آمارهای منتشر شده از سوی اتاق بازرگانی تهران نشان می دهد که ایران سهم کمی از بازار محصولات غذایی عمان دارد و دلیل اصلی کاهش سهم ایران از واردات عمان، رقابت شدید در این بازار است، زیرا در این رقابت صادرکنندگان ایرانی با یکدیگر رقابت می کنند. در دو طرف
به گزارش ایسنا، معاونت تحقیقات اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی با عنوان «بررسی و اولویت بندی فرصت های بازار محصولات غذایی در عمان» به بررسی وضعیت تجارت صنایع غذایی ایران و سلطنت عمان پرداخت. بر اساس این گزارش، اگرچه این کشور 5 میلیون نفر جمعیت دارد، اما به دلیل قدرت اقتصادی بالای جامعه و سبک زندگی مردم عمانی، مصرف محصولات غذایی در این کشور نسبتاً بالاست. بنابراین می توان گفت عمان فرصتی بالقوه برای ایران در زمینه صادرات محصولات غذایی است.
اما سهم ایران در بازار محصولات غذایی عمان در حال حاضر اندک است. عمان در سال 2022 بیش از 4.7 میلیارد دلار در 18 گروه غذایی وارد کرده است و محاسبات نشان می دهد که ایران در 11 گروه از این گروه ها از مزیت صادراتی نسبی برخوردار است و ارزش واردات عمان در این گروه ها در سال 2022 حدود 3 میلیارد دلار است، اما کل صادرات ایران به عمان با این تعرفه ها در سال 1402 هجری قمری به 72.5 میلیون دلار رسید که سهم کمی از این بازار است.
همچنین آمارها حاکی از آن است که در سال 1402 هجری قمری بیش از نیم میلیون دلار محصولات غذایی به عمان صادر شده است. نزدیک به 80 درصد صادرات ایران به عمان پردازش نمی شود. این بدان معناست که ایران هیچ سهمی از واردات عمان در زمینه محصولات تولیدی ندارد که عموما دارای حاشیه سود و ارزش افزوده بالایی هستند. ایران همچنین سهم بسیار کمی از بازار مواد غذایی در عمان را به خود اختصاص داد.
بررسی دقیق وضعیت صادرکنندگان و تامین کنندگان محصولات غذایی عمانی نشان می دهد که امارات متحده عربی و پس از آن عربستان سعودی مهمترین صادرکنندگان به عمان هستند. امارات متحده عربی جایگاه خود را به عنوان مهمترین شریک تجاری سلطان نشین عمان در این زمینه تثبیت کرده است. نکته قابل ذکر نقشی است که امارات به عنوان یک مرکز تجاری ایفا می کند زیرا بیشتر این محصولات را از کشورهای دیگر وارد و به کشورهای منطقه صادر می کند.
از سوی دیگر، بررسیهای این پژوهش نشان میدهد که دلیل اصلی کاهش سهم ایران از واردات عمان، رقابت شدید در این بازار است. در این رقابت صادرکنندگان ایرانی دو طرف به رقابت می پردازند. اولین رقابت با تامین کنندگان (تولیدکنندگان) اصلی محصولات غذایی است که عمدتاً جزو بهترین کشورهای جهان هستند. در این زمینه تولیدکنندگان ایرانی باید بتوانند محصولاتی تولید کنند که با بهترین محصولات دنیا و در سطح استانداردهای جهانی قابل رقابت باشد. جنبه دوم رقابت به رقابت پذیری کشور در سایر بخش های زنجیره ارزش محصولات غذایی از جمله ارائه خدمات بازاریابی مربوط می شود.
در این میان بررسی مزیت های نسبی ایران در تجارت با عمان نشان می دهد که در کد تعرفه گوجه فرنگی (کد تعرفه 200290) و ماست (کد تعرفه 040310) ایران نسبت به سایر کالاها در حوزه محصولات غذایی مزیت رقابتی بیشتری دارد. . بنابراین به نظر می رسد با توجه به توان رقابتی ایران، امکان گسترش سهم صادرات در بازار عمان در این حوزه وجود داشته باشد.
انتهای پیام/
https://www.isna.ir/news/1403080604378/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%B1%D9%82%D8%A7%D8%A8%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%B9%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B4%D9%88%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA