اخبار

پیشینه کشاورزی در ایران مجله خبری کشاورزی

این نرمافزارها با تنظیم زمانبندی و ایجاد جدول فرایندهای کشاورزی میتوانند باعث افزایش نظم در مراحل مختلف کشاورزی سایت agriculture-na شوند. اما سال گذشته حدود 170 تن زعفران به ارزش حدود 300 میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شد که البته عراق در این میان به عنوان بزرگترین شریک تجاری ایران در زمینه کشاورزی کمترین سهم را به همراه اردن، عمان، کویت، قطر و دیگر کشورها در بازار زعفران دارد اما امارات با خرید 69 تن زعفران به ارزش 106 میلیون دلار بزرگترین مشتری طلای سرخ به شمار می رود و این کشور بیشترین واسطه گری را در بازار زعفران ایرانی انجام میدهد، چرا که با خرید فلهای و بستهبندی مجدد این محصول ارزآور را به کشورهای دیگر صادر می کند. عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران کشور با بیان این که بازرگان کشورهای هدف با «کمترین قیمت» محصولات باغی را از کشاورزان ایرانی خریداری و با «نرخهای بالاتر» در بازار خود عرضه میکنند، به فروش هندوانه به قیمت هر کیلو «۳ هزار تومان» و فروش آن در این کشورها به قیمت کیلویی «۴۰ هزار تومان» اشاره کرد. وی بیان کرد: با حمایت جامعه کشاورزی استان و با ایجاد اولین مزرعه خلاقیت و نوآوری کشاورزی خواهیم توانست ضمن فراهم نمودن محیطی علمی، خلاقانه، پرنشاط و مجهز با حمایت از جوانان و فارغ التحصیلان رشته های مرتبط و مکمل به ایجاد کسب و کارهای خلاق و همچنین شرکت های دانش بنیان راهبردهای عملیاتی ایجاد کشاورزی علم محور را تقویت خواهیم نمود.

1. سطح پوشش گلخانه در بالاترین نقطه بصورت افقی بوده و این امر عدم هدایت صحیح برف و مهمتر ماندن رطوبت و تعریق در آن نقطه را بهمراه دارد این نقیصه با استفاده از دو پوشش کردن سازه و یا تغییر سقف قوسی به گنبدی مرتفع کرده البته روشهایی همچون کنترل رطوبت با افزایش دما نیز برای کاستن رطوبت داخل گلخانه استفاده میگردد. سیستمهای حرارتی باید توان توزیع یکنواخت دما را داشته باشند و فاقد اثرات زیست محیطی باشند. این امر باعث ایجاد یک لایه بسیار مقاوم روی گالوانیزه شده که در نتیجه طول عمر آهن را بالا برده و همچنین از پرت حرارتی و داغ شدن آن درروزهای گرم تابستان(بدلیل سفید بودن) جلوگیری کرده و طول عمر گلخانه افزایش پیدا میکند. این گلخانهها از لحاظ ساخت و سیستم حرارتی بسیار گران هستند و هزینههای فوق العادهای برای خطوط آب و برق لازم دارند.

سکوها را می توان از جنس آلومینیوم، ایرانیت، الوار چوبی و یا مواد بتنی ساخت. گلخانههای متصل به هم معمولاً هزینههای ساخت و گرمایش کمتری داشته و دسترسی آسانتری دارند، اما گیاهان نورکمتری دریافت میکنند. این درحالی است که به دلیل مهاجرت شدید روستاییان به شهرها و حاشیه شهرها که عمدتا جزو جوانان و تحصیلکردهها نیز بودهاند، ترکیب نیروی انسانی در بخش کشاورزی ایران برهم خورده است، بهطوری که هم اکنون تعداد کشاورزان مسن از جوانان بیشتر شده است. به این نوع سپرده ها نیز بهره ای تعلق نمی گیرد. پس باید پذیرفت که هیچ تجارتی را صرفاً با اطلاعات تئوری نمی توان به نتیجه رساند و کسب مهارت علمی کارآموزی های جدی نیاز است. به گزارش خبرگزاری آنا، دومین عصرانه فناوری پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی عصر امروز بههمت معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری این دانشگاه با حضور محمدجواد صدری مهر مدیرکل اداره پارک و شرکتهای دانشبنیان، حامد معیری مدیرکل آموزش فناوری و شتابدهندهها، حمید مهدی مدیر فناوری پارک علم و فناوری و عدهای از فناوران پارک علم و فناوری برگزار شد. دریافت کنندگان وام ملزم بودند بنابر برنامهای عمل کنند که اداره کل فلاحت برای آبادی و بهبود محصولات کشاورزی تدوین میکرد. هدف این کار اطمینان از ساده تر بودن کارها، بهبود عملکرد و کاهش هزینه ها و حرکت به سمت کشاورزی پایدار است.

