اخبار

پرسودترین محصولات در کشت گلخانهای مجله خبری کشاورزی

در دهه 1960 و پس از آن، همزمان با انقباض بخش های کشاورزی در کشورهای OECD یا سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، اقتصاددانان کشاورزی به سمت مشکلات توسعه کشورهای فقیر، پیامدهای سیاست تجارت و اقتصاد کلان کشاورزی در کشورهای ثروتمند، و انواع تولید، مصرف و مشکلات زیست محیطی و سایت agriculture-na منابع رفتند. چون آب به صورت چرخشی در حرکت است، در مصرف آب صرفه جویی شده و هزینه تمام شده تولید، کاهش پیدا می کند. هوش مصنوعی روشهای کارآمدتری برای تولید، برداشت و فروش محصولات ضروری بازار فراهم میکند. به لحاظ خصوصیات عدم وابستگی بخش کشاورزی به خارج و فراهم بودن امکانات و منبع داخلی، حرکت اولیه رشد اقتصادی میتواند از بخش کشاورزی باشد. در این صورت با اطمینان بیشتری میتوانید در این مسیر حرکت کنید. اما پرسش این است که سرنوشت کسانیکه در مناطق دارای تنش آبی از طریق کشاورزی امرار معاش میکنند، چه خواهد شد؟

همچنین از طریق ایستگاههای کرایه، ماشین آلات بزرگ را در اختیارشان بگذاریم. 5. ایجاد توازن در بازار کار و سرمایه: بخش کشاورزی میتواند از طریق انتقال مازاد نیروی کار و سرمایه به توسعه سایر بخشها کمک نماید. روزی ۱۴ساعت کار می کنیم. انگورهایی که به طور کامل درون گلخانه پرورش می یابند، تقریبا به همان اندازه رشد خواهند کرد. در این اصل آمده که همه موجودات زنده از انسان تا حیوان و گیاه باید به درستی تغذیه شوند، قیمتگذاری بر روی محصولات باید به نفع کشاورز و تاجر و مصرفکننده باشد و در این میان مطالبات هر کسی که به نوعی با صنعت کشاورزی در ارتباط است، باید به طور معقولانهای برآورده شود. بدون شک به منظور نیل به امنیت غذایی علاوه بر اتخاذ سیاستهای مطلوب و برخورداری از منابع کافی، تولید کشاورزی باید به گونهای باشد که تمامی نیازهای جامعه را برآورده کند. این منابع و محدودیتها عبارتند از: جغرافیا و آب و هوای مزرعه؛ سیاستهای دولت؛ فشارهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی؛ و فلسفه و فرهنگ کشاورز. فروشگاه آریا کشاورز در سال 1396 با اخذ مجوز از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و با هدف تامین و توزیع بهترین کود ها و سموم (دارای مجوز و استاندارد ) موجود در کشور با برترین شرکت های وارد کننده و تولید کننده قرارداد همکاری منعقد نموده است .

وی با اشاره به نگاه بیشتر به تولیدکننده داخلی در صنعت کشت گلخانهای طی سالهای اخیر اضافه کرد: در موضوع سموم و کود شیمیایی میزان تولیدات داخلی در مقایسه با واردات بیشتر شده و این سرعت تولید و نگاه به داخل کشور روز به روز افزایش پیدا میکند. براساس اعلام مسئولان مربوط، طی سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ درمجموع ۶۹ هکتار به سطح گلخانههای استان افزوده شدهاست که نسبت به دوره ۱۵ ساله قبل از آن، چیزی حدود ۴۰۷ درصد رشد نشان میدهد. معمولا حدود 25% از سطح کل يک گلخانه جهت تهويه طبيعی يا پنجره درنظر گرفته ميشود. اکنون بحث سر یک یا دو نوع میوه یا صادرات سیبزمینی نیست، بحث بر سر کل صادرات محصولات کشاورزی ایران است. نواحی کوهستانی یا دشتی، سردسیری یا گرمسیری، مرطوب یا خشک هرکدام عاملی در تعیین نوع کشت و زرع بوده و باعث تنوع محصولات می شوند. اقتصاددانان کشاورزی به درک چگونگی انتخاب خانوارها بین خرید غذا یا تهیه آن در خانه، نحوه تعیین قیمت مواد غذایی، تعریف آستانه فقر، چگونگی واکنش مصرف کنندگان به تغییرات قیمت و درآمد به طور مداوم و ابزار تحقیق و آزمایش برای درک کمک کرده اند. بانک کشاورزی چین، در اواسط سال ۲۰۱۰، به صورت شرکت عمومی درآمد و در ارائه عمومی اولیه، با بالاترین قیمت فروش اولیه سهام، واگذار شد.

