اخبار

وضعیت کشاورزی ایران در ایام خشکسالی مجله خبری کشاورزی

مکانیزاسیون کشاورزی یعنی استفاده از وسایل مکانیکی به منظور افزایش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی و با هدف افزایش سایت agriculture-na درآمد مالی کشاورز. اگر کارشناس مکانیزاسیون از نحوه ی کار ماشین اطلاع کافی نداشته باشد و از طرفی هزینه ی نگهداری و تعمیر وسایل زیاد باشد هزینه ی تولید محصول کاهش نمی یابد که این امر با مفهوم مکانیزاسیون کشاورزی مغایر است. از این جهت باید گفت نمی توان هزینه ساخت گلخانه 1000 متری را بدون اطلاع از نوع سازه و تجهیزات مورد نظر اعلام کرد. مثلاً یک کشور آفریقایی تا 100 درصد سرمایه پول و کالای مورد نیاز خود را از چین میآورد، اما استرالیا میگوید 10 درصد ماشینآلات چین را میخواهم و بقیه کمکها را نمیپذیرد. اسماعیل زاده در پاسخ به این پرسش که تکلیف ایران با محصولات برگشتی چیست و آیا امکان فراوری این محصولات و تبدیل به احسن وجود دارد یا خیر تاکید کرد: «قاعدهای در صنایع غذایی وجود دارد به نام قانون کلی فرآوری مواد غذایی که در آن میگوید بهترین فرآیندها هم نمیتوانند منجر به محصولات غذایی سالم از محصول فاسد شوند. برای انتخاب بهترین محصول درکشت گلخانهای عوامل زیادی ازجمله کشش بازار، فصل، شرایط نگهداری، سرعت رشد، امکان برداشت محصول بیش از یکبار در سال، تولید در خارج از فصل و قیمت محصول اهمیت دارد.

گلخانهها نسبتاً مستقل از دنیای خارج هستند و همین امر محدودیت پرورش محصولات کشاورزی تنها در یک فصل خاص را برطرف میکند. گلخانهها میتوانند از لحاظ های مختلفی سودمند باشند. یعنی همین خیل عظیم بیش از 12 میلیون مهندسین و سایرفارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار که میتوانند بتدریج جذب بازار جدید مشاغل بخش مهم کشاورزی نوین گردند. کاهش تولید فدراسیون روسیه و اوکراین که هر دو از صادرکنندگان عمده گندم هستند از علل این افت تولید عنوان شده است. چین بهدلیل آنکه بنا بر نیاز خریدار و متقاضی، کالاهای با قیمتهای متفاوت تولید میکند از انعطاف خوبی در بازار جهان برخوردار بوده و قیمت تمامشده حتى کالاهای درجه یک چینی در مقایسه با کالاهای اروپایی که کیفیت مشابهی دارند به مراتب کمتر است. درچنین شرایطی متقاضیان راهاندازی گلخانه دراستان البرز از تسهیلات دولتی برخوردار میشوند. محصولات شیلاتی شامل ماهی ، میگو و سایر آبزیان در ایران در مقایسه با سایر کشورهای منطقه جنوب غربی آسیا، از تولیدکنندگان عمده محسوب می شوند و خاویار ایران در دنیا زبانزد است. برای موفقیت در این کار ، سرمایه گذاری در تحقیقات کشاورزی ، توسعه و گسترش ، و همچنین اجرای کالاها و خدمات بهتر و بهبود عملکرد فرآیندها ، که از تحقیقات به دست می آیند ، ضروری است.