لوله های خروج آب باران حدوداً در هر 55 مترناودان نصب خوهد شدکه آب را به داخل گلخانه هدايت ميکنند و از آنجا در زير يا روی زمين بوسيله لوله ها به حوضهای ذخيره آب منتقل خواهند شد تا در صورت نياز و مناسب بودن کيفيت جهت آبياری مورد استفاده قرار گيرد. کليه قطعات و لوازم جانبی گلخانه های شرکت آشيانه سبز تهران با همکاری و نظارت معتبرترين شرکت های اسپانيائی و هلندی آماده و نصب ميشوند. بپردازند. در این مقاله از وبلاگ دکتر قشلاق قصد داریم پرفروش ترین محصولات گلخانه ای را برای شما عزیزان معرفی کرده و توضیح دهیم، با ما همراه باشید. برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله صادرات برنج را مطالعه کنید. یعنی پرورش دهنده تا 20 سال نیازی به کاشت مجدد آن نخواهد داشت و در عین حال هر ساله این محصول گران قیمت را برداشت خواهد کرد. نیاز به اسکلت محکم و نیز استفاده از پوشش شیشه و همچنین مصرف سوخت بالا در این گلخانه ها باعث افزایش قیمت این نوع گلخانه ها در مقایسه با پلاستیکی و پلی کربنات گردیده است.

روشهایی مانند استفاده از پنجره سقفی در مدلهای مختلف در این نوع گلخانه ها اجرا میگردد.تهویه با پنجره های جانبی (ROLL UP) نیز برای کارآیی بیشتر در گلخانه های تجاری استفاده میگردد. مدنی با اشاره به میزان خشکی مساحت ایران گفت: ۷۳ درصد مساحت کشور خشک است و ۲۴ درصد نیمه خشک است. دهقانیسانیج با اشاره به آمارهای ارائهشده توسط فائو ادامه داد: بر اساس آمار سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) تا سال 2050 تولیدات غذا برای جامعه جهانی باید 70 درصد افزایش یابد. اسکلت گلخانه سایه ایجاد میکند و با توجه به زاویه تابش این سایهها متفاوت است لزوم توجه به این امر بویژه در تولید زمستانه حائز اهمیت است چرا که تغییرات اندکی دردرصد نور رسیده به گیاهان میتواند نقش بسزایی در کمیت و کیفیت تولید داشته باشد. دی اکسید کربن با توجه به بهبود رشد گیاهان، باروری محصولات راافزایش میدهد. نوع سوخت مصرفی در گلخانه؛ در مناطقی که امکان دسترسی به گاز طبیعی وجود دارد می توان با کاربرد این سوخت ارزان هزینهها را به مقدار زیادی در تولید فصل سرما کاهش داد.

یک گلخانه نسبتاً مستقل از دنیای خارج است که محدودیت کشت محصولات زراعی را در یک فصل خاص از بین می برد. بدین ترتیب درمیان اقلام کشاورزی صادراتی ایران، ارزش صادرات هندوانه تازه حدود ۱۳۳میلیون دلار بوده که با سهم ۳/ ۱۲درصدی بیشترین سهم از کل ارزش صادرات اقلام کشاورزی و غذایی کشور را در فصل نخست۱۴۰۱ به خود اختصاص داده است. این برنامه های کاربردی به کشاورزان کمک می کنند تا با جمع آوری داده های ارزشمند، محصولات زراعی خود را به خوبی مدیریت کنند. این روزها که امنیت غذایی رابطه مستقیمی با میزان تولید محصولات کشاورزی دارد، شیوع کرونا نشان داد که برای افزایش ضریب امنیت غذایی، باید بر تولید بیشتر و باکیفیت تر محصولات کشاورزی تمرکز نمود و برای آن برنامه ریزی داشت تا نگرانی برای تولید محصولات به اندازه نیاز جمعیت کاهش یابد.