این بانک در سال ۱۹۵۱ تأسیس شد و دفتر مرکزی آن، در شهر پکن قرار دارد. بنابراین در اینجا می توانید تفاوت بین این دو نوع کشاورزی را بدست آورید. و حتی می توانید از تاک هایی که در گلدان های بزرگ کاشته می شوند نیز، محصولات قابل توجهی بدست آورید. این رشته ارتباط تنگاتنگی با کاربردهای تجربی آمار ریاضی داشت و کمک های اولیه و قابل توجهی به روشهای اقتصادسنجی داشت. آخرین کود دهی و آبیاری زعفران در ماه اردیبهشت دقیقاً در مرحله ای که برگ های زعفران شروع به زرد شدن میکنند صورت میگیرد. در GPS باید برنامه و دستورالعمل هایی را برای انجام کشت و آب دادن و همچنین برای استفاده از کودهای موجود پیاده کرد به این صورت که از شیوه کشاورزی مدرن به منظور کاهش مقدار کود مصرفی روی زمینها استفاده میکنند. از روشهای دیگری میتوان این زمان را کوتاهتر کرد البته به نظر میرسد استفاده از روشهای طبیعی در طعم و مزه گیاهان گلخانهای اثرات به سزایی دارد و البته برای کم کردن این زمان، استفاده از روشهای مانند کودهای قوی میتواند زمان به عمل آمدن را تا دو هفته تا ۱۸ روز کاهش دهد. کودهای شوک با به روز ترین و پیشرفته ترین فناوری نانو در کشور آمریکا تولید شده و در سراسر جهان به عنوان برند درجه یک در پرورش محصولات گلخانه ای، باغی و کشاورزی مورد استفاده قرار میگیرند.

مزد ما برای کارهای باغداری و کشاورزی، کیلویی است، به عنوان مثال برای هر کیلو لیمو فقط هزار تومان دستمزد می گیریم. در حال حاضر بیشترین سطح زیر کشت گلخانه ای در کشور ما، مربوط به کشت خیار می باشد. هزینه های تولید گلخانه ای بیشتر از کشت مزرعه ای است. امروز، رشته اقتصاد کشاورزی به یک رشته ادغام پذیرتر تبدیل شده است که شامل مدیریت واحدهای تولیدی کشاورزی و اقتصاد تولید ، بودجه روستایی و موسسات، بازاریابی و قیمت های کشاورزی، سیاست و توسعه کشاورزی، اقتصاد غذا و تغذیه و اقتصاد محیط زیست و منابع طبیعی می باشد. اقتصاددانان کشاورزی با مدل هایی مانند مدل تار عنکبوت، مدل قیمت گذاری رگرسیون هیدونیک ، فناوری جدید و مدل های انتشار (Zvi Griliches ) ، نظریه بهره وری و بهره وری چند عاملی ،اندازه گیری و ضریب رگرسیون ضرایب تصادفی مشارکت های مشهور و قابل توجهی در اقتصاد داشته است. با پرورش سبزیجات و یا گیاهان دارویی در گلخانه هم میتوان درامدهای قابل توجهی به دست آورد. پرورش قارچ خوراکی اگر بصورت اصولی و علمی انجام گیرد در هر مترمربع تا 130 کیلوگرم نیز میتواند محصول تولید کند که این نشان میدهد مقدار قابل توجهی محصول میتوان با پرورش قارچ در گلخانه به دست آورد.