کوگنوف اظهار امیدواری کرد که پروژههای مشترکی بین دو کشور به امضا برسد و شخصی از طرف ایران مأمور اجرای هرچه بهتر این پروژهها باشد. موضوعی که مردم کشور را هم در مصرف این محصولات با تردید روبهرو کرده است؛ زیرا در صورت صحت این اخبار، سلامت همه درخطر است. گلخانه هیدروپونیک نسبت به گلخانه های دیگر ارتفاع بلندتر و مدرن تر است که طبیعتا هزینه های بالاتری هم خواهد داشت که هزینه های آن را با کلیک بر روی هزینه ساخت گلخانه در سال 1401 میتوانید مشاهده فرمایید. توت فرنگی ازخانواده گل سرخیان و بومی جنگل های اروپایی است که در گونه وحشی آن حاوی برگ و گل های بسیار کوچک بوده که تقریبا سیصد سال پیش مثل شکل امروزی خود وجود نداشته است. در این باره می توان به پرورش توت فرنگی بهاره در تونل های کوتاه در استان مازندران اشاره کرد که با پیش رس نمودن توت فرنگی، آنها را ۲-۳ هفته زودتر به بازار عرضه می کنند؛ همچنین در شهرستان جیرفت با کشت خیارهای هرمافرودیت (خیارهای فضای آزاد) در تونل های پلاستیکی و بدون گرم کردن گلخانه، اقدام به پیش رسی آنها می کنند. زمانی که در دانشگاه کالیفرنیا کار می کرد، شروع به ترویج این ایده کرد که گیاهان را می توان در محلول مواد مغذی و آب به جای خاک پرورش داد.

به رغم این توان بالقوه، سطح زیرکشت گیاهان دارویی مهم در ایران کمتر از 000/10 هکتار است و از حیث تنوع گونههای زیر کشت این رقم به حدود 40 گونه محدود میشود، در حالی که این رقم در کشور چین به حدود 200 گونه میرسد. به گزارش خبرنگار ایانا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران در دیدار با عبدالرزاق داود مشاور ارشد نخست وزیر پاکستان در امور بازرگانی و سرمایه گذاری (سرپرست وزارتخانه بازرگانی پاکستان) و هیئت همراه اظهار کرد: پیشینه رابطه ایران و پاکستان قدمت بالایی دارد، ما داری مرز، دین، فرهنگ و اقوام مشترک هستیم که می تواند شرایط تجاری بهتری نسبت به امروز برای دو کشور به ارمغان بیاورد. محیط گلخانه در مقایسه با کشت و پرورش در فضای باز، از شرایط عملکردی و مدیریتی استثنایی برخوردار است، در واقع در گلخانه می توان عواملی مانند آفات و انواع بیماریها، دمای بالا و رطوبت را به آسانی کنترل نمود و برای تامین آب آبیاری باید اینگونه سالن ها از آبپاش یا خطوط قطرهای بهره گیری کنند. اقلیم کشور ما از شرایط میکروکلیمایی هم برخوردار است یعنی در یک منطقه سردسیری مانند استان اردبیل منطقهای مانند مغان وجود دارد که شرایط گرمتری دارد و امکان تولید حتی محصولات گرمسیری هم هست یا زمانی که در منطقه شمال غرب کشور سرما حکمفرما است در منطقه جنوب کشور امکان کشت همه گونه محصولات کشاورزی است و چنین شرایط خاصی در هیچ کجای دنیا وجود ندارد.

