اخبار

پشت پرده مرجوع شدن محصولات کشاورزی ایران مجله خبری کشاورزی

علاوه بر این، فلور اهمیت تجارت را در این سامانه در حال رشد نشان داده و تأثیر تجاری کردن کشاورزی را بر «پایگاه اقتصادی-اجتماعی» (socioeconomic status) جمعیتهای روستایی مورد سنجش قرار میدهد. وی ادامه داد: هشت واحد گلخانههای کوچک هریک با مساحت کمتر از ۳۰۰ متر مربع نیز در مناطق روستایی این شهرستان ایجاد شده است. گلخانههای هوشمند: این گلخانهها به صورت نیمهخودکار و تمام خودکار ساخته میشوند. سایت آل کود سالهاست اقدام به فروش کود های گلخانه ای متنوعی چون: اسید هیومیک، سه بیست، مولتی کمپلکس، کود آهن، کود پتاس، کود فسفر بالا، کود جلبک دریایی، قارچکش فسفیت پتاسیم و … خود این شرکتها به نوعی یک واسطهی فروش محسوب میشوند اما با برطرف نمودن نیازهای کشاورزان و افزایش حاشیه سود آنها توانستهاند به حذف واسطه های اضافی در این صنعت کمک نمایند. در سال 1398، 10429 هکتار از اراضی کشور به طرح های کشاورزی و 1237 هکتار به طرح های غیر کشاورزی واگذار شده است. در کشورهای پیشرفته سامانه های بسیاری وجود دارد که اطلاعات آب و هوایی را در زمان مناسب پیشبینی میکند و در اختیار کشاورزان قرار میدهد. در این مقاله سعی بر این است که تفاوت های صادرات بخش کشاورزی ایران و کشورهای پیشرفته را بشناسیم و با الگو قرار دادن صادرات در این کشورها، مشکلات صادرات کشور خود را دریابیم و به تبیین راهکارهای موجود برای رسیدن به بازارهای جهانی بپردازیم.

در این پست پرسودترین پرورش های گلخانه ای در ایران را به شما معرفی می کنیم و خواهیم گفت که کدام یک راحت تر است تا شغلی پرسود و کم ریسک داشته باشید. همسایگی و همکاری این شرکتها با واخنینگن ازجمله دلائلی است که باعث شده این دانشگاه و مرکز تحقیقاتی به برترین مرکز پژوهشهای کشاورزی در جهان تبدیل شود. مهمترین مشکل گلخانهدارها مشکل بازار است، نبود ثبات در بازار ایران و نوسان شدید قیمتها، باعث کاهش تمایل به سرمایهگذاری در این بخش شده است. اما ساختار بلاکچین تضمین میکند که هر مهره در طول زنجیره ارزش غذایی برای ایجاد یک سیستم پاسخگو و قابل پیگیری، نقاط داده را ایجاد و به طور ایمن به اشتراک میگذارد. متن حاضر سعی دارد تا با معرفی کتاب کشاورزی در ایران قاجاری (Agriculture in Qajar Iran) اثر ویلم فلور (Willem Floor) در زمینه تاریخ کشاورزی در ایران گشایشی هر چند ناچیز ایجاد کند.

برای همین سعی میکنم در بین این شرکتها تولیدکننده هم باشد. در سال ۱۳۰۹ خورشیدی وزارت اقتصاد ملی تشکیل شد و محمدعلی فروغی که این وزارتخانه را عهدهدار شد، با به تصویب رساندن لایحهای در مجلس شورای ملی در دهم مهر آن سال، اتاق تجارت را زیر پوشش دولت برد و در دیگر شهرهای کشور نیز امکان تأسیس آن را فراهم کرد. در این نوشته به بررسی چالشهای این حوزه و ارائهی راهکارهای مناسب برای برطرف نمودن چالشهای مربوطه پرداخته شده است. به عبارت دیگر کشاورزی فراسرزمینی امکان خلق ثروت را برای فعالان این حوزه فراهم میکند. با این حال کمترین بهرهی مالی نصیب آنان میشود چراکه مدیریت خرید و فروش محصولات کشاورزی توسط شبکهی وسیعی از واسطههای این حوزه کنترل میشود. در صورت ایجاد زیرساختهای لازم این امکان وجود دارد که به جای فروش محصولات با قیمتهای پایین و نزدیک به صفر، سود بیشتری حتی نسبت به حالت عادی نصیب کشاورز شود. سایت مشرقنیوز میگوید، بسیاری از گلخانهداران ایرانی به سفارش تجار روسی فلفل تولید میکردند و با تصمیم اخیر روسیه “بیچاره” شدهاند.

