اخبار

ورود گیاه «گوجی بری» به عرصه کشاورزی کرمانشاه

«مجید قیطوری» با بیان اینکه این دانشجو در زمینی به مساحت ۵۰۰ متر مربع، ۱۱۰ اصله نهال گوجی بری از نوع قرمز را پرورش داده است، افزود: وی علاوه بر توزیع نهال های خود در استان از سال آینده نیز خواهد توانست محصول این گیاه را جمع آوری و روانه بازار مصرف کند.

وی یادآور شد: هم اینک هزار و ۳۷۲ دانشجو در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا زیر نظر ۷۹ عضو هیات علمی در ۴۶ رشته در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه در حال تحصیل هستند.

ورود گیاه «گوجی بری» به عرصه کشاورزی کرمانشاه

علاوه بر این ها گوجی‌ بری همه هشت نوع اسید آمینه ضروری را دارد و هر ۱۰۰ گرم از آن حدود ۱۰ درصد پروتئین لازم در روز را برای شما تأمین خواهد کرد. وجود چنین میزانی از پروتئین در میوه ها حیرت انگیز است. کربوهیدرات آن نیز از نوع کربوهیدرات‌ های پیچیده است؛ یعنی قند خون را به‌ تدریج افزایش داده و خطر افت قند خون را کاهش می دهد.

این دانشجوی خلاق کرمانشاهی افزود: نهال گوجی بری در سال سوم به ثمر می نشیند و در نخستین سال پنج کیلوگرم میوه تازه یا یک کیلوگرم میوه خشک می دهد.

ورود گیاه «گوجی بری» به عرصه کشاورزی کرمانشاه

وی یادآور شد: این اراضی را گروه ترویج دانشگاه در سال ۱۳۹۶ در قالب تاسیس یک تعاونی در اختیار برخی دانشجویان قرار می دهد تا به روش آزمون و خطا روی آن کار کرده و عملا یاد بگیرند.

ورود گیاه «گوجی بری» به عرصه کشاورزی کرمانشاه

این دانشجوی کرمانشاهی که به مدت ۲ سال است در زمینه گیاه گوجی بری و تطبیق آن با شرایط آب و هوائی استان کرمانشاه فعالیت تحقیقاتی کرده است، به خبرنگار مجله خبری کشاورزی گفت: نهال این گیاه را از دانشگاه تهران تهیه و در یک مزرعه ۵۰۰ متر مربعی تحقیقاتی، نمایشی پردیس کشاورزی که دانشگاه در اختیار وی قرار داده، کاشته است.

ایران را به عنوان کشوری چهار فصل با آب و هوای بسیار متنوع می‌شناسند که وجود اقلیم‌های گوناگون در آن این قابلیت را برای کشاورزان ایجاد می‌کند که با توجه به شرایط آب و هوایی گوناگون آن الگوی کشت متنوعی را تجربه کنند.



منبع اخبار

وی، سازگاری این گیاه را با هر نوع خاک را هم از دیگر ویژگی های آن برشمرد و گفت: با کشت ۲۵۰ تا ۳۰۰ اصله نهال این گیاه در هزار متر مربع زمین کشاورزی می‌توان ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم میوه خشک تولید کرد که ارزش اقتصادی هرکیلوگرم آن سه میلیون و ۷۰۰ هزار ریال است.

گوجی بری یک نوع میوه قرمز است که گوجی بری را به نام و عنوان توت گرگی نیز می شناسند، گوجی بری یا Goji berry و با نام ولف Wolf بری نیز شناخته می‌شود گیاه بومی چین است و در مناطق جنوب چین تا مناطق سرد و خشک مغولستان می‌روید این میوه خواص و فواید زیادی برای بدن و سلامت پوست دارد و از همین رو از آن در صنایع آرایشی و بهداشتی مانند لوسیون بدن، شامپو یا هر نوع محصول پوستی دیگر استفاده می‌کنند.

گوجه بری سرشار از مواد مغذی و انواع ویتامین هاست و مواد معدنی بی شماری دارد، ویتامین ث، فیبر، آهن، ویتامین A، فلز روی و آنتی اکسیدان ها از ویتامین ها و مواد معدنی این میوه شگفت انگیز است.