بخش کشاورزی از مهمترین و استراتژیک­ترین بخشهای اقتصادی کشور است که امنیت غذایی جامعه به آن وابسته میباشد نگاهی به دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه کشاورزی با بررسی شرایط و اوضاع کشاورزی ایران قبل از انقلاب و مقایسه آن با چهار دهه پس از انقلاب گویای بسیاری از حقایق است بدون شک دستیابی به عمق برکات انقلاب اسلامی در ایران زمانی قابل لمس است که مقایسهای بین شرایط کشاورزی کشوردر دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامی در طول این چهار دهه داشته باشیم. نوروزی چهار مولفه را برای ورود به بازارهای خارجی ضوروی دانست و اظهار کرد: برای ورود به یک بازار خارجی اولین مطلب، آشنایی کامل با قوانین و شرایط بازرگانی و تجاری آن کشور است؛ یعنی اصول اولیه، آشنایی با قوانین گمرکی و بازرگانی کشور هدف است، این ها متغیرهایی است که اثرگذار هستند. پژوهش خبری صدا سیما: کشور ما کشور پهناوری است که چهار اقلیم دارد و از نظر آب و هوا یکی از استثناییترین کشورهای دنیاست و این در بخش کشاورزی میتواند باعث رونق تولید محصولات کشاورزی باشد. کشور چین در حال حاضر بهدلیل داشتن نیروی انسانی ارزان و مدیریت بهینه در مقیاس بزرگ و حمایت متمرکز دولتی بزرگترین کارخانه تولید جهان است و طرف اول تجاری 138 کشور جهان بهشمار میرود.

با وجود این، برآوردهای اولیه برای فصل بعد که در ماه میلادی جاری توسط سیستم اطلاعات بازاریابی کشاورزی و شورای بینالمللی غلات منتشر شده است، حاکی از آن است که تولید جهانی فصل بعد ممکن است تا 3 درصد سقوط کند. نورمن ارنست بورلاگ (25 مارس 1914 – 12 سپتامبر 2009) یک دانشمند کشاورزی آمریکایی و انسان دوست بود که از نظر برخی به عنوان “پدر کشاورزی مدرن” و پدر انقلاب سبز شناخته می شود. قسمت اعظم گل ایران به کشورهای آذربایجان و ارمنستان صادر می شود. این جاده یک مسیر آبی هم دارد که با عبور از کانال سوئز و خلیج فارس دوباره به سمت چین بازمیگردد و در نهایت یک کمربند را میسازد. فریدون همتی با تاکید بر اینکه توسعه کشت گلخانه ای را با جدیت پیگیری می کنیم، افزود: این اقدام با توجه به بحران کم آبی حاکم بر هرمزگان یک اقدام ضروری است و کشاورزان هم دربرابر هزینه کم سود فراوانی بدست می آورند. مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: سامانههای نوین آبیاری در ۳۴ هزار و ۵۴ هکتار اراضی کشاورزی استان در سالهای اخیر به منظور مدیریت مصرف منابع آبی اجرا شد.

از گلخانههای موجود کشور بیش از 652 هزار تن محصولات سبزی و صیفی برداشت میشود که خیار بالاترین میزان تولید را به خود اختصاص داده است و پس از آن گوجه فرنگی و فلفل در ردههای بعدی قرار دارند. اقلیمهای آب و هوایی متنوع، منابع ژنتیکی متنوع گیاهی، دامی و آبزیان، منابع پایه تولید مناسب (آب و خاک)، ظرفیتهای صادراتی و دانش فنی و تحقیقات در این بخش سبب شده است کشاورزی ایران بتواند علاوه بر اینکه نیازهای غذایی کشور را تامین کند بلکه در 23 محصول جایگاه اول تا دهم دنیا را دارا باشد در تولید میوه رتبه نخست درخاورمیانه و شمال آفریقا را دارا بوده و سهم قابل توجهی در تامین اشتغال و صادرات غیرنفتی کشور ایفا کند. ارتفاع این نوع گلخانه ها بیش از ۵/۴ متر است و بدلیل شرایط مناسب رشد گیاه در اینگونه سازه، عملکرد در واحد سطح نسبت به گلخانه های چوبی افزایش دارد.