هر ساله در ایران بسیاری از کشاورزان به علت به فروش نرسیدن محصولاتشان با زیانهای بسیاری مواجه میشوند. از آنجایی که هر نوع محصول دارای نیازهای رطوبتی منحصر بفرد خودش می باشد، محاسبه طول دوره رشد نیز امری دشوار است. در کشورهای جهان سوم و در حال توسعه، یکی از مشکلات اساسی در صنعت کشاورزی و دامداری نوع خرید و فروش محصولات است. ایران در مقایسه با کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی دارای منابع آبی بسیار محدودتری میباشد. پیش از شروع کشت گلخانهای مانند هر نوع کشت دیگری، بسیار مهم است که مزایا و معایب آنرا بسنجید تا بتوانید برنامهی کاری موفقی را پیرامون این روش که قرنها وجود داشته و به لطف فناوریِ همیشه در حال پیشرفت در صنعت کشاورزی اکنون در دست افراد بیشتری است، توسعه دهید. اما راهاندازی یک فروشگاه آنلاین با ظرفیت بالا برای فروش محصولات کشاورزی کار آسانی نیست و نیز با این حال کشاورزان نیاز به امکانات لجستیک خواهند داشت که معمولا در اختیار ندارند. در خاک های سبک که مقدار پتاسیم بالا باشد احتمال کمبود منیزیم وجود دارد.

سیدابوالفضل وکیلی از ایجاد سامانه صادراتی تولیدات گلخانهای خبر میدهد و میگوید: جلسات متعددی برای مکان یابی پایانه صادراتی در استان یزد تشکیل شده است و در آینده نزدیک شاهد صادرات محصولات گلخانهای به صورت ترانزیت هوایی و ریلی خواهیم بود. پژوهش فلور روشهای مختلف کشاورزی را در زمینههایی همچون آبیاری و بذرافشانی، پرورش حیوانات اهلی، و طیف محصولات زراعی گوناگون از گندم و جو و برنج گرفته تا محصولات تجاریتری مانند تنباکو و تریاک پوشش میدهد. براساس یکی از این اهداف ایران باید تا ۲۰۲۰ میلادی مساحت زمین های محافظت شده خود را به ۱۷ درصد برساند. در شرایطی که توانایی ایجاد بازارمنحصر بفرد محصول خود را داشته باشید و بتوانید به بهترین شکل محصولات گلخانه خود را بهره برداری کنید، می توانید پس از گذشت سه سال بازگشت سرمایه خود را مشاهده کنید. در هفتههای اخیر عنایتالله بیابانی قائم مقام خانه کشاورز، میزان تولید مرکبات را در سال ۹۰ را ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن اعلام کرده و گفته بود در حال حاضر ۴۰ هزار شغل مستقیم در این بخش ایجاد شده که در صورت واردات مجدد مرکبات، اشتغال ایجاد شده در این بخش از بین میرود. مهمترین مورد کاهش شدید مصرف آب میباشد که برای کشورهای بیابانی اهمیت بسیار زیادی دارد.