داده های جهانی نشان می دهد که بیش از ۲۳ میلیون هکتار زمین در روسیه زیر کشت محصولات کشاورزی می رود و حدود نیمی از سطح زمین های زیر کشت در این کشور به کشت غلات اختصاص داده می شود. از گلخانههای موجود کشور بیش از 652 هزار تن محصولات سبزی و صیفی برداشت میشود که خیار بالاترین میزان تولید را به خود اختصاص داده است و پس از آن گوجه فرنگی و فلفل در ردههای بعدی قرار دارند. ایران با داشتن رتبه پنجم تنوع اقلیمی در جهان، تولیدکننده و صادرکننده انواع سبزی و صیفی از قبیل خربزه، هندوانه، بادمجان، هویج، کلم، فلفل، کاهو، خیار، سیبزمینی، انواع سیر و سبزیجات است؛ که با صادرات آن به کشورهای همسایه، کشورهای اروپایی و حاشیه خلیجفارس سالانه بیش از 110 میلیون دلار ارزآوری برای کشورمان دارد.

این شهر، شیر و تخممرغ مورد نیاز خود و تقریباً قسمت عمده سبزی خود و بخشی از گوشت و تقریباً دومیلیون تن از غله مصرفی سالانه خود را تأمین میکند. در میان ۵ مبدا عمده وارداتی محصولات کشاورزی و غذایی، واردات از کشورهای هند با افزایش ۴۸درصدی، امارات با افزایش ۷درصد و ترکیه با افزایش ۴درصدی همراه بوده است، در مقابل واردات از کشورهای روسیه و انگلستان به ترتیب حدود ۱۴درصد و ۴درصد افت کرده است. ما بخش عمده ای از غذای خود را از راه کشاورزی به دست می آوریم. آب و هوا در کشور ما متنوّع است و به همین دلیل محصولات مختلفی در کشور به دست می آید. بعلاوه برای خنک سازی و کنترل دمای هوا نیز بسیار مفید است. سه مدل از این سنسورها شامل سنسور هوشمند خاک، سنسور هوشمند هوا و سنسور هوشمند آب است که خود سه عنصر اصلی در کشاورزی است. بعد از شناخت نیاز رطوبتی گیاهان، آنها را در گلخانه­های خاص خود جایگزین می­کنیم یعنی همه گیاهان در یک نوع گلخانه نگهداری نمیشوند. بازار این محصولات نیز خاص بوده و مانند موارد دیگر همهگیر نیست و گاهاً نیاز به بازاریابی و حتی بازارسازی خواهد داشت.

همچنین میتوان میزان برداشت آن محصول را نیز تعیین نمود. اصل سلامت در کشاورزی مدرن مخالف صد درصد استفاده از مواد شیمیایی خطرناک در مراحل مختلف کاشت و برداشت محصول است. فتوسنتز یک فرآیند شیمیایی است که انرژی نور خورشید را برای تبدیل دی اکسید کربن و آب به مواد قندی در گیاهان سبز مورد استفاده قرار میدهد؛ سپس این مواد قندی در خلال تنفس گیاه برای رشد آن مورد استفاده قرار میگیرند. سالهای زیادی است که به منابع غنی سازی دی اکسید کربن در گلخانهها، برای افزایش رشد و تولید گیاهان پی برده شدهاست. دی اکسید کربن یکی از ضروری ترین اجزاء فتوسنتز میباشد. یکی از مقاوم ترین و در عین حال پولسازترین محصولاتی که می توان در گلخانه پرورش داد بامبو است. کل بازار جهانی گلخانه در حال حاضر سالانه نزدیک به 350 میلیارد دلار سبزیجات تولید می کند. اما معمولا کشت گلخانه ای برای محصولاتی است که نمونه آن در بازار یافت نمیشود. کنترل آبیاری و بهکارگیری سنسورهایی جهت صرفهجویی در میزان آب مصرفی از بزرگترین خدماتی است که IoT ارائه کرده است.

