فغان و فریاد ضمانت بلاغی است!


مشکل خدمات پس از فروش خودروسازان همچنان یک مشکل طولانی مدت برای مشتریان است و البته با توجه به افزایش تیراژ محصولات خودروسازان چالش های جدیدی نیز به آن اضافه شده است.
به گزارش اسنا، آن طور که برخی از مشتریان خودروسازان می گویند، روزها و گاهی هفته ها باید برای وقت گارانتی منتظر بمانند. نمایندگی ها دلیل این تاخیر را ازدحام مشتریان می دانند اما برای کسانی که خودرو را به شرط ارائه خدمات پس از فروش و گارانتی خریداری می کنند، این توجیهات نمی تواند قانع کننده باشد.
جدای از چالش های طولانی مدت کیفیت پایین خدمات و قطعات یدکی، مشکل نوبت گرفتن و سپس زمان ترخیص خودرو گاهی مشتریان را آزار می دهد.
با توجه به مشکلاتی که مشتریان در گذشته در نمایندگی های کوچک داشتند، اکنون ترجیح می دهند برای خدمات گارانتی به نمایندگی های بزرگ مراجعه کنند. اما گرفتن وقت از این مراجع بسیار سخت و گاهی غیر ممکن است.
اگرچه خودروسازان میگویند که تعمیر و نگهداری روتین بدون انتظار انجام میشود، اما در برخی موارد باید روزها و هفتهها منتظر سرویسهای روتین باشید.
در ابتدای سال 1401 هجری شمسی مدت گارانتی محصولات دو شرکت داخلی ایران خودرو و سایپا از یک سال و نیم به سه سال افزایش یافت. در حالی که خودروهای چینی محصولات اصلی خود را تا پنج سال گارانتی می کنند، حداقل در این زمینه عملکرد بهتری از شرکت های ایرانی دارند.
در برخی موارد مشاهده می شود که خودروی صفر پس از خرید توسط مشتری به دلیل کیفیت پایین برخی از قطعات نیاز به تعویض دارد. اما خودروسازان می گویند در صورت تعویض قطعات از راه های غیر رسمی، خودرو از گارانتی خارج می شود.
لغو گارانتی به دلایل مختلفی قابل مشاهده است. در همین راستا انتشار ویدئویی در اینترنت در اردیبهشت ماه سال جاری که در آن کارشناس نمایندگی به صاحب خودرو اعلام کرده بود گارانتی خودرو به دلیل استفاده از کفپوش ها لغو شده است، یکی از عجیب ترین بهانه های ارائه شده بود. توسط فروشندگان در سالهای اخیر.
کسانی که خودروهای دست دوم صفر خریداری می کنند، گارانتی را یک امتیاز می دانند، اما مشکلات خدمات پس از فروش باعث می شود در برخی موارد از گارانتی صرف نظر کنند.
البته مشتریان باید این نکته را نیز در نظر داشته باشند که برخی عوامل منجر به ابطال گارانتی می شود. مهمترین آنها عبارتند از: نصب رینگ یا لاستیک غیراستاندارد (عریض)، تغییر ارتفاع خودرو، نصب روکش صندلی در خودروهای دارای صندلی برقی یا کیسه هوای جانبی، نصب هرگونه دزدگیر که منجر به آسیب و دستکاری اتصال شود. سیم، نصب زنون، هدلایت و هدلایت غیر استاندارد.
خدمات پس از فروش طیف وسیعی از کالاها مانند تلفن همراه، لوازم خانگی، اقلام دیجیتال و برخی لوازم یدکی خودرو مانند باتری در سامانه ثبت شده است. یکی از کالاهای سرمایه ای که قشر بزرگی از مردم با آن سر و کار دارند خودرو است که از سال گذشته تحت پوشش سامانه جامع گارانتی قرار گرفته است. این سامانه به منظور تسهیل و تسریع در رسیدگی به شکایات و کاهش ورود پرونده ها به دستگاه قضایی ایجاد شده است.
موارد فوق که تنها بخشی از رنج مشتری را پوشش می دهد، این شبهه را ایجاد کرده که گارانتی در ایران فقط یک شعار است. البته نباید فراموش کرد که کیفیت خدمات نسبت به سال های گذشته تا حدودی بهبود یافته است اما تعداد خودروها به همین درصد افزایش یافته است. پیش بینی می شود رشد معاملات با افزایش کیفیت خدمات تضمینی همراه باشد.
انتهای پیام/
https://www.isna.ir/news/1403062919285/%D9%81%D8%BA%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D9%81%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%DA%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%AA%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%D8%B9%D8%A7%D8%B1%DB%8C