میزان تولید در واحد سطح در شرایط فعلی گلخانه های ایران، پائین است؛ به نحوی که میزان تولید سبزی های گلخانه ای به طور میانگین ۱۸-۲۵ کیلوگرم در متر مربع است که در مقایسه با سایر کشورها (۷۰-۸۰ کیلوگرم در هر مترمربع) بسیار پائین است و این امر باعث کاهش بهره وری یا سوددهی گلخانه به ازای واحد سطح شده است. طول دوره کارشناسی همه گرایشهای کشاورزی ۴ سال است و فراگیران همه گرایشهای تحصیلی 140 واحد درس سپری خواهند کرد که طی آن دانشجویان همه گرایش ها 22 واحد دروس عمومی را میگذرانند. در حالی که در افغانستان -که من هشت سال مشاور رئیس جمهورش بودم- سایت “آیسا” وجود دارد که به علاقهمندان اجازه میدهد ظرف 48 ساعت بر مبنای قواعد سرمایهگذاری افغانستان شرکتی را به ثبت رسانده و با کارت اعتباری هزینههای ثبت شرکت را پرداخت کنند. این ایده به کشاورزان اجازه میدهد تا از طریق فناوری پیشرفته (مثلا ارزیابی از دور) درک بهتری از وضعیت زمین داشته باشند و اطلاعات بیشتری در مورد وضعیت زمین و گیاهان به دست بیاورند.

در بخش اول این مقاله پس از معرفی گوجهفرنگی، در مورد تولید و بازار جهانی گوجه توضیحاتی ارائه دادیم و درنهایت با بیان شرایط جوانهزنی بذر و چگونگی کشت آن، بحث را به پایان بردیم، در این بخش دوم این مقاله قصد داریم تا شرایط مورد نیاز برای تولید مناسب گوجه فرنگی در گلخانه (ساختمان و تجهیزات داخلی) و همچنین چگونگی پرورش این گیاه را شرح دهیم، در بخش بعدی این مقاله (بخش سوم) به مدیریت آبیاری، تغذیه، CO۲، رطوبت و … سايت کانون مدافعان حقوق کارگر، حدود دو سال پيش مقاله ای تحقيقی از فريبرز رئيس دانا،اقتصاددان که اکنون به اتهام های امنيتی زندانی است، منتشر کرد که در آن به تعداد اين دسته از کارگران بر اساس آمارهای رسمی سال ۱۳۸۵ اشاره شده بود. حتی در این خصوص داریوش سالمپور، مجری گلخانههای کشور با بیان اینکه در حال حاضر طرح توسعه گلخانههای کشور در قالب سیاست اقتصاد مقاومتی در طول چندین سال گذشته روند رو به رشدی به خود گرفته و به عنوان اولویتهای اساسی و مهم در دستور کار است عنوان کرده است: با تلاشهای انجام یافته در حال حاضر 46 درصد گلخانههای کشور خود اجرایی شده و طبق پیشبینیهای به عمل آمده برای 130 هزار نفر در گلخانههای کشور فرصت شغلی فراهم میشود که این موضوع نیز به نوبه خود حائز اهمیت و اساسی بوده و مورد توجه جدی واقع شده است.

میزان تولید برنج نیز در سال 2018 در مقایسه با سال گذشته بیشتر بوده است با این حال برای اولین بار در 6 سال گذشته سهام جهانی غلات سقوط کرد . این در حالی است که برای سال 2001-2000 تنها 8/ 0 میلیون تن واردات برنج برای کشور به ثبت رسید. طی چند سال اخیر روند صعودی واردات قدری تعدیل یافت و برای سالهای 2013 تا 2015 کاهش سالانه واردات برنج را شاهد بودیم بهطوری که برای دوره 14-2013 با 5/ 0 میلیون تن کاهش، واردات برنج به 6/ 1 میلیون تن و برای 15-2014 به 4/ 1 میلیون تن رسید. به رغم کاهش تولید جهانی غلات، تولید غلات ایران در سال 2010 با افزایش 3.6 میلیون تنی نسبت به سال قبل از آن مواجه شد و به 19.5 میلیون تن رسید.