اقتصاد کشاورزی،(در انگلیسی Agricultural Economics) بخشی کاربردی از علم اقتصاد است که به بهکارگیری نظریههای مختلف اقتصادی برای بهینه کردن تولید و توزیع غذا و مواد خوراکی میپردازد. کشت دانههایی چون غلات، محتاج برداشت محصول در زمان خاص و نیز پیشرفت مکانیزمها برای انبار کردن آنها برای استفاده در آینده میباشد. فضای بسته را میتوان تنها به پرسنل لازم محدود کرد و ورود و خروج افراد کمتر به معنای کاهش خطر نزدیک کردن عناصر ناخواسته به محصولات کشاورزی است. همانطور که هر گیاه به عناصر پر مصرف نیاز مبرم دارد، منابع ریز مغذی نیز بایستی در اختیار آن قرار گیرد تا به حداکثر رشد و تولید محصول بپردازد. ذکر این مطلب مهم است که به زمان و آب کمتری برای پرورش توت فرنگی به صورت بوته ای نیاز است و این محصول چند سال می تواند میوه بدهد. طی چند سال اخیر به پشتوانه ی تجربه ای که در بازار های عمده فروشی نهاده های کشاورزی داشته است, تصمیم برآن شد تا کمی با شما کشاورزان و باغداران عزیز نزدیکتر شویم.

مطالعات مربوط به ریسک و تصمیم گیری تحت عدم اطمینان ، کاربردهای واقعی در سیاست های بیمه محصول و درک چگونگی انتخاب کشاورزان در کشورهای در حال توسعه در مورد پذیرش فناوری دارد. چون این سبزی مصرف بسیار بالایی دارد و در تمام فصل های سال هم تقاضا برای آن همیشه وجود دارد. این روش به طور مستقیم استفاده از سمپاشیهای شیمیایی در تمام زمینه ها را تا حد زیادی کاهش میدهد. میزان برداشت گوجه فرنگی در هر مترمربع از گلخانه به طور متوسط 30 الی 35 کیلوگرم است. تأسیسات مورد نیاز برای کشت گلخانه گوجه فرنگی در گلخانه شامل هیتر، سیستم خنک کننده، سیستم ابیاری میباشد. باید بدانید چون گیاه در دمای معمولی بیشترین رشد را داشته پس برای فتوسنتز به نور زیادتری نیاز دارد. همچنین میزالن بالای دی اکسید کربن در گیاه موجب می شود گیاه در برابر آفات و بیماری ها مقاوم تر شود. قطعا اولین و بهترین گزینه برای کاشت محصولات گلخانه ای خیار و گوجه خواهد بود، زیرا هم در چهار فصل سال خریدار دارد و هم در بسیاری از غذا ها و سالاد ها کاربرد دارد و از این مهم تر اینکه چند بار در سال محصول می دهد، مثلا با کاشتن یکبار بذر خیار یا گوجه دو الی سه بار می توان از آنها محصول برداشت کرد.

توجه دقیق تر به اکثر عواملی که مورد استفاده بخش کشاورزی است، میتواند رقیب نبودن رشد این بخش را با رشد سایر بخشها توجیه نماید. هوش مصنوعی حتی میتواند به طراحی محصولاتی بپردازد که با عقیم گذاردن طرحهای رقیب برای دستیابی به معیارهای پایداری، میتوانند بازیافت بیشتری داشته باشند. حتی در برخی مواقع میزان برداشت این محصول در شرایط گلخانه بیشتر از مورد مشابه در زمین زراعی بوده است. در ابتدا اقتصاد کشاورزی شاخهای از اقتصاد بود که تنها به مطالعه و بررسی کاربری زمین می پرداخت و هدفش به حداکثر رساندن بازده محصولات کشاورزی در عین حفاظت از اکوسیستم خاک بود. پیشنهاد میکنم مقاله آموزش کشت خیار به روش هیدروپونیک را مطالعه کنید.