قیطوری، محصول گوجی بری را یک میوه شگفت انگیز بویژه در درمان و پیشگیری از بیماری سرطان معرفی کرد و افزود: همچنین بالاترین غلضت آنتی اکسیدان در برگ گوجی بری وجود دارد که به عنوان چای و دمنوش استفاده می شود و دارای ارزش دارویی بالایی است.

سلیمانی اضافه کرد: هزینه های تولید و پرورش این گیاه را بدون کمک گرفتن از موسسه یا دستگاهی و به صورت شخصی تامین کرده و اکنون قصد دارد آن را در تمام مناطق مستعد استان توزیع کند.

کارشناس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی هم به خبرنگار مجله خبری کشاورزی گفت: گیاه گوجی بری برای اولین بار در استان کرمانشاه توسط یک دانشجوی رشته علوم و مهندسی باغبانی در این پردیس کشت شده است.

ورود گیاه «گوجی بری» به عرصه کشاورزی کرمانشاه

وی یکی از ویژگی های گیاه مثمر گوجی بری را تحمل بالای آن در برابر سرما تا ۲۷ درجه زیر صفر اعلام کرد و افزود: این گیاه در تمام مناطق ایران به جز مناطق جنوبی که دارای آب و هوای بسیار گرم است، قابل کشت و ثمردهی است.

این دانشجوی خوش فکر، قیمت هر اصله نهال گوجه بری را ۵۰۰ هزار ریال اعلام کرد و گفت: برای کاشت نهال های این گیاه تاکنون ۷۰ میلیون ریال هزینه کرده است.

به گزارش مجله خبری کشاورزی، با بومی سازی این دست از میوه‌ها با یک تیر چند نشان می‌زنیم، نخست این که در این شرایط اقتصادی ارز از کشور خارج نمی‌شود، با صادر کردن این محصول به کشورهای همسایه می‌توانیم برای کشور ارز آوری کنیم، قیمت این میوه‌ها با تولید داخلی شکسته می‌شود و دیگر اقشار در صورت تمایل می‌توانند به آن ها دسترسی داشته باشند و از همه مهم‌تر این که برای هم میهنان خودمان فضای کار و اشتغال و درآمد ایجاد می‌کنیم.

قیطوری با بیان اینکه «گوجی بری» میوه ای مغذی است و به عنوان یک غذا و میوه ای عالی در طب سنتی و صنایع غذایی جدید شناخته شده است اضافه کرد: کشت محصولاتی از این دست و توسعه آن در استان همچنین می تواند بخش کشاورزی استان را از حالت معیشتی به کشاورزی اقتصادی سوق دهد.

سلیمانی افزود: در این مزرعه هم اینک ۱۱۰ نهال گوجی بری کشت بافتی کاشته شده است که هم اکنون ۲ سال از کشت نهال ها می گذرد و در سال ۱۴۰۲ به عملکرد اقتصادی خواهد رسید.

وی با اعلام این که گیاه گوجی بری در همه فصول سال قابل کشت است، گفت: اما بهترین زمان کشت این محصول نیمه دوم سال است.

وی با اعلام این که بذر گوجی بری پس از تبدیل شدن به بوته تا رسیدن به مرحله نهال ۲ سال زمان می برد، افزود: تاکنون بیش از ۷۰۰ اصله نهال سه و چهار ماهه از این گیاه را تولید و در شهرستان های سرپل ذهاب، صحنه، کرند، قصرشیرین و حمیل  و استان های قزوین، اصفهان ، آذربایجان شرقی و یزد توزیع کرده است.

ورود گیاه «گوجی بری» به عرصه کشاورزی کرمانشاه

به گزارش خبرنگار مجله خبری کشاورزی، نهال این گیاه که متعلق به خانواده سیب­ زمینی یا سولاناسه (Solanaceae) است توسط «محمدحسام سلیمانی»، دانشجوی رشته علوم و مهندسی باغبانی پردیس کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه برای نخستین بار وارد این استان شده است.

وی پائین بودن هزینه کاشت، داشت و برداشت را از دیگر ویژگی های گوجه بری برشمرد و گفت که کاشت این نوع گیاه زمینه اشتغال زایی را برای روستائیان فراهم کرده و ضمن توسعه و رونق کشاورزی استان در آینده نیز از مهاجرت روستائیان به شهر نیز جلوگیری کند.