اما وقتی برای کشت به دوردست میرویم برای حمل آن کشتی پاناماکس 150 هزار تنی برای حمل بار نیاز است از اینرو اگر خواهان موفقیت کشت فراسرزمینی در دوردست هستیم باید حداقل 50 هزار هکتار زمین در اختیار بگیریم. هکتار و اجرای طرح انتقال آب با لوله 46000 هکتار دشت سیستان در سطح 5 هزار هکتار هدفگذاری شده است. حداقل آب مورد نیاز برای هزار متر مربع گلخانه در طول شبانهروز در فصل تابستان هشت تا ده مترمکعب میباشد. روشهای جدیدی مانند استفاده از مزارع عمودی، کشت هیدروپونیک و ایروپونیک علاوه بر کاهش بسیار زیاد در فضای مورد نیاز برای کشت، استفاده از سایر منابع را به شدت کاهش میدهد به گونه ای که با استفاده از این روش ها مصرف آب تا 95 درصد کاهش داشته است و میزان محصول در سطح تا 300 برابر رشد داشته است. علاوه بر این کشاورزان زیستی هزینه کمتری را برای استهلاک سرمایهگذاریهای مربوط به نهادههایی نظیر ابزارهای ماشین و تجهیزات پرداخت میکنند. بدون نگاه دقیق و کارشناسی به تمامی عوامل دخیل در اجرای کشت قراردادی، قدم برداشتن در این راه اشتباه بزرگ است، چرا که بر اساس پژوهشها، اجرای این طرح بدون توجه به شرایط حاکم بر بخش کشاورزی علاوه بر زیان کشاورزان میتواند امنیت غذایی کشور را دچار چالش کند.

به گفته نائب رئیس انجمن کشت فراسرزمینی؛ گوشت و دام سنگین ونزوئلا با ارزشتر و اقتصادیتر از گوشت برزیل است. برای حل این مشکل میتوان تسهیلاتی به کشاورزان ارائه داد اما با توجه به این که نرخ بازپداخت این تسهیلات بالاست و یا حتی در صورت پایین بودن نرخ بهره، خود مبلغ پرداختی مبلغ بالایی می ّاشد عملا این راهحل نمیتواند به کشاورزان کمک چندانی نماید. ایجاد بسترهای مناسب برای فروش تجهیزات محصولات کارکرده با قیمت مناسب میتواند به عنوان یک راهکار مناسب به این کشاورزان کمک نماید. از سوی دیگر بسیاری از افراد هم به کار کشاورزی علاقه مند هستند و در اوقات فراغت خود به این حرفه می پردازند.

بر اساس بررسیهای مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران، بخش کشاورزی حدود 6/6 درصد تولید ناخالص داخلی ایران را به خود اختصاص میدهد و 7/17 درصد اشتغال و 9/5 درصد صادرات غیرنفتی کشور به این بخش مربوط میشود. مورخان در هنگام قلمفرسایی درباره تاریخ اقتصادی و یا اجتماعی عصر قاجار به ندرت به اهمیت واقعی مقوله کشاورزی توجه کردهاند و تا کنون مطالعات جامعی در باب تاریخ کشاورزی در ایران به انجام نرسیده است. سامانههای فروش تجهیزات دست دوم: کشاورزان بسیاری هستند که به کشاورزی خرد مشغول هستند. ایران برای حفظ جایگاه خود در بازار تجارت جهانی زعفران و جلوگیری از سقوط قیمت و کیفیت این محصول با ارزش بایستی به راهکارهایی جهت بالا بردن راندمان تولید در مزارع زعفران و کاهش هزینههای تولید دست یابد.