در سالهای اخیر اقتصاددانان کشاورزی موضوعات متنوعی را در رابطه با اقتصاد مصرف غذا مورد مطالعه قرار داده اند. هوش مصنوعی در سالهای اخیر در بسیاری از حوزهها برای افزایش بهرهوری و بازدهی به کار گرفته شده است. 4. اشتغال: ویژگیهای منحصر به فرد بخش کشاورزی این قابلیت را داراست که بتواند همواره مقدار قابل ملاحظهای از جمعیت جویای کار را جذب نماید. ما در اینجا جمع شده ایم تا با کیفیت ترین محصولات را به شما کشاورزان و باغداران عزیز در فروشگاه کشاورزی معرفی کنیم و دانستنی های بروز کشاورزی, مقالات و ویدیو ها و پادکست های منحصر به فرد را در اختیارتان بگذاریم و میزبان شما عزیزانی که لیاقتتان بهتر از این ها است باشیم. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز در کمیسیون رفع تداخلات اراضی استان البرز بر تسریع در رسیدگی به مشکلات کشاورزان و روستاییان، احقاق حق متقابل مردم و دولت و رفع مشکلات ناشی از اجرای قوانین و مقررات موازی در اراضی ملی، دولتی و مستثنیات تأکید کرد. در زمینه اقتصاد محیط زیست، اقتصاددانان کشاورزی در سه زمینه اصلی سهیم بوده اند: طراحی مشوق هایی برای کنترل عوامل خارجی محیطی (مانند آلودگی آب به دلیل تولید محصولات کشاورزی) ، برآورد ارزش منافع غیر بازاری از منابع طبیعی و امکانات رفاهی محیطی (مانند یک چشم انداز جذاب روستایی)، و رابطه متقابل پیچیده بین فعالیت های اقتصادی و پیامدهای زیست محیطی.

کمک گرفتن از فناوری هوش مصنوعی در این حوزه هم چنین به کنترل و مدیریت هرگونه شرایط طبیعی و محیطی ناخوشایند کمک میکند. با توجه به منابع طبیعی، اقتصاددانان کشاورزی ابزارهای کمّی برای بهبود مدیریت زمین، جلوگیری از فرسایش، کنترل آفات، محافظت از تنوع زیستی و پیشگیری از بیماری های دام تولید کرده اند. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در رابطه با مزایای کشت گلخانه بیان کرد: کشت گلخانهای علاوه بر درآمدزایی بیشتر موجب اشتغالزایی بسیار زیادی در استان میشود به همین جهت، در رابطه با کشتهای گلخانهای شتاب خوبی در استان اتفاق افتاده است. هوش مصنوعی می تواند شیوههای مدیریت پروسه تولید محصولات را بهبود ببخشد و به بسیاری از مشاغل حوزه فناوری کمک می کند تا بر روی الگوریتمهایی که در کشاورزی مفید هستند سرمایه گذاری کنند. شیوه کشت گلخانهای با توجه به شرایط کم آبی میتواند راهکاری موثر برای رونق تولید باشد از مزایای این شیوه کشت میتوان به مدیریت مصرف و صرفه جویی آب، تولید محصولات باکیفیت، کاهش ضایعات در بخش کشاورزی، افزایش بهره وری و امکان تولید محصولات مختلف در همه فصول اشاره کرد.

کشاورزان میتوانند از هوش مصنوعی، رباتیک و یادگیری ماشین برای مدیریت علفهای هرز و آفتها و… با توجه به اهمیت تولید کشاورزی در امنیت غذایی جامعه و نیز ضرورت توجه به ابعاد اقتصادی تولید و با نظر گرفتن اینکه کشاورزان در این زمینه اطلاع کمی دارند (به خصوص کشاورزان ایران) اقتصاد کشاورزی به عنوان یکی از شاخههای علوم کشاورزی از حدود یک قرن پیش در کنار سایر رشتههای کشاورزی به تدریج مطرح شد و با سیر تکاملیاش امروزه به شکل یک دانش منسجم و مدرن در مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی در اختیار مشتاقان علم و جامعه کشاورزی قرار گرفتهاست.