این موضوعات برای درک چشم انداز تولید غذای کافی برای جمعیت در حال رشد جهان ، با توجه به منابع جدید و چالش های زیست محیطی مانند کمبود آب و تغییرات آب و هوایی جهانی ، مهم هستند. گلخانه یا Green house به فضای محدودی اطلاق می شود که قابلیت کنترل شرایط محیطی مناسب را برای رشد گیاهان از نواحی مختلف در طی فصول مختلف یک سال داشته باشد. در شرایطی که ارزش پول ملی در برابر دیگر ارزها کاهش یافته، صادرات محصولات کشاورزی به سبب ورود ارز به کشور می تواند درآمد کشاورزان را به صورت تصاعدی افزایش دهد، به همین خاطر از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی انتظار می رود که با اتخاذ تصمیمات مناسب و حمایت همه جانبه، بنیه اقتصادی بهره برداران را بالا برد تا چرخه اقتصاد کشاورزی بچرخد. سالانه ۱۲۲ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید میشود، از این میزان ۸۴ میلیون تن مربوط به محصولات زراعی، ۲۲ میلیون تن محصولات باغی و ۱۶ میلیون تن محصولات دامی و آبزی است. تولید و زمان، برخی از عناصر مهم در کشاورزی هستند.

به گزارش بازار کار ، طرح خودکفایی پنبه نوشته شده و در برنامه اقتصاد مقاومتی مصوب شد و در سال جهش تولید نیز به عنوان یکی از طرح های اولویت دار اقتصاد مقاومتی به تصویب دولت رسیده است. برهمین اساس در چند سال اخیر، توسعه کشت گلخانهای از برنامههای محوری مسئولان استان است و براین اساس در قالب «نهضت گلخانهای» در خراسانجنوبی برای ایجاد ۷۰۰هکتار فضای گلخانهای دراین استان برنامهریزی و قرارداد با پیمانکاران امضا شدهاست. استراتژىستهای چینی در زمینه راه ابریشم از استراتژی “یک جاده یک کمربند” خبر میدهند. تعیین اولویتهاى بخش و تدوین طرح تجاری، گام نخست برای جذب سرمایه و سرمایهگذاران چینی است. شرکتها و سرمایهگذاران چینی گزینههای مناسبی برای تأمین سرمایه و تکنولوژى مورد نیاز ایران در بخش کشاورزی هستند. تامین پروتئین حیوانی مورد نیاز جامعه، حفظ و حراست از ذخایر ژنتیکی دام و استفاده بهینه از منابع خوراک دام و علوفه مرتعی کشور از جمله اهداف طرح افزایش خوداتکایی در تولید شیر و گوشت است. هر چند طی سال 16-2015 میزان واردات ذرت به کشور با 2/ 1 میلیون تن کاهش نسبت به سال 15-2014 از 2/ 6 به 5 میلیون تن رسید ولی میزان واردات این کالا و نیز میزان ذخایر آن طی سالهای اخیر روند افزایشی داشته است.

در فصل نخست سال 2016، قیمت جهانی غلات تغییر بسیار کمی را شاهد بود و تنها 3/ 0 درصد نسبت به فصل چهارم سال 2015 افزایش یافت. این کاهش قیمتها در وهله نخست ناشی از افت 5/ 7 درصدی شاخص قیمت نوشیدنیها و سپس 8/ 1 درصد افت شاخص مواد خام کشاورزی است. ایران کشور بزرگی است که اگر تنها از ضایعات محصولات کشاورزی برای سوخت زیستی استفاده شود، بیش از 20 درصد نیاز فراهم میشود. جالب است بدانید که در کشور کنیا بعد از این که یک فیل وارد زمینهای کشاورزی شد و محصولات را خراب کرد، یک گیرنده به او وصل کردند. فناوری اتوماسیون مزرعه به موضوعات عمدهای از جمله افزایش جمعیت جهانی، کمبود نیروی کار در مزرعه و تغییر تنظیمات مصرفکننده میپردازد. یعنی پرورش دهنده تا 20 سال نیازی به کاشت مجدد آن نخواهد داشت و در عین حال هر ساله این محصول گران قیمت را برداشت خواهد کرد. بر این اساس انتظار میرود قیمت غلات در سال 2016 تا 3/ 5 درصد کاهش یابد. این رقم در حالی اعلام میشود که گزارش پیشین بانک جهانی این کاهش قیمت را 4/ 3 درصد اعلام کرده بود.

