اخبار

پیگیری مشکلات مربوط به بازگشت ارز حاصل از صادرات فولاد و قیر

پیگیری مشکلات مربوط به بازگشت ارز حاصل از صادرات فولاد و قیر

در جلسه کمیته صادرات اتاق ایران، با اشاره به پیگیری مشکلات مربوط به بازگشت ارز حاصل از صادرات فولاد و قیر، پیشنهاد شد تا ظرفیت اتاق و کمیته صادرات برای استفاده افزایش یابد. برای ارائه خدمات به بازرگانان.

به گزارش ایسنا، محمد لاهوتی در آخرین جلسه کمیته صادرات اتاق ایران با اشاره به جلسه اخیر هیات رئیسه اتاق ایران و رئیس کل بانک مرکزی، ادامه داد: در بسته حمایتی صادراتی پیشنهادی، وزارت امنیت اهداف و نقشه راه دستیابی به این اهداف را تعیین کرده است.

وی ادامه داد: وزارت امنیت حداقل صادرات را 47 میلیارد دلار در سال جاری تعیین کرد و حدود 12 میلیارد دلار از کل اهداف مربوط به صادرکنندگان بخش خصوصی است که از انرژی ارزان یا شرایط ویژه برای شرکت های دولتی خود استفاده نمی کنند.

لاهوتی با بیان اینکه بر اساس آمار بانک مرکزی 30 درصد واردات مربوط به بخش عمومی صادرات مانند بخش کشاورزی و صنعتی که بیشتر شرکت های کوچک و متوسط ​​هستند از محل صادرات آنها انجام می شود، ادامه داد: بنابراین این گروه عملاً معادل 8.5 تا 9 هستند که باید میلیاردها دلار ارز عرضه کنند که با توجه به نرخ نیما، این صادرکنندگان عملاً قادر به تامین آن نیستند. از این رو به رئیس کل بانک مرکزی پیشنهاد شد تا سبد وارداتی معادل این میزان تعیین کند که تنها امکان واردات ارز صادراتی را فراهم کند و با واگذاری ارز و مسکن به واردکنندگان، امکان تسویه ارز فراهم شود. تعهد ارزی

وی بیان کرد: اگرچه شیوه تخصیص کلبه در قانون وجود دارد اما متاسفانه به دلایل مختلف استفاده از این روش با مشکلات جدی مواجه شده است.

لاهوتی بیان کرد: از ابتدای سال 1403 تمامی زنجیره های فولادی مجبور شدند ارز خود را با سامانه نما عرضه کنند. اما از آنجایی که مواد اولیه آنها با قیمتی بالاتر از نرخ ارز NEMA تثبیت می شود، صادرکنندگان معتقدند روند صادرات کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه صادرکنندگان قیر نیز از 24 آبان 1402 صادرات خود را منوط به عرضه ارز در سامانه نیما کردند، ادامه داد: آنها نیز همین مشکل را دارند و با گذشت چندین ماه از آن زمان مشکلات آنها بیشتر نمایان شده است. . این تصمیم.

رئیس کمیته صادرات اتاق ایران با بیان اینکه در آخرین جلسه کمیته مبادلات مجدد دستور تحقیق و تفحص در این خصوص صادر و جلسه دیگری در این خصوص تشکیل شد، افزود: با این حال جلسه ای برای حل مشکل قیر مقرر نشده بود. صادرکنندگان در خصوص مشکل صادرکنندگان فولاد جلساتی برگزار شد و هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است.

خدمات حمل و نقل به درستی به صادرکنندگان ارائه نمی شود

لاهوتی در بخشی دیگر از سخنان خود به شرایط ویژه ای که شرکت کشتیرانی ایران برای صادرکنندگان در نظر گرفته است، اشاره کرد و گفت: دست اندرکاران سازمان کشتیرانی علاقمند بودند و باید از طریق کمیته صادرات اتاق ایران این خدمات اطلاع رسانی شود. . صادرکنندگانی که در حوزه حمل و نقل دریایی فعالیت می کنند در صادرات چه در کانتینرهای یخچالی و چه غیر یخچالی با مشکلات جدی مواجه هستند.

رئیس کمیته صادرات اتاق ایران افزود: متولیان حمل و نقل دریایی راهکارها و پیشنهادهایی برای این مشکلات دارند، اما به نظر می رسد صادرکنندگان اطلاعات کمی از خدمات کشتیرانی دارند و اطلاعات در این زمینه به درستی ابلاغ نشده است.

لاهوتی پیشنهاد کرد که مسئولان کشتیرانی ایران از ظرفیت اتاق و کمیته صادرات برای ارائه خدمات به بازرگانان استفاده کنند.

اتاق ایران آمادگی مشارکت در نوسازی زیرساخت های حمل و نقل دریایی را دارد

صدرالدین نیاورانی – نایب رئیس کمیته صادرات اتاق ایران – با بیان اینکه سازمان کشتیرانی تنها 200 کانتینر یخچال دار برای حمل محصولات فاسدشدنی دارد که بیش از 50 درصد صادرات و واردات ما را تشکیل می دهد و غیرقابل استفاده است، گفت: این کانتینرها تنها 200 کانتینر یخچال دار حمل می کنند. بنابراین نیاز اصلی ما به عنوان یک صادرکننده تقویت زیرساخت ها است.

وی با انتقاد از برخی بخشنامه ها و تصمیماتی که موجب افزایش هزینه های صادراتی برای صادرکنندگان می شود، گفت: سازمان کشتیرانی بندرعباس و بوشهر چه امکاناتی برای کاهش هزینه های صادرکنندگان دارد؟ متاسفانه امکانات زیادی وجود ندارد در حالی که قرار است به بندر ترانزیتی منطقه تبدیل شویم و کالای حداقل 400 میلیون نفر را حمل کنیم.