اراضی درجه یک و درجه دو کشاورزی باید در این نقشه به عنوان مناطقی ذکر شود که هرگونه کاربری در آنها غیرمجاز اعلام شود و کمیتهای در حد یک شورای عالی اراضی زیر نظر ریاست جمهوری و یا معاون رئیس جمهور ایجاد گردد که اگر قرار است از این اراضی استفاده غیرکشاورزی شود این شورا تصمیم بگیرد و توسعه غیرکشاورزی این اراضی که ثروت ملی سایت agriculture-na هستند ممنوع گردد. و سرانجام، شاخص اصلاح شده پوشش گیاهی اصلاح شده خاک برای به حداقل رساندن تأثیر پس زمینه خاک در اولین مراحل رشد گیاهان طراحی شده است. محصولات گلخانه ای زیادی مثل زعفران، انواع گل زینتی، گیاهان دارویی، میوه های استوایی و سبزیجات درامد بالایی دارند. وجود اقلیم های متفاوت پهنه ایران زمین، خود یک فرصت مناسب را برای تنوع تولیدات کشاورزی و افزایش ضریب امنیت غذایی فراهم نموده است. محصولات کم آبخواهی همچون گیاهان دارویی، زعفران، پسته و زیتون که ناجی حیات کشاورزی استان یزد شده است، اما در این بین، کشت محصولات گلخانهای جایگاهی در بین تولیدات کشاورزی خطه کویری یزد پیدا کرده که بیا و ببین. نحوه مراقبت از گیاهان و درختان یک زمین کشاورزی هر چقدر هم مناسب و دقیق باشد، گاهی مقابله با برخی از بیماری ها به خصوص حجوم آفات امری اجتناب ناپذیر است.

بنا بر آمار سال 2007، این کشور در تولید خیار در جهان دارای مقام دوم، بادام مقام چهارم، سیب مقام پنجم گیلاس سوم، انجیر مقام سوم، پسته مقام اول، طالبی مقام چهارم، گردو مقام چهارم، زردآلو مقام دوم، خرما مقام دوم، نخود مقام چهارم، هندوانه مقام پنجم، می باشد. در قلمرو او انواع درختان میوه و سبزیها در تمام نقاط کشت میشدند و باغبانی آن قدر رونق داشت که از اصفهان انواع میوه به هندوستان و آسیای صغیر و از کرمان خرما به سایر کشورها صادر میشد. گلخانه هیدروپونیک روشهای کشت متفاوتی دارد که میتوانید با توجه به بودجه، نوع محصول و شرایط گلخانه مناسبترین روش را انتخاب کنید. استفاده از محیطهای کشت کنترل شده، روشهای مدرن نظارت و پایش دائمی محصولات از طریق سنسورها ازجمله عوامل موفقیت هلندیها در صادرات محصولات کشاورزی هستند. دلایل این امر به عوامل اکولوژیکی مربوط می شود.

اگرچه این دو اردوگاه اشتراک زیادی ندارند، راه حل پارتو بهینه برای بشریت و محیط زیست ممکن است در میانه قرار گیرد – فرهنگ دائمی با فناوری پیشرفته. ما این مورد را، در صدر لیست تجهیزات کشاورزی قرار داده ایم. دیروز رسانههای ایران گزارش دادند که جواد ساداتینژاد گفته است یکی از کشورهای همسایه ما که سه ملیون تن کمبود گندم دارد، قصد دارد این کمبود را از کشور ما به صورت قاچاق تامین کند. استان فارس در حوزه کشاورزی دوم، باغداری استان اول و در حوزه دامداری هم استان چهارم است لذا واقعاً شایسته نیست که محصولات کشاورزی خود را به صورت خام صادر کنیم و باید صنایع تبدیلی را در این راستا تقویت کنیم. استاندار سمنان با تأکید بر برپایی برنامه هایی همچون جشنواره پسته در راستای معرفی پتانسیل دامغان در حوزه تولید پسته گفت: پسته این شهرستان یک برند شناخته شده است و در حوزه کشاورزی استان سمنان بسیار حائز اهمیت و ارزش است. این امر باعث شده است که محصول کشاورزی از زمین تا مشتری نهایی توسط چندین دلال خرید و فروش شود که علاوه بر کاهش کیفیت محصولات در اثر طولانی شدن فرآیند رسیدن کالا به مشتری نهایی، قیمت این محصولات چندین برابر شود.