موسسه تحقیقاتی فیچ سولوشنز (Fitch solutions) این پیشبینی را در جدیدترین گزارش خود از وضعیت بخش کشاورزی ایران و دورنمای آن در 4 سال آینده که در سه ماهه سوم سال 2020 منتشر شده مطرح کرده است. سال 13-2012 با 1/ 5 میلیون تن و 75 درصد افزایش نسبت به سال قبل بیشترین رشد را در حجم موجودی گندم طی سالهای اخیر داشته است. اجازه بدهید به مسائلی فراتر اشاره کنم، برخى از کالای درجه یک چینی در مقایسه با کالاهای اروپایی ارزانتر است اروپا و آمریکا بسیاری از محصولات را با مارک خود در چین تولید میکنند. ماهوارههای لندست نیز میزان سبزی گیاهان را با استفاده از شاخصهایی نظیر شاخص پوشش گیاهی NDVI(Normalized Difference Vegetation Index) آنالیز میکنند. در حال حاضر اگرچه یک سال از امضای برجام میگذرد، اما بانکهای اروپایی از ترس تبعات مبادله با ایران نشستهای کاری خود با ایران را در کشورهای ثالث نظیر امارات یا غیره برگزار میکنند و هنوز LC برای بانکهای ایرانی باز نکردهاند، اما ایران و چین یک خط اعتباری 20 میلیارد دلاری دارند که هفت تا هشت بانک خصوصی ایران میتواند با گشایش LC ، زمینه تبادلات تجاری بین دو کشور را فراهم کند. بر اساس اعلام بانک جهانی، انتظار میرود اغلب قیمتهای کالاهای کشاورزی در سال 2016 کاهش یابند و در سال 2017 دوباره احیا خواهند شد.

اگر نگوییم مهمترین اما یکی از مهمترین کالاهای صادراتی ایران، محصولات کشاورزی است، محصولاتی که صادرات درست آنها میتواند کشور را از دغدغه دلارهای نفتی خلاص کند، نکتهای که بسیاری از کارشناسان به آن باور دارند. نبود خطوط هوایی حمل محصولات صادراتی، دیگر مشکل کشتهای گلخانهای است، به طوری که گاهی محصولات تولیدی که باید به صورت تازه مصرف شود، دو هفته به طول می انجامد تا به بازار هدف برسد و به شدت کیفیت آنها کاهش مییابد. این جمعیت چندین میلیونی بازار مصرف خوبی برای شرکت هایی است که روی بازارهای بزرگ سرمایه گذاری می کنند. به نکته خوبی اشاره کردید. کشور چین میتواند در این رابطه شریک تجاری خوبی برای دولت ایران باشد. نباید به وضعیت کشاورزی کنونی کشور مغرور باشیم. کشاورزی اساس تامین غذا و بقای حیات تمدن های جوامع بشری تا به امروز بوده و عدم توجه جدی به آن می تواند تبعات ناخوشایندی از جهت رشد، توسعه و شکوفایی جوامع به همراه داشته باشد. از جمله بخش های بسیار پرکاربرد سایت بانک کشاورزی، بخش محاسبه سود تسهیلات بانک کشاورزی می باشد. در ادامه بیان کرد: در ۲۵ سال اخیر، سالانه بطور متوسط ۹۰۰ هزار نفر به جمعیت کشور اضافه شده است که این جمعیت به غذا، آب و انرژی و سایر منابع نیاز دارند بنابراین همیشه بخش کشاورزی، دونده بوده و شکاف بین عرضه و تقاضا بیشتر شده است.