1. تأمین غذا: از وظایف اصلی کشاورزی در هر کشوری تأمین نیازهای غذایی آن جامعه و امنیت غذایی است. اهمیت تأمین غذا به تنهایی میتواند مبنای استراتژی توسعه اقتصادی باشد. یکی دیگر از مشارکت کنندگان ، برنده جایزه اقتصاد نوبل 1979 تئودور شولتز، در میان اولین کسانی بود که اقتصاد توسعه را به عنوان مشکلی که مستقیماً به کشاورزی مربوط بود بررسی کرد. در طول قرن بیستم این رشته گسترش یافت و دامنهی کنونی آن بسیار وسیعتر گردید و علوم دیگر را نیز در بر گرفت. گسترش کشاورزی تقاضای این بخش برای محصولات سایر بخشها را افزایش داده و در مجموع، رشد تولید ناخالص داخلی را زیادتر میکند. سال 98، برای تامین داخلی 29.9 میلیون اصله نهال اصلاح شده هدفگذاری شده است.

آتاویتا دارنده بزرگترین و مدرنترین گلخانههای شیشه ای هیدروپونیک کشور که در حال حاضر محصولاتی مثل گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای را به بازارهای داخلی و خارجی عرضه میکند، آماده است که به سایر فعالان این عرصه درباره تکنولوژی هیدروپونیک مشاوره و خدمات ارائه دهد. در چند سال اخیر کشت زعفران گلخانه ای و حتی کشت هیدروپونیک این محصول در بیشتر مناطق رایج شده است. بنابراین سودآور بودن یک محصول گلخانه ای به فاکتورهای بسیاری بستگی دارد و قبل از شروع به کاشت یک محصول ابتدا باید بازار فروش، کشش بازار و دیگر موارد را به خوبی سبک و سنگین کرد. به طوری که ممکن است چنین اولویتی برای بخشهای دیگر و در مراحل اولیه فراهم نباشد. البته این انتقال زمانی مولد است که اولاً منجر به کاهش تولیدات کشاورزی نشود و ثانیا بخشهای دیگر قابلیت جذب این مازاد را در خود داشته باشند. مدارک و شواهد کشاورزی توأم با آبیاری بسیار اندک است و در بعضی نقاط ایران آبیاری به صورت ابتدایی بوده و تابستان خود باعث مشکلاتی در آبیاری شده که ساکنان ایران در روستاهای سنتی و دور افتاده توانستهاند باایجاد آبراهههای ابتدایی و انتقال آب به زمینهای کشاورزی ولو به شکل محدود از کشاورزی توأم با آبیاری بهرهمند شوند.

پیش بینی می شود که جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ میلادی به ۱۰ میلیارد نفر برسد و به دلیل افزایش جمعیت، زمینهای کشاورزی تبدیل به خانه و جاده خواهند شد همچنین با افزایش جمعیت میزان غذای مورد نیاز برای جهان نیز ۵۰ درصد رشد میکند، این در حالی است که حدود ۳۷.۷ درصد از کل سطح زمین برای تولید محصولات زراعی استفاده می شود ولی در ایران با وجود مشکل کم آبی نمیتوان بیش از ۱۰ درصد زمینها را به زیر کشت برد. گلخانه چه مزیت هایی نسبت به زمین کشاورزی دارد؟ کشت این نوع میوه های استوایی نیاز به گلخانه هایی دارد که ارتفاع آن زیاد باشد.

این گیاهان دارویی حداقل به سه مرحله آبیاری نیاز دارند و جزو گیاهان کم آبخواه محسوب می شوند. این دو محصول به علت این که کاربرد زیادی در غذاهای ایرانی دارند جزو بهترین محصولات کشاورزی بوده و بسیار سودآور می باشند. بر اساس رتبهبندی QS دانشگاه کشاورزی چین جزو ده دانشگاه برتر جهان در زمینه علوم کشاورزی و جنگلداری ذکر شده است. هدف از گرایش آموزش کشاورزی پایدار و محیط زیست تربیت افرادی است که با تکیه بر آموختههای نظری و عملی مجموعه علوم کشاورزی در دوره کارشناسی، بتوانند در زمینههای تخصصی آموزش کشاورزی پایدار و محیط زیست برای طراحی و اجرای محیط های آموزشی و یادگیری کشاورزی و محیط زیست و تربیت منابع انسانی برای بخش کشاورزی و در راستای حفظ محیط زیست اقدام کنند. دانشگاه های مختلفی در ایران در مقاطع مختلف به صورت سراسری و دانشگاه آزاد و پیام نور در این رشته پذیرش دارند.