5- تعیین تکلیف کشت در اراضی کم بازده دیم و شیب دار و هدایت به سمت روش های جایگزین مثل کشت حفاظتی و افزایش بازده این اراضی، جنگل، مرتع و یا باغات دیم. در کشاورزی مدرن برای رفع مشکل آهکی بودن خاک از روش های شیمیایی کمک گرفته می شود. علاوه بر این، افزایش بهره وری کشاورزی منجر به پایین آمدن قیمت مواد غذایی می شود و تورم را تحت کنترل نگه می دارد و همچنین به کاهش فقر کمک می کند. برداشت پسته از این به بعد است و برخی میوه ه ها مثل انار یا انواعی از سیب در آبان برداشت می شوند. ۲- پایین بودن قیمت ماده خام صادر شونده که باعث می شود این نوع صادرات، سود زیادی برای صادر کننده نداشته باشد. میانگین قیمت صادرات و واردات محصولات کشاورزی و غذایی در بهار۱۴۰۱ به ترتیب ۴۹۷دلار به ازای هر تن و ۶۳۸ دلار به ازای هر تن بوده است، در واقع قیمت کالاهایی که به کشور واردشده، بهطور میانگین، حدود۲۸درصد بیشتر از کالاهایی بوده که از کشور صادرشده است.

فصل دوم: دگرگونیهای ساختاری در بخش کشاورزی وضعیت سرزمین فصل سوم: جغرافیا، خاک، اقلیم فصل چهارم: پیوستگیهای شهری-روستایی ماهیت جامعه و اقتصاد فصل پنجم: الگو و تغییرات در زمینداری: ملاکی، مساقات، اجاره، بیگاری فصل ششم: سازمان روستایی و صاحبمنصبان آن: کدخدا، پاکار، میراب، مباشر فصل هفتم: موقعیت رعایا: اجارهداری زمین، رعیت، خوشنشین، اجارهداری، صنعتگران روستایی، کولیها، غلامان (رنجبران)، جنسیت، قشربندی عشایر، آزادی برای مهاجرت، بدهکاری فصل هشتم: جمعیت روستایی مهاجر شرایط زندگی فصل نهم: شرایط زندگی روستایی: مسکن، پوشاک، رژیم غذایی، فقر عملیات کشاورزی فصل دهم: کوددهی فصل یازدهم: منابع آب و به کارگیری آن فصل دوازدهم: روشهای کشت و زرع: شخمزنی، کلوخشکنی، بذرافشانی، وجین، برداشت محصول فصل سیزدهم: اعمال پس از برداشت محصول: فرآوری محصولات، انبار، آفات محصول، طاعون (بیماریهای واگیردار)، نگهداری محصول محصولات اصلی فصل چهاردهم: غلات: گندم، جو، دیگر غلات، برنج فصل پانزدهم: میوهها و فندقها فصل شانزدهم: سبزیجات و حبوبات فصل هفدهم: الیاف: ابریشم، پشم، پنبه، کنف، کتان فصل هجدهم: محصولات گیاهی اعتیادآور: تریاک، تنباکو، چای فصل نوزدهم: صمغها فصل بیستم: گیاهان رنگرزی فصل بیست و یکم: دانههای روغنی فصل بیست و دوم: ادویهجات فصل بیست و سوم: گلاب دام و علوفه فصل بیست و چهارم: دام: گاو، گاومیش، گوسفند، بز، اسب، قاطر، ماکیان فصل بیست و پنجم: علوفه و رستنیهای مرتع فصل بیست و ششم: لبنیات: شیر، کره، پنیر مشغولیتهای خارج از مزرعه فصل بیست و هفتم: فعالیتهای خارج از مزرعه: سفالگری، حصیربافی، مجراسازی برای آب، کفاشی، پارچهبافی، فرشبافی، رنگرزی، طناببافی، عسلگیری، شربتسازی و شیرینیپزی، زغالسازی، شکار، جمعآوری پر، آمادهسازی کارگر برای فعالیتهای عامالمنفعه، محافظان جادهها، حمل و نقل منابع جنگلبانی و شیلات و به کارگیری آنها فصل بیست و هشتم: شیلات فصل بیست و نهم: جنگلبانی نتیجهگیری اهمیت کتاب کشاورزی در ایران قاجاری اگر کتاب برای اروپایی تا حدی اهمیت دارد، برای ایرانی حیاتی است.