بر این اساس با توجه به آمار ارائه شده و بررسیهای انجام گرفته میتوان گفت وضعیت دو استان شمالی ایران تقریبا از منظر شرایط محیطی و آب وهوایی مشابهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند، اما نکته قابل تامل که در این گزارش براساس استنادات آماری به آن پرداخته شده، سطح بالای بهرهوری تولید در کشور هلند در مقایسه با استانهای شمالی و حتی کل کشورمان است، بهطوریکه بررسیهای آماری نشان میدهد عملکرد تولید در هلند 2 تا 4 برابر بهتر و بیشتر از استانهای شمالی ایران است. در سازه های سقف قوسی ، پوشش های پلی اتیلن ( نایلونی) در زمان کمتری و به راحتی نصب و به سازه توسط پلی لاک پیچ میشوند، این سقف ها به جهت ظاهر آیرودینامیکی کمترین مقاومت را در برابر باد از خود نشان میدهند .وزن کم پوشش ها ی پلی اتیلنی ( نایلون) و همچنین مقاومت این سازه ها در برابر باد و برف باعث میشود وزن سازه در واحد سطح کمترباشد بنابراین قیمت سازه سقف قوسی نسبت به سازه سقف شیروانی (A frame) کمتر شود . این میوه به دلیل طعم لذیذ از قیمت به نسبت بالایی برخوردار است به طوری که در بعضی از شهرها پرورش دهنده ها به صورت گسترده در مقیاس چند ده تن توت فرنگی برداشت می کنند.

1. 1. از زهکشی مطلوبی برخوردار باشند. کارکردن با سکوها برای قرار دادن گلدانها به کارگران این امکان را میدهد که بدون خم شدن کار خود را انجام دهند در صورتی که سکوها برای کشت گیاهان استفاده بهتر است ۳۰-۱۵ سانتیمتر عمق داشته و از زهکشی مناسبی برخوردار باشد. از موارد مهمی که در احداث یک گلخانه توجه به زهکشی گلخانهاست. البته باید توجه داشت که درختان در هنگام صبح، بر روی گلخانه سایه نیاندازند. بهعنوانمثال، کانادا در زمستان تابش بیشتری نسبت به هلند دریافت میکند و در بهار میزان تابش در حدود ۴۰ درصد بیشتر است. بطوريكه در تابستان از ورود گرما به داخل جلوگيري كرده و در زمستان مانع خروج و هدر رفتن گرماي داخل مي شوند. از نگاه کارشناسان این وضعیت در صادرات نشاندهنده محدودبودن تجارت ایران به ۱۵کشور همسایه است. به گفته این فناور حوزه کشاورزی، پس از سالها پژوهش و بررسی، محققان این شرکت موفق شدند کود آهن را برای اولین بار در ایران و منطقه بومیسازی کنند. یکی از اولین تصمیماتی که باید اتخاذ شود، این است که گلخانه به صورت یک واحد جداگانه، در تماس باساختمانهای موجود و یا بصورت بخشی از ساختمانهای جدید ساخته شود.