نایب رئیس کمیته صادرات اتاق ایران با بیان اینکه اتاق ایران آمادگی مشارکت در ساخت اسکله های مناسب در بنادر را دارد، گفت: آمادگی داریم در جلسات مشترک مشکلات مربوط به نوسازی امکانات لجستیکی را شناسایی و سرمایه گذاری کنیم. در آنها و مشارکت در حل آنها.

خدمات سازمان حمل و نقل درب T0 برای صادرکنندگان

در ادامه این نشست بیات – معاون توسعه بازار گروه کشتیرانی ایران – به تشریح توانمندی ها و امکانات سازمان کشتیرانی پرداخت و گفت: حمل و نقل درب منزل یکی از خدمات مهم ما برای صادرکنندگان است. به این ترتیب با راه اندازی مرکز حمل و نقل می توانیم کالا را از کارخانه به مقصدی در کشور دیگر و بالعکس حمل کنیم. این خدمات بدون گیر افتادن تجار در پروسه ترخیص بندر و گمرک ارائه می شود.

وی افزود: خطوط حمل و نقل جدید به نقاط مختلف قاره آفریقا راه اندازی شده است و کشتی های ما هر 25 روز یک بار در این خط تردد می کنند.

با توجه به اعلام اتاق ایران بیات مبنی بر اینکه تحریم ها نمی تواند کشتیرانی ایران را متوقف کند، افزود: با ساماندهی مناسب سازمان کشتیرانی، کشتی های ما طبق برنامه در مسیرهای مختلف حرکت کرده و به کار خود ادامه می دهند.

وی به مشکل توقف طولانی مدت کشتی ها در بنادر روسیه اشاره کرد و گفت: با اقداماتی که انجام داده ایم سرعت کار را به نحو مناسبی افزایش داده ایم تا مسیر کریدور شمال – جنوب فعال شود.

بیات با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ما در کشتیرانی سفارش هایی است که از بازرگانان دریافت می کنیم اما در عمل اجرا نمی شود، گفت: بنا به درخواست بازرگانان برخی از خطوط ما در حال برنامه ریزی است اما در عمل کشتی ها خالی می ماند و ما با ضرر مواجه هستیم.»

وی پیشنهاد کرد: تجار متقاضی خدمات در خطوط مختلف کتباً به معاونت توسعه بازار کشتیرانی درخواست خود را با ذکر مبدا، مقصد و برنامه اعلام کنند تا بر اساس آن برنامه ریزی کنیم.

بسته های تخفیف حمل و نقل سازماندهی شده برای طیف گسترده ای از محصولات صادراتی

محمدرضا احمدی زاده – مدیر کل شرکت کانتینری سازمان کشتیرانی – نیز اظهار داشت: کشتیرانی با وجود محدودیت ها خطوط خود را در نقاط مختلف باز نگه داشت به طوری که در ماه واردین امسال 38 درصد رشد داشت. در حمل و نقل کالاهای صادراتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رقم گمشده، حمل و نقل محصولات پتروشیمی است.

وی به خدمات حمل و نقل برای صادرکنندگان با هدف رقابتی‌تر کردن آنها اشاره کرد و ادامه داد: ساماندهی حمل و نقل بر اساس کد سیستم هماهنگ برای کالاهای صادراتی که قیمت بالایی ندارند شامل مصالح ساختمانی، سرامیک و طیف وسیعی از کالاهای صادراتی است. محصولات صادراتی، بسته های تخفیفی با در نظر گرفتن اینکه رقابت با رقبای خارجی صادرکنندگان ما را تسهیل می کند.

وی با بیان اینکه کشتیرانی ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۴۳ درصدی در حمل کالاهای صادراتی به چین داشته است، افزود: هزینه حمل کانتینرهای ۴۰ فوتی ما در مسیر چین تقریبا رایگان است.

احمدی زاده افزود: یکی دیگر از خدماتی که به صادرکنندگان ارائه می کنیم بیمه ای است که شرکت کشتیرانی ایران برای محصولات صادراتی به صورت رایگان ارائه می کند. هر کانتینر صادراتی 20 فوتی 10 هزار دلار و معادل 40 فوتی آن 20 هزار دلار بیمه می شود و تجار می توانند در صورتی که ارزش کالای صادراتی خود بیشتر باشد مابه التفاوت را پرداخت کنند.

احمدی زاده همچنین از خرید بیش از 400 کانتینر یخچال دار در انواع مختلف خبر داد و گفت: در زمینه نوسازی و توسعه پیشگام بوده ایم و در حال نوسازی و ارتقاء هر چه بیشتر ناوگان خود هستیم.

لاهوتی در پایان گفت: موضوعات و پیشنهادات مورد نیاز هر یک از نمایندگان انجمن و اعضای کمیته در قالب نامه رسمی به سازمان کشتیرانی ارسال می شود.

وی گفت: آمادگی داریم در بازدیدهای میدانی با کمیته های خود در دو شورا کشوری جلسات مشترکی برگزار کنیم تا در هر فرمانداری مسائل مطرح و از نزدیک پیگیری شود.

انتهای پیام/

https://www.isna.ir/news/1403030603809/%D9%BE%DB%8C%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%B1%D8%A8%D9%88%D8%B7-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DA%AF%D8%B4%D8%AA-%D8%A7%D8%B1%D8%B2-%D8%AD%D8%A7%D8%B5%D9%84-%D8%A7%D8%B2-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF-%D9%88-%D9%82%DB%8C%D8%B1