در منابع خبری و سایت های تحلیل صادرات و واردات، بررسی های انجام شده که نتایج نشان می دهند حدود ۶۲ درصد از سیر تولید شده در ایران در استان همدان پرورش داده می شود و این یعنی پتانسیل این استان برای صادرات بسیار قابل توجه است. لطیفیان با تاکید بر اینکه عامل آفت یا بیماری گیاهی تهدیدی برای سلامت انسان نیستند، اظهار کرد: در این موارد کشور هدف صادراتی تنها به دلیل جلوگیری از انتقال آفت و بیماری به سیستم های کشاورزی یا جنگلی و زیان های اقتصادی ناشی از آن مانع ورود محصول به کشور خود شده و آن ها را برگشت می دهد. به من دستور داده شده که بتوانم شرایط را بهتر کنم؛ برای همین باید از وزارت خارجه تشکر کنم. سامانههای اشتراکگذاری تجهیزات: بسیاری از کشاورزان تجهیزاتی در اختیار دارند که در زمان خاصی از سال مورد استفادهی خودشان قرار میگیرد. استفاده از شبکهای از سنسورها در زمین و جمعآوری دادههای سنسورها، اطلاعاتی را در اختیار کشاورز قرار میدهد که میتواند با استفاده از آنها تصمیمات مؤثرتری اتخاذ نماید. همانطور که میدانید در همه سیستمها یک واحد پردازش مرکزی وجود دارد که دستورات را به دیگر عوامل میدهد. از جمله مواردی است که افزایش تولید و بهره وری بهینه در بخش کشاورزی را به دنبال دارد.

آب با EC بیش از ۱/۵ دستی زیمنس بر متر به عنوان یک آب با کیفیت ضعیف برای اغلب محصولات گلخانهای به حساب میآید که باعث کاهش رشد محصولات می شود. این دسته از کشاورزان نیازی به تجهیزات نو و با کیفیت بسیار بالا ندارند و تجهیزات قدیمی نیز میتواند نیاز آنها را برطرف سازد. گفته میشود محصولات آلوده صادر شده به روسیه انواع فلفل بودهاند. برای این مشکل دو راهکار ارائه میشود که در ذیل بیان شده است. این عامل باعث کاهش کیفیت و سلامت مواد غذایی شده و در نتیجه این صنعت با مشکل بزرگتر و جدی تر از دست دادن بازار های هدف در صادرات و به مرور حذف شدن از بازار رقابت جهانی مواجه می شود. اشاره کرد. در کشورهای پیشرفته، بیشتر تمرکز بر روی صادرات کالاهای صنعتی و مواد فرآوری شده کشاورزی قرار دارد، اما متاسفانه در کشور ما ایران، امر صادرات به سمت مواد خام و اولیه بدست آمده از بخش کشاورزی سوق دارد. از میان کتابهای او میتوان به موارد ذیل اشاره کرد: ۱. با این حال همچنان در بسیاری از مناطق ایران آبیاری به صورت سنتی صورت میگیرد که باعث هدر رفت بسیار زیاد این منبع ارزشمند میشود. وی بیان کرد: در زمان حاضر ۲۶ درصد اراضی کشاورزی استان سمنان از طریق سامانههای نوین آبیاری میشود و بر اساس مطالعات انجام شده در ۴۰ درصد دیگر از اراضی کشاورزی استان سمنان میتوان سامانه نوین آبیاری اجرایی کرد.