ارتفاع اين نوع گلخانه ها بيش از 5/4 متر است و بدليل شرايط مناسب رشد گياه در اينگونه سازه, عملكرد در واحد سطح نسبت به گلخانه هاي چوبي افزايش دارد. در این سازه جهت تهویهٔ مناسب، پنجرههای كناری به ارتفاع ۵/۱ متر در طرفین و سیستم پد و فن در ابتدا و انتهای گلخانه و پنجرهٔ سقفی سراسری دقیقاً در راس كمان تعبیه میشود. در مناطق باد خیز ردیفی از درختان و یا یک مانع طبیعی مثل تپه برای کاهش خسارت باد استفاده میشود. بعضی از گیاهان درجه حرارت­های بالاتری نیاز دارند مثل گیاهان مناطق گرمسیری. بعضی دیگر در درجه حرارت­های کمتر از ۲۰ درجه سانتیگراد هم بخوبی رشد و نمو می­کنند، مانند گیاهانی که از مناطق سردسیری منقل شدهاند نظیر پامچال که در جنگلهای شمال دیده میشود. هر دانهای که کاشته میشود نیاز به شرایط کاشت، نگهداری و برداشت بخصوصی دارد و حتی اگر در یک زمین دانههای یک شکل کاشته شود، باز هم یکسان رشد نخواهند کرد.

گیاه لوفا با هزینه ای کم کاشته می شود و تا پرورش دهنده تا 5 سال نیازی به کاشت مجدد آن ندارد. فاصله قوسها ازيکديگر50/2متر بوده و با پيچ مهره به محل پيش بينی شده در سر ستونهای دوبله متصل ميشوند. تمام قوسها از ناحيه نوک جهت استحکام بيشتردر طول گلخانه بوسيله لوله های کمر بندی بهم متصل ميشوند. 7. لوله کمر بندی قوس: لوله های 5/1×32 که قوسها را در امتداد تونل از نوک بهم متصل می کنند. باد شکن به شکل هفت: لوله های گرد50 /1 x32 دو عدد برای هر ميان بند که از وسط در دو جهت مخالف به نوک قوس ها متصل می شوند. در طراحی ناودان ها د قت بسياری شده است تا آنها به طريقی به سر ستون متصل شوند تا آب باران به داخل گلخانه نفوذ نکرده و همچنين در اثرتماس مرتب پيچها با آب باران دچار مشکل نشوند.

به طور کلی موانعی که پیش روی کشاورزی هوشمند هستند، به مرور زمان و با پیشرفت تکنولوژی برطرف خواهند شد. رفع موانعی مانند تعرفههای سنگین واردات محصولات کشاورزی و مواد غذایی از ابعاد مهمی در چرخه یفقرزددایی برخوردار است. یکی دیگر محصولات گلخانه ای که از محبوبیت فوق العاده بالایی برخوردار بوده و بسیار پرفروش است آلوئه ورا می باشد. به رغم نوسانات اقتصادی کشور، بخش کشاورزی به عنوان یک بخش با ثبات، از نرخ رشد مثبت برخوردار بوده و در برخی از سال ها رشد اقتصادی کشور به واسطه رشد بخش کشاورزی بوده است. با توجه به اينکه عرض هر دهنه 8 متر می با شد عرض گلخانه می تواند هر ضريبی از 8 باشد و طول آن با توجه به اينکه الکتروموتورها قادر به بازوبسته کردن 120 متر پنجره می باشند، اين طول توجيه اقتصادی بيشتری دارد اما در مجموع هرطول و عرضی امکان پذير است. طی سالهای آینده توجه به انرژیهای نوین مانند سوختهای زیستی کمتر از توجه به نیروی هستهای نخواهد بود و این در حالی است که در کشور ما به دلیل وجود اینکه یک سوم زمینهای کشور ظرفیت زراعت دارد بسیار حایز اهمیت است.

اما احمدرضا همتی، مسئول اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان اصفهان، در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به خشکسالی و کمآبی سالهای اخیر میگوید: با توجه به چنین معضلی از امکان کشاورزی در فضاهای باز کاسته شده و کشاورزان روی به تولید محصولات گلخانهای آوردهاند، اما محصولات گلخانهای که بخشی از آنها با هدف صادرات تولید شده بود به دلیل عدم رعایت استانداردهای موجود به ایران برگشت خورد. از مهم ترین محصولاتی که در صادرات میوه نقش و جایگاه اول را دارند می توان به سیب، هلو، زردآلو و آلو اشاره کرد. شيب گلخانه تقريباً 1/0 % يعنی بسته به مقدار و تناوب بارندگی در منطقه در هر صد متر 15-10 سانتيمتر خواهد بود.