌های اندازه‌گیری ممکن است با هم تداخل داشته باشند، همگی به دنبال شناخت و سنجش میزان درک و تنظیم هیجانات فرد هستند. مدل‌های توانایی به روش‌هایی می‌پردازند که در آن احساسات، تفکر و ادراک مسائل را تسهیل می‌کنند. هوش هیجانی توانایی پیوستن به هوش، همدلی و احساسات را برای تقویت تفکر و درک پویایی‌های بین فردی منعکس می‌کند. علی رغم اینکه نظریه‌های هوش هیجانی در سال 1990 مطرح شدند، از آن زمان تاکنون مطالب زیادی درباره این موضوع نوشته شده‌اند. از نظر برخی افراد هوش هیجانی و ضریب احساسی، حتی از ضریب هوشی اهمیت بیشتری دارند.

که برخورداری از آن ممکن است یک فرد را مبدل به پزشک توانایی در یک بیمارستان کند. که برخورداری از آن ممکن است آن پزشک را مبدل به یک پدر دلسوز یا همسر مهربان یا پزشک انسان دوست کند. در مکالمات، افراد باهوش عاطفی به جای اینکه منتظر نوبت صحبت خود باشند، برای وضوح گوش می دهند. آنها قبل از پاسخ دادن مطمئن می شوند که آنچه گفته می شود را می فهمند.

آموزش تولید محتوا، استراتژی محتوا، بازاریابی محتوا، فرمول انحصاری ACDAF و… بتوانیم از چشم آن‌ها به قضایا، اتفاقات و حرف‌ها و رفتارهای دیگران نگاه کنیم. عکس العمل خود را در برابر این تکانه‌‌ها و انگیزه‌ها کنترل کنیم یا حداقل جهت آن را تغییر دهیم. تکانه‌ها و انگیزه‌های لحظه‌ای و خلق و خوی خود را در وضعیتی که باب میل ما نیست و از نظر ما مختل‌کننده و مزاحم است را بشناسیم.

  • بهترین قسمت این است که شما میتوانید در بهبود هوش هیجانی خود کار کنید.
  • بسیاری از افراد نسل قدیم به یک شغل صرفا به عنوان وسیله‌ای برای امرار معاش نگاه می‌کردند.
  • افرادی که به لحاظ هیجانی باهوش محسوب می‌شوند، خودانگیخته هستند.
  • تأثیر این درس‌ها منجر به چیزی می‌شود که ما از آن به عنوان سطح «EQ» یاد می‌کنیم.

ما سعی کرده ایم در این پست ویژه که برای هوش هیجانی تنظیم شده است، با زبانی راحت شما را با این مفهوم آشنا کنیم. درابتدای پیدایش این سازه، روانشناسان بیشتر بر روی جنبه های شناختی همانند حافظه و حل مساله تاکید می کردند . اما خیلی زود دریافتند که جنبه های غیر شناختی مانند عوامل عاطفی و اجتماعی نیز دارای اهمیت زیادی هستند. بعضی پژوهشگران بر این عقیده اند کهIQ در خوش بینانه ترین حالت 10 الی 25 درصد از واریانس متغیر عملکرد را تبیین می کند. با گذشت زمان روان شناسان نیز دریافتند که تنها حافظه و توانایی حل مسئله در تعیین کارایی و موفقیت تاثیرگذار نیست، بلکه جنبه‌های عاطفی و اجتماعی نیز در این زمینه اهمیت زیادی دارند.

هوش هیجانی چیست و میزان آن در شما چقدر است؟ (+راه های کاربردی برای افزایش میزان هوش هیجانی)

در سطح گروهی، هوش هیجانی به معنای هماهنگ کردن قوای محرکه‌ی میان فردی است که گروه‌ها را باهوش تر می‌کند. در سطح سازمانی، به معنای تجدید نظر در سلسله مراتب ارزش ها و مشخصاً اولویت قائل شدن برای هوش هیجانی در استخدام، تعلیم و توسعه، ارزیابی عملکرد و ارتقاء است. هیچ ضمانتی برای کسب سهم بیشتر از بازار یا داشتن تراز مالی بهتر وجود ندارد. بوم شناسی یک شرکت، فوق العاده پیچیده است و هیچ دخالت یا تغییر واحدی تمام مسائل آن را حل نمی‌کند. اما “همه‌ی گره‌ها به‌دست افراد باز می شوند.” هوش هیجانی در اوج هنرنمایی خود نسبت به برانگیختن و الهام بخشیدن افراد انرژی می‌دهد، و این کار با هُل دادن آنان در جهت درست و استفاده از ساز و کارهای کنترل میسر نیست. بلکه با ارضای نیازهای ابتدایی بشر به پیشرفت است که حس تعلق و احساس تسلط بر زندگی شخصی به وجود می‌آید و توانایی رسیدن به زندگی دلخواه محقق می‌شود.

افرادی که از هوش هیجانی قوی برخوردار هستند قادرند با دیدگاه‌ها، تجربیات و احساسات افراد دیگر ارتباط برقرار کنند و از این اطلاعات برای توضیح اینکه چرا افراد چنین رفتاری دارند استفاده می‌کنند. برخی از محققان پیشنهاد می کنند که هوش هیجانی قابل یادگیری و تقویت است، در حالی که برخی دیگر ادعا می کنند که این ویژگی ذاتی است. افراد با هوش هیجانی بالا، زمانی که با یک فرد منفی رو به رو می‌شوند، با رویکردی منطقی با وضعیت برخورد می‌کنند. آن‌ها احساسات خود را در لحظه شناسایی کرده و اجازه نمی‌دهند خشم یا استیصال بر آتش آشفتگی شرایط دامن بزند. آیا منعطف هستید و با شرایط اطراف به راحتی سازگار می‌شوید؟ افراد دارای هوش هیجانی بالا نسبت به تغییرات محیط آگاه هستند و برای رویارویی با هریک از این تغییرات تمهیداتی را در نظر می‌گیرند.

از آنجایی که شخصیت‌ هر فرد با دیگری تفاوت دارد، ایجاد هوش عاطفی در محیط کار نیازمند تلاش مداوم است. هر کسی که تا به حال در یک محیط کاری رسمی کار کرده، می‌تواند اهمیت افزایش همدلی در این فضا را تایید بازی و هوش هیجانی کند. افراد با هوش هیجانی بالا می‌توانند یک محیط کار همدلانه ایجاد کنند. چند نمونه از کاربردهای هوش هیجانی در محیط کار در بخش زیر آورده شده است. همانطور که در قسمت مربوط به ابعاد هوش هیجانی گفتیم، همدلی عبارت است از درک صحیح افکار و احساسات دیگران و قرار دادن خود در موقعیت آنان. افراد دارای هوش هیجانی بالا، به خوبی می‏توانند مسائل را از دریچه نگاه دیگران ببینند، سایرین را درک کرده و تا حد امکان آن‏‌ها را همراهی کنند.